Retro opengewerkte vitrage

21-08-2012 10:31 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Ik ben al een poosje op zoek naar vitrage zoals je die in de jaren 60/70 zag.

Meer 60 dan 70, want in die tijd heb je meer van die synthetische, felgekleurde stofjes, en wat ik zoek is van dat wollige stof, het is vaak creme/ecru, vaak met een bruin draadje erdoor.

Op marktplaats worden ze wel zo nu en dan aangeboden, maar dan passen de maten niet. Bij de kringloop zie ik ze eigenlijk helemaal niet. Ik ben wel van plan om weer eens naar een rommelmarkt te gaan, maar ik zie er tegenop om te gaan staan graaien in een berg oude ongewassen spullen.

Ik heb mijn woonkamer in het afgelopen jaar helemaal veranderd, en heb nu deens design meubeltjes, allemaal van marktplaats, en daar wil ik zo graag gordijnen bij die er ook bij horen.

Zijn dit soort stoffen ook nog nieuw te koop?

Bij mij in de stad op de markt is het niet te krijgen, zelfs niet als het lapjesmarkt is, ik ben geweest bij leen bakker, de kwantum, maar daar wordt het ook niet verkocht.

In eerste instantie zoek ik het dus wel voor een voordelige prijs, ik wil nog niet naar een gordijnenspeciaalzaak toe.

Nu weet ik dat achter de marktkramen op de Albert Cuyp in Amsterdam wel veel stoffenzaken zitten, en mijn vraag is nu, voordat ik de trein daarnaartoe pak, weet iemand wat ik bedoel, en is dat daar nog wel te krijgen.

Ik herinner me nog dat in de periode vóór de hollandse (blond en boer zoekt vrouw) hype, ik donkergroen boerenbonte gordijnen in mijn keuken wilde, en dat was ook nergens meer te krijgen. Op de Albert Cuyp heb ik het toen wel gevonden, vandaar.

Dus wie in Amsterdam of directe omgeving loopt er wel eens tussen de stoffen op de markt, en denkt dan 'wie zou die ouderwetsche gordijnen vandaagdedag nog voor zijn raam willen hebben?'

Nou, dat ben ik dus! En als je dat hier zou willen melden, zou ik dat heel fijn vinden.

En als iemand ze wel eens ergens anders ziet, is het bekendmaken van die plek natuurlijk ook erg welkom!

Perel.
Ik zie er eentje tussen die weleens aan jouw wensen zou kunnen voldoen. Hij staat onderin in bruin.

http://www.brendabaart.co ... ge-308/retro-vitrage-309/
Is die rechter iets?

Dit doet me ook wel denken aan die tijd, ze zijn van ADO, dus wel aan de prijs.

Met retro-overgordijnen word je doodgegooid, maar meer vitrage kan ik niet voor je vinden.
Ik zie er eentje tussen die weleens aan jouw wensen zou kunnen voldoen. Hij staat onderin in bruin.

http://www.brendabaart.co ... ge-308/retro-vitrage-309/

Dankjewel Cateautje, ik heb hem al eerder gezien, maar vond het te druk, voor twee ramen voor naast elkaar en een groot raam achter. Het is ook iets wat helemaal voor het raam komt te hangen.

Het gaat ongeveer meer deze richting uit wat ik bedoel:
Snap het, maar ik heb op de gekste woorden gezocht maar kan verder niets voor je vinden. Kijk anders eens op de ADO site, die gordijnen zijn een rib uit je lijf, maar als ze precies hebben wat je zoekt........................

Succes met je zoektocht.

Je hebt me nieuwsgierig gemaakt naar je huisje.
quote:Cateautje schreef op 21 augustus 2012 @ 10:53:

Met retro-overgordijnen word je doodgegooid, maar meer vitrage kan ik niet voor je vinden.

Nee, het is lástig hé?

Ik fiets hier regelmatig door een buurt/straat waar oudere mensen wonen en daar zie ik ze hangen. Heb wel eens dingen gedacht die niet kunnen, stel je voor dat ik zou aan bellen en zeggen, goh, mevrouw zou u niet eens andere gordijnen willen, bent u deze nou niet eens spuugzat, want ik schat dat ze er al een jaar of veertig hangen..

Dat zijn dan van die huisjes waar alles kraakhelder is, glimmende ramen en van die rust uitstralende gordijnen, die ooit zijn aangeschaft en altijd op tijd zijn gewassen en mooi gebleven.

Bij mij een paar huizen naast woont een man alleen, beetje zonderling, die heeft ook een mooi stel hangen, alleen ontzettend goor en doorgerookt, en er zit aan de onderkant van zijn ramen een laag aanslag waar ze dan tegenaan geduwd zitten omdat er spullen op zijn vensterbank staan.

Te vies om aan te pakken, maar dan wel precies de goede maat..

Die wil ik niet, en dat gaat ook nog ergens anders om (vies mannetje), maar dat is weer een ander verhaal.
quote:Cateautje schreef op 21 augustus 2012 @ 11:00:

Snap het, maar ik heb op de gekste woorden gezocht maar kan verder niets voor je vinden. Kijk anders eens op de ADO site, die gordijnen zijn een rib uit je lijf, maar als ze precies hebben wat je zoekt........................

Succes met je zoektocht.

Je hebt me nieuwsgierig gemaakt naar je huisje.

Nou, zal ik even opruimen en vanmiddag een paar foto's maken?

Dan wil ik ze binnenkort eventjes plaatsen.
Nergens inbreken hè.

En die man? Joh, je bent alleen maar jaloers, want hij heeft ze, jij moet ze maar zien te krijgen.
quote:Perel schreef op 21 augustus 2012 @ 11:10:

[...]

Nou, zal ik even opruimen en vanmiddag een paar foto's maken?

Dan wil ik ze binnenkort eventjes plaatsen.Oh leuk. Ik kijk er naar uit.
Ik weet precies wat je bedoelt, ik ben opgegroeid in een huis dat zo was ingericht! Maar je ziet ze inderdaad nergens meer. Ik heb ook al even gegoogled. Ben benieuwd of iemand anders ze vindt!
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Toch vind ik dit ook wel wat hebben, al is het niet wat je zoekt.

quote:Dana schreef op 21 augustus 2012 @ 11:15:

Ik weet precies wat je bedoelt, ik ben opgegroeid in een huis dat zo was ingericht! Maar je ziet ze inderdaad nergens meer. Ik heb ook al even gegoogled. Ben benieuwd of iemand anders ze vindt!Jeetje Dana, ik heb toevallig wel precies zo'n kat!
quote:Cateautje schreef op 21 augustus 2012 @ 11:17:

Toch vind ik dit ook wel wat hebben, al is het niet wat je zoekt.

[afbeelding]Ik ga nog even kijken bij ado en dan ga ik even poetsen hier.
Wat een onwijs leuke site die van Brenda Baart. ben al weet ik veel hoe lang op zoek naar gekleurde glasvitrage en nergens te vinden!

Ik zou ook niet weten waar de gevraagde vitrage van TO te vinden is....(ben dan nog wel nieuwsgierig naar je Deense meubeltjes....is toch bijna niet meer te betalen?)
quote:Perel schreef op 21 augustus 2012 @ 11:27:

[...]

Jeetje Dana, ik heb toevallig wel precies zo'n kat! [afbeelding]

Wat een liefie!

Die grijs-gemarmerde tegeltjes op de vloer herken ik trouwens ook nog uit mijn jeugd.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:ringelding schreef op 21 augustus 2012 @ 11:48:

Wat een onwijs leuke site die van Brenda Baart. ben al weet ik veel hoe lang op zoek naar gekleurde glasvitrage en nergens te vinden!

Ik zou ook niet weten waar de gevraagde vitrage van TO te vinden is....(ben dan nog wel nieuwsgierig naar je Deense meubeltjes....is toch bijna niet meer te betalen?)

Mijn eerste marktplaatsje was zo'n twee jaar terug, een teak dressoirtje, recht en strak, lijkt op pastoe, ik kocht het voor 50 euro en het werd ook nog thuisbezorgd.

Het ging via de zoon van een dame die naar een verzorgingshuis ging, haar huis moest leeg en ze waren blij dat iemand het nog wilde hebben.

Daarna ben ik het in de gaten gaan houden.

Tot nu toe heb ik steeds mazzeltjes gehad, een wandmeubeltje + salontafel van Louis van Teeffelen, resp. 50 en 20 euro, en mijn laatste aankoop een bijzettafel met een laadje (daar komt straks mijn nieuwe tv op) ik weet niet van wie, maar wel echt deens (palissander).

Ik moet wel zeggen dat mijn vader super is in het weer als nieuw (originele staat) maken van houten meubels en dit ook graag voor me doet. De tafel had bijwijze van spreken bij het grofvuil niet opgevallen (mij wel dan, want ik let altijd op wat ik aan de straat zie).

Ook heb ik in de keuken van die oude houten pannenrekken hangen, twee stuks voor 8 euro, te smerig om aan te pakken, maar nu weer helemaal mooi.

Ik wil eigenlijk nog zoiets, maar daar ga ik dus echt voor sparen:

Tegenwoordig hebben veel mensen door dat retrou e vintage in is, en als ze die aanduiding in hun advertenties gebruiken, weet ik al dat er een flinke prijs uit moet rollen, handelaars dus.

Maar als het gaat om een huisontruiming, gaat het vaak om mensen die blij zijn dat iemand nog hun meubeltjes wil hebben. Ik vind dat wel een extra dimensie hebben, altijd goed onderhouden, meubeltjes met een geschiedenis, die geef ik graag een tweede leven.
quote:Dana schreef op 21 augustus 2012 @ 11:53:

[...]

Wat een liefie!

Die grijs-gemarmerde tegeltjes op de vloer herken ik trouwens ook nog uit mijn jeugd.

Het past ook allemaal in mijn huis, dat jaren zestig spul. Het is niet zo groot, en die spulletjes zijn vrij compact allemaal, en strak vormgegeven.

Toen ik hier kwam wonen had ik meer het riviera maison-achtige, maar ten eerste was het niet helemaal mijn eigen keuze, en ten tweede had ik er hier de ruimte niet echt voor.

Ben dus langzamerhand gaan veranderen, en met resultaat, mag ik zeggen.
dubbel
quote:Perel schreef op 21 augustus 2012 @ 12:07:

[...]

Mijn eerste marktplaatsje was zo'n twee jaar terug, een teak dressoirtje, recht en strak, lijkt op pastoe, ik kocht het voor 50 euro en het werd ook nog thuisbezorgd.

Het ging via de zoon van een dame die naar een verzorgingshuis ging, haar huis moest leeg en ze waren blij dat iemand het nog wilde hebben.

Daarna ben ik het in de gaten gaan houden.

Tot nu toe heb ik steeds mazzeltjes gehad, een wandmeubeltje + salontafel van Louis van Teeffelen, resp. 50 en 20 euro, en mijn laatste aankoop een bijzettafel met een laadje (daar komt straks mijn nieuwe tv op) ik weet niet van wie, maar wel echt deens (palissander).

Ik moet wel zeggen dat mijn vader super is in het weer als nieuw (originele staat) maken van houten meubels en dit ook graag voor me doet. De tafel had bijwijze van spreken bij het grofvuil niet opgevallen (mij wel dan, want ik let altijd op wat ik aan de straat zie).

Ook heb ik in de keuken van die oude houten pannenrekken hangen, twee stuks voor 8 euro, te smerig om aan te pakken, maar nu weer helemaal mooi.

Ik wil eigenlijk nog zoiets, maar daar ga ik dus echt voor sparen:

[afbeelding]

Tegenwoordig hebben veel mensen door dat retrou e vintage in is, en als ze die aanduiding in hun advertenties gebruiken, weet ik al dat er een flinke prijs uit moet rollen, handelaars dus.

Maar als het gaat om een huisontruiming, gaat het vaak om mensen die blij zijn dat iemand nog hun meubeltjes wil hebben. Ik vind dat wel een extra dimensie hebben, altijd goed onderhouden, meubeltjes met een geschiedenis, die geef ik graag een tweede leven.In Rotterdam breek ik regelmatig mijn nek over dit soort spullen, ook de eethoek en echt, daar hoef je hier niet voor te sparen. Heel veel mensen uit de generatie die deze spulletjes hebben, gaan nu naar een verzorgingstehuis of overl;ijden en de rommelmarkt en tweede hands winkels staan vol met die spullen. Ook de kringloop van de Roteb heeft dit vaak staan. Ik zou zeggen, kom op zaterdag eens naar Rotterdam, dan heb je heel veel keuze tegelijk.
Ik wil je wel de weg wijzen ook.
Wat aardig van je cateautje!

Ik heb even gegoogeld en ik denk dat je de Piekfijn winkels bedoelt?

Die van Alexander en in het centrum zijn voor mij wel makkelijk te bereiken met het openbaar vervoer, van Charlois stond het er niet zo bij, maar ik kan er wel een dagje voor uittrekken.

En wie weet hebben ze daar ook wel gordijnen.

Ik vind het een hele leuke tip, heb hem in mijn favorieten gezet!
Ah wat leuk, bij mij ziet het er ook in die stijl uit!
Zeg maar Spijker.
quote:Perel schreef op 21 augustus 2012 @ 12:51:

Wat aardig van je cateautje!

Ik heb even gegoogeld en ik denk dat je de Piekfijn winkels bedoelt?

Die van Alexander en in het centrum zijn voor mij wel makkelijk te bereiken met het openbaar vervoer, van Charlois stond het er niet zo bij, maar ik kan er wel een dagje voor uittrekken.

En wie weet hebben ze daar ook wel gordijnen.

Ik vind het een hele leuke tip, heb hem in mijn favorieten gezet!

Inderdaad Piekfijn. Je moet weten dat ze in de Alexander mooie koopjes hebben staan, die gozer in het centrum vraagt de hoofdprijs voor een ouwe krant. Hou daar rekening mee.

Charlois ken ik niet.

Voor gordijnen moet je trouwens op de zaterdagmarkt zijn, daar liggen hele bergen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven