Plantenbakken vullen.
zaterdag 27 maart 2010 om 14:28
Ik wil graag in mijn tuin een aantal plantenbakken vullen, maar heb totaal geen groene vingers.
Hebben jullie ajb een paar tips voor mij?
Ik wil graag vaste planten gebruiken, kan dat?
En welke raden jullie dan aan?
Moeten de bakken dan 's winters naar binnen? Daar heb ik eigenlijk geen ruimte voor....
En wat is de beste tijd om ze te vullen?
HELP!!!
Hebben jullie ajb een paar tips voor mij?
Ik wil graag vaste planten gebruiken, kan dat?
En welke raden jullie dan aan?
Moeten de bakken dan 's winters naar binnen? Daar heb ik eigenlijk geen ruimte voor....
En wat is de beste tijd om ze te vullen?
HELP!!!
zaterdag 27 maart 2010 om 15:09
In de winter laat ik de bakken leeg meestal. Een aantal bakken had ik in het najaar gevuld met bollen en die komen nu op. In de andere bakken heb ik viooltjes gezet, die kunnen wel een tijdje mee en die kunnen ook nog tegen nachtvorst.
Als de viooltjes het niet neer doen, dan zet ik er weer zomerplanten in. Vorige zomer had ik van die vetplanten erin met meerdere kleuren bloemetjes bloeien (geen idee hoe ze heten) maar die zijn wel sterk en hebben tot oktober gebloeid bij mij en die zijn echt leuk. Ik heb er wel een foto van:
de bloemen zijn geel/oranje/roze door elkaar.
Als de viooltjes het niet neer doen, dan zet ik er weer zomerplanten in. Vorige zomer had ik van die vetplanten erin met meerdere kleuren bloemetjes bloeien (geen idee hoe ze heten) maar die zijn wel sterk en hebben tot oktober gebloeid bij mij en die zijn echt leuk. Ik heb er wel een foto van:
de bloemen zijn geel/oranje/roze door elkaar.
Stressed is just desserts spelled backwards
zaterdag 27 maart 2010 om 15:39
Ligt eraan hoe de zonnestand is. Op het zuiden, zuidoosten en westen kan je veel eenjarige bloemen houden zoals de bekende geraniums, violen, margrieten, asters, anjers, gipskruid en ander zomergoed, op het noorden, noordwesten en noordoosten ook wel, maar dan andere bloemen die genoegen nemen met minder zon.
Als het goed is kan je dat opmaken uit het etiket van de plant en anders, tel de hoeveelheid zonuren en vraag de mensen in een tuincentrum advies. Die mensen weten er alles van en vinden het heel leuk om je te adviseren en zo'n bak samen te stellen.
Ik vind vrij moeilijk te adviseren over wintergroen; ik heb zelf erg veel maar dan in containers op de vloer, wat toch anders is dan een bloemenbak aan de balustrade waar meestal veel wind staat.
Alles hangt dus af van de zonuren, de hoeveelheid wind en de afstand tot de kust (waar het minder koud is).
Als het goed is kan je dat opmaken uit het etiket van de plant en anders, tel de hoeveelheid zonuren en vraag de mensen in een tuincentrum advies. Die mensen weten er alles van en vinden het heel leuk om je te adviseren en zo'n bak samen te stellen.
Ik vind vrij moeilijk te adviseren over wintergroen; ik heb zelf erg veel maar dan in containers op de vloer, wat toch anders is dan een bloemenbak aan de balustrade waar meestal veel wind staat.
Alles hangt dus af van de zonuren, de hoeveelheid wind en de afstand tot de kust (waar het minder koud is).
zaterdag 27 maart 2010 om 15:49
zondag 28 maart 2010 om 09:09
zondag 28 maart 2010 om 12:39
-Potten nemen die tegen vorst kunnen, dan kun je ze de hele winter buiten laten staan.
-Onderin de pot moeten gaten zitten om het water weg te laten lopen.
-Gooi onder in de pot scherven of bruine korrels en doe daar bovenop de potgrond.
-Winterharde vaste planten kunnen in pot (niet allemaal, vraag dit gewoon even in het tuincentrum). Hosta's doen het goed in pot, buxus, lavendel etc.
-Violen zijn geen vaste planten en kun je nu in potten doen, maar dan moet je in mei/juni weer vervangen omdat ze dan uitgebloeid zijn.
-Andere eenjarige bloeiers kun je pas na de ijsheiligen (half mei) poten.
Succes!
-Onderin de pot moeten gaten zitten om het water weg te laten lopen.
-Gooi onder in de pot scherven of bruine korrels en doe daar bovenop de potgrond.
-Winterharde vaste planten kunnen in pot (niet allemaal, vraag dit gewoon even in het tuincentrum). Hosta's doen het goed in pot, buxus, lavendel etc.
-Violen zijn geen vaste planten en kun je nu in potten doen, maar dan moet je in mei/juni weer vervangen omdat ze dan uitgebloeid zijn.
-Andere eenjarige bloeiers kun je pas na de ijsheiligen (half mei) poten.
Succes!
...
zondag 28 maart 2010 om 16:04
quote:mariesophie schreef op 28 maart 2010 @ 09:09:
[...]
Duurt nog zo lang . Er staan zulke leuke plantjes in de winkels, maar ik laat ze ook nog even staan. Na ijsheiligen ga ik mijn slag slaan.Ik ook. Vorig jaar was ik te vroeg. Ziet er dan toch net wat minder mooi uit. Wat je wel kunt doen voor vlg jaar is bollen planten zodat je in deze tijd mooie bloemen hebt.
[...]
Duurt nog zo lang . Er staan zulke leuke plantjes in de winkels, maar ik laat ze ook nog even staan. Na ijsheiligen ga ik mijn slag slaan.Ik ook. Vorig jaar was ik te vroeg. Ziet er dan toch net wat minder mooi uit. Wat je wel kunt doen voor vlg jaar is bollen planten zodat je in deze tijd mooie bloemen hebt.