Samenwonen! Nu alleen het huis nog...

12-07-2010 16:34 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn op zoek naar een huurhuis, maar wat gaat dat moeizaam zeg! Vriend staat ruim 7 jaar ingeschreven bij de woningbouwvereniging maar we zijn nog nooit op de 1ste plaats geëindigd. Ik heb al gebeld met de WBV en het blijkt dat we het max. aantal punten hebben. Maarja, velen met ons en de computer schijnt te bepalen wie er op nr 1, 2, 3 enz staat. Zo kan het misschien nog wel erg lang gaan duren

Ondertussen heb ik de websites van zo'n beetje alle makelaars afgestruind hier in de buurt op zoek naar huurhuizen, maar helaas zonder resultaat. Op marktplaats heb ik ook niks geschikts kunnen vinden. Wel word je op MP doodgegooid met advertenties van bedrijven die je wel willen helpen zoeken naar een woning, zoals huurbemiddelingscoaches e.d. maar daar betaal je altijd een x bedrag inschrijfgeld. Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met dit soort websites. Krijg zelf een beetje het idee dat je betaald voor een maand en dat er dan net toevallig die maand geen huurwoningen beschikbaar zijn.

Ik hoop dat er ervaringsdeskundigen aanwezig zijn, die misschien ook nog wel andere gouden tips hebben.

Mijn dank is groot!
Heb ooit, toen ik als klein en naief Hassetje ging studeren, zo'n bemiddelaar ingeschakeld. Bedrag aan m betaald en (verrassing!) nóóit meer iets van gehoord... Er zullen vast betrouwbare tussen zitten, maar ik zou er nooit meer aan beginnen...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Wandel eens naar binnen bij het wijkkantoor van de woningbouwvereniging in de wijk waar je wilt wonen en leg daar je dilemma ook eens voor.

Blijf persoonlijk langs gaan en bellen zodat ze een gezicht bij het nummer hebben..
..popcorn?
Dat helpen zoeken vind ik altijd een beetje dubieus.

Als je met je eigen zoektocht op de gebruikelijke manier nog steeds met een wachttijd zit, heb je dat ook als iemand je helpt zoeken.

Wij hebben eerst particulier gehuurd. Het was erg prijzig maar dat wisten we van te voren.

Helaas viel het huis ontzettend tegen en zijn we na 2 maanden al gaan zoeken via de woningbouwvereniging.

Twee maanden later hadden we een huis.

Als je geen moeite hebt om een aardig bedrag neer te leggen (borg/sleutelgeld) bij een verhuurmakelaar zou je het daar ook eens kunnen proberen.

Veel succes in elk geval!
Heb je overwogen om een huis(je) te kopen?
In welke plaats/regio zoeken jullie iets? Niet om nieuwsgierig te zijn maar om het tipgeven wat makkelijker te maken.
www.directwonen.nl
Geen bijzonderheden
Huisje kopen is op het moment ook niet zo makkelijk. Over directwonen heb ik wel goede verhalen gehoord..
JillM, blijven reageren, vooral tijdens de vakanties wil je er nog weleens tussendoor glippen, dan reageren er minder mensen. Particulier huren is doorgaans verhoudingsgewijs zo duur dat een koophuis misschien een beter idee is. Maar als je nog nooit samengewoond hebt is dat misschien wel veiliger.
Via direct wonen kun je misschien wel iets vinden, maar het is wel een verschrikkelijke hondenclub. Ze vragen 1 hele maand huur "bemiddelingskosten", waar ze niks voor hoeven doen behalve een keer 10 minuten een horde mensen in het huis laten rondkijken en vervolgens een standaardcontractje uitdraaien.

Ik heb zelf ook in grote nood via direct wonen een huis gevonden, toen moest ik binnen 5 minuten beslissen of ik wel of niet 21000 gulden ging uitgeven aan dat huis. Huur voor het hokje van nog geen 40m2 was 1500 gulden ex, plus 1500 borg en 1500 bemiddelingskosten, en ik moest me direct voor een jaar vastleggen. Als ik eerder weg zou willen zou ik geen geld terugkrijgen en onderhuur was verboden.

Als je iets kunt vinden op een andere manier, zou ik dat eerst proberen.
Wat een snelle reacties!

Op directwonen heb ik vandaag toevallig nog gekeken en daar worden alleen kamers/appartementen aangeboden. Maar ik blijf het in de gaten houden.

@thee: de zoektocht vindt plaats in Overijssel/Deventer/Twello

@Hasse88: bij jou is dus gebeurd waar ik bang voor ben. De meesten advderteren ook dat ze geen inschrijvingskosten enz hebben, maar zodra je dan via hun website op een huis klikt, word je vriendelijk verzocht even een x bedrag over te maken. Mijn wantrouwen is dus niet geheel onterecht blijkt wel.

Een huis kopen is momenteel geen optie. Ik zit tijdelijk zonder werk en als starter wordt het je niet gemakkelijk gemaakt. Mijn vriend heeft wel een vaste baan maar met een hypotheek op alleen zijn loon redden we het niet, vandaar de keuze om eerst een aantal jaar te gaan huren. Zodra ik dan ook weer een baan heb willen we gaan kopen.

Ik had mijn hoop ook gevestigd op de vakantieperiode, maar die hoop begint langzaamaan in rook op te gaan. De afgelopen 3 weken wordt er niks anders aangeboden dan appartementen, en dat is nou juist niet waar we naar op zoek zijn.

Op zich hebben we geen probleem om een wat groter bedrag neer te leggen, maar dan moet er wel wat te vinden zijn.

Ik ben wel van plan om de WBV regelmatig te gaan bellen. Misschien dat ze me wel zo lastig gaan vinden dat ze ons snel aan een huis willen helpen
Je zou misschien ook eens kunnen kijken bij de rots-vast groep. Wij hebben zo ons appartement gevonden, maar ze bieden ook wel eengezinswoningen aan. Het inschrijfgeld is 30 euro geloof ik, maar ze hebben een actuele site, dus je kan vaak ook een bezichtiging plannen en dan pas het inschrijfgeld betalen. Wel vragen ze net als directwonen 1x de huur als bemiddelingskosten.

Wat ook kan helpen is om de makelaars regelmatig te bellen, want veel makelaar-sites zijn op 'huurgebied' niet actueel en ze reserveren vaak huurwoningen voor klanten die tussen 2 koopwoningen willen overbruggen. Soms is dat onverwacht niet nodig en dan is het handig als ze weten dat jullie interesse hebben.
anoniem_95874 wijzigde dit bericht op 12-07-2010 17:19
Reden: aanvulling
% gewijzigd
quote:nola schreef op 12 juli 2010 @ 16:37:

Blijf persoonlijk langs gaan en bellen zodat ze een gezicht bij het nummer hebben..

Dat zou ik niet doen.

Ik heb in een ziekenhuis gewerkt en mensen die bléven bellen of ze al eens aan de beurt waren voor een (niet medische) operatie wetkten erg op onze irritatiespier. We bellen wel als we een plekje hebben!!

Natuurlijk is het prima om de situatie uit te leggen bij de WBV, maar ga ze a.u.b. niet stalken: het kost ze tijd om wéér uit te leggen dat je nog niet aan de beurt bent, daar maak je geen vrienden mee.

quote:JillM schreef op 12 juli 2010 @ 17:04:

Ik ben wel van plan om de WBV regelmatig te gaan bellen. Misschien dat ze me wel zo lastig gaan vinden dat ze ons snel aan een huis willen helpen Don't count on it...
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Je geeft aan niet in appartementen te willen wonen. Ik denk dat je dan even goed moet nadenken over je mogelijkheden. Over het algemeen zijn de eengezinswoningen in de minderheid en dus veel minder terug te vinden in het woningaanbod. Ik weet niet of bij jullie nog het systeem van starter of doorstromer wordt gehanteerd, maar hier zijn 99% van de eengezinswoningen voor doorstromers, dus weinig kans als beginner. Waarom niet eerst in een appartement wonen? Jullie zijn met zn tweeen, dus ruimte zat. Van daaruit kun je dan gewoon blijven zoeken
quote:JillM schreef op 12 juli 2010 @ 17:04:

Wat een snelle reacties!

@Hasse88: bij jou is dus gebeurd waar ik bang voor ben. De meesten advderteren ook dat ze geen inschrijvingskosten enz hebben, maar zodra je dan via hun website op een huis klikt, word je vriendelijk verzocht even een x bedrag over te maken. Mijn wantrouwen is dus niet geheel onterecht blijkt wel.

Dit is al wel járen geleden in Amsterdam, en voordat het internet bestond. Ik gok echter dat oplichters nu ook wel op internet te vinden zijn. Huren in de vrije sector een optie? In Deventer moet toch wat te vinden zijn?
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
eens met himalaya. Kijk mocht je in een dringende situatie zitten dan kan ik het met enigzins voorstellen en dan zou een woningbouw wellicht genegen zijn jullie voor te schuiven. Maar daar is hier geen sprake van
@himalaya: Daar zit ook wel weer een kern van waarheid in. Maar ja, aan de andere kant, bij de WBV mogen ze ook best weten dat we de hele tijd achter het net vissen, terwijl wij ook het max aantal punten hebben. Ben niet van plan om ze te gaan stalken ofzo
Kijk hier eens? Veel huurwoningen....

http://www.funda.nl/huur/deventer/
quote:Hasse88 schreef op 12 juli 2010 @ 17:22:

Kijk hier eens? Veel huurwoningen....

http://www.funda.nl/huur/deventer/Veel? Ik zie er maar vijf, de rest is appartement of kamer. Maar goed, misschien zit er iets bij voor TO.
Lukt het niet via woningzoeker, of wil je geen omgeving Zwolle? Verder kun je via makelaars terecht, die hebben soms ook huurwoningen. Oja de woningbouw in Zwolle hebben ook nieuwbouw woningen in de verhuur, wellicht zit daar wat voor je bij?
als het zo moeizaam gaat, zou ik mijn eisen maar eens gaan bijstellen...kijk, het liefst wonen we allemaal in een vrijstaande villa..maar helaas pindakaas...
@Gizz: Ik woon momenteel op mijzelf, in een appartement. Vriend woont nog thuis. Ik wil hier heel graag weg, ivm overlast en vriend wil liever niet in een appartement wonen, ook ivm eventueel overlast. We zijn nu nog wel met z'n 2-en maar hebben beiden duidelijk een kinderwens, vandaar ook onze zoektocht naar wat meer ruimte en een tuin(tje).

@Hasse88: Via funda heb ik gereageerd op een huurwoning maar dit bleek een koophuis in de verhuur te zijn. Dus zodra het huis verkocht wordt sta je als huurder op straat en hebben we nog niks.

Vriend belde net en hij wil toch nog eens de optie tot kopen nog eens nader onderzoeken...al geef ik het weinig kans....
quote:delphicat schreef op 12 juli 2010 @ 17:23:

[...]

Veel? Ik zie er maar vijf, de rest is appartement of kamer. Maar goed, misschien zit er iets bij voor TO.

Huh? Wat is er mis met in een appartement wonen? Of heb ik iets gemist? Wij hebben nu een groot huis, met een enorme tuin (nou ja, oerwoud...) en willen graag veel kleiner gaan wonen, en het liefst in een appartement.... maar dat ben ik dan...

Edit: oh, geen appartementen dus... ja, dat kan, maar daar word het niet makkelijker van natuurlijk (en niet alle appartementen heb je last van overlast en ook in een gewone woning kan je overlast van je buren hebben....
Hey leuk, ik kom ook uit Deventer.

In welke buurt zoek je iets?

Je kan het ook bij Huurzo proberen.

http://www.huurzo.nl/

We hebben via hun een appartement gehuurd maar ze hebben ook 'gewone' woningen.
quote:Lunisy schreef op 12 juli 2010 @ 17:27:

Lukt het niet via woningzoeker, of wil je geen omgeving Zwolle? Verder kun je via makelaars terecht, die hebben soms ook huurwoningen. Oja de woningbouw in Zwolle hebben ook nieuwbouw woningen in de verhuur, wellicht zit daar wat voor je bij?

Omgeving Zwolle hebben we nog niet besproken. Vriend is geboren en getogen Deventernaar dus ben er bang voor...

Websites van makelaars bekijk ik regelamtig, maar tot op heden nog geen succes...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven