Particulier auto kopen
donderdag 28 februari 2013 om 12:11
Hoi allemaal,
Vanavond gaan wij misschien een auto kopen van een collega van mijn vriend. Wij hebben hier allebei niet zoveel verstand van (ik heb pas net mijn rijbewijs en dit wordt onze eerste auto). Waar moeten we op letten?
En als we besluiten de auto te kopen, hoe dan verder? Hoe zetten we de auto op onze naam en waar doen we dat?
Heel graag jullie tips en adviezen, alvast bedankt!
Vanavond gaan wij misschien een auto kopen van een collega van mijn vriend. Wij hebben hier allebei niet zoveel verstand van (ik heb pas net mijn rijbewijs en dit wordt onze eerste auto). Waar moeten we op letten?
En als we besluiten de auto te kopen, hoe dan verder? Hoe zetten we de auto op onze naam en waar doen we dat?
Heel graag jullie tips en adviezen, alvast bedankt!
donderdag 28 februari 2013 om 12:16
http://www.anwb.nl/auto/koop-en-verkoop/auto-kopen
Op je naam zetten doe je op het postkantoor. Vergeet niet een verzekering af te sluiten.
Op je naam zetten doe je op het postkantoor. Vergeet niet een verzekering af te sluiten.
donderdag 28 februari 2013 om 12:28
Maak een uitgebreide proefrit, dus meer dan een rondje rond de kerk. Neem een route met snelweg (en trek dan flink op zowel bij lage en hoge versnellingen), binnenweg, drempel, rotondes e..d. Let goed op de geluiden die je hoort. Voel je hikjes tijdens accelereren. Kijk naar je stuur, staat dit recht? Trekt het stuur?
Doe een remproef, maak een noodstop en kijk of de auto recht vooruit gaat. Let op de aandrijfassen, voel je trillingen bij gasgeven bijvoorbeeld. Kortom, test goed.
Kijk onder de motorkap of je lekkages ziet. Kijk onder de auto of er geen plasje met vloeistof ligt. Kijk of alle knopjes in de auto werken. Check of de verwarming en airco het doen. Check het profiel van de banden. Check of de kofferbak droog is.
Kortom, neem de tijd en check echt alles wat je kunt bedenken.
Vraag bij voorkeur ook om een onderhoudshistorie.
Kijk of er een forum is van het desbetreffende merk en type en of hier aankoopadviezen op staan.
Overschrijven gebeurd op het postkantoor.
Of je een aankoopkeuring laat doen ligt aan de aanschafwaarde van de auto.
Doe een remproef, maak een noodstop en kijk of de auto recht vooruit gaat. Let op de aandrijfassen, voel je trillingen bij gasgeven bijvoorbeeld. Kortom, test goed.
Kijk onder de motorkap of je lekkages ziet. Kijk onder de auto of er geen plasje met vloeistof ligt. Kijk of alle knopjes in de auto werken. Check of de verwarming en airco het doen. Check het profiel van de banden. Check of de kofferbak droog is.
Kortom, neem de tijd en check echt alles wat je kunt bedenken.
Vraag bij voorkeur ook om een onderhoudshistorie.
Kijk of er een forum is van het desbetreffende merk en type en of hier aankoopadviezen op staan.
Overschrijven gebeurd op het postkantoor.
Of je een aankoopkeuring laat doen ligt aan de aanschafwaarde van de auto.
donderdag 28 februari 2013 om 12:34
Houd er inderdaad rekening mee dat je eerst een verzekering moet hebben voordat je hem mee mag nemen (officieel). Ik ben eerst gaan kijken, toen naar postkantoor voor overschrijven, toen naar bank om geld te pinnen en verzekering af te sluiten (ik heb daar gewoon even snel een verzekering afgesloten en had daarbij 2 weken bedenktijd, dus je hebt dan nog eventueel de tijd om verder te zoeken naar andere verzekering oid).
Daarnaast heb ik ook totaal geen verstand van auto's en had dus iemand meegenomen die dat wel had. Heb jij niet zo iemand in je buurt, die mee kan?
Daarnaast heb ik ook totaal geen verstand van auto's en had dus iemand meegenomen die dat wel had. Heb jij niet zo iemand in je buurt, die mee kan?
donderdag 28 februari 2013 om 12:42
donderdag 28 februari 2013 om 13:44
quote:liesse schreef op 28 februari 2013 @ 13:41:
Ik doe nooit een grote aankoop van iemand die redelijk dichtbij staat. Om sceve geIchten naar elkaar te voorkomen. Naar mijn idee altijd keuzes en andere opties zat.Ook wel mee eens, ben altijd bang dat als het product dan toch niet zo goed blijkt als verwacht er gezeur van komt en dat dat dan de hele relatie verstoord
Ik doe nooit een grote aankoop van iemand die redelijk dichtbij staat. Om sceve geIchten naar elkaar te voorkomen. Naar mijn idee altijd keuzes en andere opties zat.Ook wel mee eens, ben altijd bang dat als het product dan toch niet zo goed blijkt als verwacht er gezeur van komt en dat dat dan de hele relatie verstoord