Schrijversaspiraties?

14-09-2012 12:09 136 berichten
Gegroet iedereen,

ik flirt al heel lang met de gedachte... Maar goed here goes: ik zou heel graag willen leren verhalen te schrijven.

Ik heb al een aantal korte verhalen geschreven. Zelf vond ik het verhaal, het idee dat ik erbij had goed, maar als ik ze teruglees denk ik vaak: volgens mij kan dit veel beter.

Hoe maak je bijvoorbeeld goede dialogen? Hoe wissel je dialoog en verhaallijn goed af?

Wie heeft ook met de gedachte geflirt of hem zelfs omgezet in daden? Wat hebben jullie gedaan om te zorgen voor verbetering? Internet? Boeken erover? Ben benieuwd naar jullie reacties.
En op je blog staat niks over je boek?
quote:liv_1 schreef op 15 september 2012 @ 18:44:

Hee, tis Marilyn! Die was wel getrouwd met een schrijver!

Norman Mailer.

Damn, I am good!
quote:Star schreef op 15 september 2012 @ 18:44:

En op je blog staat niks over je boek?
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 15 september 2012 @ 18:44:

En op je blog staat niks over je boek? Jawel, even naar beneden scrollen
Wel een heftig verhaal hoor.
quote:yasmijn schreef op 15 september 2012 @ 18:45:

[...]

Norman Mailer.

Damn, I am good! Yas!
quote:VotesforLeo schreef op 15 september 2012 @ 18:46:

[...]

Jawel, even naar beneden scrollen
quote:VotesforLeo schreef op 15 september 2012 @ 18:46:

[...]

Jawel, even naar beneden scrollenIs goed Sheldon.
Ik geloof dat ik niemand op zijn of haar schrijfstijl heb aangevallen. Volgens mij lopen een paar dingen hier door elkaar heen.
Helemaal onderaan staat idd m'n boek

maar ik hal m'n blog wel weg als dat reclame is.
quote:Star schreef op 15 september 2012 @ 18:48:

[...]

Is goed Sheldon.

Hou op! Ik kan niet meer!
quote:Star schreef op 15 september 2012 @ 18:48:

[...]

Is goed Sheldon.
quote:Burritosaus schreef op 15 september 2012 @ 18:53:

Helemaal onderaan staat idd m'n boek

maar ik hal m'n blog wel weg als dat reclame is.Nee joh, laat gewoon staan. Het mag wel niet, maar niemand hier die staft (toch?).
Ik merk het vanzelf wel, moet nu echt weg.

Ik kijk/reageer evt. later weer!
quote:penelopeia schreef op 15 september 2012 @ 17:49:

Ik werk zelf bij een kleine uitgeverij, en ik heb een aantal keer meegemaakt dat een manuscript werd uitgegeven dat in eerste instantie qua taalniveau vrij slecht was, maar qua stijl en opbouw van het verhaal dermate goed dat we toch hebben besloten om het uit te geven. Het is gewoon een inschatting die je als uitgeverij maakt: gaan we alle tijd en moeite die we steken in het corrigeren van dit manuscript als het ware terugbetaald krijgen in de verkoopcijfers, of niet. Ik geef wel weer toe dat dat zelden voorkomt: meestal gaan een goede stijl en een goede beheersing van de taal hand in hand, maar niet altijd.

Interessant om dit te lezen.

Nog een vraagje; ken jij de uitgeverij ....?

Een 'internetkennis' van mij (meisje van 18, ik heb haar nooit ontmoet ) heeft daar een boek uit laten geven, maar jeetje, dat is me toch een partij slecht.....

Ten eerste is het ongelofelijk langdradig, ze vertelt tien keer hetzelfde. Het boek heeft meer dan 300 bladzijden, maar dat had ook makkelijk de helft kunnen zijn.

Verder is het één grote brij van tegenwoordige en verleden tijd door elkaar, dat leest echt heel akelig. Om het feest compleet te maken, staan er ook nog meerdere spelfouten in.

Ze weet dat ik het boek gekocht heb, en verwacht denk ik ook wel een reactie van mij. Maar tot nu toe heb ik het nog niet over m'n hart kunnen verkrijgen haar een mailtje te sturen. Ik vind het echt een heel slecht boek.

En nu ik van jou lees, dat een manuscript door een uitgeverij gecorrigeerd wordt, begrijp ik gewoon niet dat ze dit bij ... zo hebben kunnen uitgeven. Of doen ze daar niet aan corrigeren?
Redigeren.
Dat ook ja.
Lotte, nee bij xxxx doen ze niet aan corrigeren. Daar zorgen ze gewoon dat je boek wordt gedrukt en aangemeld bij Het Centraal Boekhuis (waar boekhandels bestellen), maar verder niks. Geen redactie, geen publiciteit, etc. Iedereen kan daar gewoon zijn boek uitgeven, daar hoef je geen goede schrijver voor te zijn.

Is het trouwens een boek over een meisje dat anorexia overwon? Je verhaal komt me namelijk bekend voor vanuit mijn eigen kennissenkring Ik haal dit wel weer weg als het te herkenbaar is hoor haha.
Mag je die naam wel noemen van die uitgever?

Denk niet dat de mods er blij mee zijn. Zou het veranderen in xxxxx.
quote:penelopeia schreef op 15 september 2012 @ 19:08:

Lotte, nee bij xxxxs doen ze niet aan corrigeren. Daar zorgen ze gewoon dat je boek wordt gedrukt en aangemeld bij Het Centraal Boekhuis (waar boekhandels bestellen), maar verder niks. Geen redactie, geen publiciteit, etc. Iedereen kan daar gewoon zijn boek uitgeven, daar hoef je geen goede schrijver voor te zijn.

Is het trouwens een boek over een meisje dat anorexia overwon? Je verhaal komt me namelijk bekend voor vanuit mijn eigen kennissenkring Ik haal dit wel weer weg als het te herkenbaar is hoor haha.Och hemel, die heb ik gelezen!
Jeetje, ja....

Dat boek is het!

Slecht hè.....?
Er zijn tig online 'uitgevers' waar je in eigen beheer een boek kan uitgeven.
quote:yasmijn schreef op 15 september 2012 @ 19:08:

Mag je die naam wel noemen van die uitgever?

Ik twijfelde, maar heb het weggehaald.

't Staat nu nog wel in je quote, kijk maar wat je ermee doet.
Das echt een heel slecht geschreven boek.

Moet je daarvoor betalen als je het uitgegeven wilt hebben?

Heb quote aangepast, Lotte.
quote:Lotte35 schreef op 15 september 2012 @ 19:10:

Jeetje, ja....

Dat boek is het!

Slecht hè.....?Haha jeetje!! Wat een grap zeg. Maar het is niet om door te komen dus ik ben na pagina 1 gestopt. Het lezen van het hele ding lijkt me een ware weg door ellende ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven