Poll: verwarming aan op bovenverdieping?

15-12-2019 22:16 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb discussie met mijn man over stoken op de bovenverdieping. Volgens hem grote onzin en níémand doet dat. Naast niet stoken heeft hij ook nog het liefst dag en nacht de ramen boven open.
Ik; toegegeven enorme koukleum, vind boven stoken wel prettig, niet de hele dag volle bak, maar gewoon om de temperatuur een beetje aangenaam te houden. Sowieso voor de kinderen die ook graag op hun kamer zitten, maar zelf vind ik het zonder verwarming en met enkel glas ook echt afzien als ik boven ben.
We zijn verzand in de wellus/nietes dus kom maar door met jullie visie 😬

Bovenverdieping verwarmen?

Totaal aantal stemmen: 227

Tuurlijk! (56%)
Grote onzin.. (44%)
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Ik wil boven graag stoken, maar we hebben beneden vloerverwarming en daardoor slaat de thermostaat niet aan. Het is boven nu altijd stervenskoud. Ik zit ‘s nachts echt te bibberen van de kou op de wc. We moeten dat nog eens verhelpen met een extra thermostaat ofzo. In de slaapkamer heb ik helaas geen verwarming.
drackie wijzigde dit bericht op 16-12-2019 00:05
13.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
15-12-2019 23:14
Wat een bijzondere mensen zitten hier toch.

Mijn antwoord: natuurlijk stoken, ga geen kou lijden in mijn eigen huis.
Genoeg mensen die dat wel doen. Mijn schoonvader bijv, daar is het vaak maar 16 graden in de woonkamer. Koud dus. Zelf zegt hij er geen last van te hebben niet zo gek met zijn 4 truien over elkaar aan , en dikke joggingbroek met warme sloffen.. En de visite maar kou lijden :bonk: . Ik hou mijn jas muts en sjaal dan ook vaak maar aan, als ik er op visite ben.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
15-12-2019 23:14
Wat een bijzondere mensen zitten hier toch.

Mijn antwoord: natuurlijk stoken, ga geen kou lijden in mijn eigen huis.
Ik had vroeger een vriendinnetje die in haar gigantisch dure huis, áltijd in een koude kamer moest zitten. Ze draaide wel de verwarming open als we daar gingen zitten, maar aangenaam had ik het dan toch niet meer, ik voel het niet opwarmen. Heel ongezellig vond ik dat altijd.
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
15-12-2019 23:28
Genoeg mensen die dat wel doen. Mijn schoonvader bijv, daar is het vaak maar 16 graden in de woonkamer. Koud dus. Zelf zegt hij er geen last van te hebben niet zo gek met zijn 4 truien over elkaar aan , en dikke joggingbroek met warme sloffen.. En de visite maar kou lijden :bonk: . Ik hou mijn jas muts en sjaal dan ook vaak maar aan, als ik er op visite ben.
Oh ja, wat een ellende. Ik ben ook weleens bij zulk soort mensen geweest, dat je letterlijk klappertandend van de kou op visite zit. Wat een hel.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
15-12-2019 23:29
Ik had vroeger een vriendinnetje die in haar gigantisch dure huis, áltijd in een koude kamer moest zitten. Ze draaide wel de verwarming open als we daar gingen zitten, maar aangenaam had ik het dan toch niet meer, ik voel het niet opwarmen. Heel ongezellig vond ik dat altijd.
Ja, herkenbaar. De mensen waar ik ooit geweest ben waar het zo stervenskoud in huis was vond ik ook op andere gebieden letterlijk koud.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
15-12-2019 23:42
Ja, herkenbaar. De mensen waar ik ooit geweest ben waar het zo stervenskoud in huis was vond ik ook op andere gebieden letterlijk koud.
Zou heel goed kunnen. Dat is ook mijn ervaring. De meeste mensen bij wie het wel warm is in huis, zijn zelf ook warm en gezellig :biggrin:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
15-12-2019 23:40
Oh ja, wat een ellende. Ik ben ook weleens bij zulk soort mensen geweest, dat je letterlijk klappertandend van de kou op visite zit. Wat een hel.
Ja vreselijk gewoon :-[ . Ben dan ook vaak snel weer vertrokken.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
15-12-2019 23:42
Ja, herkenbaar. De mensen waar ik ooit geweest ben waar het zo stervenskoud in huis was vond ik ook op andere gebieden letterlijk koud.
Zo erg is het gelukkig niet altijd. Bij mijn beste vriendin is het voor mij altijd koud in huis. Waarschijnlijk een prima temperatuur als je druk aan het schoonmaken bent of zo, maar ik heb het heel koud als ik op de bank zit. Verder zijn ze wel heel leuk, dus trek ik altijd maar mijn super dikke warme trui aan als ik naar hen toe ga.

On topic: het verschilt echt enorm per huis. Ik had vroege bij mijn ouders thuis de verwarming op mijn slaapkamer nooit aan. Maar dat huis was goed geïsoleerd en had zo’n bouw dat er altijd wel warme lucht van beneden naar boven trok. Nooit koud gehad. In mijn huidige huis wordt het op de slaapkamers boven echt koud. Als ik wél stook in de avond en dus begin bij 19 graden, is het tegen de ochtend nog 14 graden, dat gaat nog net. Als ik niet zou stoken, wordt het nog lager, en heb ik een huilende wakkere baby die het gewoon koud heeft. En ja, ze heeft een pyjama en winterslaapzak, maar ze is dan gewoon ijskoud. Dat wordt hem dus niet.

(Overigens heb ik afgelopen winter zelfs s nachts de verwarming op 19 aan gehad ivm echt kleine baby en geen goede dikke slaapzakken in haar maat beschikbaar. Grappig genoeg heb ik toen behoorlijk mínder gas gebruikt dan de jaren ervoor. Blijkbaar zit er inderdaad iets in dat ‘een gelijkmatige temperatuur is efficiënter’ als je huis zo gebouwd is als het mijne).
Alle reacties Link kopieren
Bij ons word het nooit kouder dan 18 graden boven. Goed geïsoleerd huis. Maar vroeger als klein kind had ik de ijssterren op het raam, steenkoud dus :|. Mijn ouders hadden toen geen centrale verwarming, alleen gaskachels, waarvan ze beneden het alleen deden. Boven was het te gevaarlijk.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Boven geen verwarming aan. Maar is ook niet nodig in dit type huis. Geloof dat we zolang we hier wonen nog maar twee dagen boven echt verwarmd hebben. Als ik daar de radiatoren overdag zou opendraaien lig je s’nachts in een soort sauna. De badkamer heeft zijn eigen thermostaat, die gaat wel ‘aan’ een uurtje voor bedtijd/opstaan. Zoon wil nog ouderwets een pyjama ‘opgewarmd’ van de radiator en ik stel een voorgewarmde handdoek ook wel op prijs :biggrin:.

Met enkel glas boven en kind(eren) die boven leren/spelen zou ik de radiator boven wel opendraaien op de kamers.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen boven, maar ik stook gewoon mijn hele huis, in de slaapkamer staat wel het tochtlichtje een klein stukje open. Anders is het daar toch koud? Ik ga niet kou lijden in mijn eigen huis. Vooral een koude badkamer is de hel.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier dingen zoals: alleen als de kids boven spelen etc.
Dan denk ik... gaan jullie dan dagelijks de radiatoren open en dicht draaien?

Ik stook overigens overal behalve in mijn eigen slaapkamer.
In de nacht staat de verwarming op 17, normaal 15.5, maar we hebben nog 2 hele kleintjes.

Maar wauw, ik zou er helemaal gek van worden als ik dagelijks de verwarming boven open en dicht moest draaien pfff NOG EEN KLUS... :|
Alle reacties Link kopieren
Zonnestraaltje92 schreef:
16-12-2019 00:56

Maar wauw, ik zou er helemaal gek van worden als ik dagelijks de verwarming boven open en dicht moest draaien pfff NOG EEN KLUS... :|
Trap oplopen, draai aan de knop, trap aflopen. Als je daar al moe van wordt...

Overigens loop je met kinderen in die leeftijd die boven spelen toch regelmatig naar boven? De was, nog meer was, ruzietje 3 sussen, aanmanen tot opruimen (gelijk verwarming dicht), helpen zoeken waar dat speeltje nooooouuuu weer gebleven is, etc.
Alle reacties Link kopieren
Zonnestraaltje92 schreef:
16-12-2019 00:56
Ik lees hier dingen zoals: alleen als de kids boven spelen etc.
Dan denk ik... gaan jullie dan dagelijks de radiatoren open en dicht draaien?

Ik stook overigens overal behalve in mijn eigen slaapkamer.
In de nacht staat de verwarming op 17, normaal 15.5, maar we hebben nog 2 hele kleintjes.

Maar wauw, ik zou er helemaal gek van worden als ik dagelijks de verwarming boven open en dicht moest draaien pfff NOG EEN KLUS... :|
Overdrijven is ook een vak 😂
Alle reacties Link kopieren
thruuske schreef:
16-12-2019 03:29
Trap oplopen, draai aan de knop, trap aflopen. Als je daar al moe van wordt...

Overigens loop je met kinderen in die leeftijd die boven spelen toch regelmatig naar boven? De was, nog meer was, ruzietje 3 sussen, aanmanen tot opruimen (gelijk verwarming dicht), helpen zoeken waar dat speeltje nooooouuuu weer gebleven is, etc.
Regelmatig naar boven is toch gewoon verwarming aan laten? Het is hier niet zo dat kind als aangekondigde activiteit boven gaat spelen en dan aangekondigd weer naar beneden. Dat loopt gewoon op en neer wanneer het gaat en dat kan zo 10x op een dag zijn.
Dat ligt toch helemaal aan de omstandigheden? Als er een kind boven speelt: verwarming aan.
Ik heb nooit verwarming aan boven behalve op de computerkamer of op de logeerkamer als er veel was hangt. Als de was droog is gaat ie weer uit.
Slaapkamer nooit, krijg ik koppijn van.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
15-12-2019 23:53

(Overigens heb ik afgelopen winter zelfs s nachts de verwarming op 19 aan gehad ivm echt kleine baby en geen goede dikke slaapzakken in haar maat beschikbaar. Grappig genoeg heb ik toen behoorlijk mínder gas gebruikt dan de jaren ervoor. Blijkbaar zit er inderdaad iets in dat ‘een gelijkmatige temperatuur is efficiënter’ als je huis zo gebouwd is als het mijne).
Hier dezelfde ervaring. Het is altijd overal in huis minstens 20 graden en toch hebben we een hele lage rekening.

Ik vind een koud huis echt heel erg vreselijk. Ongezellig en ik kan niet lekker slapen in een koude kamer. En voor het milieu hoef ik het kennelijk ook niet te doen dus waarom zou ik?
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
15-12-2019 23:42
Ja, herkenbaar. De mensen waar ik ooit geweest ben waar het zo stervenskoud in huis was vond ik ook op andere gebieden letterlijk koud.
:facepalm:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
De thermostaten op de slaapkamers staan op 8 graden. Ramen staan altijd open of op een kiertje zodat het binnen niet koud en vochtig wordt. Kinderen maken beneden hun huiswerk en ontvangen daar ook hun vrienden. Als ze dat niet willen kunnen ze zelf met een app op hun telefoon de temperatuur aanpassen, zodat het tegen de tijd dat ze thuis zijn lekker warm is
Koud slapen doet ons goed. We slapen nog wel eens buiten, ook in de winter. Mijn lichaam reageert erop als een soort reset, kom er gezonder en frisser van terug.
fashionvictim schreef:
15-12-2019 23:42
Ja, herkenbaar. De mensen waar ik ooit geweest ben waar het zo stervenskoud in huis was vond ik ook op andere gebieden letterlijk koud.

Wat een toeval. En wat een onzin. Misschien wilden die mensen uit pure noodzaak de energierekening wat drukken?
Als het echt koud (buiten 0 of kouder) is, draai ik hem op de slaapkamer begin van de avond even open. Even de grootste kou eruit. Daarna weer dicht. Badkamer staat altijd aan.
Zonnestraaltje92 schreef:
16-12-2019 00:56
Ik lees hier dingen zoals: alleen als de kids boven spelen etc.
Dan denk ik... gaan jullie dan dagelijks de radiatoren open en dicht draaien?

Ik stook overigens overal behalve in mijn eigen slaapkamer.
In de nacht staat de verwarming op 17, normaal 15.5, maar we hebben nog 2 hele kleintjes.

Maar wauw, ik zou er helemaal gek van worden als ik dagelijks de verwarming boven open en dicht moest draaien pfff NOG EEN KLUS... :|
Op een gegeven moment kunnen ze iets zelf he... ;-)
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in een appartement, dus geen boven. Maar de radiatoren staan overal open. In beide slaapkamers en in de badkamer en in de hal. Wel staan alle deuren open, dus de warmte komt overal. Thermostaat staat 's morgens en 's avonds meestal op 22 graden, overdag lager omdat het hier sowieso niet echt koud wordt. 's Nachts op 17, maar het wordt nooit kouder dan 19 graden. Vorig jaar kregen we bijna 800 euro terug (stadsverwarming), dus het valt allemaal heel erg mee.
Daantje1970 schreef:
16-12-2019 08:02
Wij wonen in een appartement, dus geen boven. Maar de radiatoren staan overal open. In beide slaapkamers en in de badkamer en in de hal. Wel staan alle deuren open, dus de warmte komt overal. Thermostaat staat 's morgens en 's avonds meestal op 22 graden, overdag lager omdat het hier sowieso niet echt koud wordt. 's Nachts op 17, maar het wordt nooit kouder dan 19 graden. Vorig jaar kregen we bijna 800 euro terug (stadsverwarming), dus het valt allemaal heel erg mee.

Hoeveel je terug krijgt ligt aan de hoogte van je voorschot natuurlijk......
Ik stook boven echt bijna nooit, denk een keer of vijf per winter. Ik vind het meestal niet nodig. En bij mij kan het echt koud zijn boven omdat er enkel glas in zit. Maar dat heb ik nu beter geisoleerd met noppenfolie dus het is al wat minder koud.
En de winters worden steeds milder. Ik slaap met elektrische deken die ik een uur voor ik erin ga aan doe en met een shirt met lange mouwen en een joggingbroek. En een winterdekbed uiteraard.
Kat slaapt ook liever in een koude kamer trouwens, die heeft het niet op warmte. Die gaat letterlijk uit zijn mandje als ik de verwarming aanzet omdat het te warm is. Dus voor hem hoef ik ook niet te stoken boven.

Maar goed als het min 10 is en ik het echt heel koud heb zet ik hem wel een uurtje aan voor ik ga slapen, maar daarna ook gewoon weer uit. Zolang het maar warm is als ik erin ga. Ideaal die elektrische deken. :heart:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven