Puppy doet behoefte niet

21-10-2011 18:01 110 berichten
Gisteravond heb ik mijn puppy (7 wkn) opgehaald en op wat kleine plasjes (gisteravond 1 en vanochtend vroeg 1) en een klein beetje ontlasting (vanochtend) doet hij zijn behoefte niet. Ik ga om de anderhalf/twee uur en sowieso elke keer na het slapen, eten en spelen even met hem naar buiten en zet hem op het grasveld neer. Ik blijf staan en ben van plan om pas met hem te wandelen als hij iets gedaan heeft, maar hij kijkt druk om zich heen, gaat achter de blaadjes aan en ook na een tijd wachten doet hij geen behoefte.

Hij plast/poept nu ook niet in huis, moet ik mij zorgen maken? Hij heeft zijn schaaltje brokjes wel op en ook drinkt hij zijn water.

Oja, vannacht aantal keren naar buiten geweest (hij werd wakker en begon zachtjes te piepen) maar deed buiten toen ook niks, 1x bij binnenkomst een klein plasje op het laminaat.

Verder lijkt hij in huis zijn draai al aardig te vinden, hij springt zelf in en uit de bench (wil ik niet gebruiken, maar staat open zodat hij zelf kan bepalen of hij erin wil) en gaat zelf in zijn mandje liggen slapen. Wel piept hij af en toe nog een beetje,
Alle reacties Link kopieren
Dat bijten houdt normaal gesproken op na het wisselen, tijdens het wisselen kun je echt wel een stevig botje geven, zo'n buffelkluif bijvoorbeeld. Ze weten heel snel het verschil tussen je vingers en een kluif.
verba volant, scripta manent.
quote:Draakje29 schreef op 21 oktober 2011 @ 22:58:

Bij ons op de cursus zeggen ze altijd dat EH, geen commando is. Maar NEE, of FOEI is beter en duidelijker.

Bij onze hond meteen duidelijk NEE gezegd bij in handen bijten en het was vrij snel afgelopen. Alleen het springen is nog niet afgelopen, maar dat wordt wel iets minder (is nu 1 jaar en 3 maanden), maar bij vreemden zal het altijd wel blijven.

Springen gaat ook over mits je daar mee aan de slag gaat en mensen instrueert wat ze moeten doen als ze bij jou thuis komen.

Springen is bij mij NIET toegestaan , mijn JRT deed het ook tot 1 jaar oud. Daarna was het over. Door consequent te zijn en vooral te blijven.
Ik leer ook van NEE en FOEI op cursus inderdaad, maar goed, consequent zijn in wat je zegt lijkt me belangrijk. Het gaat toch niet om wát je zegt maar hoe? De toon dus?

Mogen lees ik je posting nog een keer Zespri, ben nu doodop. Friedeleh is uitgespeeld, we gaan naar bed!
Eleonora.. dat is t allerbelangrijkste CONSEQUENT zijn en blijven. Dan maakt het niet uit welke naam je er aan hangt.

Ipv zit kan je ook worst zeggen , ipv af kan je ook gras gebruiken. Als je maar consequent blijft in het belonen en corrigeren en de naam van commando er bij te gebruiken.

Net als de hier .. Je kan niet op t veld roepen : Friedel hier , (friedel komt niet) Friedel kom eens , Friedelllllllllllll okom eens bij baasje , Frieddddeelll naaaastttt , Friedellll vollllggg , Friedeltje kom

Nee 1 commando gebruiken (makkelijkste is HIERRRRRRRRRRRRRRRR en heel vrolijk Friedel hierrrrrrr alsof je met een bos mooie rozen in je handen staat en zo blij er mee bent) Dat lijkt heel stom haha , maar over een jaar ben je jezelf dankbaar.

En commando's maar hooguit 2x zeggen. Het heeft geen zin om 10x te zeggen Pup Zit , Zitten , ga eens zit , Pup zit , Zittenn , ga nou eens zitten , wat zei ik nou Zit.

Heeft geen zin .. echt niet

Ook al duurt het een half uur voor je hond bij je is.. ALTIJD ALTIJD ALTIJD belonen ALTIJD !!!

Komende tijd denk je vaak genoeg (naja meestal als doggies half jaar zijn) grmbl rothond kom eens hier, want met 6maanden krijgen ze hun puberteit (erg leuke tijd grrrr) Maar echt bewaar je geduld , blijf vrolijk je hond Friedel Hierrrrr roepen.. Ook al duurthet 45min .. ALTIJD belonen..

Daarna als je dat half jaar voorbij bent.. heerlijk een hond die losloopt in t park/bos en je roept 1x .. En tadaaa daar komt friedeltje aan gerend.. heerlijk !!
Die van mij heb ik het nog steeds niet helemaal afgeleerd (nu 23 maanden) en ik heb echt elke truc uit de boeken al geprobeerd (en maanden volgehouden voor ik aan de volgende theorie begon). Inmiddels snapt hij wel dat hij heel voorzichtig moet doen en bijt hij echt niet hard meer, en ook lang zo vaak niet meer, maar af en toe hapt hij dus nog steeds. En consequent corrigeer ik hem nog steeds bij elke hap.

Ook al is het nu niet meer schadelijk, ik hoop nog steeds het er uiteindelijk helemaal uit te krijgen. Ik weet dat hij alleen speelt en geen kwaad zal doen, maar voor bijv bezoek is het doodeng als zo'n grote hond opeens zijn bek open trekt.
quote:MarianneDavids schreef op 21 oktober 2011 @ 23:02:

Dat bijten houdt normaal gesproken op na het wisselen, tijdens het wisselen kun je echt wel een stevig botje geven, zo'n buffelkluif bijvoorbeeld. Ze weten heel snel het verschil tussen je vingers en een kluif.Ja tijdens het wisselen willen ze graag bijten en dan is een kluif een goed idee, maar speelbijten is iets anders en dat corrigeer je het beste door je stem en vervolgens te negeren. Dat is de "staf" voor zijn verkeerde gedrag, want het spelen houdt dan op.
Tegen het springen helpt bij ons de hond eerst te laten zitten, al voor het bezoek binnen komt en tot het bezoek zit. Dan wordt de hond ook weer rustig en daarna mag hij lopen.
Nummerzoveel als je het totaal negeert nu dan ?

En hem niet eens corrigeert , kan ook zijn dat je hond nu weet dat je elke keer iets zegt en denkt ooh als ik dat doe dan zegt mijn baas wat tegen mij.

Negatieve aandacht is ook aandacht.
Nummerzoveel.. springen heeft idd te maken met hoe honden begroet worden bij binnenkomst. En dat begint al met dat ze de ogen open hebben en lopen. Vooral kleine hondjes is t zo leuk als ze springen ooh wat lief wat schattig.. Niks er van... Niet aankijken , negeren en doorlopen.

Ene hond springt niet , maar is wel laaiend enthousiast en andere hond moet zitten , net zo lang tot ik commando vrij geef.
@zespri

Een bijtende hond van over de 60 kilo negeren is niet echt een optie. Dan bijt hij namelijk gewoon wat harder

Wat ik doe is 'Foei' en dan zonder verder tekst en uitleg linea recta door naar de gang om af te koelen.
Nummerzoveel lastig , maar het is geen puppy bijten meer maar een serieus spelletje geworden van 60kilo wegende puppy

Ik geef het advies niet graag , en heel veel gaan het nu afkeuren.. Maar labje van vriend deed het ook , totdat vriend er op een avond zo schijtziek van was en , hond draai aan zijn oor heeft gegeven en zo hard vloekte en hond t uitpiepte.. Daarna nooit meer gedaan. Het kan dus helpen dat 1malig te doen.
Het is een Bullmastiff, die hebben een heel hoge pijngrens. Fysiek terug pakken maakt op deze honden totaal geen indruk. En het is ook niet echt mijn stijl. Bovendien, als we het fysiek uitvechten dan verlies ik het vroeg of laat vanzelf een keer en dat mag uiteraard nooit gebeuren.

Op de gang 'negeer' ik hem ook en het heeft al veel geholpen. Ik hou dat dus vol en hoop zo het laatste beetje happen er ook uit te krijgen.
Nummerzoveel.. tja bij mijn JRT maakt een draai aan het oor ook totaal geen indruk. idd hoge pijngrens en dan is t ook niet slim om zo'n pijn prikkel toe te passen, gaat alleen maar averechts werken. Bij labje werkt het dus wel.. Maar goed das ook een saaie sukkel met lage pijngrens.

Labje ligt de hele dag in de winkel van vriend , komt alleen maar in de benen als iemand eten voor hem heeft mee genomen of een bot. Heb je dat niet bij je dan maakt hij echt zo'n *zucht* van ooh die heeft ook niks , ik ga maar weer slapen geluid , legt zijn kop weer neer en suft/slaapt verder. Er is een dametje achter in de 80 ofzo die dame, die vind hem altijd zo zielig die brengt elke woensdag een bot in de winkel. Nou meneer ligt dan hele dag voor het raam naar buiten te kijken of ze er al aankomt. En als hij haar ruikt of voelt dat ze er aan komt gut dan is het net een klein kind voor dat raam te springen, *joeppie yeahh joeppie ze komt ze komt er aan whoehoeee * ziet er echt heel idioot uit.
Leuk he, al die karakters!

Die van mij is eigenlijk ook een enorme luiwammes. Hij ligt nu tegen me aan is op zijn allerschattigst. Hij had net slecht gedroomd, schrok wakker, staat op, klimt bij me op de bank, krult zich tegen me aan, legt zijn koppie op mijn borst en slaapt weer verder. Nog zo jong en zo klein. Op dit soort momenten kan ik me bijna niet meer voorstellen dat hij zo ruig speelt!
Ok, geen tik op neus dus.

Ik hoor hier ook een beetje tegenstrijdige dingen over.

Hoor van meerdere dat dit de manier is en nu lees ik hier weer van niet.

(Doe het zelden hoor, daar niet van) Als ik het doe, helpt het wel.

Daarom zeg ik ook, ga morgen vragen aan de trainer naar DE manier.

Trouwens bij andere pups niet zon last van gehad. Deze is erg volhoudend met bijten in mijn handen.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
De neus van een hond is het allergevoeligste deel van zijn lichaam, dus een tik erop (ook zachtjes) is al snel buitenproportioneel en dus kun je het maar beter niet doen.

Je hand zachtjes op zijn neusbrug leggen als hij echt heel erg vasthoudend is kan eventueel wel.
quote:iris1969 schreef op 22 oktober 2011 @ 00:17:

Je hand zachtjes op zijn neusbrug leggen als hij echt heel erg vasthoudend is kan eventueel wel.

Als ik daar de kans voor krijg, meestal heeft ze me dan al 10x te pakken

Maar goed. Geen tik meer op der neus dus!
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
quote:Draakje29 schreef op 21 oktober 2011 @ 22:58:

Bij ons op de cursus zeggen ze altijd dat EH, geen commando is. Maar NEE, of FOEI is beter en duidelijker.

Ik heb mijn hond NEE geleerd, maar hij luistert beter naar EH. Bij mij komt dat EH er wat krachtiger uit dan NEE, ik denk dat dat het is.

quote:Zespri79 schreef op 21 oktober 2011 @ 23:07:

Ook al duurt het een half uur voor je hond bij je is.. ALTIJD ALTIJD ALTIJD belonen ALTIJD !!!

Ik heb geleerd dat als je dat doet je hem leert dat hij pas na de 3e keer roepen hoeft te komen. Mijn hond komt wel als je hem roept, maar soms is hij nog druk bezig met snuffelen en komt hij als hij klaar is met snuffelen. Meestal beloon ik hem dan niet omdat ik bang ben dat ik hem leer dat hij mag wachten met komen. Klopt dat of kan ik hem gewoon belonen?

TO, nog een tip die ik nog niet heb gelezen (of ik heb er overheen gelezen): beloon je pup goed als hij buiten zijn plasje en poepje doet. Als hij het binnen doet: negeren. Als hij het buiten doet: uitbundig belonen. Zo leert hij heel snel dat buiten zijn plasje doen, heel leuk is.

En nog een tip om eventuele dominantie te voorkomen: de dominantieregels:

- de baas gaat altijd als eerste door de deur. Zorg er ook voor dat de oppas dat weet Mijn hond ging een paar maanden geleden logeren bij mijn nicht en ze begreep maar niet waarom hij niet naar buiten ging. Hij was dus aan het wachten tot mijn nicht als eerste ging.

- de hond eet ná de baas. Hier geeft dat als resultaat dat je geen rust meer hebt zodra je je mes en vork neerlegt

- de hond mag alleen eten als hij rustig is. Ook een praktisch voordeel: zo heb jij ook de mogelijkheid om de bak rustig neer te zetten.

- de hond niet op de bank. Dit heeft ermee te maken dat de hond letterlijk op dezelfde hoogte komt als de baas. Ik begrijp wel dat dat met kleinere hondjes wat lastiger is. Dan kun je ze eventueel leren dat ze alleen op commando op de bank mogen.

Zo zijn er nog wel wat regels, maar ze staan in elk opvoedboek.

En over dat bijten. Mijn hond weet dat hij niet (te hard) mag bijten, maar als hij wat lekkers krijgt is hij zo enthousiast dat hij bijna je vingers erbij opeet. Ach, ik heb het geaccepteerd. Maar ik heb nu twee kleine neefjes die ook af en toe wat willen geven. Dat vond ik best eng, de eerste keer. Ik stond er met mijn neus bovenop, maar meneer pakt heel zachtjes en beheerst de koekjes aan van mijn neefjes. Ongelofelijk, hij kan het dus wel. En denk je nu dat hij mijn vingers ook heel laat. Natuurlijk niet, het vrouwtje is het toch wel gewend inmiddels.
Nou, net terug van puppycursus.

Over dat bijten, ik corrigeerde haar al door haar in haar wang te pakken of in haar nekvel. Beide prima. Maar werkte dus niet, vandaar dat ik een keer ben over gegaan naar tik op der neus, wat wel werkt.

Blijkt dat ik niet hard genoeg ben.... Ben gewoon een softie!

Ik moet harder in der nekvel / wang grijpen, net als de moederhond doet, wanneer ze haar jongen corrigeert.
@Dyaa, mijn complimenten voor jou! Je pakt de tips goed op, en ik hoop echt dat je een heel leuk hondje hebt/krijgt!

@Eleonora, wat een ge-wel-di-ge naam voor een chihuahua!

Hond van vriend is echt een hele dikke lieverd, alleen soms luistert ze erg slecht, want dan is ze gewoon te druk bezig met snuffelen. Vind ik wel eens lastig, maar als ik snoepjes heb, dan weet ze niet hoe snel ze moet luisteren, dus ik train haar weer met snoepjes.

Hond mag bij vriend op de bank, maar bij mij niet. En dat weet ze heel goed. Op het moment dat ik weg ben kruipt ze op de bank, en als ik weer terug ben klimt ze er razendsnel weer van af. Stom beest Nou ja, zo heel erg vind ik het niet.

Het is echt een schat, ze is heel lief voor mensen en altijd razendenthousiast als je er aan komt.
Mariska.. ook dan belonen. Bij jou komen moet ALTIJD leuk zijn. Jij moet leuker zijn dan snuffelen , jij moet leuker zijn dan andere honden. En daar is maar 1 manier voor , als jeje hond roept heel vrolijk doen en als hij bij je komt heel blij en enthousiast hem belonen.

En hond hoort gewoon te komen wanneer jij hem roept , niet eerst nog snuffelen maar hoort direct bij je te komen.. Anders kan je net zo goed tegen je hond zeggen ;Fikkie kom maar wanneer je zin hebt ...

Weer gaan trainen, hond aan de flexi lijn of heel lang touw. En wanneer de lijn bijna strak is roep je je hond terug Fikkie Hierrrrrrr en als Fikkie niet direct terug komt haal je rustig de lijn binnen (dus niet gelijk heel hard rukken ) maar rustig naar je toe halen zonder pauzes en wanneer hond bij je is uitbundig en vrolijk belonen met een stukje frikandel/rodiworst. En dat doe je 2 weken lang elke uitlaat beurt. En daarna doe je van bv de 5x uitlaten je hond 1x los en wanneer je hond dus los loopt roep je hem ook weer een paar keer , hij hoort gewoon direct bij je te komen niet eerst halve park door om te snuffelen.

(pups begin je belonen met eigen brokjes , honden die al wat ouder zijn train je met trainers of met stukjes rodi worst die hebben nl wel opslag van salaris verdiend nietwaar ? )

En je regels qua dominantie is leuk bedacht , maar het gaat er vooral om dat je consequent bent en blijft.

Bij mij mag de hond alleen op commando op de bank. En gaat er op commando ook weer vanaf.

Hond eerste door de deur heeft niet alleen te maken met dominantie maar ook met dat het een stuk makkelijker is , wat als je de hond aan de riem hebt en die rent zo in eens het huis uit wanneer de deur open gaat. Je zal er maar staan met je kind op de arm o.d.
Pop goed hoor met snoepjes trainen. Je kan ook de optie met flexilijn en/of lang touw proberen.

De labrador van vriend mocht ook maar gewoon doen waar hij zin in had tijdens het uitlaten. En bij mij werkt dat zo niet.

En 2 weken geoefend aan de flexi lijn en nu luistert hij perfect bij mij en bij vriend niet (haha)

Nu alleen nog dat gevreet in de bosjes er uit zien te halen , zo smerig . Mijn JRT doet het niet , maar ja de lab is een vuilnisvat die vreet alles.

En ja dat is bij vriend al mis gegaan toen lab een puppy was. Ooh kijk nou wat schattig hij eet grassprietjes .. .Oooh wat leuk , nee dat is niet leuk mee trekken je hond. Niks stoppen onderweg , dat mag alleen voor plassen en poepen voor de rest hoef je nergens voor stil te staan tijdens de wandeling met je puppy. (de stoep of course en daar hoor pup netjes te zitten en wachten op tot jij t commando volg of over zegt)
quote:Spininhoek schreef op 22 oktober 2011 @ 12:40:

Over dat bijten, ik corrigeerde haar al door haar in haar wang te pakken of in haar nekvel. Beide prima. Maar werkte dus niet, vandaar dat ik een keer ben over gegaan naar tik op der neus, wat wel werkt.

Ik moet harder in der nekvel / wang grijpen, net als de moederhond doet, wanneer ze haar jongen corrigeert.

Precies, imiteer de moederhond.

Informatie over bijten van puppies tijdens het spelen
quote:Spininhoek schreef op 22 oktober 2011 @ 12:40:

Niet hard genoeg? Als een baby huilt dan moet je deze ook harder aanpakken? Een pup snapt het allemaal nog niet.

Ik word akelig en pissed wat ik lees wat voor advies je op die hondenschool krijgt .

Weet je wat een moederhond vaak doet? Weglopen bij de pup, negeren. Dát kun je als baasje ook regelmatig doen. Negeren is een hele grote 'straf' voor een pup, zo leren ze ook dat het gedrag wat ze uitoefenden ongewenst gedrag is.

Positief gedrag belonen, negatief gedragen negeren, straffen, dat is bijna altijd onzin.

Het enige waar ik mijn pup (en de vorige) tot nu toe voor gestraft heb, is wanneer ze iets in haar bek heeft wat op míjn bordje ligt. Straffen, dat is bijna nooit nodig :-). Maar goed, ik ben van het positief opvoeden, daar heb ik en in mijn omgeving hele goede resultaten mee gezien :-). Bij negatief opvoeden zie ik vaak hele gedrukte honden die zich geen houding weten te geven en snel onzeker zijn.
En toch is de moederhond best hardhandig hoor als ze het zat is, want zo leren ze ook grenzen. Lees maar na in mijn link.

Zelf zou ik dus eerst negeren en pas "ingrijpen" als hij echt Oost Indisch doof is, want zo doet de moederhond het ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven