Rijles!!

30-03-2009 21:24 2967 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alle lessers verzamelen!

Op deze topic kunnen we ons ei kwijt over alles wat met (rij)lessen en theorie te maken heeft

Ik trap af met mijn ervaringen van vanmiddag.

Arrg wat was dat een hel!

De motor is wel 10 keer afgeslagen,stond zelfs midden op de weg stil.

Ik en de koppeling zijn nog geen goede vrienden

Gelukkig gaat het met theorie wel voortvarend

xx
He, shitzooi, Eefje!

Wat gebeurde er precies? Waren het de zenuwen? Hoe gaat het met je?
Eefje wat vervelend!

ik zie ook ff door de bomen het bos niet meer. ik heb die automaat ivm iets medisch. als je dan naar schakel wil moet dat met een eigen verklaring of zo. de instructeur van de proefles had dat gecheckt en zei dat dat niet hoefde want ik was al door de medische afdeling of zoiets.

ik snap er geen r**t meer van...... instructeur had de eigen verklaring er al door, ik kan dus gewoon examen doen
balen eefje!

ik heb weer een paar rijlessen gepland
ik ook, heb maandag mn eerste 'probeertochschakelrijbewijstehalen' les afgesproken!!

bibber!!!
Balen Eefje, maar geef de moed niet op.

Er zijn maar weinig mensen die hun rijbewijs niet kunnen halen, dus jij haalt 'm ook een keertje
quote:rwoanne schreef op 18 mei 2011 @ 01:02:

Hoi Lotte,

Jouw verhaal is bijna precies hetzelfde als het mijne!!!! Ik pakte in het begin ook alles heel snel op maar daarna ging het heel langzaam omdat ik niet besluitvaardig genoeg ben. Ik denk vaak te lang na voordat ik een keuze maak en vervolgens ben ik dan alweer te laat.

Ik heb nu nog 3 lessen tot mijn examen en weet ook niet hoe ik daarin besluitvaardiger kan worden. Volgens mij hebben we precies hetzelfde probleem!!!

Is het bij jouw ook een combinatie met niet ver genoeg vooruit kijken/denken?

Ja, het is inderdaad een combi van niet ver genoeg vooruit kijken en denken. Vind het ook heel moeilijk om alles te overzien en te 'snappen'. Mijn instructeur zegt dan heel verontwaardigt, 'je had toch al laaang kunnen zien dat het een gelijkwaardig kruispunt is en dat je eerst ruimte moet maken voor die vrachtwagen?' of iets dergelijks.

Ik heb altijd gefietst, mijn ouders hebben geen rijbewijs, dus ik ben gewend om lekker op het laatste moment een keuze te maken.

Maar ik ga gewoon proberen om toch beter te kijken, en een keuze te maken, snel. Niet te veel nadenken

Ik blijf het overigens belachelijk vinden hoe streng ze zijn bij het CBR. snap wel dat het tegenwoordig een stuk ingewikkelder is, en hectischer op de weg. Maar iemand die 'niet heel besluitvaardig is' vormt toch geen gevaar op de weg?
Eefje, balen zeg!!! Jammer! Wat ging er mis?

Aluminiumfolie, ook balen voor jou gisteren.

Phoebe, stoer dat je nu toch voor de schakel gaat, zal wel goedkomen als je al automaat kan rijden. Beetje het schakelen doorkrijgen en dan ben je er

Lotte, iemand die niet besluitvaardig is is juist enorm gevaarlijk op de weg! Het moet voor alle weggebruikers duidelijk zijn waar je mee bezig bent, als jij aarzelt, twijfelt of gaat treuzelen creëer je onduidelijke en dus gevaarlijke situaties. Hopelijk had je iets aan mijn tips van gisteren? Gewoon doen en ervaren wat er gebeurt, zo bouw je ervaring op met wanneer iets wel en wanneer iets niet kan. Je hoeft het niet perfect te doen op je examen, een examinator snapt ook wel dat je net komt kijken, maar je moet wel besluitvaardig genoeg zijn. Succes, nog heel even doorzetten!!
quote:Lotte3 schreef op 19 mei 2011 @ 20:23:

[...]

Vind het ook heel moeilijk om alles te overzien en te 'snappen'. Mijn instructeur zegt dan heel verontwaardigt, 'je had toch al laaang kunnen zien dat het een gelijkwaardig kruispunt is en dat je eerst ruimte moet maken voor die vrachtwagen?' of iets dergelijks.

Ja dit herken ik heel erg. Ik snap soms ook gewoon niet hoe de situaties in elkaar zitten, behalve wanneer ik het eerder gezien heb. Wanneer er bijvoorbeeld wegwerkzaamheden zijn en alles is heel ingewikkeld geregeld met een bordenchaos, dan weet ik soms gewoon niet meer waar ik moet rijden. Anderen snappen dan niet waarom je het niet doorhebt.

Dat had ik vandaag nog. Ik wachtte even met richting aangeven omdat ik niet zeker wist of er nog een eerdere zijweg zat. 'Je ziet toch dat er geen zijweg zit'. Tja, dat zie ik dus niet zo snel..

Verder ging het rijden wel goed hoor, maar ik moet nog stééds verder vooruitkijken/denken. Ik ben het er wel mee eens want ik merk zelf ook dat ik soms te laat ben, maar toch: hoe verbeter je dat? 20 lessen geleden was dit ook al mijn aandachtspuntje..

Misschien gewoon een beetje geluk hebben bij het examen? (ik rij verder wel prima, het is alleen te merken dat ik soms laat reageer en dat kan in de praktijk natuurlijk wel wat tot gevolg hebben.. dat is ook de reden dat ze je erop laten zakken.)
Eefje wat k*t voor je meid! Wat ging er precies mis?
Komt wel goed, schatje!
Eefje, wat kl*te dat je bent gezakt!

jongemama: Gefeliciteerd! Als ik iemand vergeet, sorry, heb t een beetje druk gehad...

Ik loop tegen hetzelfde aan als meerdere van jullie: ik ben te onzeker in het verkeer (dat is hetzelfde als besluitvaardigheid, toch?). Ik merk dat ik rotondes nu wel al veel zelfverzekerder neem (gelukkig!). Nu ga ik verder met de rest van mijn onzekerheid. Mijn andere instructeur (waar ik 1x bij heb gereden) zei dat ik niet moet denken "Stel je voor dat die ene auto die daar aankomt, mij miss geen voorrang geeft, je moet gewoon gaan!" Of hij zegt: "Als je ziet dat je kan, doe het dan meteen, ga niet twijfelen" Dan krijg je juist gevaarlijke situaties. Maandag mag ik weer, ik ga mij er weer op focussen.
Goedenmorgen Iedereen,

Straks mijn laatste les, hoop dat deze les beter gaat als vorige week Zaterdag! Dat geeft me dan toch een zelf verzekerder gevoel. Mijn 1 na laatste les!

'T komt allemaal dichterbij nu....

Jullie horen nog van me hoe het is gegaan....

Liefs,

Carmen
Goeiemiddag Iedereen,

Nou mijn 1 na laatste rijles ging eigenlijk als vorige week Zaterdag.

Mijn instructeur vind ( ik trouwens ook ) dat ik op sommige momenten laks/slordig rijd. Daarom komt gewoon geen verbetering in, raar maar waar. Haha Soms heb ik gewoon dat ik goed rijd en soms ook weer niet, dus het is een beetje dubbel allemaal.

Ik heb eigenlijk helemaal geen slecht gevoel over mijn afrijden. Ik ga het gewoon doen en dan zie ik wel hoe het gaat toch?

Ik ga er gewoon vanuit dat ik SLAAAAAAAAAAG !!

hihi

VEEEEEEEEEEEEEL Liefs,

Carmen
Carmenlita, veeeel succes! Je gaat het gewoon halen!

Hoe gaat het met de andere lessers?

Ik heb dit weekend voor het eerst alleen gereden in de auto. Pfoe wat was dat nog eng! Maar na de tweede keer voelde ik me ineens als een vis in het water. Ik durf in ieder geval door de stad te crossen zonder iemand naast me, stap 1. Nu nog op de snelweg, maar dat zal nog even duren, eerst maar met vriend naast me
net eerste 'officiele' rijles gehad op weg naar het schakelrijbewijs!

ging best goed, al moet ik nog wel ff wennen.

bijv. als ik stilsta bij stoplicht vergeet ik em steeds in de 1 te zetten, hihihi.

vind het wel erg cool van mezelf dat ik toch een poging doe een 'normaal' rijbewijs te krijgen!!
Hey lesserts, ik ben even een weekje weggeweest!

@pimpelpaars: jammer van je theorie!

@carmenlita, balen dat je moeder je wensen niet respecteert...maar ehm, niet om lullig te doen...overdrijf je niet een beetje?

@elastiekje, dus zo werkt het met een benzine-auto? Eerst gas en dan pas de koppeling op laten komen? Ik snap nog wel hoe dat gaat bij wegrijden..maar moet je als je van versnelling wisselt dat ook doen?

@eefje, welkom terug!

@de techniek van elastiek

@Lotte, denk aan je TTT. Die ging goed, dus je kunt het blijkbaar!!

@jongemama: gefeliciteerd!!!

@aluminium: jammer man!! Volgende keer beter, als je het niet kon mocht je niet afrijden!

@missphoebe, welkom! Fijn dat je "eerste" les lekker ging.

@eefje, balen!

Mijn les van vrijdag ging lekker! Moet alleen iets rustiger(minder gas geven dus) rijden en wat eerder mijn plannetje maken en dan zijn we in principe klaar! Volgende week heb ik mijn 2e RIS toets(blijft eng hoor, ook al kun je er niet voor zakken), daarna plannen we meteen de TTT in en daarna het examen. Spannend!

Gisteravond zijn we(vriendin en ik) van duitsland naar huis gereden en heb ik gestuurd. Ja, onverantwoord, maar he...snelweg, geen scherpe bochten en het was superrustig. Vriendin zat dus in de bestuurdersstoel gas te geven en ik stuurde. Samen het verkeer in de gaten gehouden. Toen heb ik thuis nog even geparkeerd. Met die half-automaat, wat wel lastig is als je toch geen parkeerplek kunt vinden, moet keren en die versnellingspook niet snapt
quote:Lotte3 schreef op 19 mei 2011 @ 20:23:

[...]

. Maar iemand die 'niet heel besluitvaardig is' vormt toch geen gevaar op de weg?Jawel hoor, geen initiatief tonen is heel vervelend op de weg. Dat zul je wel merken als je je rijbewijs hebt. Er is niets zo irritant als besluiteloos gedrag en het kan ook echt gevaarlijk zijn.
@ruzie

Daar heb ik over nagedacht, misschien dat ik een BEETJE overdrijf. Maar ik wou het zo graag als verassing houden en binnen lopen van GESLAAGDD ! Als je dat echt wilt blijven vast houden en opeens je moeder die hard je afrij datum door de woonkamer schreeuwt, stelt je dat toch echt zeker even teleur. Vond het gewoon NIET leuk, maar weet ook zeker wel dat mijn reactie ook niet goed was.
@ Ruz

Ehmm als je wegrijdt doe je het zo:

- gas een klein beetje indrukken

- koppeling langzaam op laten komen

- wisselwerking koppeling/gas zoals je gewend bent

Als je schakelt is het volgens mij net als een dieselauto hoor, het is alleen als je vanuit stilstand weg rijdt.

Ik vind dit nog wel heeel lastig op een helling. Ik zit dan met mijn voet op de rem en met mijn voet op de koppeling, en als ik weg moet komen moet ik eerst de koppeling heel zachtjes, rem los en heel snel gas indrukken wil hij niet afslaan.

Vriend zegt dat ik beter koppeling in kan drukken en mn andere voet op het gas moet houden, dat ik het met de handrem doe. Maar heb daar nooit echt mee geoefend haha. Maar het gaat steeds beter op hellinkjes (ook zonder handrem) dus is weer een kwestie van wennen.

Net zoiets als dat ik tijdens rijles in het begin niet naar zn 2 durfde te schakelen voor de bocht Uiteindelijk peuleschilletje
quote:carmenlita89 schreef op 23 mei 2011 @ 19:41:

@ruzie

Daar heb ik over nagedacht, misschien dat ik een BEETJE overdrijf. Maar ik wou het zo graag als verassing houden en binnen lopen van GESLAAGDD ! Als je dat echt wilt blijven vast houden en opeens je moeder die hard je afrij datum door de woonkamer schreeuwt, stelt je dat toch echt zeker even teleur. Vond het gewoon NIET leuk, maar weet ook zeker wel dat mijn reactie ook niet goed was.

Oh maar dat begrijp ik helemaal hoor! En ik zou ook pissig zijn, maar niet thuis slapen en niet praten vind ik dan weer wat ver gaan

@elastiekje, tnx voor de uitleg. Maar eens teruglezen als ik straks hopelijk zelf ga tuffen.
Elastiek,

wat goed dat je alleen hebt gereden!!! Door de stad nog wel! Flink hoor!

Ik heb afgelopen weekend afgrijselijk veel gereden in de benzinewagen van een vriendin van mij (we waren samen een weekend weg). Ik doe min of meer tegelijk gas hoog, koppeling hoog. Blijft een stuk onzekerder dan de diesel van pa/rijlesauto. We zaten op een vakantiepark, waar ik overigens mijn eerste ervaring met alleen rijden had: ik heb de auto alleen naar het huisje gereden om onze bagage in te laden . Niet zo heldhaftig als elastiek dus, wel leuk. Verder tijdens het weekend langzaam opgepikt de richtingsborden te volgen, dus zelf navigeren i.p.v. te doen wat de bijrijder zegt. Kleine stap voor de mensheid, grote stap voor dit mens .

Nu hoop ik dat (na 19 uur) eindelijk de vibraties uit mijn ellebogen weggaan... Zo erg is het toch ook weer niet, 3 uur lang rijden incl. een pauze van een minuut of 10?!
ruza ik heb al een paar jaar een automaatrijbewijs, ga de schakel proberen. ben niet vreemd met dat ding aangezien ik er

vrij lang in gelest heb maar dat is al wel lang geleden...
Even voor de duidelijkheid:

Het is altijd beter om eerst wat gas te geven en een fractie later je koppeling op te laten komen.

Hiermee voorkom je dat de auto te weinig kracht heeft om alleen met de koppeling weg te rijden.

Eerst geheel je koppeling op laten komen en als je al rijdt pas gas bijgeven kan wel op een vlakke weg, maar zodra de weg iets omhoog loopt, of er zitten van die kuilen in de weg bij een stoplicht zal de motor snel afslaan als je niet iets gas bijgeeft.

Dit geldt zowel voor benzinemotoren als dieselmotoren.

Benzinemotoren hebben iets meer de neiging om sneller af te slaan, sowieso hebben dieselmotoren vaak meer koppelvermogen.

Ik vind het achterlijk dat instructeurs deze methode niet standaard aanleren.
Mikelanston, mij wordt die methode wel aangeleerd(ook ivm sneller weg rijden) maar volgens mij is het toch wat anders in een benzine.
Nope, in een benzineauto werkt het net zo, waarom zou het in een benzineauto anders zijn denk je?
quote:mikelanston schreef op 24 mei 2011 @ 13:00:

Nope, in een benzineauto werkt het net zo, waarom zou het in een benzineauto anders zijn denk je? omdat die schijnt af te slaan als je dat niet(of niet correct) doet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven