paasdagen; leuk of verplichte rotdagen?

03-04-2010 12:58 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
Wij grijpen de gelegenheid aan om ons huis te witten en te verven, niets geen uitstapjes of etentjes.

Niet dat wij ergens verwacht worden, in onze omgeving doen er geen mensen aan pasen.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
quote:iris1969 schreef op 03 april 2010 @ 14:10:

[...]

Het kan natuurlijk heel gezellig zijn als je een leuke familie hebt en deze niet al te opgeklopte verwachtingen hebben. Het probleem zit hem helaas vaak in het verplichte karakter ervan en de verwachtingen die nooit uit kunnen komen, omdat ze veel te hooggespannen zijn (die welicht door tijdschriften en reclames zijn opgewekt?).Ik wilde ook op Traincha reageren maar jij verwoordt het prima. Ik sluit me er dan ook bij aan.
Hier ook altijd verplichte kost op de feestdagen.

Nu heb ik het geluk single te zijn, dus de schoonfamilie die altijd eiste dat ik kwam heb ik niet meer.

Vind het soms best jammer dat het altijd zo'n verplichting is.

Vorig jaar met pasen kwam ik veel later, kwam pas tegen 17.00 uur binnen omdat ik eerst met vrienden een lange strandwandeling had gemaakt, die vrienden gingen spontaan bij een strandtent eten, helaas kon ik dus niet mee door de verplichting om te eten in het ouderlijk huis.

Toen ik daar rond 5 uur kwam, kwaad gezicht van mijn zus en broer omdat ik niet zoals standaard al om 3 uur was gekomen...ik was ehct pissig toen.

Ik deed moeite om toch nog te komen en dan was het nog niet goed, ik was het toen echt spuugzat.

maar goed met pinksteren zat ik er weer braaf.

Als ik er eenmaal ben is het best gezelig hoor, wel een lange zit altijd met eten, maar die verplichting vind ik zo drukkend.
Voor mij zijn het inderdaad twee vrije dagen. Ik kom uit een gezin waar altijd onregelmatig werd gewerkt, mijn vader werkt nog steeds onregelmatig en mijn vriend en zwager ook. Behalve Kerstmis geen verplichte familiebezoekjes omdat er altijd wel iemand moet werken (dit jaar moet mijn vriend zelfs beide Kerstdagen werken, dus dat moeten we nog even goed plannen).

Dit jaar moeten mijn vader en mijn vriend op tweede Paasdag werken, dus mijn moeder en ik zijn tot elkaar veroordeeld Ik ben dus inderdaad bij familie, maar niet omdat het Pasen is, we vinden het allebei gewoon gezellig.
Ik heb juist mn familie opgebeld: zeg, doen we nog wat met Pasen? Conclusie: we gaan lekker met z'n allen eten, ziet de hele familie elkaar weer eens.

Ik stelde nog voor om ook wat te koken maar daar wilde mn moeder niet van horen dus heb ik vanochtend voor haar en mn oma's mooie boeketten bloemen gekocht. Ik ben hartstikke druk en het hele weekend hard aan het studeren. Maar het is juist best lekker om zondagavond als pauze daar aan tafel aan te schuiven en met z'n allen te eten.

Misschien is bij ons die verplichting juist leuk omdat het geen verplichting is. Of omdat het echt gezellig is. En mn ouwelui worden er blij van.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Tja, wij organiseren eigenlijk al een aantal jaren een paasbrunch voor de familie. Maar de helft van de familie ontbreekt meestal hoor. Die hebben andere (eigen) plannen. Vind ik wel jammer, maar kan mijn schoonouders bijvoorbeeld moeilijk verplichten om te komen. Het zij zo.

Dus ik vind NEE ook een prima antwoord om te geven. Desnoods licht je het even toe als men het niet snapt.
Heerlijk, ik hou gewoon een lekkere pyama conferentie!

En een nee, moet je zeker ook kunnen zeggen.Wat vind je vriend ervan, denkt hij er net zo over als jij?
Ik vind de paasdagen super gezellig! Maar wij gaan niet naar oma (doen we wel een andere keer) wel op eerste paasdag eten bij ouders man en tweede paasdag bij mijn ouders. We gaan er echt niet de hele dag zitten. Gewoon vanaf een uurtje of 4/ half 5 komen we blijven totdat we 't zat zijn. Zo hou je toch nog genoeg tijd over voor met je gezin!
-
Ik zou afspraken maken met je familie, dat je bijv. het ene jaar naar de ene gaat met pasen, en het andere jaar naar de ander. En met kerst hetzelfde. Dan heb je één dag familie, en één dag lekker voor jezelf! En als ze dan teleurgesteld zijn: jammer dan. Komen ze wel overheen hoor! Als je goed uitlegt wat je redenen zijn...

Wij gaan alleen maandag brunchen met mijn familie. Vind ik wel gezellig en heb er zelf geen werk van, ook fijn Bovendien moet vriend daarna werken, dus we moeten ook binnen 2,5uur klaar zijn. Prima! Betekent dat we én lekker kunnen uitslapen én vanaf 14u weer tijd voor onszelf hebben.
quote:iris1969 schreef op 03 april 2010 @ 14:10:

[...]

Het kan natuurlijk heel gezellig zijn als je een leuke familie hebt en deze niet al te opgeklopte verwachtingen hebben. Het probleem zit hem helaas vaak in het verplichte karakter ervan en de verwachtingen die nooit uit kunnen komen, omdat ze veel te hooggespannen zijn (die welicht door tijdschriften en reclames zijn opgewekt?).Dat lijkt me sterk. Het is toch echt niet dat de mensen per se zo overvloedig Kerst en Pasen moeten gaan vieren en het is geen verplichting. Mensen maken het een verplichting en daardoor krijg je scheve gezichten als iemand eens toevallig geen zin heeft om te komen.
HERKENBAAR!!

Vriend en ik zijn superdruk, en ik heb gewoon niets met dat verplichte gedoe. Ik houd zielsveel van mijn (schoon)ouders, maar ik heb geen zin om zondag naar de een te gaan, maandaag naar de ander, en dinsdag weer aantreden op werk.

Dus hier een hele simpele oplossing:

Ik organiseer een brunch bij mij thuis voor beide partijen tegelijk. Ik hoef nergens heen, en de moeders vinden het geweldig dat zij nu eens uitgenodigd worden en niets hoeven te doen. Beetje hobbyen in de keuken vindt ik dan wel weer leuk, en het voordeel van een brunch is dat je met lekkere broodjes en beleg al een heel eind bent.
Ik wil ook een motto
Mijn ouders verwachten ons niet meer, mijn schoonouders zijn Jehova-getuigen en doen niet aan Pasen (trouwens ook niet aan verjaardagen, kerst en sinterklaas). Vorig jaar hadden we al onze kinderen uitgenodigd voor een brunch. Was heel gezellig. Dit jaar door ziekte iets minder: iedereen die wil komt. Mijn jongste komt zondag en we zijn uitgenodigd bij mijn mans kinderen om maandag te lunchen. Mijn oudste hangt aan de telefoon. Is toch prima zo geregeld?

Morgenochtend ontbijten we lekker op bed met een eitje en warme broodjes.
quote:traincha2 schreef op 03 april 2010 @ 15:09:

[...]

Dat lijkt me sterk. Het is toch echt niet dat de mensen per se zo overvloedig Kerst en Pasen moeten gaan vieren en het is geen verplichting. Mensen maken het een verplichting en daardoor krijg je scheve gezichten als iemand eens toevallig geen zin heeft om te komen.Ik begrijp je eerlijk gezegd niet zo. Als mensen het een verplichting maken dan IS het toch ook een verplichting voor diegene die het eigenlijk niet willen? En dan is het best lastig om hier netjes onder uit te komen zonder scheve gezichten.
Charlotte schreef: "en dan moet ik voor zo'n 20 man dinerkosten gaan betalen?"

Je kunt ook gewoon bij een eethuis gaan eten hoor... Zo te lezen zijn jullie tweeverdieners, af en toe een feestje voor je familie kan er toch wel af?
Ik ga zondag zoals gewoonlijk op zondag naar mam. Heb r gevraagd het eten gezond en licht te houden, want ik ben net weer goed bezig met eetpatroon. We gaan als ik op tijd op ben en zij op tijd klaar even grafwerk inventariseren. Zijn met de kou al een hele tijd niet meer geweest dus wordt wel weer eens tijd om te kijken wat er gedaan moet worden.

Maandag ga ik lekker thuis hangen... niets doen ... ja misschien beetje iets in huis, maar ach als ik er geen zin in heb dan doe ik t lekker niet hahahah. Heeeeerlijk, i need 'me' time!
Ik zou blij zijn als ik nog een omatje had waar ik op bezoek kon gaan deze paasdagen!

Wij zijn uitgenodigd bij schoonouders om te komen eten. Vind het eigenlijk wel heel gezellig. Zie ik mn schoonzussen en zwager ook nog eens.

En hoe lang duurt dat nu helemaal? We gaan erheen rond 17.00 en blijven dan tot het einde van de avond. Dan hebben we dus nog de hele dag over om samen te zijn.

Als het maandag goed weer is, lopen we lekker met de hond even naar mijn ouders om koffie te drinken. Rest van de dag voor onszelf.

Verder heb ik niet zo veel Pasen, dus niet echt het gevoel dat ik dat moet vieren. Met kerst heb ik dat dan weer wel.

Maar ook dan spreken we met ouders/schoonouders 's avonds af voor het eten en hebben we de hele dag voor onszelf.

Snap het probleem eigenlijk niet zo goed!
Ik vind Pasen stom. Tenzij je gelovig bent, zou ik niet weten waarom men Pasen moet of wil vieren.

Als ik iets niet wil, dan ben ik er gewoon niet bij. Zo kom ik al jaren niet meer op verjaardagen. Met kerstmis vind ik het dan weer niet zo erg - vind het zelfs gezellig. Dag 1 naar zijn ouders, dag 2 naar mijn moeder. En dag 3 is voor ons samen :-)

Verder is het ideaal als je een baan hebt waarvan men niet weet wat je rooster precies is. Op die manier kan ik altijd als reden noemen dat ik moet werken of een standby dienst heb.
Ik wist niet dat het paasweekend ook al zo'n standaard familieweekend was. Bij mij is dit niet zo. Ligt ook aan jezelf natuurlijk. Ik spreek niets af. Hoe simpel wil je het hebben.
-
2 verdieners die hard werken wil ook niet altijd zeggen een groot inkomen... als je beide op minimumloon zit.... lijkt me voor 20 man etentje betalen wel erg duur.
-
quote:Loekipoeki schreef op 03 april 2010 @ 17:33:

2 verdieners die hard werken wil ook niet altijd zeggen een groot inkomen... als je beide op minimumloon zit.... lijkt me voor 20 man etentje betalen wel erg duur.

idd tussen 2 verdieners en 2 verdieners kan behoorlijk wat verschil zitten! Kan dus niet over 1 kam gescheerd worden.

Ik ben blij dat ik ouders heb die zeggen van zie maar, we vinden het gezllig als jullie komen maar niets is verplicht.

Uiteraard weet ik dat ze het gezellig vinden als we komen, dus dat misschien wel een beetje emotionele verplichting, maar ik kan daar heel geod nee op zeggen haah.

Mn schoonouders laten af en toe wel merken dat we best vaker mogen komen maar daar ben ik lekker oostindisch door voor, mn vriend heeft helemaal niets met familie, terwijl zn zussen juist heel er aan zijn ouders hangen, ja dan is het contrast wel heel groot.
quote:charlo schreef op 03 april 2010 @ 17:29:

[...]

Voor ruim 20 personen a 50 euro eten en dan zo'n 1000 euro kwijt zijn aan een familie waar we verder weinig mee hebben? Dacht het niet.

En ja, wij zijn tweeverdieners, we werken hard en moeten we dat dan meteen maar over de balk smijten?

Jij praat waarschijnlijk vanuit een visie waarbij je een gezellige familie hebt... In ons geval is dat dus niet zo, anders had ik het ook wel leuk gevonden er naartoe te gaan.

Nou, dan doe je het toch niet? Jouw dag. Twee dagen met de pest in je lijf bij familie zitten is zonder meer goedkoper.

Of mijn familie gezelliger is dan de jouwe zou ik niet weten. Er zijn er al wel een flink aantal dood, dus dat scheelt ook weer een stuk in de kosten.
Jee, ik wist niet dat Pasen tegenwoordig ook allerlei verplichtingen met zich mee brengt, wie heeft dat bedacht? Maar dan nog: nee zeggen lijkt mij geen overbodige vaardigheid. Wat een onzin zeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven