Pelletkachel

18-12-2018 20:03 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier ook mensen die al een pelletkachel hebben?
Hij is niet verbonden met de cv, we gaan alleen de benedenverdieping ermee verwarmen.
Boven stoken we sowieso nooit, we laten alleen de radiator van de badkamer nu altijd open staan omdat het water van de cv nkg wel rondgepompt moet worden.
Ons idee was om de thermostaat zo te programmeren dat hij alleen s ochtends van 6 tot 9 stookt op 23 graden, zodat de badkamer dan lekker warm is. De radiatoren beneden draaien we dicht.
Hoe bevalt hij jullie? En wat kan je hiermee op jaarbasis besparen op de gasrekening?
Verbruik voor ons schat ik op 1800 kilo pellets op jaarbasis. Ca. 650 euro.
madeliefjees wijzigde dit bericht op 28-06-2019 10:56
3.27% gewijzigd
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
18-12-2018 20:39
Weet je wel wat een pelletkachel is, voordat je hier commentaar levert?.......
Zo slecht is hij nu voor het milieu......

Dan ben je niet goed geïnformeerd. Een pelletkachel is de schoonste soort houtkachel, maar de pelletkachelfijnstofuitstoot is groter dan bij verwarming op gas of stroom. De fijnstofuitstoot is bij een pelletkachel alleen kleiner dan bij een open haard, allesbrander of gewone houtkachel. Maar de pelletkachel zorgt dus wel voor een hogere fijnstofuitstoot dan bij verwarming op gas of stroom. Dus om te zeggen dat de pelletkachel zo slecht niet is voor het milieu, is dus de grootst mogelijke onzin.
Anders leen je even een dagje mijn astma-longen; weet je direct dat ik het van palletkachelstook stikbenauwd krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Slecht voor je longen en milieuvervuilend.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een pelletkachel. Daarvoor heb ik jarenlang een houtkachel gehad. De pelletkachel bevalt heel goed. Je ruikt er buiten echt niets van en ook in huis geen stof. Mensen die zeggen dat het stinkt, vergissen zich echt. Die moeten een houtkachel of open haard ruiken.
En iemand die zegt 40€ voor gas en electra per maand te betalen is ook niet mogelijk. Je bent al meer aan vast recht kwijt.
We hebben beneden lekker warm en mocht het echt koud worden dan zetten we de verwarming overal in huis aan.
We gebruiken voor douchen en verder warm water iets van 800 kub gas. We zijn een gezin van vier personen. Ouders en 2 pubers.
Bea15 schreef:
19-12-2018 07:58
En iemand die zegt 40€ voor gas en electra per maand te betalen is ook niet mogelijk. Je bent al meer aan vast recht kwijt.
Ik betaal zelf ook 40 euro per maand voor gas en elektra. Net iets meer dan het leegstandstarief bij mijn leverancier. En ik heb geen kachel.

"Over het algemeen zijn de kosten voor het leegstandstarief €18 per meter dus voor uw energiemeter en voor uw gasmeter dat betekent dat u in totaal €36 per maand kwijt bent aan kosten voor het leegstandstarief. Let op dit is het gemiddelde.
Essent €12 voor elektriciteitsmeter en €20 voor de gasmeter
Nuon €18 per meter
Greenchoice is momenteel de goedkoopste met het leegstandstarief zij vragen €15 voor de gasmeter en €10 voor uw elektriciteitsmeter."
Alle reacties Link kopieren
Bea15: heb je alle radiatoren nog open, of slechts 1?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Heel fijn dat iemand maar 40 euro per maand betaald aan gas, maar wij betalen 4x zoveel. Ik ben heel de dag thuis, en ik haat kou. Dus in mijn berekening besparen we op jaarbasis zeker 500 euro. Toch lekker met die alsmaar stijgende gasprijzen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
19-12-2018 09:24
Bea15: heb je alle radiatoren nog open, of slechts 1?
Ik heb overal de radiatoren openstaan, maar ze slaan aan wanneer het beneden kouder is dat 17 gr. De thermostaat hangt in de woonkamer. In de praktijk slaat het dus alleen aan wanneer het echt koud is.
Overigens hoef je een pelletkachel niet voor bezuinigen te nemen. Voor 650€ kun je heel wat gas verstoken. Het is mij om de gezelligheid gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Als je eerst eens zorgt dat woning goed geïsoleerd is en dan ketel lean afgesteld en radiatoren waterzijdig ingeregeld.

Dan kun je ook verder kijken, hier zonnepanelen en gaan huis daardoor electrisch verwarmen.

Oh betalen nu voor eengezinswoning iets meer dan 46 euro per maand met 6 personen. Maandbedrag zonder zonnepanelen:)
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
19-12-2018 07:51
Slecht voor je longen en milieuvervuilend.
vandaar dat je er duurzaamheidssubsidie op krijg :nut:
(ik ben een mooie vrouw)
Alle reacties Link kopieren
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... lletkachel

Schokkend dat je daar duurzaamheidssubsidie voor krijgt. Inderdaad vervuilender dan veel andere manieren van je huis verwarmen.

Lees bijvoorbeeld dit: https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... assaketel/

volgens mij is een hier een handige kachelbouwer aan het lobbyen geweest voor subsidie, wat mij betreft volkomen onterecht.
Alle reacties Link kopieren
Bea15 schreef:
19-12-2018 07:58
En iemand die zegt 40€ voor gas en electra per maand te betalen is ook niet mogelijk.

Dan geloof je het toch niet? Ik weet zeker dat het wél mogelijk is. Lekker kortzichtig dat je denkt dat het niet bestaat omdat je zelf zoveel energie verspilt.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
18-12-2018 22:57

De ventilator in de pelletkachel zorgt ervoor dat de rookgassen en fijnstof via de schoorsteen worden afgevoerd.
Fijn, wordt de omliggende omgeving ermee opgescheept.
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
19-12-2018 15:15
Fijn, wordt de omliggende omgeving ermee opgescheept.
Je wil niet weten wat auto's uitstoten.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
19-12-2018 15:03
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... lletkachel

Schokkend dat je daar duurzaamheidssubsidie voor krijgt. Inderdaad vervuilender dan veel andere manieren van je huis verwarmen.

Lees bijvoorbeeld dit: https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... assaketel/

volgens mij is een hier een handige kachelbouwer aan het lobbyen geweest voor subsidie, wat mij betreft volkomen onterecht.
Ach, over jaar of 30 zitten we met een grote zonnepanelen afval bult.
Jammer dat er niet meer reacties komen van mensen met ervaring. :-(
Alle reacties Link kopieren
Smam1517 schreef:
19-12-2018 19:50
Jammer dat er niet meer reacties komen van mensen met ervaring. :-(
Dat vind ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een pelletkachel hiervoor een hout kachel gehad maar vind een pelletkachel veel makkelijker. Je drukt op start en gaat branden en instellen op tijden net als thermostaat kan ook.

Gewone cv thermostaat staat op 15 graden en staat dus nooit aan.

Qua besparing kan ik je niet helpen want gebruiken de cv al 7 jaar niet dus geen idee of we nu duurder of goedkoper uit zijn.

Alle 4 de buren achter ons hebben houtkachels en stinkt echt veel meer dan de pelletkachel...hier in huis ook geen last van stank of vieze gordijnen wat met houtkachel soms wel was.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon sinds kort in een huis dat voorheen gestookt werd met een pelletkachel. Wij hebben hem eruit laten halen.

Kort na de aankoop zijn we nog een paar keer gaan kijken bij het huis en ik vond dus echt dat het heel sterk rook. Het huis was bovendien geverfd voor de verkoop en 4 maanden later (bij de overdracht) zag ik duidelijk dat er een hele laag fijnstof achter was gebleven.

Geen behoefte aan met mijn twee kleine kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Pelletkachel ruik je nooit in huis dus lijkt me sterk. Of hij was niet goed aangesloten...
Alle reacties Link kopieren
Bea15 schreef:
19-12-2018 07:58
Ik heb een pelletkachel. Daarvoor heb ik jarenlang een houtkachel gehad. De pelletkachel bevalt heel goed. Je ruikt er buiten echt niets van en ook in huis geen stof. Mensen die zeggen dat het stinkt, vergissen zich echt. Die moeten een houtkachel of open haard ruiken.
En iemand die zegt 40€ voor gas en electra per maand te betalen is ook niet mogelijk. Je bent al meer aan vast recht kwijt.
We hebben beneden lekker warm en mocht het echt koud worden dan zetten we de verwarming overal in huis aan.
We gebruiken voor douchen en verder warm water iets van 800 kub gas. We zijn een gezin van vier personen. Ouders en 2 pubers.
Sodemieters 800 m3 zelfs met huis erbij verwarmen doen wij er bijna 2 jaar mee met ook nog 2 extra kinderen.
Alle reacties Link kopieren
slobberbone schreef:
20-12-2018 12:03
Sodemieters 800 m3 zelfs met huis erbij verwarmen doen wij er bijna 2 jaar mee

Dat bedoelde ik dus met 'iemand die energie verspilt'. Wij verbruiken, inclusief verwarming, zo'n 380 m3 per jaar. En dan alleen voor het verwarmen van water al 800 kuub? Lig je dan allemaal twee keer per dag in een gloeiend heet bad of zo?
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
19-12-2018 15:31
Je wil niet weten wat auto's uitstoten.
Dus?
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
20-12-2018 12:36
Dat bedoelde ik dus met 'iemand die energie verspilt'. Wij verbruiken, inclusief verwarming, zo'n 380 m3 per jaar. En dan alleen voor het verwarmen van water al 800 kuub? Lig je dan allemaal twee keer per dag in een gloeiend heet bad of zo?
En jij, zit je met z'n allen fijn dicht tegen elkaar om op die manier een beetje warm te zitten en douchen eenmaal per week met de stopwatch erbij?
Alle reacties Link kopieren
Bea15 schreef:
20-12-2018 16:32
En jij, zit je met z'n allen fijn dicht tegen elkaar om op die manier een beetje warm te zitten en douchen eenmaal per week met de stopwatch erbij?

Zoals ik al zei: lekker kortzichtig. En dom.
Alle reacties Link kopieren
380 m3 vind ik wel heel weinig :-o Ik ben alleen en mijn verbruik is ongeveer 1600 m3 per jaar. Ik ben wel zo'n beetje hele dagen thuis. Ik ben ook wel nieuwsgierig naar ervaringen van een pelletkachel en of kostenpost per maand ook daadwerkelijk minder wordt, want ik zit er ook wel aan te denken om er een aan te schaffen. Ik hoop namelijk dat mijn kostenpost per maand dan ook wat omlaag kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven