Rijles!!

30-03-2009 21:24 2967 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alle lessers verzamelen!

Op deze topic kunnen we ons ei kwijt over alles wat met (rij)lessen en theorie te maken heeft

Ik trap af met mijn ervaringen van vanmiddag.

Arrg wat was dat een hel!

De motor is wel 10 keer afgeslagen,stond zelfs midden op de weg stil.

Ik en de koppeling zijn nog geen goede vrienden

Gelukkig gaat het met theorie wel voortvarend

xx
Bittermoon, wat fijn!

Daar heb ik ook zo zin in he, dat voor de deur instappen op een door jou gekozen moment, in plaats van op treinen en bussen wachten. Bij mijn ouders op bezoek gaan wordt daarmee een rit van 2.5 in plaats van 4.5 uur! Echt een megaverschil!!! Lijkt me echt verrukkelijk luxe!

Geniet ervan en weer er maar trots op dat je ondanks je bangheid gewoon begonnen bent en nu zelfs links rijdt . En geniet namens mij van de heerlijke Australische zomer (ik was er november-december, wat een genot!). Hier worden de dagen langzaamaan langer en zo af en toe komen we weer boven de 10°C. Nog even en mijn lievelingsseizoen barst los! (lente )

(volgende reactie gaat meer over autorijden )
Links rijden is nu 'natuurlijk' voor me. Ik moet ook bekennen dat ik nog nooit in mijn eentje in NL heb gereden en uberhaupt heel erg weinig omdat het in december zo gruwelijk glad was. Denk dat het nog wel even vreemd zal zijn om rechts te moeten rijden (en Nederlanders zijn ook grotere eikels in het verkeer).

Het 'economische' rijden, daar doe ik niet aan... of het ligt aan mijn auto... ik rijd 1 op 10.

Ik zit te duimen voor Flashy, maar weet niet wanneer ze moet afrijden.

Veel plezier Ruza, en jij ook JanneJip.

Porec, hoe laat moet jij op donderdag? Of wil je dat niet zeggen?
Jawel hoor Bittermoon, ik moet om 8 uur 's morgens..
Shit happens
Hé spannend Porec!

Zal aan je denken, ik zit donderdag om 8.30h in de wagen .

Gaat hartstikke goedkomen, wijffie .

Flash, wil je zeggen wanneer jij aan de beurt bent?
Ha fijn, met al die postieve fibes van jullie...

Het kan eigenlijk alleen mis gaan door zenuwen en als ik teveel mijn best ga doen. Hoop dat ik dat naast me neer kan leggen.

Had het zaterdag ook even, ik zou mijn instructeur wel even laten zien hoe goed alles ging en toen raakte ik de draad een beetje kwijt.

We zullen wel zien, ik moet donderdag en ik kan er nu niets meer aan veranderen..
Shit happens
Ik ga voor je duimen, Porec!

Ja, tuurlijk kan het dat je pech hebt en dat er iets mis gaat. Dan ga je over een paar weken weer en dan lukt het wel. Maar daar gaan we niet van uit.

Op examen mag je ook foutjes maken, zolang je ze veilig oplost. Ik had bijvoorbeeld dat ik tijdens het spitsuur de snelweg op moest. Maar ik moest van rijbaan veranderen en het was zo druk dat ik er gewoon niet tussen kon en dus mijn afslag miste. Ik heel even in de stress maar bedacht me meteen dat ik moest gaan keren en het weer moest proberen. Meteen bochtje achteruit even laten zien (heb je die nog kunnen oefenen?) en ik die snelweg op. Deze keer lukte het wel en ik had ook nog es geluk dat er juist op dat moment niemand aankwam en ik dus zonder extra stress kon invoegen.

En zo maakte ik nog wel wat meer kleine foutjes en deed ik wat onhandige dingen. Ik had ook een fijne examinator (R.H.) en ik hoop dat jij die ook krijgt. Als hij me echt had laten willen zakken, had ie dat best kunnen doen.
Ik heb het uur voor het examen zo'n gigantisch baggerles gereden, maar op het examen zelf kwam het helemaal goed

Neem je je instructeur mee, Porec?
Porec, het zal vast wel goed komen, wij duimen in ieder geval voor je. Maak je vooral niet te druk, dat is met elke vorm van examen de grootste valkuil.

Ik mag vanmiddag rijden en begin het nu toch wel spannend te vinden
Lieve Ruza,

ik draai nog een keer mijn eerste-les-riedeltje af.

Mijn allereerste les ging niet door. Ik had diarree van de zenuwen, en toen de lesauto een kwartier na begin van de les nog niet was gearriveerd ben ik maar gaan bellen. Auto kwam niet meer, hij had een verkeerd mobiel nummer en had me niet kunnen bereiken. Tot zo ver les 1.

Les "1": Op afgesproken tijd op parkeerplaats bij mijn werk afgesproken. Wederom op van de zenuwen. Ik moest instappen en we (hij ) reden naar een rustig plekje. Daar kwam eerst een blabla verhaaltje met opbouw van lessen, ideeen erachter, dat je het nog niet hoeft te kunnen maar er bent om te leren, enz. Heel rustig. Toen gingen we een stukkie rijden, hij deed alle pedalen en ik het stuur. Na een tijdje ging dat soepeltjes en deden we weer een parkeerplaats aan. Ik mocht "droog" versnellingen oefenen. Daarna de weg weer op, ik versnellingen en sturen, hij de pedalen. Volgende les deed ik alles alleen. Moraal van het verhaal: 1) de leraar wil je wat leren, je hoeft het niet te kunnen. Hij heeft meer belang bij iemand die het relaxed oppikt dan een stressvehikel dat instort bij elk commentaar. Dus zal hij er alles aan doen het verantwoord over te brengen.

2) Het is zíjn auto, en als de auto kapot is heeft híj een dik vet probleem, niet jij. Hij zal er dus alles aan doen om ongelukken te voorkomen, want jij rijdt in zijn brood .

Dat tweede was voor mij zo merkbaar, ik kon onmogelijk een ongeluk veroorzaken de eerste lessen, die kerel zat er zó bovenop. En dat vond ik eigenlijk het meest geruststellende.

En als je dan na en minuut of 5 (zo snel ging het bij mij ) je zenuwen onder controle hebt, dan zal je merken dat het vooral Vet Cool en Ontzettend Leuk is!!!!

Heel veel plezier!!!
Ik denk dat ik weet waar je bedoelt Bittermoon, dat je niet op de goede baan kunt komen richting snelweg. Daar hebben wij veel op geoefend ivm dat gevaar, dus hoop dat dat goed zal gaan.

Hopelijk idd die leuke examinator..

Yep, Indigo, instructeur gaat mee, echt een rustgevend typje, prettig om mee te hebben lijkt me.

Ruza, al gereden? Hoe was het?
Shit happens
Zo, laatste minuten online vandaag.

Porec, succes morgenochtend, maar gezien je berichtgeving de afgelopen weken heb ik alle vertrouwen in je.

Tot morgen!
Ruza, hoe was je les? Vertel, vertel

Porec, alvast heeeeeeeel veel succes morgenochtend. Ik moet zeggen, ik denk dat het helemaal goed gaat komen. Jij hebt zo vlekkeloos en soepel gelest!

Bittermoon, heerlijk dat je er nu van kan genieten! Ik rij ondertussen lekker door de Nederlandse files
WAAAAH ik heb hier al zolang niet meer geschreven! Ik schaam me een beetje, ik zag er een beetje tegenop omdat ik een aantal baggerlessen had gehad en ik het gevoel had ineens achter te lopen hier Heb ook niet echt de tijd gehad alles bij te lezen en te houden ivm werk en studie haha.

Maargoed! De TTT is in aanzicht: ik heb alle bijzondere verrichtingen gehad, nu keren op de weg en fileparkeren even wat extra aandacht. Instructeur heeft geen commentaar meer op mijn rijgedrag (wat heeeel fijn is, want zodra ik slaag voor de TTT ben ik dan denk ik ook wel klaar voor mijn examen )

Wat goed gaat iedereen hier! Ik zal beloven mijn best te doen het wat beter bij te houden. Sorry nogmaals ()
Oh en succes Porec! Je examen alweer Wat goeeeed! Maar dat wist ik vanaf het begin al
Porec heel veel succes morgen.

Vergeet niet dat je het kan!
Heel veel succes, Porec. Ik duim voor je!
Nog 10 minuten! Heeeel veel succes
Porec heeeeel veel succes!
Spannend porec!! Succes, ik ga zo flink duimen maar eerst ff posten!quote:JanneJip schreef op 16 februari 2011 @ 10:12:

Les "1": Op afgesproken tijd op parkeerplaats bij mijn werk afgesproken. Wederom op van de zenuwen. Ik moest instappen en we (hij ) reden naar een rustig plekje. Daar kwam eerst een blabla verhaaltje met opbouw van lessen, ideeen erachter, dat je het nog niet hoeft te kunnen maar er bent om te leren, enz. Heel rustig. Toen gingen we een stukkie rijden, hij deed alle pedalen en ik het stuur. Na een tijdje ging dat soepeltjes en deden we weer een parkeerplaats aan. Ik mocht "droog" versnellingen oefenen. Daarna de weg weer op, ik versnellingen en sturen, hij de pedalen. Volgende les deed ik alles alleen. Moraal van het verhaal: 1) de leraar wil je wat leren, je hoeft het niet te kunnen. Hij heeft meer belang bij iemand die het relaxed oppikt dan een stressvehikel dat instort bij elk commentaar. Dus zal hij er alles aan doen het verantwoord over te brengen.

2) Het is zíjn auto, en als de auto kapot is heeft híj een dik vet probleem, niet jij. Hij zal er dus alles aan doen om ongelukken te voorkomen, want jij rijdt in zijn brood .

Dat tweede was voor mij zo merkbaar, ik kon onmogelijk een ongeluk veroorzaken de eerste lessen, die kerel zat er zó bovenop. En dat vond ik eigenlijk het meest geruststellende.

Heel veel plezier!!!

Mijn eerste les zat toch wel wat anders in elkaar. Ik had bij de proefles al een beetje gereden dus we begonnen op een (drukke, hellup er lopen mensen met kinderen en er rijden auto's) parkeerplaats. Even weer herhaald wat er in de proefles aan bod was gekomen en een aantal rondjes gereden om het schakelen, pedalen en sturen nog een keer te doen en een beetje gevoel voor de auto te krijgen. En toen was het de weg op, helemaal zelf dus. Even een aantal verschillende stukken gereden..autoweg en woonwijk. Daar was er het probleem van de bocht waar je niet kunt zien wat er van de andere kant komt(omdat de bewoner op de hoek een prachtige schutting heeft neergezet.,..tnx) en er kwam dus heel wat dus moest de instructeur ff heel snel de ontstane situatie oplossen voor me

Verder ging het echt lekker voor een eerste les. Het enige waar ik op dit moment op moet letten van hem is dat ik vaak wat te veel naar rechts neig. Vrijdag mag ik weer!

Die voorzichtigheid herken ik ook niet echt eigenlijk. Hij heeft dus 1x ingegrepen dat was in die bocht en voor de rest herinnerde hij me er soms alleen maar aan dat ik niet te veel naar rechts mocht gaan en voor de rest moest ik het gewoon zelf doen(maar de auto is van de rijschool, niet van hem zelf). Maarja, het is dan ook pas een eerste les, nog genoeg dingen te leren.
Grappig hè in je eerste rijles dat je gewoon zelf die auto mag besturen door het verkeer, tussen al die mensen die het 'echt' kunnen leuk dat je bent begonnen Ruza.

Ben zo benieuwd hoe het met Porec is gegaan!
quote:indigoblue schreef op 17 februari 2011 @ 08:55:

Grappig hè in je eerste rijles dat je gewoon zelf die auto mag besturen leuk dat je bent begonnen Ruza.

Ben zo benieuwd hoe het met Porec is gegaan!

Best wel ja, en dat je daar gewoon tussen al die andere grote mensen op de weg mag rijden

Ja, ik ben ook benieuwd naar Porec!
Haha, ja precies, dat voegde ik ook net aan mijn reactie toe toen jij antwoordde!
Ik hoop dat het goed is gegaan Porec!

Mijn auto kan elk moment komen en ik ben stiknerveus, erger dan de eerste paar lessen.

Dat komt denk ik omdat ik nu het gevoel heb al van alles te moeten kunnen en dat werkt niet echt mee.

Het gaat gewoon echt wel goed maar toch nog last van faalangst.

Moet onthouden dat ik rijLES heb en dus niet alles hoef te kunnen.....

Nou hij is er!
quote:mamalief schreef op 17 februari 2011 @ 09:00:

Ik hoop dat het goed is gegaan Porec!

Mijn auto kan elk moment komen en ik ben stiknerveus, erger dan de eerste paar lessen.

Dat komt denk ik omdat ik nu het gevoel heb al van alles te moeten kunnen en dat werkt niet echt mee.

Het gaat gewoon echt wel goed maar toch nog last van faalangst.

Moet onthouden dat ik rijLES heb en dus niet alles hoef te kunnen.....

Nou hij is er!

Precies, je hebt LES. Om het te LEREN

En je hebt de L op je autootje dus als je iets fout doet zal geen weldenkend mens je dat kwalijk nemen.
Dank, het heeft geholpen..

Ik ben geslaagd!!!!!!!

Later meer..
Shit happens

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven