Poll: verwarming aan op bovenverdieping?

15-12-2019 22:16 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb discussie met mijn man over stoken op de bovenverdieping. Volgens hem grote onzin en níémand doet dat. Naast niet stoken heeft hij ook nog het liefst dag en nacht de ramen boven open.
Ik; toegegeven enorme koukleum, vind boven stoken wel prettig, niet de hele dag volle bak, maar gewoon om de temperatuur een beetje aangenaam te houden. Sowieso voor de kinderen die ook graag op hun kamer zitten, maar zelf vind ik het zonder verwarming en met enkel glas ook echt afzien als ik boven ben.
We zijn verzand in de wellus/nietes dus kom maar door met jullie visie 😬

Bovenverdieping verwarmen?

Totaal aantal stemmen: 227

Tuurlijk! (56%)
Grote onzin.. (44%)
The time is now
patchouli_ schreef:
15-12-2019 22:21

Je eigen slaapkamer af en toe even ‘droogstoken’ kan heel veel schelen in het gevoel.
Ga ik zeker proberen!
The time is now
Ik heb de verwarming op de bovenverdieping gewoon aan. Degenen die dat niet willen draaien hun radiator maar dicht (man doet dit, slapen apart ivm zijn snurken). Ik herken je probleem wel hoor, zoveel mensen zeggen, oh lekker, slapen in een koude kamer. Nou, ik vind dat dus niet behaaglijk en slaap dan niet goed. Ik heb wel de hele dag het raam een stuk open voor de frisse lucht, maar ik heb het graag een graad of 19 in de slaapkamer. De katten vinden verwarming in hun eigen kamer ook erg aangenaam.
Ik verwarm boven nooit, en heb in de slaapkamer 24/7 een raam openstaan.
Bij de (al wat oudere) kinderen draaien ze zelf een radiator open als ze dat willen, maar ook daar staat meestal een raam open.

Zelf trek ik het slecht als de verwarming aanstaat. Het voelt al snel benauwd. Mijn kinderen hebben dan ook. De verwarming staat hier niet vaak aan. Behalve als de wind echt koud is en in een bepaalde hoek staat, of als er bezoek komt.
Maar TO, zoveel mensen zoveel meningen. Wij gaan toch niet per stemming bepalen of bij jullie thuis de bovenverdieping verwarmd mag worden?
Avena schreef:
15-12-2019 22:39
Maar TO, zoveel mensen zoveel meningen. Wij gaan toch niet per stemming bepalen of bij jullie thuis de bovenverdieping verwarmd mag worden?
Tuurlijk wel, lekker democratisch :mrgreen:
Niet in mijn slaapkamer, ik vind het heerlijk als het daar koud is. Wel in de andere kamer waar vaak was hangt te drogen en in de badkamer (een warme handdoek na het douchen :heart: )
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Solomio schreef:
15-12-2019 22:32
https://www.gezondheid.be/index.cfm?fus ... t_id=20337

Ik word regelmatig rond 5 uur wakker omdat ik het koud heb en dan is het nog 17 graden in mijn slaapkamer.
Kouder laat ik het dus niet worden.
Zonder mijn winter dekbed zou ik dat ook hebben. Maar nu beide delen van het vier seizoenen dekbed er op zitten, is 17 graden mij echt te warm.
GinnyJones schreef:
Ik heb wel de hele dag het raam een stuk open voor de frisse lucht, maar ik heb het graag een graad of 19 in de slaapkamer.
Stoken met het raam open is hier uit den boze. Dat vind ik nou echt zonde. Het is of warm, of frisse lucht.
Avena schreef:
Nee natuurlijk niet. Het ging mij vooral om zijn overtuigde; “niemand doet dat”.
Dat geloof ik dus niet en dat blijkt dus ook wel te kloppen.
The time is now
Nijntje* schreef:
15-12-2019 22:42
Zonder mijn winter dekbed zou ik dat ook hebben. Maar nu beide delen van het vier seizoenen dekbed er op zitten, is 17 graden mij echt te warm.
Ik slaap allang onder mijn volledige dekbed, met daar nog een slaapzak overheen.
Warm genoeg, maar ik word dan wakker van een koud gezicht, of van een koude hand die onder het dekbed vandaan gesniekt is.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Heeft het zin om de verwarming aan te zetten als je toch stookt "voor de vogels"?

Ik zou eerder gaan inzetten op dubbel glas overal.
Misschien dat het dan tout court overal warmer blijft.

Als het ergens koud is gaat hier de verwarming aan.
Dus ook boven als het daar 12 graden is of als ik in de badkamer sta te douchen.

Te lang in een huur-appartement gezeten dat niet warm te krijgen was.
Sinds mijn eigen huis wil ik het dus niet meer koud hebben.
Als níemand dat deed hadden we daar geen radiatoren. Zelf stook ik boven veel minder dan beneden, begin er ook veel later in het jaar pas mee... Maar in de winter staan de radiatoren wel een stukje open boven ja.
Solomio schreef:
15-12-2019 22:45
Ik slaap allang onder mijn volledige dekbed, met daar nog een slaapzak overheen.
Warm genoeg, maar ik word dan wakker van een koud gezicht, of van een koude hand die onder het dekbed vandaan gesniekt is.
Oh wauw :biggrin:

Ik bedenk pas net dat onze verwarming op de slaapkamer al bijna een jaar kapot is. Dus die kan niet eens aan.
Ik zat vroeger meer boven dan beneden dus alleen de gang en slaapkamer waren niet verwarmd.
Wij hebben beneden vloerverwarming, als die op temperatuur is worden de radiatoren boven niet warm. Tegen de ochtend moet de ketel harder werken dus dan wordt het in de badkamer wat aangenamer omdat ik daar de radiatorknop helemaal opengedraaid heb.
Ik vind het een onhandig systeem en we zijn aan het kijken hoe het anders zou kunnen.
Avena schreef:
15-12-2019 22:42
Stoken met het raam open is hier uit den boze. Dat vind ik nou echt zonde. Het is of warm, of frisse lucht.
Ik vind dat dus niet.. als het raam dicht is de hele dag dan krijg je een soort benauwde warmte, niet lekker. Maar als je lucht en stookt dan krijg je een soort frisse aangename warmte. Maar goed, ieder z'n ding natuurlijk. Zolang de energierekening binnen de perken blijft en ik elk jaar geld terug krijg vind ik het helemaal prima.
Eerst luchten, dan stoken.
Bij ons op de slaapkamer staat de verwarming uit en het raam open. Anders smelt ik.
Wij stoken boven ook amper. Alleen bij echt winterse kou doen we de verwarming op de slaapkamers van de kinderen aan. Maar dan echt alleen als ze daar gaan spelen. Verder houden we boven wel zoveel mogelijk de ramen dicht. 's Ochtends en 's avonds een kwartiertje goed laten doorluchten, dan blijft de boel gezond en fris.

In de badkamer ligt bij ons vloerverwarming, maar eigenlijk gebruiken we die ook niet. Ik denk er vaak gewoon niet aan om die een kwartiertje voor het douchen aan te zetten, meestal vind ik het de moeite niet. Zodra ik onder de douche sta, heb ik geen last meer van een koud gevoel en ik douche sowieso kort. Er zullen best mensen zijn die dit spartaans vinden, maar wij hechten gewoon minder aan de luxe van warmte en veel meer aan 'een beter milieu begint bij jezelf'.
Boven is er geen verwarming aan en de ramen altijd open. Vriend klaagt ook vaak dat het vriest op onze slaapkamer. Maar een kruik of een elektrische deken in je bed zodat de ergste kou eruit is als je erin stapt doet wonderen. O ja, op de badkamer is de verwarming wel aan trouwens.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
orchid schreef:
15-12-2019 23:03
Wij stoken boven ook amper. Alleen bij echt winterse kou doen we de verwarming op de slaapkamers van de kinderen aan. Maar dan echt alleen als ze daar gaan spelen. Verder houden we boven wel zoveel mogelijk de ramen dicht. 's Ochtends en 's avonds een kwartiertje goed laten doorluchten, dan blijft de boel gezond en fris.

In de badkamer ligt bij ons vloerverwarming, maar eigenlijk gebruiken we die ook niet. Ik denk er vaak gewoon niet aan om die een kwartiertje voor het douchen aan te zetten, meestal vind ik het de moeite niet. Zodra ik onder de douche sta, heb ik geen last meer van een koud gevoel en ik douche sowieso kort. Er zullen best mensen zijn die dit spartaans vinden, maar wij hechten gewoon minder aan de luxe van warmte en veel meer aan 'een beter milieu begint bij jezelf'.
Het douchen zelf vind ik geen ramp koud.

Maar uit die warme douche komen in een ijskoude badkamer, me daar moeten afdrogen en omkleden ...
Ik bevries toch écht liever niet na 't douchen.
Marnamai schreef:
15-12-2019 22:46
Heeft het zin om de verwarming aan te zetten als je toch stookt "voor de vogels"?

Ik zou eerder gaan inzetten op dubbel glas overal.
Misschien dat het dan tout court overal warmer blijft.

Als het ergens koud is gaat hier de verwarming aan.
Dus ook boven als het daar 12 graden is of als ik in de badkamer sta te douchen.

Te lang in een huur-appartement gezeten dat niet warm te krijgen was.
Sinds mijn eigen huis wil ik het dus niet meer koud hebben.
We gaan volgend jaar verhuizen, dus dat gaat m niet meer worden. Maar gaat zeker op mijn lijstje voor ons volgende huis :)
The time is now
Avena schreef:
15-12-2019 22:28
Dat is natuurlijk persoonlijk, maar dat vind ik om in te slapen absoluut niet koud. Lekker juist.
Droge kou vind ik aangenaam in de slaapkamer. Klamme kou niet. Daarom dus af en toe droogstoken. Dat doe ik overdag, niet als ik ga slapen. Doe ik dat niet dan trekt het vocht te veel in de slaapkamer en vind ik het niet meer aangenaam.

Mijn slaapkamer is op de begane grond met openslaande deuren naar de tuin. Die staan zoveel mogelijk open (zomer) of op een kier (winter). Heerlijk! Wel heb ik veel en dik dekbed.
De kinderen hebben allemaal hun slaapkamers boven met eigen thermostaat, die regelen het zelf. Overdag warm maar s avonds eigenlijk ook allemaal uit en raam op een kier.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 15-12-2019 23:31
1.13% gewijzigd
Wat een bijzondere mensen zitten hier toch.

Mijn antwoord: natuurlijk stoken, ga geen kou lijden in mijn eigen huis.
Am Yisrael Chai!
GinnyJones schreef:
Ik heb de verwarming op de bovenverdieping gewoon aan. Degenen die dat niet willen draaien hun radiator maar dicht (man doet dit, slapen apart ivm zijn snurken). Ik herken je probleem wel hoor, zoveel mensen zeggen, oh lekker, slapen in een koude kamer. Nou, ik vind dat dus niet behaaglijk en slaap dan niet goed. Ik heb wel de hele dag het raam een stuk open voor de frisse lucht, maar ik heb het graag een graad of 19 in de slaapkamer. De katten vinden verwarming in hun eigen kamer ook erg aangenaam.
Ik vind het wel lekker, slapen in een koude ruimte, maar ‘boven’ is zoveel meer dan alleen slapen, ik sta er naakt in de badkamer, kind tut op haar kamer en ik rommel ook in mijn kamer. Ik kan daar overal de roosters dichtgooien, maar dan kom ik daar ook niet graag, dat zou ik dan ook jammer vinden.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 15-12-2019 23:30
0.34% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven