Rijles!!

30-03-2009 21:24 2967 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alle lessers verzamelen!

Op deze topic kunnen we ons ei kwijt over alles wat met (rij)lessen en theorie te maken heeft

Ik trap af met mijn ervaringen van vanmiddag.

Arrg wat was dat een hel!

De motor is wel 10 keer afgeslagen,stond zelfs midden op de weg stil.

Ik en de koppeling zijn nog geen goede vrienden

Gelukkig gaat het met theorie wel voortvarend

xx
Superleuk om mee te lezen!

Kijk voor gegevens eens op rijschoolgegevens.nl! Alhoewel dit naar mijn mening ook weinig zegt. Er is ook nog zoiets belangrijk als het aantal lessen tot een examen enzo

Hier mijn rijles-ervaringen (trauma's :P)

Begonnen toen ik 18 werd. Met iedere week een uur bij een 1-mansrijschool. Dit ging erg langzaam maakte vrij weinig vorderingen. En ging precies in die periode ook studeren, op kamers wonen etc. Instructeur gaf aan dat het beter was om te stoppen na ongeveer 38 lessen. Wat voor mij vooral een opluchting was! Wilde niet beginnen maar moest vanuit thuis....

Het schakelen ging niet, kijken niet, gas geven. Eigenlijk ging er niks goed. Ik zag mensen komen en gaan en heb zo ongeveer 1,5 jaar gesukkeld.

Afgelopen zomer afgestudeerd. Dus op zoek naar werk! Laat daar nou eens een rijbewijs toch wel erg handig voor zijn. Daarom besloten om na mijn afstuderen lang vakantie te nemen en rijlessen te volgen. Dus hup intest gedaan, theorie gehaald. Ingeschat op 35 lessen. Lessen ingepland in 2-weken. Dus veel uren in de auto op 1 dag. Het lessen werd weer een beetje leuk en ik hoefde me deze dagen alleen maar op het lessen te concenteren, geen school, werk of andere dingen.

De laatste dag examen gedaan. Helaas niet gehaald. Maar volgens mijn instructeur wel mogelijk geweest. De kans zat erin. Voor sorteren ging verkeerd en het was nog niet echt 1 geheel. Maar met 5,5 uur les moest het de 2de keer wel lukken.

Helaas kreeg ik toen tijdens de les een aanrijding. Auto knalde er aan de achterkant op toen ik niet snel genoeg optrok bij het stoplicht. Examen. Weer gezakt. Ben zoveel met voertuigbeheersing bezig dat ik het verkeer vergeet. Nog maar eens proberen. 5,5 uur en examen. Want wanneer je een andere examinator hebt, let die minder op voertuigbeheersing! Zou natuurlijk bij allemaal gelijk moeten zijn.

Maar goed weer 5 uur rijden. Dat ging voor geen meter. Examen weer niet gehaald. Advies: Faalangstexamen of evt. automaat. Verdomme!

Daarna verhuisd en werk gevonden (om de hoek). En weer even niet gereden. Maar nu toch maar weer begonnen. Twijfel:automaat, schakelen.

Rijschool in nieuwe woonplaats gebeld. Proeftest gedaan. Vinden automaat nog geen optie omdat ze van mening zijn dat ik het wel kan.

Nu dus maar weer 13 rijlessen gepland en 16 maart weer examen. Probeer nu weer moed te verzamelen en er plezier in te krijgen. Hoop dat het nu eindelijk gaat lukken want mijn spaargeld is behoorlijk aan het slinken.

Ben dus erg gelukkig met dit forum! Je wordt tegenwoordig gewoon raar aangekeken als je geen rijbewijs hebt.
Wauw, wel een lang verhaal geworden!

.
@Zusjevos, wat een verhaal!!

Heb je er nu meer vertrouwen in?

Zou wel fijn zijn als het nu eindelijk een keer lukt.

Hoeveel jaar ben je nu verder?

@Indigo, vind het zo leuk dat jij en Bittermoon af en toe nog langskomen

Gaat goed inderdaad. Vandaag les, en als het de volgende 2 lessen net zo gaat dan vragen we examen aan.

Ging ook echt enorm goed vandaag.

Als dit mijn examen was was ik met glans geslaagd volgens mijn instructeur.

Voelt goed!!
Shit happens
Flashy... wat heerlijk dat je snel mag afrijden. Heb je nu ook het gevoel dat het beter gaat en dat je er klaar voor bent?

Porec... jij gaat echt zo snel, kan het nauwelijks bevatten. Een natuurtalent wellicht!

Ik zal nooit een natuurtalent worden, maar ik moet zeggen dat sinds ik niemand heb die me op de vingers kijkt, ik een stuk ontspannender rijd... zelfs in spitsuur in deze miljoenenstad rijd ik 100% meer ontspannen dan op een parkeerterrein tijdens mijn lessen.
Fijn dat het rijden nu zo lekker gaat Bittermoon!

En dat in die miljoenenstad én links rijden en schakelen, petje af

Haha, nee ben geen natuurtalent. Maar ik ga voor mijn leeftijd (duh) best heel goed.

Vorige week is er bij mijn instructeur nog een meisje geslaagd met een versnelde opleiding van 25 lessen..

Dan val ik nog tegen..
Shit happens
Hallo medelessers,

Ik heb van de week les 12 en 13 gehad, en les 12 ging echt zo beroerd dat ik echt dacht dat ik er beter mee kon stoppen, echt wat een domme fouten maakte ik zeg.... het schakelen ging net meer, kijken was ook ver te zoeken, sjongejonge wat een drama, maar gelukkig ging t gisteren een stuk beter, phoe gelukkig!

Voor de eerste keer file parkeren, en gelukkig ging t niet echt heel slecht, zag er eerlijk gezegd een beetje tegen op, maar viel me toch alles mee!

Wil natuurlijk niks zeggen over de volgende keer natuurlijk, maar t begin is er.... ben ook nog niet de snelweg op geweest, dat lijkt me ook zoiets.... hoe ging dat bij jou Porec? Je gaat echt als een sneltrein zeg, van de week zei mijn instructrice dat ik met mijn leeftijd op hetzelfde niveau lag als de jongere lessers, dus jij gaat echt goed hoor!!!

En zeker super dat bittermoon en indigo ons af en toe even een hart onder de riem steken, echt ik heb er in ieder geval heel veel aan gehad om hun ervaringen te lezen, en om nu te zien dat ze het er zo goed vanaf brengen, petje af!

En zusjevos, goed dat je het weer gaat oppakken, gewoon doen, komt goed!

Nou iedereen weer veel succes deze week!
Jasmine, les 12 en 13... dan vind ik het echt niet zo gek dat je 'domme' (maar dus niet echt 'domme' natuurlijk) fouten maakt, hoor. Als je gemiddeld bent, heb je nog tweederde te gaan. Volgens mij ging ik rond les 15 of zo voor het eerst de snelweg op. Invoegen vond ik altijd het lastigst... maar nu ik net iets meer ervaring heb, merk ik gewoon dat andere weggebruikers je echt wel zien en je meestal wel de ruimte geven. Verder is de snelweg echt makkelijk. Iedereen gaat dezelfde kant op. Geen gedoe met kleine, ononverzichtelijke straatjes waar je voorrang moet verlenen etc. Alleen zorgen dat je op tijd weer terug bent op de rechterbaan als je er af moet
Joehoe

Net les gehad en de instructeur gaat examen aanvragen!!!

Moest ik ff kwijt...
Shit happens
Sooooooowww hee!

Goed man!

Hoeveel lessen heb je gereden?

Hartstikke weinig, of niet?

Gefeliciteerd! Keep up te spirit, geen gekke dingen doen, dan ga jij dat examen gewoon in éénkeer halen!

(ik mag morgen weer rijden, zin in!)
Ben er ook helemaal hyper van...heb zelfs zin in het examen..?!

Heb nu mijn 22e les gehad of 23 kan ook.

Veel succes morgen JanneJip, fijn dat jij het ook zo leuk vindt!!
Shit happens
Wat goed zeg, Porec! Toen ik moest afrijden was de aanvraagtijd 2 tot 3 weken.... kan dus heel goed zijn dat je mid feb. je rijbewijs dus al hebt!
Wauw, Porec, supergoed!!! Jij gaat echt als een speer! Jij bent er zo gemakkelijk doorheen gefietst (haha, nouja, gereden dan ) nog even afrijden en je bent alweer klaar! Wat goed

JanneJip, succes met je les vandaag en veel plezeier!

Jasmine, ik zou me ook totaal niet druk maken als ik jou was. Les 12 en 13 is echt nog maar het begin, het komt wel goed hoor! Gewoon jezelf de tijd geven om alles te verwerken en te leren. En geen voorbeeld nemen aan Porec, die is gewoon een natuurtalent ofzo

Bittermoon, fijn dat je nu meer ontspannen rijdt! Ik moest laatst wel erg lachen, mijn moeder is namelijk heeeel blij met mijn rijtechnieken en mijn rijinstructeur haha. Ze vindt het heel fijn dat ik het zo goed geleerd heb en, nu komt het, dat ik zo rustig in de auto zit denk dat mijn rijinstructeur van zijn stoel valt van het lachen als ik hem dat vertel, tijdens de lessen was ik altijd enorm aan het stressen (over niks natuurlijk).
Ik gooi me er even tussen hier.

Ik word vanmiddag gebeld voor het lesrooster, 2x2 lessen per week en als het net zo goed gaat als dat de intake-les ging dan heb ik dit voorjaar mijn rijbewijs!

Eindelijk!

Ga hier even bijlezen en als ik aan het lessen ben mijn miskleunen en successen delen.
Dank voor de mooie woorden..

Ga nog bijna geloven in dat natuurtalent wat ik volgens jullie ben

Eerst maar eens waarmaken met het examen.

Hey Mamalief, welkom hier!

Leuk dat je ook gaat beginnen, en met 4 lessen per week kun je héél snel je rijbewijs halen idd.

Ook geen 18 meer denk ik?
Shit happens
Nou Porec, weet jij dan een ander woord voor iemand die heel snel en heel makkelijk en ontspannen iets goed leert?!

Mamalief, welkom! Ben benieuwd of je er een beetje lol in gaat hebben!

Indigo en Bittermoon, leuk dat jullie nog komen buurten!

Heb er vanochtend mijn 6e dubbeluur gereden. Was niet supertevreden, was weer wat schokkeriger, minder smooth dan de vorige keer. De rijleraar vraagt steeds: wat vond je ervan. Toen zei ik: Ik nen niet zo heel tevreden. Volgens mij viel zijn onderkaak een beetje uit de houders. Ik denk dat hij me een beetje te veeleisend vindt hahaha.

*anekdote*

Ik: Ik vraag me steeds af hoe die mensen zo snel wegkomen bij het stoplicht.

Hij: Dat ligt aan x,y,z. Maar dat ga je waarschijnlijk niet zo snel kunnen de eerste paar jaar. En zeker niet tijdens je rijlessen. Je zou dat ook niet als eis aan jezelf moeten stellen om dat te kunnen.

En zo nog een paar keer. Ik vind het wel fijn dat hij duidelijk is: gewoon "dat met die koppeling moet je afleren", "dat moet je niet verwachten", geen halfzachte woorden om vooral niemand tegen de haren in te strijken.

En als antwoord op mijn niet-tevreden-zijn, zei hij iets in de trant van: "maar we hebben meerdere nieuwe dingen geleerd vandaag, dat is dan toch goed?!"

Mijn fijnste moment vandaag was een bocht die ik lekker terugschakelend naar de 2 doorzeilde in plaats van bonkebonke-ow-auto-bonke-door-nee-remmen-stilstaan-terug-in-1-optrekken-en-gaan-bonke-bonke .
WAAAAAH Porec, wat goed!!!!!

Super hoor, ik zou er bijna jaloers op worden (nouja bijna haha)

Mamalief, welkom!

JannneJip, jij gaat ook goed he, weet me nog je eerste les te herinneren, en nu zitten we al gelijk bijna!

Indigo en Bittermoon, bedankt voor de peptalk, lees nog steeds wel eens terug naar jullie ervaringen, zijn zooooo herkenbaar! Weet iemand eigenlijk hoe het met TO afgelopen is? Volgens mij kan ik dat nergens terugvinden...
Ooh anekdotes, leuk!!! Moet ik zelf weer denken aan al die grappige momenten tijdens het lessen

Hebben jullie nog grappige/leuke anekdotes?

JanneJip, fijn zo'n positieve instructeur. Ik zou gewoon naar hem luisteren als ik jou was wanneer ga je weer?
huh..

Al weer dagen op de volgende rijles verheugd, krijg ik vanochtend 5 minuten voor tijd een sms. Rijleraar had een vrouw in zijn achterbak en stond te wachten op politie, rijles viel uit. Kut voor hem, maar ook een beetje voor mij, ik had er zo veel zin in!

Nou ja, maandag weer.

Dinsdag ga ik met een vriendin (en haar auto) naar een oefenplaats. Dat bestaat in NL niet, maar dan mag je dus allerlei trucken doen (hellingproef, inparkeren, rotondes) zonder rijbewijs, als er iemand met een rijbewijs naast je zit. 6¤ per uur, plus 3,50¤ per dag waarmee de autoeigenaar volledig verzekerd is tegen jouw geklooi... Leuk idee he?! Maximum snelheid is 30 km/h dus het gaat puur om handigheid en niet om snelheid. Zin in! Wat een goed idee!

(zo ziet het eruit: oefenplaats van bovenaf)
En ik ben nog steeds een beetje verbluft dat die vriendin dat zomaar doet met haar goeie auto!

Zeg ik tegen haar: goh, bedankt, bijzonder, weet niet of ik mijn auto aan iemand zonder rijbewijs zou toevertrouwen. Zegt ze: "het is heel belangrijk om veel ervaring op te doen. Ook als je je rijbewijs hebt. Dus ik zat na te denken wat ik je kan geven als je je rijbewijs hebt gehaald. Dan krijg je van mij een weekend de auto en dan rij je maar naar je ouders ofzo".

Hallo?! Ik woon in Duitsland! En ze laat mij gewoon...

Nou ja. Ik vind haar dus heel lief .
He JanneJip, dat is is super zeg!!! Hadden wij dat maar in NL, dat zou toch denk ik best wat lessen schelen...

Wel balen dat je les is afgezegd, je leeft er toch altijd een beetje naartoe, maarja wees blij dat jij niet degene was die op dat moment aan het lessen was(alhoewel, zo'n verhaal scoort altijd goed op verjaardagen hahaha)

Ik mag morgen om 10 uur weer, heb er ook zin in!

Indigo, ik heb even teruggedacht, maar kan eigenlijk weinig grappige/leuke anekdotes bedenken... heb wel een hoop lol met mijn instructrice, maar dat heeft eigenlijk niets met het rijden te maken, erg he?
JanneJip, wat handig zo'n oefenplaats! En wat een lieve vriendin heb je inderdaad. Wel erg jammer dat je rijles niet doorging.

Jasmine, haha nou het hoeft niet altijd over het rijden te gaan toch? Mijn instructeur en ik kletsten ook over van alles en nog wat tijdens het lessen. Wel fijn dat je veel lol hebt met je instructrice, moet wel een beetje gezellig blijven, toch?
Even een vraagje. Ik ben mijn theorie aan het oefenen en steeds loop ik tegen de vragen over gevaarherkenning (remmen, gas loslaten en niets doen) aan. Hoe oefenden jullie deze vragen? Ik vind het echt superlastig! Als ik in de auto zit weet ik echt wel wat ik op zo'n moment moet doen maar als ik naar zo'n plaatje moet kijken waarop je de helft niet eens goed kan zien, lukt het me niet. Gelukkig mag je er wel een heleboel fout hebben! Misschien hebben jullie tips?
Urala, die blijven lastig. Ik vond ze ook niet altijd even consequent in de antwoorden bij de oefenexamens.

Ik deed het ongeveer zo:

Remmen: direct gevaar, je moet meteen stoppen of flink snelheid minderen.

Gas loslaten: Er is mogelijk gevaar, de situatie is niet overzichtelijk, je moet iets in snelheid afnemen.

Niks doen: Geen gevaar.

(Spelende kinderen is heel vaak remmen )

Hier een uitgebreidere uitleg:

Wanneer kiest u voor remmen, flink snelheid verminderen of geheel stoppen?

U kiest voor antwoord A: bij nadering van zwakke of instabiele weggebruikers, bij het rijden op smalle wegen, bij nadering tegenliggers op smalle wegen, bij obstakels op de rijbaan, bij slechte wegomstandigheden, tijdens het inhalen en tegemoetkomen van tegenliggers, bij nadering van onoverzichtelijke kruispunten, bij nadering van gevaarlijke kruispunten, bij rijden in de nabijheid van scholen, bij nadering spelende kinderen, bij nadering van onoverzichtelijke en/of scherpe bochten, bij grote snelheidsverschillen tussen bestuurders onderling en tijdens slechte weersomstandigheden.

Wanneer kiest u voor gas loslaten?

U kiest voor antwoord B als u de verkeerssituatie nog redelijk kunt overzien, de situatie eigenlijk geen direct gevaar oplevert, maar u het toch niet geheel vertrouwt.

Wanneer kiest u voor niets doen?

Als er geen direct gevaar aanwezig is, kiest u voor antwoord C. De verkeerssituatie is goed te overzien, er dus geen direct gevaar en er is voldoende ruimte op de weg om met dezelfde snelheid door te rijden. Er zijn geen grote snelheidsverschillen tussen de bestuurders en ook een inhaalmanoeuvre kan zonder problemen worden uitgevoerd.
@Indigoblue: dankjewel voor de tips, die ga ik zeker gebruiken! Ik vind de antwoorden ook niet consequent. Of dan leggen ze bij het antwoord uit dat er een onoverzichtelijke bocht aankomt die je op het plaatje nooit kan zien. Grr!
Urala, gevaarherkenning is ook het lastigst... maar.... het goede nieuws is dat je zo'n beetje de helft fout mag hebben op je examen.

Gewoon veel oefenen. Je zult zien dat op je examen de voorbeelden toch redelijk hetzelfde zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven