parket in keuken

25-02-2012 09:57 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een vraagje aan jullie....

Wij zijn aan het denken wat te doen ivm met de vloer in huis.

Parket vinden we supermooi maar is het wel zo praktisch in een keuken?

Grindvloer geseald is ook mooi want het kan helemaal doorgelegd worden...maar kan het ook zonder vloerverwarming.

Dus wat is verstandiger...parket of grindvloer?

En wat zijn jullie ervaringen hierin...

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Pakket kan best in de keuken, heb ik ook omdat ik het mooier vind om een woonkamer+keuken doorlopend gelegd te hebben. Maar ik moet daarbij wel zeggen dat ik van mezelf netjes ben, en niet elke dag drinken/water/vocht over de vloer laat vallen. Je kunt hem dus prima dweilen met een vochtige doek, hele emmers water uitkiepen dat is minder goed
Geen grindvloer ervaring maar wel parket.

Het ligt ook aan de afwerking lak,olie of wax?

Op de slaapkamers hier zit de vloer in olie en ik zou dat niet in een keuken doen ivm vlekken.
Je hebt tegenwoordig zelfs parket/laminaat dat in de badkamer kan. Dus het ligt aan de kwaliteit van het laminaat.
Ja we hebben hier 2 kleine kinderen en daarom ben ik aan het twijfelen! Maar parket is zo mooi...en wij willen het idd ook doorleggen van woonkamer naar keuken...

Maar ik ben zo bang voor vlekken zoals vet/rode saus....krijg je dat er nog uit?

Verkoopster zei dat je gewoon vaker het parket in de keuken moest behandelen met olie?

Maar jullie zouden het zo weer doen parket?
Daar heb ik zelf ook lang over zitten twijfelen. Uiteindelijk heb ik een tegelvloer gedaan in de keuken. Ik stoor me er niet aan dat het parket niet doorloopt van de kamer naar de keuken en het is wel een groot oppervlak. De overgang van parket naar tegels is naadloos erin gelegd. Iedereen vind het mooi.

En praktischer is een tegelvloer in de keuken wel; je krijgt vlekken er gewoon makkelijker af dan op parket.

Grindvloer heb ik geen ervaring mee; ik vind zelf parket warmer aandoen.
Ja je kunt het ook gewoon weer behandelen met olie dat is geen probleem en je kunt het licht vochtig dweilen en ik zou er zo weer voor gaan,maar keuken en olie zou ik niet doen vergt veel meer onderhoud.
Een gelakte parketvloer is makkelijker te behandelen dan olie.

Een vloer in de olie zetten is veel meer poetswerk; heb het gezien bij kennissen en ik ben blij dat ik een lak-vloer heb. En lak blijft mooier; olie geeft meer vlekken. Ik heb mat-glans dus de vloer glimt niet o.i.d.
@Sundream wij willen het echt graag in een stuk leggen dan....daarom is de keuze oo gelijk wat moeilijker

@Panadol wat hebben jullie dan op het parket?
quote:sundream schreef op 25 februari 2012 @ 10:08:

Een vloer in de olie zetten is veel meer poetswerk; heb het gezien bij kennissen en ik ben blij dat ik een lak-vloer heb. En lak blijft mooier; olie geeft meer vlekken. Ik heb mat-glans dus de vloer glimt niet o.i.d.Wij willen dan idd ook geen glans op de vloer! Hoe behandel je dan een lak-vloer?
quote:mariposabonita schreef op 25 februari 2012 @ 10:08:

@Sundream wij willen het echt graag in een stuk leggen dan....daarom is de keuze oo gelijk wat moeilijker

@Panadol wat hebben jullie dan op het parket?Als ik het zo lees heb je je keus al gemaakt: in 1 stuk doorleggen. Is het een groot oppervlak?
quote:sundream schreef op 25 februari 2012 @ 10:08:

Een vloer in de olie zetten is veel meer poetswerk; heb het gezien bij kennissen en ik ben blij dat ik een lak-vloer heb. En lak blijft mooier; olie geeft meer vlekken. Ik heb mat-glans dus de vloer glimt niet o.i.d.

Ik denk dat dit zeker in een keuken ook een betere oplossing is.

Olie geeft een mooie afwerking maar is gewoon veel onderhoud en dat al voor slaapkamers.Wij hebben er al over nagedacht om de laag eraf te laten schuren en ook voor mat lak te gaan,maar daar wacht ik nog even mee omdat de vloer hier nog maar 2 jaar erin ligt.En je kunt nu al slijtage vlekken zien!!!
Monocaot olie en dat is duur en blijft bijwerken dus ook bussen kopen.
quote:mariposabonita schreef op 25 februari 2012 @ 10:09:

[...]

Wij willen dan idd ook geen glans op de vloer! Hoe behandel je dan een lak-vloer?

Dat ligt ook aan het soort parket wat je neemt; het ene parket glimt van nature ook meer dan de ander.

Ik heb 2 flessen erbij gekregen; 1 voor schoonmaken en 1 voor de beschermlaag. Dus eerst dweilen met dat schoonmaakmiddel en dan die beschermlaag met matglans erop doen met een doek (erover heen gaan; niet inpoetsen ofzo) en dan laten uitharden. Ik doe dit 1x per zoveel jaar. Ligt eraan hoe de vloer erbij ligt. Na al die jaren is hij nog erg mooi.
Mijn ouders hebben een grindvloer. Ze hebben er echt spijt van. Vloer is erg verkleurd na 10 jaar en alle sokken zijn binnen no-time kapot, allemaal lusjes eraan.
Ik heb zelf jaren een houten vloer in de keuken gehad. Ondanks behandelen en uitkijken met water en koken, werd de vloer vies. Vorig jaar verbouwd en een tegelvloer in de keuken laten leggen, die naadloos doorloopt in de houten vloer. Ik ben er heel erg blij mee. Het is een hele verademing om gewoon je handen te kunnen wassen zonder steeds de spetters meteen te moeten opvegen.

Ik zou nooit meer voor hout in de keuken gaan en al zeker niet met kinderen.

Grindvloer heb ik geen ervaring mee.

Succes met je keuze.
Hier in het hele huis ge-olied parket en in de keuken witte plavuizen. Alleen dat witte is niet zo handig.
quote:sundream schreef op 25 februari 2012 @ 10:12:

[...]

Als ik het zo lees heb je je keus al gemaakt: in 1 stuk doorleggen. Is het een groot oppervlak?

hahah ja eigenlijl wel het is gewoon supermooi...maar ben bang voor vlekken dat wel!

het opp is 60m2
quote:yette schreef op 25 februari 2012 @ 10:25:

Hier in het hele huis ge-olied parket en in de keuken witte plavuizen. Alleen dat witte is niet zo handig.Welke olie heb je gebruikt? Ik vraag me af of er veel verschil in zit.
Onze eikenhouten vloer is ook doorgelegd in de keuken. Deze is behandels met hardwaxolie. Vlekken heb ik nog niet gehad. Je moet wel alles wat je morst meteen schoonmaken. Maar ik neem aan dat je dat normaal ook al doet? En al laat je het even liggen het trekt er echt niet meteen in hoor.
quote:misskav schreef op 25 februari 2012 @ 10:44:

Onze eikenhouten vloer is ook doorgelegd in de keuken. Deze is behandels met hardwaxolie. Vlekken heb ik nog niet gehad. Je moet wel alles wat je morst meteen schoonmaken. Maar ik neem aan dat je dat normaal ook al doet? En al laat je het even liggen het trekt er echt niet meteen in hoor.

en die hardwaxolie....waarom deze? Want je hebt olie,wax of lak...

Ja als je knoeit ruim je het gelijk op he....maar het is niet zo dat je een vetvlek er gewoon gelijk niet meer uitkrijgt?
quote:achnein schreef op 25 februari 2012 @ 10:18:

Mijn ouders hebben een grindvloer. Ze hebben er echt spijt van. Vloer is erg verkleurd na 10 jaar en alle sokken zijn binnen no-time kapot, allemaal lusjes eraan.Nooit van sloffen gehoord zeker?
Wat dacht je van een PVC vloer. Prijstechnisch gezien misschien hetzelfde of zelfs goedkoper dan pakket. Duurdere merken hebben mooie prints (leoxx, frederick parc collection, forbo eternal), die dus meer op hout lijken. Er kan vloerverwarming onder en het kan zelfs in de badkamer. Zeer geschikt dus. Deze wordt in stroken verlijmd. En er zijn veel mogelijkheden in print (bv steen oid). Veel mooier dan een laminaat of vinyl en supersterk.
@ladytruckster Nuttige bijdrage. Ja hoor, maar alleen sloffen met harde zolen houden het uit, erg comfortabel... En als je kruipende kinderen hebt zijn hun kleren binnen no time kapot. Dweilen is ook lastig. Kortom, allemaal relevante informatie als je een vloer moet kiezen.
@ladytruckster En als je via de achterdeur binnen komt en je sloffen staan bij de voordeur, dan heb je dus de halen aan je sokken hangen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven