Papiervisjes - help!

13-01-2015 08:30 36 berichten
Hallo,

Ik woon in een nieuwbouwwoning van ongeveer 4 jaar oud.

Rond de kerst zag ik ineens in de gang op de slaapkamerverdieping een beestje lopen. Nooit eerder wat gezien.

Gevangen en even gegoogled want ik herkende het niet. Ik kwam uit op zilvervisje of papiervisje. Heel vies, maar aangezien ik er verder nooit 1 had gezien heb ik er verder niks mee gedaan.

Afgelopen vrijdag kwam ik thuis op mijn werk. Deed het licht aan en zag ineens 2 van zulke beestjes zitten op de muur bij de trap. Dit keer heb ik er (voor ik ze dood maakte) een goede foto van kunnen maken. Google wist mij nu te vertellen dat het gaat om papiervisjes. Zo vies!

Aangezien ik er echt van walgde en een plaag van papiervisjes nogal desastreuze gevolgen kan hebben voor behang, foto's etc. ben ik dit weekend voortvarend aan de gang gegaan.

Eerst in de woonkamer de hele boekenkast leeg getrokken. Alle boeken uitgeschud en de kast helemaal uitgezogen en gesopt. Geen papiervisje te zien.

De volgende dag de slaapkamer boven (die bij ons 100% vol staat met boeken, een soort bibliotheek idee). Ik ben er 7 uur mee bezig geweest maar heb alle boeken gehad en elke kast uitgesopt.

Wederom geen papiervisje te zien.

Maar 's avonds tijdens het tv kijken rent er maar zo weer 1 door de kamer. Ik heb niet zulke goede ogen hoor, maar mijn katten wel :-) Heel gek ook want ze schijnen lichtschuw te zijn dus waarom zou hij zomaar door de kamer gaan rennen.

Gisteren begonnen met het opruimen van de zolder. Ik dacht: misschien zijn ze met de kerstspullen meegekomen van zolder. Ben nu op de helft maar ook daar tot nu toe niets aangetroffen.

Maar goed, vanmorgen zag ik er dus weer 1 op de muur bij de trap. Dit keer was hij zo klein dat ik vermoed dat het een jonkie is.

Waar komen deze beestjes ineens vandaan? Wat kan ik eraan doen? (ik heb 3 katten dus gif spuiten kan niet zomaar). En is dit het topje van de ijsberg?

Help!

Oh ja, ons huis staat niet verbonden met dat van de buren dus overlopen is geen mogelijkheid.

Ik hoorde wel van een buurvrouw 5 huizen verderop (zelfde huis) dat zij ze ook heeft.

Wat nu? We runnen in huis ook een B&B en ik moet er niet aan denken dat een gast die beestjes ergens aantreft.

Foto
Ik kwam er afgelopen week 1 tegen onder het kussen van het logeerbed die heb ik wel geplet meteen haha! Ik weet dat ze op zolder zitten, daar kom ik er soms 1 tegen. Meestal ben ik te laat met plat meppen. Ook zie ik ze soms op de trap van zolder naar de eerste verdieping, tegen de muur of in de badkamer heel soms. Het zijn hier echt zilvervisjes, die zilvere glans hebben ze heel duidelijk. En die doen verder weinig kwaad. Dus ik ga er ook niks tegen doen verder. Huis is uit 1994 en we zitten hier net over de dijk van de Lek, met kleigrond en veel vocht. Ook in de kruipruimte is het vochtig bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Zilvervisjes vind ik ook niet vies, maar omdat ik ooit naast een buurman woonde met een kakkerlakkenplaag ben ik toch voorzichtig. Als ik eentje zie, spuit ik een eco/biologisch bestrijdingsmiddel op de vloer. De beestjes houden er niet van en blijven weer een poosje weg. Misschien is zo'n spray goed te doen met je katten?
quote:gladoortje74 schreef op 13 januari 2015 @ 10:07:

Sjonnie de zilvervis met Beppie zijn vrouw.
Ik heb van roxasect een paar van die lijmdoosjes in huis staan en dan helpt aardig goed moet ik zeggen. Bij ons zitten ze steeds op zolder heb daar een paar van die doosjes neergezet en binnen no time zaten er daar de nodige in Verder helpt het om goed lang de plinten ed. te stofzuigen.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 13 januari 2015 @ 10:09:

[...]

Waarom wel? Beest heeft mij toch niets misdaan?Mooi dat je er zo over kunt denken maar een dood zilvervisje kan zich ook niet voortplanten, zo denk ik dan. Ik zou het niet onwaarschijnlijk vinden dat je er meer en meer krijgt als je ze niet doodmaakt.
Ik ga die vallen van roxasect toch ook maar eens op zolder zetten. Kan geen kwaad om ze toch iets meer uit te roeien, ook al heb ik er weinig last van maar moet wel zeggen dat ik er in de winter nu meer zie dan in de zomer.
quote:netniet schreef op 13 januari 2015 @ 11:47:

[...]

Mooi dat je er zo over kunt denken maar een dood zilvervisje kan zich ook niet voortplanten, zo denk ik dan. Ik zou het niet onwaarschijnlijk vinden dat je er meer en meer krijgt als je ze niet doodmaakt.Ik woon hier nu bijna 8 jaar en het zijn er nooit meer geworden. Als dat wel zo is ben ik wat minder vredelievend hoor
Als je ze wil bestrijden, moeten je buren ook meedoen. Anders ben je alleen maar aan het dweilen met de kraan open (o nee, ze zouden juist van vocht!). In m'n vorige huis ook van die plakdoosjes gehad (Kruidvat verkoopt ze ook, en ze zijn best goedkoop). Verder goed luchten in vochtige ruimten.

Ik vond ze smerig. Op het laatst zaten ze zelfs IN bed en tussen de kleren. Gadverdamme.
Bah, wat vind ik die beesten vies.

Ik kom er ook weleens eentje tegen in huis.

Ik maak ze onmiddelijk af, dan kunnen ze zich niet voorplanten.

Verder heb ik op een paar plekken in huis vochtvangers en stook ik het huis droog.
Nog even een update: ik heb nu 2 dagen 4 lokdoosjes in huis staan.

1 bij de boekenkast, 2 op de trap (1 per trap) en 1 op zolder. Maar niks, nakkes, nada geen papiervisje gevangen.

Wel zag ik er gisteren bij thuiskomst weer 1 lopen op vloerbedekking van de trap (een paar treden lager dan het lokdoosje).

Ik dacht dat die beesten overdag niet te vinden waren vanwege het licht? En waarom gaat hij nu verdorie het lokdoosje niet in.

Ik blijft het zo raar vinden..... vanuit het niets ineens dagelijks zo'n beestje.
Het duurde hier ook wel een week of wat voordat ze in het lokdoosje kropen, je huis is groot, het beestje is klein, ze moeten natuurlijk maar net in de buurt van het doosje zijn om geurtje op te pikken en er in te kruipen. Daarom heb je ze misschien ook eeerst niet gezien, je hebt een groot huis, ze kunnen al maanden, jaren onder de plinten gescharreld hebben natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven