Red mijn kerstster

29-12-2014 17:53 49 berichten
De medewerker van het tuincentrum riep me nog een welgemeend ''succes!'' achterna, toen ik naar de kassa liep met een kerstster in mijn winkelwagentje. Dat is nu 3 weken geleden.

En je raad het al, ondanks alle bedoelingen om mijn kerstster levend te houden, te weten een warm en zonnig plekje, dagelijks toezingen en louter lauw water geven bij volle maan, begint het kreng toch weer dood te gaan. Elk jaar probeer ik het dapper, maar vallen na 2 weken steevast de eerste droge opgekrulde blaadjes en gele blaadjes naar beneden. En na 4 weken heb ik niks meer over.

Wie heeft er tips: hoe houd ik mijn kerstster levend??
Kerststerren zijn heel gevoelig voor kou, ik weet niet hoe je ermee van het tuincentrum naar je auto bent gelopen, maar als hij gewoon in een plastic tasje zat en verder niks laat hij waarschijnlijk daarom zijn blad vallen.. Net als bij orchideeën kunnen deze planten niet tegen temp onder de ca15 graden.. en inderdaad als eerder genoemd, opletten met watergeven.
Alle reacties Link kopieren
DIe van mij staan op de vensterbank, boven de kachel, bij het raam. En krijgen haast geen water. Niet dood te krijgen die krengen.
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
quote:Desperate_Housewive schreef op 29 december 2014 @ 19:39:

Die van mij deed het ook prima. Alleen kwam ik er toen achter dat ze gewoon groene blaadjes terug krijgen ipv rode. Had op een gegeven moment dus gewoon een saaie, groene plant staan...In de kwekerijen zetten ze deze planten op een bepaald lichtregime, dan beginnen ze rode bladeren te vormen. Als ze je gewoon in huis houdt en de dagen zijn kort in de winter en worden dan alsmaar langer richting lente-zomer, dan vormen ze inderdaad slechts nog groene bladeren. Dan is het dus een kwestie van afwachten tot de herfst komt, dan komen er weer rode bladeren. Zo prachtig rood zoals je ze koopt, lukt thuis trouwens niet, dat kun je vergeten.
Het is een complot onder de kerststerren. Ze staan daar allemaal verschrikkelijk mooi te zijn, koop me, koop me!

En zodra je ze in huis neemt begint het grote verval...
Kerststerren zijn hier niet dood te krijgen. Ik gooi ze ergens in februari weg omdat ik ze zat ben. En dan te bedenken dat ik absoluut geen groene vingers heb.

Ze staan bij mij op de vensterbank, dus boven de verwarming.

Ik geef ze nooit water met een gieter, maar dompel ze in een emmer lauw water. Ik duuw ze onder water tot het borrelen stopt. Daarna heel goed laten uitlekken, er mag geen water onderin de pot komen te staan.
quote:StoraHuntur schreef op 29 december 2014 @ 19:45:

[...]

Voor een cactus heb je wel een hoop praatjes!
quote:janneke44 schreef op 29 december 2014 @ 20:01:

Kerststerren zijn hier niet dood te krijgen. Ik gooi ze ergens in februari weg omdat ik ze zat ben. En dan te bedenken dat ik absoluut geen groene vingers heb.

Ze staan bij mij op de vensterbank, dus boven de verwarming.

Ik geef ze nooit water met een gieter, maar dompel ze in een emmer lauw water. Ik duuw ze onder water tot het borrelen stopt. Daarna heel goed laten uitlekken, er mag geen water onderin de pot komen te staan.En je weet zeker dat je geen namaak koopt?
Ik kom er nooit vanaf. In maart staan ze nog mooi te wezen en dan ben ik ze zo zat. Ik vind het dan alleen zo zielig om ze weg te gooien, dus koop ik ze niet meer
Ik vind kerststerren prachtig.

Ik hoop dat ik die van mij in leven kan houden
quote:tof schreef op 29 december 2014 @ 19:49:

Als je ze alleen met volle maan water geeft, 1x per maand dus slechts, dan kun je het inderdaad vergeten...

Hier heb ik er een overgehouden van vorig jaar, hij is prachtig gegroeid, is tussendoor helemaal groen geworden en heeft ergens aan het einde van deze herfst weer een paar rode bladeren erbij gekregen (dat hangt samen met de tijdsduur licht/donker waaraan ze worden blootgesteld). Hier staat hij in de vensterbank op het zuiden, en ik geef hem water wanneer ik aan z'n blad zie dat hij dorst heeft, dat is zo'n 1-2 keer per week. Dan een beetje water, ik doe het wel direct op de aarde. Afgelopen lente een grotere pot en verse aarde gegeven, en verder niet hoeven toespreken.

Kan het zijn dat je die van jou teveel water hebt gegeven?

Ja nou ja..... euhm. Volgens de instructie moest ik 'm water geven als het bovenste laagje droog was. Dus dat heb ik elke keer netjes gedaan. Hoe zie je dat, aan zijn blad?

Knap, dat die van jou nog leeft!
Dat vrijwel iedereen hier ze als groene plant lelijk vind... Ik vind ze best attractief, en juist interessant als normale plant en niet als kunstmatig opgepeppelde versie met rode blaadjes!
quote:janneke44 schreef op 29 december 2014 @ 20:01:

Kerststerren zijn hier niet dood te krijgen.

Ik geef ze nooit water met een gieter, maar dompel ze in een emmer lauw water. Ik duuw ze onder water tot het borrelen stopt. Daarna heel goed laten uitlekken, er mag geen water onderin de pot komen te staan.En hoe vaak doe je dat?
quote:clemance schreef op 29 december 2014 @ 18:03:

[...]

Heb ik volgens mij ook niet gedaan, pas als de eerste 2 centimeter aarde droog was, mocht ik er lauwwarm wat bij doen. Heb ik netjes gedaan.

[...]

En hoe vaak?1x per week. Geen idee of dat ook voor kerststerren geldt, maar het valt te proberen.
quote:clemance schreef op 29 december 2014 @ 20:22:

[...]

En hoe vaak doe je dat?

Pas als hij echt helemaal droog is.

Als het tegen het eind van februari loopt, denk ik, laat nu maar gaan. Als ik hem dan terwijl hij half dood is toch nog een keer dompel, staat hij er weer prachtig bij 🌿
Oke, ik heb 'm nu helemaal ondergedompeld, er knakten wel 2 takjes af, maar hij is goed nat. En hij staat nu op een tocht-vrij, licht plekje, en morgen zal ik zachtjes 'happy new year' voor 'm zingen.

En anders wil ik die niet-kapot-te-krijgen kerststerren van Firedragon en / of Janneke44
De kerststerren hier heb ik al een paar jaar. Veel licht en water geven als ze er om vragen. De bladeren hangen dan een heel klein beetje, wel water geven voor de bladeren echt slap zijn en hangen. Ik zet ze in een bak water voor een uurtje of zo en laat ze daarna goed uitlekken. In de zomer verliest de plant bladeren dus dan geef ik minder water om dat in het najaar als er weer bladeren komen weer meer te geven. Ik geef regenwater of kraanwater net wat azijn en met een plantenspuit spuit ik dw bladeren dagelijks nat.
quote:Annelaure schreef op 31 december 2014 @ 12:26:

... en met een plantenspuit spuit ik dw bladeren dagelijks nat.

Hoe doe je dat, in praktische zin? Plant meenemen naar de douche, sprayen, en dan weer terugbrengen naar z'n plek?

Ik hoor dat wel vaker, het sprayen van planten, maar snap dat nooit zo i.v.m. vloerbedekking/laminaat/behang, die help je op den duur toch om zeep?! Ik heb hier in huis behoorlijk wat planten, die het over het algemeen prima doen, maar spray er daarvan werkelijk geen een. Een keer per jaar zet ik ze (letterlijk!) in de douche, om alle bladeren weer stofvrij te douchen, en dat is het dan.
quote:Annelaure schreef op 31 december 2014 @ 12:26:

De kerststerren hier heb ik al een paar jaar. Veel licht en water geven als ze er om vragen. De bladeren hangen dan een heel klein beetje, wel water geven voor de bladeren echt slap zijn en hangen. Ik zet ze in een bak water voor een uurtje of zo en laat ze daarna goed uitlekken. In de zomer verliest de plant bladeren dus dan geef ik minder water om dat in het najaar als er weer bladeren komen weer meer te geven. Ik geef regenwater of kraanwater net wat azijn en met een plantenspuit spuit ik dw bladeren dagelijks nat.

Ik wist gewoon niet dat ze zoveel water nodig hadden, denk ik. Is 1 keer per week onderdompelen een goede richtlijn?

Wat leuk dat je de jouwe al zo lang hebt. En hoeveel tijd van het jaar heeft ie rode bladeren?
Ik heb ook een paar kerststerren. Gelukkig hebben ze in ieder geval de kerst gehaald en ze leven nog wel. Een beetje. Maar ze doen het gewoon slecht. Of ik nu veel water geef of weinig of helemaal niets... ik kan het niet goed doen.
Zomaar een richtlijn geven zonder meer informatie, vind ik altijd eng. Frequentie hangt o.a. af van de grootte van de plant (hoe meer bladoppervlak, hoe meer water hij verdampt), formaat pot (hoeveel water heeft hij beschikbaar), temperatuur kamer, plek wel/niet in de zon.

Vinger in de aarde is altijd mijn aanpak, voelen of hij alweer aan water toe is.
Nou, ik heb in ieder geval een goed voornemen voor 2015: mijn kerstster in leven houden
Pas wel op dat de katten er niet aan knabbelen want kersster is erg giftig voor katten.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Heb 'm verplaatst naar een tocht-vrij plekje, en ondergedompeld, en nu lijkt het beter te gaan.

Er waren een paar takjes afgeknakt, en die zagen er nog mooi uit, dus heb ik die in een potje met water gezet. Nu valt pas op hoeveel water die dingen slurpen.

Resume voor komende december:

- tochtvrij, licht plekje

- elke 1 a 2 weken (in ieder geval bij droogte) met kluit en al onderdompelen in lauw water, goed uit laten lekken

- liedjes zingen is niet perse nodig
Huh, zijn die dingen moeilijk? Ik ben beroemd om mijn bruine vingers en mijn kerstster staat er na een ruime maand nog florissant bij. Hij heeft sinds ik 'm heb twee keer een glaasje water gekregen. Voor de meeste planten betekent dit een snelle, pijnlijke dood, maar voor een kerstster is het blijkbaar perfect. Zelfs een verbrand blad omdat er een kaarsje onder stond heeft hij met gemak overleefd, haha.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven