Rapport bouwkundige keuring valt tegen
zaterdag 22 juni 2019 om 12:17
Goedemiddag 
Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende.
Partner en ik hebben een huis gekocht o.a. onder voorbehoud dat bouwkundige keuring niet meer dan €3000 aan direct noodzakelijke kosten zou opleveren. Het betreft een jaren 30 huis dus leek ons verstandig dit voorbehoud te maken.
Uit bouwkundig rapport blijken direct noodzakelijke kosten van circa €7000. De meeste kosten hiervan zijn we echter niet verbaasd over (schilderwerk, missende trapleuning e.d. - veelal zaken die we tijdens de bezichtiging zelf ook hebben gezien).
Waar ik meer van geschrokken ben is het volgende. Ik begrijp door de regels van het bouwkundig rapport heen dat diverse verbouwingen amateuristisch zijn uitgevoerd. Er staat o.a. vermeld dat er een kleine verzakking is in de uitbouw van de woonkamer, i.v.m. het ontbreken van een latei, en dat de bouwkundig adviseur een constructieberekening adviseert.
De kruipruimte kon niet geheel geïnspecteerd worden, omdat delen van de kruipruimte zijn afgesloten (wellicht door aanleg vloer?). Het gedeelte van de kruipruimte dat wel toegankelijk was, zag er goed uit maar anderzijds is er wel vocht in de kelderkast geconstateerd. Badkamer functioneert goed, maar is bijvoorbeeld niet geaard. Etc etc.
Ik kan niet goed overzien welke kosten we nog tegenaan zullen lopen als we de koop door laten gaan. Anderzijds betreft het wel een jaren 30 woning en was enig onderhoud wel te verwachten. Maar dat dit met name in de verbouwingen zou zitten die de afgelopen jaren zijn uitgevoerd, vind ik niet bepaald een geruststellend idee.
Wat zouden jullie doen? Aanvullend onderzoek laten doen naar bepaalde zaken? Opnieuw onderhandelen over de prijs (voor zover dat mogelijk is)? Of toch koop ontbinden?
We hebben overigens wel iets spaargeld achter de hand voor kleine klussen, maar voor grote renovaties en dergelijke niet. Daarbij wilden we een deel van het geld ook gebruiken voor isolatie.
Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende.
Partner en ik hebben een huis gekocht o.a. onder voorbehoud dat bouwkundige keuring niet meer dan €3000 aan direct noodzakelijke kosten zou opleveren. Het betreft een jaren 30 huis dus leek ons verstandig dit voorbehoud te maken.
Uit bouwkundig rapport blijken direct noodzakelijke kosten van circa €7000. De meeste kosten hiervan zijn we echter niet verbaasd over (schilderwerk, missende trapleuning e.d. - veelal zaken die we tijdens de bezichtiging zelf ook hebben gezien).
Waar ik meer van geschrokken ben is het volgende. Ik begrijp door de regels van het bouwkundig rapport heen dat diverse verbouwingen amateuristisch zijn uitgevoerd. Er staat o.a. vermeld dat er een kleine verzakking is in de uitbouw van de woonkamer, i.v.m. het ontbreken van een latei, en dat de bouwkundig adviseur een constructieberekening adviseert.
De kruipruimte kon niet geheel geïnspecteerd worden, omdat delen van de kruipruimte zijn afgesloten (wellicht door aanleg vloer?). Het gedeelte van de kruipruimte dat wel toegankelijk was, zag er goed uit maar anderzijds is er wel vocht in de kelderkast geconstateerd. Badkamer functioneert goed, maar is bijvoorbeeld niet geaard. Etc etc.
Ik kan niet goed overzien welke kosten we nog tegenaan zullen lopen als we de koop door laten gaan. Anderzijds betreft het wel een jaren 30 woning en was enig onderhoud wel te verwachten. Maar dat dit met name in de verbouwingen zou zitten die de afgelopen jaren zijn uitgevoerd, vind ik niet bepaald een geruststellend idee.
Wat zouden jullie doen? Aanvullend onderzoek laten doen naar bepaalde zaken? Opnieuw onderhandelen over de prijs (voor zover dat mogelijk is)? Of toch koop ontbinden?
We hebben overigens wel iets spaargeld achter de hand voor kleine klussen, maar voor grote renovaties en dergelijke niet. Daarbij wilden we een deel van het geld ook gebruiken voor isolatie.
zaterdag 22 juni 2019 om 14:13
Ja, je hebt gelijk... Daarbij zijn we ook wat 'bezichtigingsmoe' geworden (20+ bezichtigingen, overspannen huizenmarkt hier) in combinatie met dat we toch wel verliefd zijn geworden op dit huis.
Maar ik realiseer me dat dat niet de beste raadgevers zijn. Daarom ben ik blij met jullie meningen!
Ik ga er nog eens goed over nadenken met partner.
zaterdag 22 juni 2019 om 14:15
Vreselijk he. Heb je net het ene opgelost, dient de volgende ellende zich alweer aan. Het houdt maar niet op.
.
zaterdag 22 juni 2019 om 14:24
Wij zijn uit ons jaren '30 huis gegaan omdat het te klein werd en wonen nu in een nieuwbouw huis. Dat is ook echt heel erg leuk geworden, maar de instantsfeer van mijn jaren '30 huis ga ik daar nooit krijgen. Ik zie het huis nog veel en ik zou wanneer ik ouder wordt zo terug gaan.
Ik was echt verliefd op dat huis. Maar ik kon het ook goed betalen en met 8000 euro eigen geld was ik er nooit nooit nooit aan begonnen.
Ik was echt verliefd op dat huis. Maar ik kon het ook goed betalen en met 8000 euro eigen geld was ik er nooit nooit nooit aan begonnen.
zaterdag 22 juni 2019 om 14:26
Ook als je het wel kan betalen, moet je je alsnog serieus afvragen of je je geld en tijd wel in je huis wil (blijven!) steken.ninanoname schreef: ↑22-06-2019 14:24Wij zijn uit ons jaren '30 huis gegaan omdat het te klein werd en wonen nu in een nieuwbouw huis. Dat is ook echt heel erg leuk geworden, maar de instantsfeer van mijn jaren '30 huis ga ik daar nooit krijgen. Ik zie het huis nog veel en ik zou wanneer ik ouder wordt zo terug gaan.
.
zaterdag 22 juni 2019 om 14:32
Absoluut, wonen in zo'n oud huis moet je echt leuk vinden. Je moet het leuk vinden om een heel weekend kwijt te zijn op zoek naar de juiste dakpannen, en je moet klussen kunnen en leuk vinden. Of je moet het in één keer heel goed aan kunnen pakken, waardoor je daarna enkel nog normaal onderhoud hebt, maar zelfs dat is groter dan bij een nieuwbouwhuis. De ene keer is je kelder lek, dan ben je weer geld kwijt aan isoleren, er zit veel schilderwerk aan dat mooie lijstwerk en ingebouwde bloembakken, en je glas in lood moet eens nagekeken worden/
Als je zelf weinig kluskunde bezit moet je steeds een aannemer laten komen en dat loopt in de papieren.
Er is ieder jaar wel iets dat je energie of geld kost.
NIeuwbouw is makkelijker, dan heb je buitenom eens in de zoveel jaar je schilderwerk, maar binnen heb je sowieso niks te doen.
zaterdag 22 juni 2019 om 14:49
Als ik zie dat er dingen als een latei ontbreken dan ren ik er vooral met een grote boog omheen. Dat soort dingen gaan repareren ontaardt nogal eens in een moneypit (een aankoopmakelaar had dit trouwens moeten signaleren, het is niet echt onzichtbaar als het er niet is). Opnieuw onderhandelen heeft geen zin. Het huis is aangeboden "as is".
zondag 23 juni 2019 om 19:47
Lastige keus. Afhankelijk van je buffer en mogelijke zin om te klussen zou ik het wel/niet doen. Ik heb het idee dat de gebreken vooral in de nieuw aangelegde dingen zitten klopt dat? Zijn er nog andere dingen die op het oog er goed uitzien maar recent aangepast zijn? Wat het klinkt alsof er nog veel meer beren uit de kast (of achter het plafond vandaan) kunnen komen. Als je dubbel zoveel moet uitgeven omdat het huis goed te krijgen, zou je het dan nog steeds doen?
Al kan ik het me heel goed voorstellen dat je een jaren 30 huis met grote tuin koopt. (Wij zijn eind vorig jaar verhuist en zitten nu in een, iets groter dan verwachte, verbouwing). Bij ons kwam een vergelijkbaar bedrag uit de keuring, veel van de gebreken zaten in het oudere deel (of kleine zelf-klus dingen (zoals deurscharnieren). We zijn uiteindelijk akkoord gegaan omdat het nu eenmaal een oud huis is en het nieuwe deel er goed uitzag. Echter bleek dat aanrommelen veel verder te strekken. De uitbouw bleek constructief niet goed en dat is dus een flinke verbouwing (naast alle dingetjes die we ook nog wilden doen). We zitten nu in een verborgen gebrek procedure maar bedenk dat de punten uit de keuring (als ze groter uitvallen) niet onder een verborgen gebrek vallen.
Houdt er wel rekening mee dat verkopers soms moeilijk kunnen doen over ontbinden wegens de bouwkundige keuring (discussie over wat de noodzakelijke kosten zijn).
Al kan ik het me heel goed voorstellen dat je een jaren 30 huis met grote tuin koopt. (Wij zijn eind vorig jaar verhuist en zitten nu in een, iets groter dan verwachte, verbouwing). Bij ons kwam een vergelijkbaar bedrag uit de keuring, veel van de gebreken zaten in het oudere deel (of kleine zelf-klus dingen (zoals deurscharnieren). We zijn uiteindelijk akkoord gegaan omdat het nu eenmaal een oud huis is en het nieuwe deel er goed uitzag. Echter bleek dat aanrommelen veel verder te strekken. De uitbouw bleek constructief niet goed en dat is dus een flinke verbouwing (naast alle dingetjes die we ook nog wilden doen). We zitten nu in een verborgen gebrek procedure maar bedenk dat de punten uit de keuring (als ze groter uitvallen) niet onder een verborgen gebrek vallen.
Houdt er wel rekening mee dat verkopers soms moeilijk kunnen doen over ontbinden wegens de bouwkundige keuring (discussie over wat de noodzakelijke kosten zijn).
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
dinsdag 25 juni 2019 om 11:33
Voor alles betaal je een prijs. Toch woon ik liever in een beetje gammel vrijstaand huis dan dat ik voor zekerheid kies en in een rijtjeshuis terecht kom. Angstige meer behoudende mensen kiezen vaak voor zekerheid maar een beetje kerel koopt een oud huis die hij het liefst zelf opknapt binnen no time en dan waarschijnlijk ook weer kan verkopen met een vette winst.
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
dinsdag 25 juni 2019 om 17:59
Nogmaals dank voor jullie adviezen.
Kleine update: partner en ik hebben van het weekend goed nagedacht en ik voel me toch te onzeker om er zo voor te gaan. Ik heb daarom met de verkoopmakelaar afgesproken dat partner en ik met een aannemer door de woning gaan, om een beter beeld van de gebreken en kosten (en op welke termijn deze kosten dan gemaakt moeten worden) te krijgen. Naderhand maken we dan eeen weloverwogen beslissing m.b.t. wel/niet kopen.
Ik laat jullie de uitkomsten weten!
Kleine update: partner en ik hebben van het weekend goed nagedacht en ik voel me toch te onzeker om er zo voor te gaan. Ik heb daarom met de verkoopmakelaar afgesproken dat partner en ik met een aannemer door de woning gaan, om een beter beeld van de gebreken en kosten (en op welke termijn deze kosten dan gemaakt moeten worden) te krijgen. Naderhand maken we dan eeen weloverwogen beslissing m.b.t. wel/niet kopen.
Ik laat jullie de uitkomsten weten!
dinsdag 25 juni 2019 om 18:05
Jullie betalen nu veel aan huur maar dit huis gaat waarschijnlijk te veel kosten om het naar jullie zin te krijgen.
Waarom niet een huis kopen waar weinig aan hoeft te gebeuren, geld sparen en over een paar jaar nog eens kijken naar een jaren 30 woning..
Jullie zijn nog jong dus waarom niet deze optie?
Waarom niet een huis kopen waar weinig aan hoeft te gebeuren, geld sparen en over een paar jaar nog eens kijken naar een jaren 30 woning..
dinsdag 25 juni 2019 om 21:53
Dit idd. Ondertussen kun je ook wat ervaring opdoen met kleine klusjes in huis, is een voordeel als je later een opknapper koopt.VivaYfke schreef: ↑25-06-2019 18:05Jullie betalen nu veel aan huur maar dit huis gaat waarschijnlijk te veel kosten om het naar jullie zin te krijgen.
Klinkt als doe het zelf prutswerk, en dat is bijna altijd wel als dusdanig herkenbaar aan de buitenkant. Als je daar zelf geen kijk op hebt zou ik bij volgende bezichtigingen iemand meenemen met verstand van zaken, zodat je niet nog een keer in deze situatie komt. Persoonlijk zou ik t lekker links laten liggen, ik vermoed dat dit werk slechts het topje vd ijsberg is en jullie budget is gewoon te klein om alles aan te pakken.
woensdag 26 juni 2019 om 11:19
Goede keus om met een aannemer te gaan kijken om de kosten in te schatten. Reken wel voor jezelf nog 20-30% extra, want bij doe-het-zelf werk kom je vast nog andere dingen tegen die je mee moet nemen/is niet alles zo makkelijk als het lijkt.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.