Rijles!!

30-03-2009 21:24 2967 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alle lessers verzamelen!

Op deze topic kunnen we ons ei kwijt over alles wat met (rij)lessen en theorie te maken heeft

Ik trap af met mijn ervaringen van vanmiddag.

Arrg wat was dat een hel!

De motor is wel 10 keer afgeslagen,stond zelfs midden op de weg stil.

Ik en de koppeling zijn nog geen goede vrienden

Gelukkig gaat het met theorie wel voortvarend

xx
Elastiek, het wordt weer leuk hoor! Iedere keer heb je het vaker gedaan, iedere keer wat meer ervaring in handen en kan je het beter!

Rotondes zijn leuk hier. In NL ga je rotonde op *knipper naar rechts* op de rotonde *knipper naar links* en de rotonde af *knipper naar rechts*. Hier in Duitsland is het: rij er maar op, rij je rondje, wil je eraf *knipper naar rechts*. Helaas is de rotonde hier een vrij nieuw fenomeen en hebben veel mensen leren rijden toen rotondes nog niet bestonden. Ze knipperen dus bij voorkeur HELEMAAL niet! En dus stond ik gisteren zeker een minuut te wachten tot ik erop kon, want niemand knipperde en dus wilden ze erop blijven dacht ik. Om vervolgens net voor mijn auto eraf te gaan. Had dus allang kunnen rijen, als ik eikels dat ding gebruikten!

Nou ja, en toen was er geen auto, en toen kon ik optrekken, toen had ik daar natuurlijk ook nog even voor nodig...
JJ, heb je het over de 'Melbourne Hook Turn'? Die heb ik gelukkig nog nooit hoeven doen. Die heb je trouwens ook alleen maar in de binnenstad.

Ik denk dat het wel gaat wennen hier. Ik vond het vandaag al minder erg dan gisteren. Moet gewoon echt heel super alert zijn.

Irritant trouwens dat ze niet consequent knipperen op rotondes.
Jah idd JanneJip lijkt me erg vervelend. Is er verder nog iets heel anders qua rijden dan in NL? Ik vind het juist erg fijn als iets consequent gaat. Als je naar links wil, links knipperlicht aan, als je eraf wilt rechts etc. Primaaaa.

Bittermoon, hoe gaat het rijden daar? zijn ze daar ook een beetje consequent of is het ook een soort intimidatieslachtveld op de weg?

Vandaag EINDELIJK een goede les. Fileparkeren ging in 1 keer goed en bleef vanaf begin af aan rustig. Vergat wel richting aan te geven bij het wegrijden van huis en normaal denk ik 'gadverrr nu al een fout meh' en blijft het hangen (wat dom ook ) nu dacht ik, ach boeieeeend. En ik merk dat als ik dat naast me neer leg het een stuk beter ging.

Instructeur gaf ook eindelijk eens complimentjes over mijn rijstijl en bochtjes en kijkgedrag, dus heb eindelijk de bevestiging die ik zocht ()

Vanaf nu ook proberen om de 10 seconde even in de binnenspiegel te kijken tijdens het rijden, deed ik nog niet echt, alleen voor handelingen maar dat ging ook prima.

Ik ben tevreden, nu dit gevoel vasthouden
Elastiekje, wat lekker dat je een goede les had. Ik vond het ook altijd fijn om bevestiging te krijgen als ik het goed deed. Nou lekker in deze 'groove' blijven.

Vandaag weer anderhalf uur of zo gereden. Een paar dagen geleden zat ik nog helemaal te zweten, maar ik ben er nu eigenlijk al best wel aan gewend om links te rijden. Ik vind dat men i.ha. behoorlijk rustig rijdt hier. De binnenstad is natuurlijk rampzalig, maar behalve naar mijn stekje rijd ik er verder zo min mogelijk door heen.

Ik hoorde dat de sneeuw in ieder geval weer weg is, dat is wel fijn. Kun je tenminste 'normaal' lessen.
Vandaag mijn 9e les gehad, en ik had nu pas het gevoel dat ik er met de auto vandoor ging ipv andersom

Volgende les gaan we beginnen met kijken...ben benieuwd!

Bittermoon, wat knap dat je gewoon in Australie rondrijdt, het lijkt me al moeilijk voor iemand die al jaren z'n rijbewijs heeft, dus super hoor!

Elastiek, beter dat je nu eindelijk de bevestiging kreeg die je wilde horen, ik merk aan mezelf dat ik dat ook graag hoor, of ik een beetje met de gemiddelden meegaat, of (ver) daaronder...

En Porec, hoe gaat het met jou, hoeveel lessen heb je nu gehad?
Wat een gezellige drukte hier

Gister mijn 16e les gehad na bijna 2 weken niet rijden..

Ik dacht dat ik er helemaal uit zou zijn, maar het gaat nu dus al gewoon automatisch. Gelukkig maar.

Het rijden gaat prima, kijken ook (ik dacht van niet, maar blijkbaar sta je daar ook niet meer bij stil en doe je het gewoon), snelweg invoegen vind ik soms nog lastig.

Verder veel bijzondere verrichtingen oefenen.

File parkeren gaat elke keer net niet helemaal goed, bochtje achteruit..op goed geluk soms wel..

Ik 'zie' het niet zoals de instructeur wil dat ik het zie, ofzo

Straatje keren ook lastig, hmpf

En dan zegt de instructeur dat dat juist de simpelste dingen zijn!

Bittermoon, stoer mens!

Fijn dat het links rijden nu al zo goed gaat!

Ben helemaal trots op je!!

JanneJip ook helemaal in de gloria!

Wat is het leuk, hè?

Een goed gevoel bij je instructeur is heel belangrijk idd, wanneer mag je weer?

Jasmine, gaat dus ook lekker?

Leren kijken vond ik zelf heel erg lastig. Je hebt het zo druk met het autorijden zelf en dan moet je ineens gaan spiegelen.

Die eerste keren dacht ik dat ik het nooit zou leren, maar ook dat komt vanzelf goed.

Elastiekje, klinkt goed die laatste les. Alsof je het een beetje los kunt laten en daardoor minder denkt en meer doet.

Hopelijk kun je dat vasthouden!!

Ik word ook wel eens boos en moedeloos als ik fouten maak die ik eigenlijk niet meer hoor te maken, grrr

Schijnt vrij normaal te zijn volgens mijn instructeur en als je het niet elke keer weer doet is er eigenlijk vrij weinig aan de hand.

Ach Mutsy, had je reactie op mij niet gezien, sorry..

Je weet het vast al wel, maar die code moet je meteen gebruiken en is maar voor 1 examen..

Niemand vergeten..?
Shit happens
Morgen mag ik ook weer rijden.

Heb 2 lessen terug leren spiegelen maar vergeet het nog steeds.

Kijken,sturen,richting aangeven.. aaarg ik kreeg het er warm van.

Vorige les de hellinproef gedaan, morgen moet ik m weer voordoen maar dan helemaal zelf..hopen dat het lukt. Hem m alle stappen opgeschreven:Koppeling en rem in, kijken:binnenspiegel buitenspiegel schouder, Koppeling op laten komen tot de auto gaat brommen. kijken:binnenspiegel buitenspiegel schouder. richting aangeven, en alleen de rem loslaten. Zo was het toch? hopen dat ik m morgen goed doe.

Ik rij ook veels te dicht bij de stoep, en ik neem de bocht te vroeg waardoor ik op de andere weghelft kom. Doe zo me best maar weet ook niet waardoor dat komt.
Hey Mercy!

Volgens mij heb je het prima hoor, de hellingproefregels.

En dat teveel bij de stoep rijden heb ik een trucje voor geleerd (weet alleen niet of dat bij elke auto zit). Onder de ruit op het dashbord bij de passagierstoel zit een soort van knobbeltje (weet even niet waar het voor is), maar als je die ongeveer op een lijn met de stoep houdt dan rijd je op voldoende afstand. (klinkt heeeeeel vaag ik weet het, maar op die manier kan ik mezelf controleren of ik nog voldoene afstand heb. Als dit niet in de auto zit neem dan een ander punt in de auto (vraag je instructeur maar) waar je op kan letten om de afstand te checken

En qua bochten: je moet natuurlijk niet als een fietsers gaan rijden (diagonaal ). Proberen als je écht af moet slaan dan pas strak in te sturen, dan maak je een mooie bocht van 90 graden. Dus wat later proberen te sturen dan je nu gewend bent. Bij drukke kruisingen heb je soms ook wegmarkeringen (doorbroken streep) die de vorm van de weg aangeven, als dat het geval is met die lijn meegaan.

Beetje warrig verhaal hoor, maar mss heb je er wat aan.
Goedemorgen allemaal,

Wat leuk om te lezen dat hier druk verder wordt gekletst ik zie wel bekende dingen voorbij komen!

Bittermoon, hoe is het in Melbourne? Wat goed dat je gewoon bent gaan rijden. Het went inderdaad vanzelf, maar pfff...wel even lastig lijkt me.

JanneJip, echt leuk om te lezen dat je nu aan het lessen bent. Je schreef natuurlijk al eerder mee en kon maar steeds niet beginnen. Fijn dat het bevalt en dat je een fijne instructeur hebt. Dat scheelt al een hele boel. Vervelend dat ze niet zo van het knipperen zijn op de rotondes, ik doe dat wel altijd heel consequent, want vind het ook fijn als anderen het doen. Anders sta je alsmaar voor niks te wachten.

Elastiekje, fijn om te lezen dat je weer tevreden bent. Niet zo hard voor jezelf zijn! Echt, letterlijk iedereen die ik spreek over rijlessen heeft dit soort momenten. Iedereen heeft een rijlesdip, iedereen heeft klote lessen, iedereen heeft lessen waarbij ze denken het nooit te zullen leren. Het hoort erbij! En er zijn zoooooooo veel mensen die hebben zitten huilen in de lesauto. Het is nu eenmaal heel intensief, je hersenen krijgen een boel te verwerken. Volgens mij doe je het hartstikke goed! Gun jezelf de tijd om het te leren, hoe hoger je de druk opvoert des te moeilijker je het voor jezelf maakt. Je leert het wel, heb daar vertrouwen in! (Bittermoon en ik hebben het ook geleerd en als je ziet wat er allemaal is afgekletst hier in die tijd...)

Porec, ook leuk om te lezen dat jij het zo naar je zin hebt bij de lessen. Gaat wel goed volgens mij! Ach, iedereen heeft ergens anders moeite mee. De dag dat ik leerde straatje keren snapte ik er helemaal niks van, nu vind ik het super simpel en gaat alles automatisch. Komt bij jou ook wel

Jasmine, jij gaat ook goed zo te lezen! Succes met de kijktechniek! Dat is in het begin ook even

Mercy, hoe ging de hellingproef vandaag? Volgens mij had je hem helemaal door! Niet vergeten koppeling even vast te houden als je gas geeft (niet te snel laten opkomen als je wegrijdt)

In bochten zei mijn instructeur altijd dat je moet kijken naar waar je uit wilt komen (waar je naartoe wilt) en niet naar de weg direct voor de auto. Werkt erg goed.

Nou, succes met lessen allemaal!!
De hellingproef ging hartstikke goed! in 1x helemaal goed.

Bedankt voor het vragen indigoblue.

Donderdag ga ik leren achteruit inparkeren..wat vinden jullie ervan? mij lijkt het best moeilijk om goed in te schatten wanneer je moet indraaien.
Hey, wat fijn dat het in 1x goed ging! Je instructeur zal je waarschijnlijk een trucje leren wanneer je moet insturen. En gewoon goed in je buitenspiegels kijken, maar dat leert hij je ook allemaal veel plezier!
Achteruit inparkeren snap ik nog steeds niet. Ik hoefde het trouwens ook niet op mijn examen te doen. Ik moest 'parkeren' dus ik heb gewoon vooruit geparkeerd. Ik weet wel dat als het gevraagd wordt, het er eigenlijk om gaat dat je goed om je heen blijft kijken. Is belangrijker dan die auto strak in een vak zetten. Je instructeur zal je inderdaad wel een instuurpunt geven. Helaas is dat punt niet voor elke auto hetzelfde. Maar goed, je kunt het na het halen van je rijbewijs altijd nog oefenen. Zelf heb ik nog nooit achteruit ingeparkeerd.

Hellingproef... weet je dat ik dat tijdens mijn lessen eigenlijk nooit geleerd heb? Goed zeg Mercy, dat het gewoon in 1x gelukt is. Ik heb het hier al een paar keer moeten doen. De eerste keer zat ik echt te gillen in de auto. Gelukkig had ik een vriendin bij me die de handrem deed. Ik maakte de fout dat ik de koppeling niet goed genoeg liet opkomen. Ik gaf dus wel gas, maar de auto was nog ontkoppeld. Dat ding brullen!

De 2e keer was ik alleen. Ging al een stuk beter, hoewel ik nog steeds optrok met gierende banden (ik had nl. een auto achter me).

Het rijden gaat wel okay hier. Als ik de weg weet is het niet zo'n probleem. Als ik borden moet volgen, dan vind ik het soms wel wat spannend. Moet ook veel van rijbaan verwisselen, iets wat ik dus gewoon niet echt leuk vind...
Hooooi allemaal

Wat gek bittermoon, dat je nog nooit de hellingproef hebt gedaan, lijkt me toch best een belangrijk onderdeel tijdens het lessen (hoe deed je dat dan als je moest stoppen bij een stoplicht op een helling? of heb je die alleen in groningen? )

@ Mercy

Fijn dat het goed ging! Als je dat eenmaal kan hoef je ook niet meer te stressen voor bovenstaande situatie haha.

@ Indigo

je hebt helemaal gelijk. Mijn instructeur zei vandaag ook dat rijden uiteindelijk mensenwerk blijft en dat je altijd wel steken zal laten vallen etc. En dat als ik gewoon blijf rijden zoals de laatste twee lessen (met de rust erin) dat het prima gaat en we het niveau kunnen opvoeren (jeej!)

Vandaag verder een prettige les gehad. Een keer wel een fietser te laat gezien (gelukkig de instructeur niet anders hadden we een probleem ) Toch naast me neer gelegd en rustig verder gegaan. Fileparkeren weer geprobeerd. Eerste keer ging beetje te scheef, maar dat kwam omdat ik me liet opjagen door een auto die stond te toeteren en ik het dus te snel deed (terwijl ik me er niks van aan moet trekken natuurlijk). Tweede keer ging het dan ook prima. Nog wat lastige kruispunten geprobeerd die je echt in stapjes moet benaderen (voetgangers, fietspad, weg, tussenstuk, weg, fietspad etc). Ging ook wel goed gelukkig. Probeer me nu goed te concentreren op het kijken, want dat staat bij de CBR mensen geloof ik hoog in het vaandel haha. Vrijdag weer een les, de 18e geloof ik
Even topic uppen hoor

Morgen 18e les! Hoe gaat het bij iedereen??
Hallo allemaal,

Ik ben Lisa en ik ben nieuw op dit forum.

Ik word zondag a.s. 18 jaar en dat betekent rijlessen!

Maandag heb ik mijn eerste les en ik ben heel zenuwachtig.

Heeft iemand misschien tips voor mij?

Hoe heeft iedereen hier de eerste rijles ervaren en wat kan ik doen tegen de zenuwen.....??

Groetjes!!
Hey Lisa,

Gaat allemaal goed komen hoor! Gewoon lekker slapen, het word je allemaal goed uitgelegd.

je hoef echt niet in ene alles te doen.

Relax!

Bij mij gaat alles goed! Mag begin Februari TTT doen.

Hoor trouwens niet vaak dat mensen daarvoor zakken.

Iemand een andere mening daarover?
Hoi Lisa!

Wat leuk dat je gaat rijlessen Ik was echt heeeeel zenuwachtig voor mijn proefles! Heb het lessen ook een aantal jaar uitgesteld omdat ik een beetje bang ben voor snelheid.

Alles wordt inderdaad goed uitgelegd. Bij mij ging het ongeveer zo:

- welkomspraatje

- naar een grote parkeerplaats rijden om te oefenen en ondertussen legde hij wat uit over zijn manier van lesgeven

- toen we op de parkeerplaats stonden vertelde hij me hoe de koppeling werkte, hoe je de ruitenwissers aandoet, hoe de handrem eraf gaat etc.

- daarna mocht ik achter het stuur: de stoel goed zetten en de spiegels (word allemaal uitgelegd hoe dat het beste staat)

- daarna leren spelen met de koppeling, en in de eerste versnelling rustig rijden, leren sturen (en ondertussen werd ook bijvoorbeeld uitgelegd naar tips om te kijken hoever je van de berm afzit enzo).

- voorzichtig wat bochtjes geprobeerd en er werd gewezen op verder vooruit kijken dan je bent gewend (ook al is kijken en rijden erg lastig in het begin!)

- als laatst werden er wat afspraken gemaakt en de volgende keer mocht ik al bij mijn eigen huis wegrijden!

Okee beetje stappenplanachtig verteld, maar mss heb je zo een idee Over een half uurtje zit ik weer in de auto. Moet zeggen dat het erg verslavend is!
@ Annie

Ik ken wel een aantal mensen die daarvoor zijn gezakt, dat komt met name door het kijkgedrag! Ook al wordt de handeling goed uitgevoerd, de mensen van het CBR schijnen erg gefocust te zijn op het kijken, waardoor veel mensen dus nogal eens kunnen zakken. Veel succes iig!
Aloha dames!

Helaas ging mijn les gisteren niet door, maar vandaag mag ik weer aan de bak. In antwoord op uw schrijven (elastiek): de derde les. Heb er weer zin in! Vind het momenteel op mijn werk geen r**t aan en doe het fijn tijdens mijn middagpauze, een leuke onderbreking dus!

annie: TTT doe ik niet, ik rij niet in NL.

Lisa: my god, wat was ik zenuwachtig. En helaas pindakaas, 15 minuten na het begin van mijn eerste les was er nog steeds niemand (eerst trilden alleen mijn benen, op het eind werkelijk mijn hele lijf. Ik weet best goed wat zenuwen zijn, haha). Nou ja, les werd afgezegd maar leraar had verkeerde tel nr. Alle zenuwen voor niks.

Herkansing was ik bijna net zo nerveus, maar gelukkig geen kwartier wachten om dat nog erger te maken. De goede man pikte mij op bij mijn werk, we reden richting parkeerplek, en hij begon uit te leggen hoe hij te werk gaat. Dat er een heel plan is wat je allemaal moest leren *liet kaart zien* en dat hij altijd in stapjes begon.

Samen stoel, spiegels ingesteld, daarna megalangzaam weggereden waarbij ik alleen hoefde te sturen. Dit een half uur gedaan, toen een parkeerplaats op, beetje droog oefenen met de koppeling. Daarna de weg weer op; ik stuur en koppeling, hij alle pedalen ("en NU naar de 2!").

Tweede les op die manier mijn voorgangster naar huis gebracht (die overigens zojuist voor haar examen was gezakt en met wie ik even heel leuk kletsen kon toen de rijleraar buiten zijn sigaretje rookte), en toen zijn we weer een grote parkeerplaats opgegaan en moet ik leren zelf moter aan, koppeling opkomen, schakelen.

Zo'n rijschoolleraar heeft weleens vaker beginners in zijn auto (duhuh!) en weet dat je de boel rustig moet opbouwen en dat het voor veel mensen compleet nieuw is. Mijn ervaring is dat werkelijk alles tot in den treuren wordt uitgelegd, supperrustig en met ruimte om aan te geven dat je iets niet snapt.

Om even terug te wijzen op mijn zenuwen: ik was DOODSbang. Les 1 was gelijk geweldig, vet veel zin in les 2, en die was minstens zo leuk als les 1. Ik zeg niet dat je er gelijkzo veel lol in zal hebben als ik. Ik verwacht wel dat als de kop eraf is (en dat is al op het moment dat je zit, en merkt dat de rijleraar het beste met je voorheeft) dat je dan een stuk relaxter bent.

Heul Veul Plezier!
Je kunt niet 'zakken' voor een TTT. Het is gewoon een middel om te kijken hoe ver je al bent. Het kan wel zijn dat als je de bijzondere verrichtingen goed uitvoert, dat je daarvoor op je examen vrijstelling voor krijgt. Dit geldt alleen voor het eerste examen, trouwens. Op mijn herexamen moest ik dus wel de bijzondere verrichtingen doen.

Ik vond het erg fijn om een TTT te doen. Het ging inderdaad net als op een echt examen. Dan weet je wat je te wachten staat.
Nou, de les zit er weer op hoor!

Ben niet zo euforisch als vorige keer, vond het toch allemaal wat moeizamer. Minder gevoel van controle dan vorige keer, had ook 8 dagen niet gereden, die 1% routine die je in een les opbouwt is dan echt wel weer weg.

Rijleraar is dik tevreden (ik behoor tot het "obere Bereich" van leerlingen, dus ik doe het schijnbaar relatief goed). Kan een beetje voorzichtiger worden met de rem, we gaan volgende keer wat meer bochtjes doen. Zodat ik het teruggaan naar de 2 zonder stilstaan wat meer op ga pikken, hoewel ik dat vandaag op een gegeven moment ook ging doen zonder dat hj wat zei (toen balde hij zijn vuisten en zei: Yes, dit vind ik leuke momenten, dat ik zie dat een leerling echt wat heeft opgepikt en omzet). Ja, hij is reuze positief. Ik in theorie ook. Nu moet ik mijn gevoel nog even een zetje geven en denken aan dat ik het snel oppik allemaal en niet focussen dat ik een halve paniekaanval krijg met een verhuiswagen achter een heuvel zonder een gevarendriehoek, waardoor ik buiten mijn schuld bijna met 50 kmh naar binnenkom rollen (ok, zei zelffs meneer de rijschoolleraar dat de verhuismannen dat NIET zo handig hadden gedaan). Ik wil tevreden zijn en minder veeleisend. Iemand een idee hoe ik dat snel kan regelen :P?!
Ja kan je idd niet voor zakken. Maar ik vind het zelf wel een soort van 'geslaagd' voor je bijzondere verrichtingen

Vandaag wel een okee lesje gehad. Zat er niet heel goed in, maar bleef rustig gelukkig en de instucteur vindt mijn nieuwe houding veel beter, ondanks de foutjes. Achteruit in een bochtje gedaan, wel okee. Volgende les de keeropdracht doen.

@ JanneJip

Ik ben ook veeleisend en wil alles goed doen en geen fouten maken. Hoe moeilijk het ook is (zie mijn paniekbericht van vorige week ) je moet het echt loslaten. Na elk foutje niet blijven hangen in die sfeer maar denken jammer dan! volgende keer beter. Anders krijg je een soort van domino effect van slechte dingen omdat je er in blijft hangen. Je leert iets, je hoeft het nog niet perfect te kunnen Geniet ervan
OK. Nieuwe streven: perfect met fouten omgaan! haha.

Elastiek, ik heb er bewondering voor dat je het roer hebt omgegooid, hebt aangegeven wat je dwarszat en die ontspanning zo te horen meeneemt in je rijden. Met een afstandje kijkend: het was niet perfect, maar wel ok, en dat is goed zo! Goed hoor.

Het hier reflecteren helpt toch wel he. Hier en daar een aanmoediging, een relativering. Ik vind het wel fijn .
Hoi, ik ben er ook nog!

Heb het een beetje veel druk en dan ook nog al die lessen in de week erbij gepropt en dan blijft het schrijven erover een beetje liggen..

Deze week les 17 t/m 20 gehad.

En nog steeds gaat het de ene keer heel goed en de andere keer zit ik te klungelen.

Zolang het niet elke keer goed of bijna goed gaat ben ik natuurlijk niet klaar voor een examen.

Ik had een pakket voor 25 lessen, maar dat red ik niet. Had ik ook niet verwacht hoor. Ben natuurlijk al wat ouder en 25 lessen is zelfs voor een 19/20 jarige ongeveer het minimum.

De instructeur denkt dat ik met 5 extra lessen er wel kom.

Zou ook mooi zijn; 30 lessen van 50 minuten en dan examen...ik doe het er voor!!
Shit happens
Wauw, Porec, met 30 lessen er zijn is inderdaad een mooie score!

Hoe vind je zelf dat het rijden gaat? Zit je een beetje ontspannen in de auto?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven