Runt bovenbuurman illegaal een hotel?!

23-06-2010 17:35 43 berichten
Ik heb het vermoeden dat mijn bovenbuurman zijn appartement verhuurt aan toeristen, als een soort hotel! Hij is zijn baan kwijt, heeft zijn auto moeten verkopen, gaat niet zo goed in zijn branche. De afgelopen weken is het een drukte van jewelste in het trappenhuis met Duitsers, Fransen et cetera, en ze verblijven allemaal bij de bovenbuurman. Ik ben hier niet heel gerust op, we wonen in een oud huis (4 appartementen in totaal), en de keet is laatst al bijna afgebrand doordat iemand zijn sigaret niet helemaal goed had uitgemaakt en toch in de vuilnisbak had gegooid. Bovendien weet je met toeristen niet bepaald wie je in huis haalt, ze gaan vast lekker blowen en stappen hier in de stad (a’dam) en tsja….ik ben er gewoon niet zo gerust op! Er is sprake van een VvE. Laatst gaf bovenbuurman zelf aan dat hij ‘toeristen in huis had’ , maar ik leg nu pas echt de link. What to do?
Alle reacties Link kopieren
quote:SeptemberGirl schreef op 23 juni 2010 @ 17:35:ze gaan vast lekker blowen en stappen hier in de stad

Beetje overtrokken dit he..

Heb je er werkelijk last van? Zo niet zou ik me er niet mee bemoeien.

Je huis kan ook afbranden doordat je onderbuurvrouw van 80 vergeten is dat ze een pannekoek aan het bakken is (overkwam oma van een vriendinnetje :P )..

Anyway, direct wettelijke papieren voor zn neus heen wapperen vind ik een beetje laf.. Alsof hij zelf niet schappelijk genoeg is gewoon met je te praten. Vraag hem gewoon eens of hij soms familie in frankrijk heeft ofzo!
Wat is er zo illegaal aan het verhuren van je kamer aan een toerist?

Bovendien, als je bang bent voor brand, zorg dan dat je zelf voldoende rookmelders en blusmiddelen in huis hebt en dat je regelmatig de vluchtwegen controleert.
Wuiles, is het niet zo dat je niet mag onderverhuren van de hypotheekverstrekker? Of mag je wel onderverhuren maar niet verhuren(dus er dan zelf niet wonen)? Gezien de aanwezigheid van een VVE is het een koopwoning.
Als buurman er zelf ook nog een kamertje bewoont mag hij zijn andere kamer best voor 3 weken verhuren aan een toerist als bed&breakfast,zolang het er maar niet 4 tegelijk zijn want dan gelden er brandvoorschriften ed.

Maar een VVE kan dit uitsluiten mits ze daar wat van in hun regelement hebben staan.
Toeristen zijn geen huurders of onderhuurders.In een pension kun je wanbetalers zo op straat zetten die hebben geen huurbescherming zoals huurders.

Bovenbuurman heeft gasten en geen huurders.
Er zijn mensen zat die in zomertijd een kamer verhuren als bed&breakfast aan toeristen vooral in Amsterdam.
De toenemende populariteit van bed & breakfasts is voor een deel te danken aan de aantrekkelijke prijsstelling. Kost een overnachting in een Nederlands hotel al snel ruim 100 euro, in een b&b is de gast gemiddeld 69 euro kwijt. Deze prijs is gebaseerd op een bezetting van twee personen inclusief toeristenbelasting en ontbijt. Verder kiezen veel gasten bewust voor de kleinschaligheid van de accommodatie en het persoonlijk contact met de eigenaar.
Nou heeft je bovenbuurman geen officiele bed&breakfast maar jij kunt ook een kamer verhuren aan een toerist voor een dag of week.
Ik neem trouwens wel aan dat hij niet ingeschreven staat bij de kamer van koophandel en dit zwart erbij doet dat mag dus officieel niet .
Wanneer een B&B-activiteit in omvang beperkt blijft tot een ondergeschikte nevenactiviteit ten opzichte

van de hoofdfunctie wonen, hoeft er geen probleem te bestaan met betrekking tot het bestemmingsplan

voor het betreffende pand. Wat verstaan we evenwel onder een ‘ondergeschikte’ nevenactiviteit? Een

bruikbare omschrijving van een ondergeschikte nevenactiviteit zou ons inziens kunnen zijn het gebruik

van maximaal 50% van het aanwezige vloeroppervlak voor B&B, waarbij ruimtes die

gemeenschappelijk worden gebruikt buiten beschouwing worden gelaten. De recreatieve nevenactiviteit

mag hierbij geen afbreuk doen aan de woonfunctie.
In de Model Bouwverordening is geregeld dat er een gebruiksvergunning nodig is wanneer

aan meer dan tien personen bedrijfsmatig nachtverblijf zal worden verschaft. Wanneer

een B&B-accommodatie beperkt blijft tot een omvang van maximaal 10 personen is er

dus geen gebruiksvergunning benodigd.

Ik dacht altijd dat het maximaal 4 was en dat bij 5 andere regels golden maar niet dus...
Bedankt voor het uitzoeken! Ik ga er eens diep in duiken, we moesten toch al echt een nieuw reglement opstellen voor VvE, 2 vliegen in 1 klap! (Hij heeft het overigens toegegeven, hij verdient er echt ontzettend veel geld mee).
In Gemeente Amsterdam mag het dus niet volgens dit forum

http://www.webbep.nl/forum/forum_posts.asp?TID=4195

Er zit zo'n verschil in het beleid bij de gemeentes raar eigenlijk

Dus je buurman mag het niet aan toeristen verhuren....officieel dan he
quote:SeptemberGirl schreef op 25 juni 2010 @ 11:27:

(Hij heeft het overigens toegegeven, hij verdient er echt ontzettend veel geld mee).Tja dat geloof ik graag vooral in Amsterdam.
Ik heb eens B&B amsterdam gegoogeld wowww die vragen meer dan 65,daar staat trouwens wel een appartement bij.

Tja dan weet ik het ook niet meer,de een wel en de ander niet/???

http://www.weekendhotel.nl/nl/bed-and-b ... /Amsterdam
Zie dit dan:

Amsterdam Holiday Apartment Rentals

Welcome to Amsterdam Stay Apartments. Your one stop URL for all your Amsterdam Accommodation needs. We offer a large selection of apartments, Amsterdam hotels, Amsterdam hostels as well as a selection of bed and breakfasts and Amsterdam houseboats, budget hotels and last minutes rates.

99.9% of our apartments are smoke friendly for all types of smoking.

Wat maakt jou het uit of het betalende gasten of kennissen zijn?

Het is toch jouw appartement niet? Die buur kan toch doen en laten wat hij wil in zijn eigen appartement, als hij nu weinig geld heeft en op deze manier iets bij elkaar krijgt, waarom niet?

Als je er last van hebt, geluid of zo, zeg er dan iets van.

Dat je bang bent voor een brand is iets heel anders. Heeft niks met de eventuele commercie te maken.
ElleMichelle: Als het gaat om het maximale aantal mensen, hebben gemeenten beleidsvrijheid. Volgens mij een gemeente bij verordening bepalen dat er ook voor minder dan 10 personen een gebruiksvergunning nodig is. Volgens mij was de limiet vroeger 4. Ik weet het niet zeker, het is niet mijn expertise.

Het is niet raar dat er verschillen zijn per gemeente. Dat is beleidsvrijheid en niet iedere gemeente is hetzelfde. En veel gemeenten zijn niet vergelijkbaar met A' dam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven