Runt bovenbuurman illegaal een hotel?!

woensdag 23 juni 2010 om 17:35
Ik heb het vermoeden dat mijn bovenbuurman zijn appartement verhuurt aan toeristen, als een soort hotel! Hij is zijn baan kwijt, heeft zijn auto moeten verkopen, gaat niet zo goed in zijn branche. De afgelopen weken is het een drukte van jewelste in het trappenhuis met Duitsers, Fransen et cetera, en ze verblijven allemaal bij de bovenbuurman. Ik ben hier niet heel gerust op, we wonen in een oud huis (4 appartementen in totaal), en de keet is laatst al bijna afgebrand doordat iemand zijn sigaret niet helemaal goed had uitgemaakt en toch in de vuilnisbak had gegooid. Bovendien weet je met toeristen niet bepaald wie je in huis haalt, ze gaan vast lekker blowen en stappen hier in de stad (a’dam) en tsja….ik ben er gewoon niet zo gerust op! Er is sprake van een VvE. Laatst gaf bovenbuurman zelf aan dat hij ‘toeristen in huis had’ , maar ik leg nu pas echt de link. What to do?

woensdag 23 juni 2010 om 17:44
Grote kans dat verhuur (als hotel, B&B, pension) niet mag op grond van het bestemmingsplan. Even bellen naar de gemeente, afdeling Bouwen en Wonen. Je zou natuurlijk ook een gesprek met hem aan kunnen gaan, wellicht dat door duidelijke afspraken en de nodige coulance hij door dit tijdelijk te doen gedwongen verkoop kan voorkomen zonder dat jij er erg veel last van hebt.
woensdag 23 juni 2010 om 17:48
quote:Habibti schreef op 23 juni 2010 @ 17:44:
Je zou natuurlijk ook een gesprek met hem aan kunnen gaan, wellicht dat door duidelijke afspraken en de nodige coulance hij door dit tijdelijk te doen gedwongen verkoop kan voorkomen zonder dat jij er erg veel last van hebt.
Ja inderdaad, buurman zal dit denk ik als noodgreep doen, maar het is natuurlijk absoluut niet netjes dat jij hier last van hebt (even los van het feit of het wettelijk mag etc). Is het een man waarmee je normaal kan praten?
Ik vind het trouwens wel geniaal! Ben soms een heel weekend bij vriend, moet kamer dan ook maar onderverhuren
Je zou natuurlijk ook een gesprek met hem aan kunnen gaan, wellicht dat door duidelijke afspraken en de nodige coulance hij door dit tijdelijk te doen gedwongen verkoop kan voorkomen zonder dat jij er erg veel last van hebt.
Ja inderdaad, buurman zal dit denk ik als noodgreep doen, maar het is natuurlijk absoluut niet netjes dat jij hier last van hebt (even los van het feit of het wettelijk mag etc). Is het een man waarmee je normaal kan praten?
Ik vind het trouwens wel geniaal! Ben soms een heel weekend bij vriend, moet kamer dan ook maar onderverhuren
woensdag 23 juni 2010 om 17:57
lijkt me moeilijk te bewijzen dat hij het echt verhuurt.. tenzij je inzicht heb in zijn bestedingspatroon en zijn inkomsten...
Als hij er gezeik mee krijgt zijn het toch gewoon vrienden en familie die bij hem logeren!??
Heb je er echt last van?? Ik zou het met hem bespreken en vragen of hij er echt extra voorzichtig op wil zijn dat er niets gebeurd ( als in brand etc)
mar zoals je zelf al aangeeft.. dat hoeft niet perse door dit soort zaken te komen.. kan net zo goed bij jou gebeuren!
Als hij er gezeik mee krijgt zijn het toch gewoon vrienden en familie die bij hem logeren!??
Heb je er echt last van?? Ik zou het met hem bespreken en vragen of hij er echt extra voorzichtig op wil zijn dat er niets gebeurd ( als in brand etc)
mar zoals je zelf al aangeeft.. dat hoeft niet perse door dit soort zaken te komen.. kan net zo goed bij jou gebeuren!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!

woensdag 23 juni 2010 om 18:01
Ik vind het altijd een beetje flauw om direct met papieren te gaan staan zwaaien. Jij hebt er last van, dus zeg dat.
Het is wel fijn om de kennis en de wet aan jouw kant te hebben, maar dat weet buurman vast zelf ook wel, dat íe iets illegaals doet.
Even tegen hem zeggen dat je het eng vind en er last van hebt. Maakt vast meer indruk op hem dan dat je hem vertelt dat hij iets doet wat niet mag.
Het is wel fijn om de kennis en de wet aan jouw kant te hebben, maar dat weet buurman vast zelf ook wel, dat íe iets illegaals doet.
Even tegen hem zeggen dat je het eng vind en er last van hebt. Maakt vast meer indruk op hem dan dat je hem vertelt dat hij iets doet wat niet mag.

woensdag 23 juni 2010 om 18:10
quote:biol schreef op 23 juni 2010 @ 17:57:
Ja natuurlijk, maar toch. Of tante Suzan uit Zwolle nou een weekendje overkomt of grote getalen vreemde toeristen...
Het is voor de rest een aardige vent, snelle marketingjongen (en de knappere jongere broer van George Clooney), dus ik kan wel rustig met hem erover praten (in tegenstelling tot de andere bovenbuurman hier ergens op het forum).
Het is niet zo dat ik er heel veel last van heb, maar ik vind het gewoon niet zo'n prettig idee! Dank voor de adviezen!
Ja natuurlijk, maar toch. Of tante Suzan uit Zwolle nou een weekendje overkomt of grote getalen vreemde toeristen...
Het is voor de rest een aardige vent, snelle marketingjongen (en de knappere jongere broer van George Clooney), dus ik kan wel rustig met hem erover praten (in tegenstelling tot de andere bovenbuurman hier ergens op het forum).
Het is niet zo dat ik er heel veel last van heb, maar ik vind het gewoon niet zo'n prettig idee! Dank voor de adviezen!

woensdag 23 juni 2010 om 19:50
quote:SeptemberGirl schreef op 23 juni 2010 @ 18:10:
[...]
Het is niet zo dat ik er heel veel last van heb, maar ik vind het gewoon niet zo'n prettig idee! Dank voor de adviezen!In dat geval liet ik hem bij mij logeren.
[...]
Het is niet zo dat ik er heel veel last van heb, maar ik vind het gewoon niet zo'n prettig idee! Dank voor de adviezen!In dat geval liet ik hem bij mij logeren.