Plotseling baby cavia's!!!!
dinsdag 23 maart 2010 om 21:54
Gaat mijn zoon even de cavia's wat groenvoer geven, hoor ik ineens een enorme gil :MAMAAAAA! Ik heb baby cavia's!!!!!
Ik ren natuurlijk naar boven, roep: Nee, Niet!!!
Maar jawel hoor... daar liepen ze vrolijk rond. Twee volmaakte ieniemienie cavia's. Haar en al, aten zelfs al van de sla!!!
We waren helemaal verbouwereerd... Maar oh... wat schattig!
Wij hebben eind januari twee dames cavia's gekocht. Waarschijnlijk was er toen al 1 zwanger. Maar voor de zekerheid morgen toch even langs de dieren arts om te kijken of die ene niet toevallig toch een mannetje is!!
Hebben we nog mazzel dat het er maar twee zijn....
Wat een leuke ontroerende verrassing.....
Ik ren natuurlijk naar boven, roep: Nee, Niet!!!
Maar jawel hoor... daar liepen ze vrolijk rond. Twee volmaakte ieniemienie cavia's. Haar en al, aten zelfs al van de sla!!!
We waren helemaal verbouwereerd... Maar oh... wat schattig!
Wij hebben eind januari twee dames cavia's gekocht. Waarschijnlijk was er toen al 1 zwanger. Maar voor de zekerheid morgen toch even langs de dieren arts om te kijken of die ene niet toevallig toch een mannetje is!!
Hebben we nog mazzel dat het er maar twee zijn....
Wat een leuke ontroerende verrassing.....

dinsdag 23 maart 2010 om 22:24
naar de dierenarts om te laten kijken of het een mannetje of vrouwtje is?
ohw...je geeft ook sla zie ik..
Lees eens een site over cavia's, het is zulke makkelijke info allemaal.
Het verschil tussen mannen en vrouwtjes is echt overduidelijk te zien en van sla krijgen ze buikpijn/gassen, soms gaan ze daar dood aan.
Het verschil tussen mannen en vrouwtjes is echt overduidelijk te zien en van sla krijgen ze buikpijn/gassen, soms gaan ze daar dood aan.
dinsdag 23 maart 2010 om 22:40
Je hebt natuurlijk helemaal niks aan mijn reactie,ik heb nog nooit een cavia gehad, maar ik ga em toch plaatsen.
Ik had ooit 2 mannetjes hamsters.
De ene rende en speelde volop, de ander amper en werd steeds dikker. Het leek mij logisch; beestje at wel, maar bewoog amper en werd dus dikker.
Uitgerekend op 1 april vond ik zeven blinde naakte wurmpjes in de kooi. Mijn twee mannen hadden de perfecte 1 aprilgrap met me uitgehaald.
Wijze les voor mij was: geloof nooit zonder zelf te kijken klakkeloos wat de dierenwinkel of het tuincentrum zegt over het geslacht van je dieren......
Ik had ooit 2 mannetjes hamsters.
De ene rende en speelde volop, de ander amper en werd steeds dikker. Het leek mij logisch; beestje at wel, maar bewoog amper en werd dus dikker.
Uitgerekend op 1 april vond ik zeven blinde naakte wurmpjes in de kooi. Mijn twee mannen hadden de perfecte 1 aprilgrap met me uitgehaald.
Wijze les voor mij was: geloof nooit zonder zelf te kijken klakkeloos wat de dierenwinkel of het tuincentrum zegt over het geslacht van je dieren......
dinsdag 23 maart 2010 om 22:44
quote:Troeta schreef op 23 maart 2010 @ 22:24:
Ja, toch even naar de dierenarts. Kan zelf echt geen balletje ontdekken, maar toch het zekere voor het onzekere.
Sla mogen cavia''s best af en toe hebben, maar zeker niet te vaak en te veel. Te veel vocht, diarree als gevolg en dan de dood. Maar af en toe een blaadje sla kan geen kwaad hoor....
Ja, toch even naar de dierenarts. Kan zelf echt geen balletje ontdekken, maar toch het zekere voor het onzekere.
Sla mogen cavia''s best af en toe hebben, maar zeker niet te vaak en te veel. Te veel vocht, diarree als gevolg en dan de dood. Maar af en toe een blaadje sla kan geen kwaad hoor....
dinsdag 23 maart 2010 om 22:57
sterker nog, als ze er aan gewend zijn mogen ze elk uur een blaadje sla. het is meer dat het darmstelsel er aan moet wennen. er is geloof ik geen enkele groente die een cavia niet mag hebben. er zijn alleen boeken en websites die anders zeggen. er zijn ook boeken die zeggen dat katten geen melk mogen hebben.
dinsdag 23 maart 2010 om 23:01
dinsdag 23 maart 2010 om 23:17
slechte foto's... wat het meest bekend is is dat er een Y op de "kont" van een cavia zit en bij een mannetje zit er een stipje in het midden. is wel de bestje manier, mijn 2 mannetjes hebben namelijk ieder een ander "geslacht". de een heeft dikke ballen en geen piemel de ander heeft nauwelijks ballen en een piemeltje. het is dus volgens mij niet heel gek dat adventure naar de dierenarts gaat om te checken.
dinsdag 23 maart 2010 om 23:26
natuurlijk is 1 van de twee een mannetje, draagtijd is niet zo lang hoor.
En inderdaad beetje beter opletten met voer geven (nooit sla) en meteen de dieren scheiden want direct na het werpen kan de caaf alweer gedekt zijn. En ga daar maar vanuit. Dus over een paar weken heb jij nog een nestje.
Meteen scheiden dus die caven
En inderdaad beetje beter opletten met voer geven (nooit sla) en meteen de dieren scheiden want direct na het werpen kan de caaf alweer gedekt zijn. En ga daar maar vanuit. Dus over een paar weken heb jij nog een nestje.
Meteen scheiden dus die caven
woensdag 24 maart 2010 om 06:46
Mensen, ik ga uit van de dierenarts als jullie het niet erg vinden.
Die vindt een beetje sla op zijn tijd niet erg.
Die adviseert om even langs te komen om het zekere voor het onzekere te nemen.
Heeft al geadviseerd de cavia's te scheiden. Dit omdat de draagtijd inderdaad tussen de twee en twee-en-een halve maand zit, dus ik kan haar inderdaad zwanger hebben meegekregen. Maarrrrr, de scheidingslijn is dun, en nog een nestje lijkt me niet handig. Dus ff langs de dierenarts voor de zekerheid. Ik kan zelf geen balletje ontdekken, maar ja...
Verder probeer ik een fotootje te plaatsen vanmiddag van de snoepies.
Ze zijn zooooo leuk!
Die vindt een beetje sla op zijn tijd niet erg.
Die adviseert om even langs te komen om het zekere voor het onzekere te nemen.
Heeft al geadviseerd de cavia's te scheiden. Dit omdat de draagtijd inderdaad tussen de twee en twee-en-een halve maand zit, dus ik kan haar inderdaad zwanger hebben meegekregen. Maarrrrr, de scheidingslijn is dun, en nog een nestje lijkt me niet handig. Dus ff langs de dierenarts voor de zekerheid. Ik kan zelf geen balletje ontdekken, maar ja...
Verder probeer ik een fotootje te plaatsen vanmiddag van de snoepies.
Ze zijn zooooo leuk!
woensdag 24 maart 2010 om 08:08
woensdag 24 maart 2010 om 15:20
Mijn oudste kreeg ooit een jonge cavia, week of 5-6. Die groeide meer in de breedte dan in de lengte en buik begon ook nog te bewegen: was dus ook al zwanger vanuit de dierenwinkel gekomen.
Uiteindelijk heeft ze (waar we bij waren, wel heel bijzonder) 1 jong gekregen wat bijna net zo groot was als zij zelf (wel allemaal goed gegaan gelukkig)
Uiteindelijk heeft ze (waar we bij waren, wel heel bijzonder) 1 jong gekregen wat bijna net zo groot was als zij zelf (wel allemaal goed gegaan gelukkig)