parket in keuken

25-02-2012 09:57 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een vraagje aan jullie....

Wij zijn aan het denken wat te doen ivm met de vloer in huis.

Parket vinden we supermooi maar is het wel zo praktisch in een keuken?

Grindvloer geseald is ook mooi want het kan helemaal doorgelegd worden...maar kan het ook zonder vloerverwarming.

Dus wat is verstandiger...parket of grindvloer?

En wat zijn jullie ervaringen hierin...

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
ik loop graag in de zomer op blote voeten en de kids al helemaal.....
Mmm, toen vorige week bleek dat een rubbertje in de afvoer was verschoven en ik 's ochtends een grote plas afvalwater van de vaatwasser op de vloer zag, was ik heel blij dat we tegels hebben.

Bovendien merk ik dat het met jonge kinderen qua morsen nog wel meevalt, je bent er altijd bij als ze eten en drinken, maar dat juist als ze ouder worden de boel eerder vies wordt. En dan duurt het vaak even voordat je de vlek of het vocht opgemerkt hebt.
quote:Ademes schreef op 25 februari 2012 @ 12:12:

Mmm, toen vorige week bleek dat een rubbertje in de afvoer was verschoven en ik 's ochtends een grote plas afvalwater van de vaatwasser op de vloer zag, was ik heel blij dat we tegels hebben.

Bovendien merk ik dat het met jonge kinderen qua morsen nog wel meevalt, je bent er altijd bij als ze eten en drinken, maar dat juist als ze ouder worden de boel eerder vies wordt. En dan duurt het vaak even voordat je de vlek of het vocht opgemerkt hebt.ja dan heb je echt een probleem he als je zoiets gebeurt......
Ikzelf heb plavuizen in de keuken en parket in de woonkamer. Ideaal ! Maar bij ons zit er wel een halletje (ook plavuizen) tussen woonkamer en keuken. We hebben een metalen plintje bij de overgang van plavuis naar parket. Ziet er wel mooi uit vind ik.

Als je overal parket wilt, zou je ook een matje in de keuken kunnen leggen op een strategische plaats (onder de wasbak bv)
quote:Razzmatazz schreef op 25 februari 2012 @ 15:16:

Ikzelf heb plavuizen in de keuken en parket in de woonkamer. Ideaal ! Maar bij ons zit er wel een halletje (ook plavuizen) tussen woonkamer en keuken. We hebben een metalen plintje bij de overgang van plavuis naar parket. Ziet er wel mooi uit vind ik.

Als je overal parket wilt, zou je ook een matje in de keuken kunnen leggen op een strategische plaats (onder de wasbak bv)

zou ik kunnen doen maar dat is niet wat ik wil......

Het is moeilijk want als ik voor hout ga heb ik gewoon meer risico`s en meer onderhoud...

Dus ik twijfel nog enorm...misschien eens langsgaan bij een bedrijf dat grindvloeren legt
wij hebben een hout vloer laten leggen 6 jaar geleden. Ik zuig iedere dag maar dweilen (met speciale vloeistof) doe ik maar 1x per 2 maanden. Verder zet ik de vloer 1 x per jaar in de olie. Vloer ziet er nog steeds uit als nieuw en ben er nog steeds heel erg blij mee.
quote:meis1980 schreef op 25 februari 2012 @ 21:35:

wij hebben een hout vloer laten leggen 6 jaar geleden. Ik zuig iedere dag maar dweilen (met speciale vloeistof) doe ik maar 1x per 2 maanden. Verder zet ik de vloer 1 x per jaar in de olie. Vloer ziet er nog steeds uit als nieuw en ben er nog steeds heel erg blij mee.

wat voor een kleur hebben jullie dan?

Want misschien is het ook beter om voor een grovere vloer te gaan ivm met de keuken en eventuele vlekken...
Neem het van mij aan: nimmer nooit ooit een grindvloer nemen! Wij hebben het ooit in de keuken en de gang laten leggen, zwart, zonder afwerklaag want dat ziet er uit als zeil. Prachtige vloer maar zo gevoelig als de neten. Idd sokken kapot en schoonmaken ging prima, hebben ook een waterstofzuiger maar desondaks is, door de open structuur het 2 dagen horden lopen om niet met natte voeten rond te hobbelen. Gelukkig is het eruit en hebben we een prachtige stenen vloer met vloerverwarming wat perfect bevalt. We wilden eerst een echt houten vloer maar daar ik ook het niet mooi vind als het huis in vlakjes verdeeld wordt , ik een poetsmuts ben en een houten vloer id keuken gevoelig en bewerkelijk is ben ik blij met mijn keuze, hoe mooi ik hout ook vind. Maar, 2 dagen nadat we het huis weer konden gebruiken stootte manlief een glas rode port over de nieuwe vloer...... wat wás ik toen blij dat we geen hout hadden...

Maar toch, gewoon doen wat je graag wilt maar hou er rekening mee dat een houten vloer, zeker in de keuken nogal aandacht en onderhoud vraagt.
quote:achnein schreef op 25 februari 2012 @ 10:18:

Mijn ouders hebben een grindvloer. Ze hebben er echt spijt van. Vloer is erg verkleurd na 10 jaar en alle sokken zijn binnen no-time kapot, allemaal lusjes eraan.

Om deze reden dus geen grindvloer kiezen.

Mocht je toch een grindvloer willen, neem dan een donkere kleur ivm de verkleuring.

En idd niet op je sokken lopen.
En grind is echt ijskoud merk ik nu. Ik zou het zonder vloerverwarming niet meer doen.
Ik zou trouwens graag een gietvloer met vloerverwarming willen. Mooi!
Gietvloer is bepaald ook niet zaligmakend, om een écht mooie gietvloer te krijgen moet je heel diep in de buidel tasten. De goedkopere versies zijn veelal niet kleurvast en een gietvloer is overall al niet krasvast. Er zijn veel bedrijven die gietvloeren maken maar even zovelen els die er een hobbelige, slecht aangelegde vloer van maken. Mensen verkijken zich erop, check diverse consumentenfora maar eens, een echt mooie gietvloer kost kapitalen. Ik overweeg een gietvloer boven maar denk dat ik er toch vanaf zie, voor boven vind ik een echte goede kwaliteits gietvloer een beetje te té.

Suze, gek genoeg vond ik onze grindvloer in keuken en gang absoluut niet koud, die lag over plavuizen vd vorige bewoners, zonder vloerverwarming maar koud was het zeker niet. Prachtige vloer, echt, zeker in het zwart, maar één mes laten vallen en al schade, en het zelf bijwerken met meegeleverd grind en soort van hars ging wel maar toch. Ik wil noooooooooooooooooit meer een grindvloer.
Oh, en welke vloer ook, vloerverwarming is , lekker geen lelijke radiatoren meer en heerlijk warme voetjes

Hier aangelegd in een bestaand huis, bij nieuwbouw is het veelal (gelukkig) standaard maar hoe dan ook, vv rules
Sorry voor de late reactie.

De reden voor een hardwaxolie afwerking weet ik niet precies meer, haha. Dat raadden ze me aan bij de winkel. Vet trekt erzeker niet meteen in. Na het koken spettert het ook weleens op de grond en heb weleens vaker een ongelukje gehad met een pan vol met vet laten vallen, maar geen probleem hoor, blijft er gewoon opleggen. Misschien zit er dan toch een behoorlijk verschil in alleen olie en hardwaxolie en misschien ligt het ook wel aan de mate waarin ze het erop smeren. Bij ons geloof ik twee lagen.

Als je bang bent voor een verstopte vaatwasser dan zou ik geen hout of laminaat nemen ;)
Oh ja heb weleens gemorste rode wijn gevonden van een dag ervoor en kon wel door de grond zakken. Maar tot mijn verbazing kon ik het zo wegvegen.
.
quote:misskav schreef op 26 februari 2012 @ 21:37:

Sorry voor de late reactie.

De reden voor een hardwaxolie afwerking weet ik niet precies meer, haha. Dat raadden ze me aan bij de winkel. Vet trekt erzeker niet meteen in. Na het koken spettert het ook weleens op de grond en heb weleens vaker een ongelukje gehad met een pan vol met vet laten vallen, maar geen probleem hoor, blijft er gewoon opleggen. Misschien zit er dan toch een behoorlijk verschil in alleen olie en hardwaxolie en misschien ligt het ook wel aan de mate waarin ze het erop smeren. Bij ons geloof ik twee lagen.

Als je bang bent voor een verstopte vaatwasser dan zou ik geen hout of laminaat nemen ;)

stom dat ze ons olie adviseerde want lees nu overal dat het beter is om hardwax te gebruiken idd...

Ben niet zo bang voor een verstopte vaatwasser....je kunt ook een stop kopen voor op de waterleiding of een opvangbak onder de vaatwasser zetten
quote:misskav schreef op 26 februari 2012 @ 21:41:

Oh ja heb weleens gemorste rode wijn gevonden van een dag ervoor en kon wel door de grond zakken. Maar tot mijn verbazing kon ik het zo wegvegen.wauw kijk dat is dan al goed hahahah
quote:Kakelvers schreef op 26 februari 2012 @ 22:49:

Hier hadwaxolie en ook doorgelegd in de keuken. Geen enkel probleem. Hebben er ook vloerverwarmind onder, kan namelijk prima met hout.hoelang heb je de vloer al?
Wij hadden in ons vorige huis een houten vloer in de keuken van De Oude Plank (www...) daar zat 'structuurolie' op. Ze adviseerden om 2 lagen erop te doen, maar dat vonden wij niet voldoende omdat je dan toch vlekken kreeg van waterspetters bijvoorbeeld. Wij hadden dus 4 lagen erop gedaan en dat werkte prima! Na 6 jaar nog steeds erg mooi. Het enige nadeel was dat door de 4 lagen de vloer wel wat meer glom. Maar dat vonden wij niet lelijk.
quote:mariap schreef op 27 februari 2012 @ 09:38:

Wij hadden in ons vorige huis een houten vloer in de keuken van De Oude Plank (www...) daar zat 'structuurolie' op. Ze adviseerden om 2 lagen erop te doen, maar dat vonden wij niet voldoende omdat je dan toch vlekken kreeg van waterspetters bijvoorbeeld. Wij hadden dus 4 lagen erop gedaan en dat werkte prima! Na 6 jaar nog steeds erg mooi. Het enige nadeel was dat door de 4 lagen de vloer wel wat meer glom. Maar dat vonden wij niet lelijk.

nou ik lees toch wel positieve verhalen van hout in de keuken .. gelukkig!

Ons werd geadviseerd om 3 lagen te doen in de keuken idd. OOk werd er verteld dat het makkelijk bij te werken is op bepaalde plekjes met olie?
Bijwerken kan inderdaad bij deze olie. Je hoeft niet te schuren ofzo, je kunt het er gewoon overheen smeren. Maar vooral de eerste tijd, zie je dan wel dat deze plek extra glimt.

Het heet trouwens (structuur)olie, maar je moest het wel met plastic handschoenen en een spons aanbrengen en als het aan je handen kwam moest je het met terpentine verwijderen. Het lijkt dus wel een soort lak.

Ik zou het graag weer willen in kamer/keuken, maar helaas hebben we in ons huidige huis een soort laminaat liggen en even geen geld over voor een hele nieuwe eiken plankenvloer....

Je kunt het ook los kopen bij de genoemde plankenvloer handel.
quote:mariap schreef op 27 februari 2012 @ 11:04:

Bijwerken kan inderdaad bij deze olie. Je hoeft niet te schuren ofzo, je kunt het er gewoon overheen smeren. Maar vooral de eerste tijd, zie je dan wel dat deze plek extra glimt.

Het heet trouwens (structuur)olie, maar je moest het wel met plastic handschoenen en een spons aanbrengen en als het aan je handen kwam moest je het met terpentine verwijderen. Het lijkt dus wel een soort lak.

Ik zou het graag weer willen in kamer/keuken, maar helaas hebben we in ons huidige huis een soort laminaat liggen en even geen geld over voor een hele nieuwe eiken plankenvloer....

Je kunt het ook los kopen bij de genoemde plankenvloer handel.bedankt voor je antwoord....binnekort weer eens bij verschillende zaken langsgaan en ons eens goed laten informeren...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven