Problemen met naaimachine!

07-02-2015 14:43 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat ik het juiste forumonderdeel gekozen heb en dat er mensen zijn die mij kunnen helpen!

Ik ben momenteel bezig met het op maat maken van simpele katoenen gordijnen maar mijn naaimachine zoekt ruzie :(

Ik heb hem geleend van mijn moeder en hij heeft het vorige week prima gedaan. Helaas heeft hij vandaag echt kuren en ik heb niet voldoende ervaring om het op te lossen.

Wat er gebeurt is dat hij na ongeveer 5 a 7 cm naaien vastloopt.. de onderzijde (spoel kant) naait niet mee en maakt hele kluwen met garen.. als ik de stof eruit haal zit het aan de onderzijde bijna vast aan de naaimachine met een stuk of 6 draden. De bovenkant doet het dus wel prima.

Er zit overigens een nieuwe naald in en er is dus t.o.v. vorige week niets veranderd in de instellingen zelfs dezelfde draad zit erop. De spanning staat op 5 a 6. Ik heb de spoel en de behuizing ervan al losgehaald (tot 2 keer toe) en alle draadjes incl wat stof verwijderd en goed schoon geblazen.. wat nu?

Mijn moeder heeft verzocht geen instellingen aan te passen en er niet mee lopen rommelen.. helaas kan ik haar de komende twee dagen niet bereiken voor advies dus is al mijn hoop op de lezers hier gevestigd..

alvast bedankt!
schrijf de instellingen die er nu op zitten even op. ( kun je het altijd weer net zo instellen als je klaar bent. )

verander de instellingen dan, doe je ding en zet de oude instellingen er weer op.

breng het ding terug, geef je ma een bos bloemen en bedank haar.

ik denk dat de spanning op de onderdraad te hoog staat en die kun je alleen veranderen met instellingen.

even een proeflapje proberen dus. het kan ook zijn dat de stof die genaaid moet worden, te dik is. als je bijvoorbeeld twee stofdelen op elkaar wilt naaien. ook dan alleen te doen met verandering instellingen..
Druk je de spoel aan de onderzijde wel goed vast in de behuizing? Daar ging het bij mijn oude naaimachine vaak mis. En als ik de draad niet op de goede manier door de spoel haalde.
oke.. maar welke instellingen moet ik aanpassen dan..? want ik ben echt een leek op dit gebied. het is hele dunne katoenen stof, dus te dik dat kan niet. (mijn stof van vorige week was dikker).

dank je wel
Als je moeder heeft gevraagd om de instellingen niet te veranderen, dan dat niet doen. Zelfs als je ze opschrijft zijn ze heel lastig om weer precies goed terug te zetten (ivm draaiknoppen) (in iedergeval bij mijn machine).

Het gebeurde mij in het begin ook wel eens dat de onderdraad helemaal bij elkaar kluwde. Dat kwam omdat de bovendraad niet goed zat. Heb je de bovendraad er zelf ingezet en weet je zeker dat deze op de goede manier in de machine zit? De boven- en onderdraad werken met elkaar samen, dus als de bovendraad niet goed zit kan het zijn dat de onderdraad niet goed pakt en bij elkaar kluwt.
Lionlilly:

Ja de spoel pakt de draad goed en doe hem ook op de juiste manier erin want hij heeft het vorige week prima gedaan.

blabla: ik heb de bovendraad gedaan zoals mams het me heeft uitlegt en hij heeft het hiermee vorige week het ook goed gedaan.. ook nadat ik het zelf een aantal keer had gedaan (zowel boven als onderdraad er opnieuw inzetten)
wat ik kan bedenken: je hebt een verkeerde naald voor de verkeerde stof er in. Ben je echt gordijnen aan het maken of zijn het vitrages?

En heb je de bovendraad er al wel weer opnieuw ingeregen? (zelf heb ik het nl ook wel eens om na wat gepruts er achter te komen dat de bovendraad niet meer goed zit).

Verder, je hebt niet aan de transporteur gezeten?
groentje.. ik heb een universele naald nummer 12 gebruikt nu en dat is een nieuwe. de bovendraad heb ik nu al meerdere keren gedaan , onderdraad ook maar loopt desondanks steeds vast.

Ik weet niet wat de transporteur is haha.. ?
lees nu ook dat het erg dunne stof is, dat vereist ook een dunne naald (nr 60 of 70, staat normaal gesproken ook op de naald). Als de bovendraad goed zit, zou je nog even kunnen proberen om stik en trek te gebruiken als je echt niet 2 dagen kunt wachten, moet je nu denk ik wel nog ff naar de winkel . Stik en trek is papier dat je kunt meenaaien met de stof om het vervolgens er achter vandaan te halen, dan wordt de stof niet meegezogen.
nr 12? zegt me zo even niets

transporteur zorgt er voor dat je vooruit naait. Het zijn de karteltjes die als hij goed staat, net boven de steekplaat uitkomen. Bij knoopsgat aanzetten moet je 'm uitzetten maar het kan zomaar zijn dat je tijdens wat prutsen het schuifje aan de achterkant per ongeluk hebt verschoven (ervaring )
Heb je het spoeltje verkeerd om opgewonden of verkeerd om in de behuizing gedaan?
groentje je bent de heldin van de dag haha ! het lag inderdaad aan de naald.. heb de 90 verruild voor de 70 en hij doet het geweldig! heb het betreffende gordijn af! :D dus nu op naar nummer twee!

Dank jullie wel voor het meedenken allemaal!
fijn dat het gelukt is!!
Ha, ik wilde ook aangeven dat de naald te dik is maar las toen dat je er al uit was. Fijn!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven