Plassende kat

03-01-2010 00:08 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan binnenkort een nieuwe stoffen bank kopen, maar nou plast onze kat weleens tegen dingen aan(kast, wasmachine). De hoes van de bank is wasbaar, en het gaat de laatste tijd best goed met de plasacties vande kat, maar zouden jullie adviseren om de bank gelijk met stay-off spray in te sprayen? Of juist niet, omdatdan weer stress kan opleveren?

Alvast bedankt!
Ik zou de kat laten castreren.
zou je idd niet eerder het probleem proberen op te lossen ipv maatregelen nemen? Er moet toch een Waarom zijn dat jullie kat in huis pist??
Castreren helpt niet altijd.
Tja dat hebben we al geprobeerd, en het gaat meestal hardstikke goed, ze is gesteriliseerd. Wij zijn haar 3e baasje dus misschien is dat niet al te goed voor de psyche van een kat

dus dat gedeelte van het probleem is nu niet het punt :D
Ow en het is meestal stress related, lol, oud en nieuw was niet al te best
ik zou haar niet bij de bank laten als je niet thuis bent

als ze dan tegen de bank aan probeert te plassen, dan ben je erbij en kun je het haar afleren.

een plantenspuit is hiervoor een heeeeel goed middel.
mmmm vervelend en herkenbaar..

Sprays, vind ik, niet helpen. Keep off vind ik echt onzin...

Wellicht dat het idd. met de geschiedenis van de poes heeft te maken dat ze plast, of idd. stress. Mijn kat ( gecastreerd) sproeit als hij boos is. Ook tegen de bank of op de Ikea opbergdozen.

Plantenspuit is een optie. Of een bank hoes van plastic. Ik zie ze wel eens in Amerikaanse tv programma's. Standaard plastic geval. Stel je gaat weg of s nachts dan doe je dat ding erop...
quote:gelukkigmeisje schreef op 03 januari 2010 @ 00:43:

zou je idd niet eerder het probleem proberen op te lossen ipv maatregelen nemen? Er moet toch een Waarom zijn dat jullie kat in huis pist??Niet in alle gevallen is het zo makkelijk. ik heb 3 katten gehad en alledrie gingen ze vanwege onverklaarbare redenen op een bepaald moment plassen of sproeien in huis. Gek werd ik ervan. Van alles aan gedaan: dierenarts, sprays, kattebak vaker verschonen, bakjes voer neerzetten op plasplekjes, stress verminderen etc etc. Na een jaar maar gestopt met zoeken naar oplossingen en het probleem zo goed en kwaad als het ging geaccepteerd incl. stanklucht in huis..... Enige wat hielp was toen er eentje wegliep en de overige 2 een aantal jaar erna van ouderdom overleden. Maar ja, dat was weer heel verdrietig. Om me heen kwamen overigens de verhalen ook los over plassende katten en dat heeft er wel voor gezorgd dat ik overgestapt ben op andere huisdieren na de dood van mijn lieve katten.
quote:Biotherm schreef op 03 januari 2010 @ 02:39:

Mijn kat ( gecastreerd) sproeit als hij boos is.

Hier precies hetzelfde. Kat is wat hardleers en ook gewoon wat dommig, vind ik. Afleren van bijv. krabben aan meubels is ook nooit erg gelukt, terwijl mijn andere kat nooit in huis plast, en ook al heel snel na zijn komst hier (tegelijk met andere kat) precies daar krabbelde waar het mocht, en niet meer waar het niet mocht. Bij andere kat heeft hetzelfde beleid niet gewerkt, en die plast dus ook als ie boos, gefrustreerd of gestresst is. Als hij aandacht wil en dat niet direct krijgt omdat ik even met iets anders bezig ben, bijvoorbeeld, loopt ie weg en gaat in een hoekje staan plassen. Hij heeft een paar vaste plasplekjes, maar verzint ook steeds nieuwe erbij. Sprays, schoonmaken met azijn, en andere maatregelen werken niet. Soms gaat het wekenlang goed, en dan is het ineens weer mis. Dus ik blijf meelezen, want als iemand DE oplossing heeft, hoor ik dat graag.

Bij de dierenwinkel hebben ze trouwes een feromonenspray, dat is volgens de verkoper het enige dat écht helpt. Zo'n spuitbusje kost echter ongeveer veertig euro. Als dat inderdaad écht helpt tegen het plassen, krabben etc., dan wil ik dat flesje best kopen. Maar ik ga geen veertig euro uitgeven als ik daar niet zeker van ben.
Sent: Hier exact hetzelfde probleem met kater.
quote:Biotherm schreef op 03 januari 2010 @ 02:39:

mmmm vervelend en herkenbaar..

Sprays, vind ik, niet helpen. Keep off vind ik echt onzin...

Wellicht dat het idd. met de geschiedenis van de poes heeft te maken dat ze plast, of idd. stress. Mijn kat ( gecastreerd) sproeit als hij boos is. Ook tegen de bank of op de Ikea opbergdozen.

Plantenspuit is een optie. Of een bank hoes van plastic. Ik zie ze wel eens in Amerikaanse tv programma's. Standaard plastic geval. Stel je gaat weg of s nachts dan doe je dat ding erop...Leens eens het stukje misverstanden over sproeien:

http://www.kattengedragcentrum.nl/40-Sp ... te:groupie schreef op 03 januari 2010 @ 00:50:

Tja dat hebben we al geprobeerd, en het gaat meestal hardstikke goed, ze is gesteriliseerd. Wij zijn haar 3e baasje dus misschien is dat niet al te goed voor de psyche van een kat

dus dat gedeelte van het probleem is nu niet het punt :D

Wanneer gaat het mis? Wat is er dan anders? Probeer de oorzaak duidelijk te krijgen.

En is het plassen of sproeien....je zegt plassen...ik neem aan dat je sproeien bedoelt?

Misschien interessant:

http://www.fabcats.org/fv ... lijkheid_en_sproeien.html
Er is een verschil tussen sproeien en plassen.

Heb je wel bij de dierenarts laten onderzoeken of er geen lichamelijk probleem is? Blaasproblemen zijn vaak ene oorzaak van plassen. Dit moet je altijd als eerste uitsluiten.

Vaak wordt gedacht dat het een gedragsprobleem is terwijl er een lichamelijke oorzaak is.
Heel veel katten hebben last van blaasgruis. Ze drinken weinig en in de voeding zit vaak te veel zout. Het asiel zit vol met katten die overal in huis tegen aan pissen terwijl ze enkel blaasgruis hebben. Dit is op te lossen met andere voeding. Uiteraard eerst naar de dierenarts voor een diagnose.

Een stoffen bank zou ik niet kopen.
Heel veel katten hebben last van blaasgruis. Ze drinken weinig en in de voeding zit vaak te veel zout. Het asiel zit vol met katten die overal in huis tegen aan pissen terwijl ze enkel blaasgruis hebben. Dit is op te lossen met andere voeding. Uiteraard eerst naar de dierenarts voor een diagnose.

Een stoffen bank zou ik niet kopen.
En als de dierenarts een volledige check heeft gedaan en kat 100% gezond is? Wat dan?
Onze POES deed dat ook, sproeien als een kater. Ieder nieuw voorwerp in huis was de klos. dus ik vrees voor het lot van een nieuwe bank.

Hier ging het pas over tien ze een jaar of 11-12 was.
Als de kat helemaal gezond is en nog naast de bak plast dan zijn er verschillende dingen die je kunt doen.

Zet meerdere kattenbakken in huis, bakken met en zonder kap. Houd de bakken goed schoon, zorg voor ene veilige plek waar de bak staat. Als de kat op een bepaalde plek plast zetje daar een bak neer ( als dit altijd op de bank is dan zet je een bak naast de bank). Die kun je later weer weghalen als het goed gaat. Zorg dat de kat niet zo gemakkelijk op ene bepaalde plek kan plassen ( altijd op een mat, haal dan de mat weg).

Als een kat plast om bepaalde reden, bv een nieuwe kat in huis, kinderen e.d dan wordt het natuurlijk lastig. Niet altijd kun je iets aan die reden doen. Bij stress zorg dan dat de kat rustige plekjes heeft om zich terug te trekken. Zorg voor verschillende plaatsen in huis, zowel hoog ( dekentje op een kast), als laag ( mandje onder het bed).

Dit kan allemaal helpen. Bij sommige katten is het helaas erg hardnekkig.

Oh en straffen moet je niet doen. Je wilt niet dat de kat nog meer gestresst raakt en nog meer gaat plassen.
Heb je maar 1 kat?

Mijn dierenarts adviseerde mij dat er per kat 1 kattenbak moet zijn plus 1 extra... nou vind ik dat wel heel veel want dat zou betekenen dat ik 4 bakken neer moet zetten (3 katten) op mijn flatje.

Ik heb er nu twee staan en het gaat stukken beter dan voorheen! het was voor mijn katten ook een probleem dat ik 1 dichte had, mijn prinsen gaan liever op een open bak dus daar zou ook nog wat in kunnen zitten.

Daarbij wil ik iedereen nog even de LITTER PEARLS aanraden!!!

Ik heb heel wat geprobeerd wat kattenbakkorrels betreft, de ene gaven af de andere bleven als papier maché op mn meubels plakken weer een andere werd een soort klei etc etc.

Nu heb ik die litter pearls en ik ben er dolenthousiast over!

Het zijn een soort witte plastic achtige (wel natuurlijk) korrels.

Het is wel prijzig, ongeveer 12 euro per 2 kilo maar als je elke dag alle uitwerpselen eruit schept doe je er erg lang mee!

Dit wou ik alle kattenliefhebbers toch niet onthouden!

Te koop bij de grotere goeie dierenspeciaalzaken.
Pfff hier ook een "zeikende" kater van 1,5 jaar. Uit het asiel gehaald. Beestje is gecastreerd in november 2009.

Heb hem al overgezet op Royal Canin Urinary (z'n kleine broertje profiteert mee, anders zit die "ouwe" straks uit de verkeerde bakjes te snoepen). De dierenarts trof een kleine hoeveel struviet (blaasgruis) aan in de urine, dus pijnstiller Metacam meegekregen.

Heeft een van jullie enig idee hoelang de Metacam werkt? Ik geef het hem 's morgens door zijn voer en het gaat de hele dag goed... tot een uur of half 9 's avonds. Dan begint meneer weer naast de bak te piesen (nadat hij eerst een aantal keren op 1 van de kattenbakken is gaan zitten). Zou het kunnen dat de pijnstilling dan uitgewerkt is ofzo? Trouwens wel raar voor een pijnstiller die je maar 1 x per 24 uur mag toedienen...

Maandag ga ik hem toch maar proberen te vangen in z'n reismandje. Zal een hele klus worden, aangezien ik 2 kneusjes heb geadopteerd. Ze zijn erg bang nog.... Maar ja wil hem nu maar eens helemaal goed laten onderzoeken bij de dierenarts. Zal wel een aardig bedrag zijn wat ik af moet rekenen, maar dit gaat niet langer. De arme ziel vergaat volgens mij van de pijn zodra de Metacam is uitgewerkt... en eerlijk gezegd word ik knettergek van het continu dweilen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven