Schrijversaspiraties?

14-09-2012 12:09 136 berichten
Gegroet iedereen,

ik flirt al heel lang met de gedachte... Maar goed here goes: ik zou heel graag willen leren verhalen te schrijven.

Ik heb al een aantal korte verhalen geschreven. Zelf vond ik het verhaal, het idee dat ik erbij had goed, maar als ik ze teruglees denk ik vaak: volgens mij kan dit veel beter.

Hoe maak je bijvoorbeeld goede dialogen? Hoe wissel je dialoog en verhaallijn goed af?

Wie heeft ook met de gedachte geflirt of hem zelfs omgezet in daden? Wat hebben jullie gedaan om te zorgen voor verbetering? Internet? Boeken erover? Ben benieuwd naar jullie reacties.
Ik ben er zelf niet mee bezig, maar er worden toch overal schrijfcursussen gegeven?
...
quote:Missphoebe schreef op 14 september 2012 @ 12:20:

wat een goede topic! ik kreeg zo vaak te horen van mensen dat ik leuke emails stuur dat ik een weblog begonnen ben waar ik dus

stukjes schrijf.

iemand die dit vaak leest en mijn schrijfstijl erg leuk vindt zei vorige week dat ik es na moet denken over een boek.

ik vond dat wel grappig en het lijkt me leuk maar ik zou niet weten wat ik dan moet schrijven en hoe je dat aan zou kunnen pakken, hihihi. ik lees dus graag mee!Dan worden we een duo, stel ik voor . Ik heb een erg levendige verbeelding, de 'story train' is meestal niet het probleem. Ik vind het erg leuk om mijn hoofdpersoon een 'stem' te geven door af en toe in het dagelijks leven te proberen te bedenken wat mijn hoofdpersoon ervan zou vinden. Hoe hij kijkt naar dingen. Maar erg lastig vind ik dialogen. Ik heb wel wat tips doorgenomen (LitReactor, zoek maar op internet, maar tips alleen werken niet echt). Heb nu een idee voor een lang verhaal in mijn hoofd, maar dat is dus gelijk het probleem: als je een lange zeiltocht wilt maken, moet je wel het schip goed onder controle hebben...
Alle reacties Link kopieren
quote:Missphoebe schreef op 14 september 2012 @ 12:20:

wat een goede topic! ik kreeg zo vaak te horen van mensen dat ik leuke emails stuur dat ik een weblog begonnen ben waar ik dus

stukjes schrijf.

iemand die dit vaak leest en mijn schrijfstijl erg leuk vindt zei vorige week dat ik es na moet denken over een boek.

ik vond dat wel grappig en het lijkt me leuk maar ik zou niet weten wat ik dan moet schrijven en hoe je dat aan zou kunnen pakken, hihihi. ik lees dus graag mee!

over het schrijven: bij mij is het gewoon een kwestie van beginnen. 9 van de 10x denk ik dat ik niks op papier krijg ivm inspiratie, maar als ik eenmaal begin dan krijg ik toch genoeg op papier...Hoop toch dat je een geintje maakt?, je maakt in deze post al zoveel taalfouten, spelfouten etc, dat het lastig leesbaar is. Sorry, bedoel het absoluut niet lullig.
Ken je Schrijven Online? Dat is een schrijversforum van en voor schrijvers van allerlei niveau met veel schrijftips.

Ook voor redelijk objectieve feedback over je schrijfsels kun je daar terecht.

http://www.schrijvenonline.org
quote:tribeca schreef op 14 september 2012 @ 12:40:

Ken je Schrijven Online? Dat is een schrijversforum van en voor schrijvers van allerlei niveau met veel schrijftips.

Ook voor redelijk objectieve feedback over je schrijfsels kun je daar terecht.

http://www.schrijvenonline.orgThx!
Idd. Half Nederland heeft een manuscript liggen toch? Maar goed schrijven is nog steeds een vak.
Ik schrijf veel fictie maar ben er echt (nog) niet aan toe om die te delen met de rest van de wereld. Zelf vind ik het nog lang niet goed genoeg. Soms krijg ik de opmerking dat ik leuk schrijf, bijvoorbeeld van vrienden op afstand met wie ik lange mails uitwissel. Dat vind ik een mooi compliment, maar het betekent nog niet dat de rest van de wereld ook op mijn werk zit te wachten . Om mijn vaardigheden een beetje te onderhouden schrijf ik wel veel in mijn dagboek, dat helpt me vooral om op gang te blijven. Het is net als met sporten, hoe meer je het doet hoe makkelijker het wordt.

Er zijn heel veel organisaties die schrijfcursussen aanbieden. Het hangt er daarbij echt vanaf wat je wilt en waar je aan wilt werken. Zelf heb ik er geen ervaring mee maar voor mijn studie wissel ik regelmatig schrijfwerk uit met anderen en in mijn ervaring kan feedback van anderen die geen vrienden of familie zijn enorm helpen. Die mensen durven je namelijk op dingen te wijzen die beter kunnen, in plaats van je alleen maar te bejubelen.

Het Geheim van de Schrijver van Renate Dorrestein is trouwens een aardige handleiding als het om schrijftechniek gaat. Ik ben het niet met alles eens wat ze zegt maar ze weet in elk geval tips en trucs goed uit te leggen.
TO wil je je quotes aub weghalen? aan jouw reactie te merken snap jij mijn 'forum-schrijf' stijl niet helemaal...
quote:lilalinda schreef op 14 september 2012 @ 12:29:

[...]

Hoop toch dat je een geintje maakt?, je maakt in deze post al zoveel taalfouten, spelfouten etc, dat het lastig leesbaar is. Sorry, bedoel het absoluut niet lullig.wat een trieste bedoeling, beoordelen kan schrijven op basis van een forumreactie....
Missphoebe, als het een grapje was had je het niet weggehaald denk ik.
Je gebruikt o.a de tegenwoordige en verleden tijd tegelijk in één zin en in één post. Mag niet.

Ik zie geen hoofdletters.

"es" is geen Nederlands woord.

Te weinig leestekens.

Jij kunt echt niet schrijven. Dat durf ik te baseren op die ene post.
Om te beginnen schrijf je geen hoofdletters. Een zin begin je nooit met 9, maar met negen, het is niet goede topic, maar goed topic en 'es' , maar 'eens'.
quote:yasmijn schreef op 15 september 2012 @ 17:35:

Je gebruikt o.a de tegenwoordige en verleden tijd tegelijk in één zin en in één post. Mag niet.

Ik zie geen hoofdletters.

"es" is geen Nederlands woord.

Te weinig leestekens.

Jij kunt echt niet schrijven. Dat durf ik te baseren op die ene post.Dat van de verleden tijd en tegenwoordige tijd kan wel hoor. Gebeurt juist heel vaak in boeken.
Ik vind het ook een nare reactie richting MissPhoebe. Als je écht kunt schrijven dan zal je manuscript heus niet afgewezen worden omdat je hier en daar een hoofdletter vergeet. Daar hebben ze ook redacteuren voor
quote:geheimtaal schreef op 15 september 2012 @ 17:39:

[...]

Dat van de verleden tijd en tegenwoordige tijd kan wel hoor. Gebeurt juist heel vaak in boeken.

Jazeker. In verschillende hoofdstukken.

Zij wilde toch weten waar de stijlfouten en taalfouten zaten?

Nu, bij deze.
O en in reactie op de TO: er zijn een heleboel schrijfcursussen, waar je heel nuttige lessen kunt leren. Verder is de sleutel tot leren schrijven lezen, lezen en nog eens lezen. En dan bedoel ik niet alleen uit eigen werk: lees een boek, en probeer je er bewust van te zijn welke passages jou aanspreken en waarom precies. Je hoeft niet het wiel opnieuw uit te vinden: een beetje afkijken kan geen kwaad.
...
quote:penelopeia schreef op 15 september 2012 @ 17:39:

Ik vind het ook een nare reactie richting MissPhoebe. Als je écht kunt schrijven dan zal je manuscript heus niet afgewezen worden omdat je hier en daar een hoofdletter vergeet. Daar hebben ze ook redacteuren voor

Er zijn niet veel mensen die echt goed kunnen schrijven. En nee natuurlijk wordt je script niet afgewezen door af en toe een ontbrekende hoofdletter Maar de kern moet wel goed zijn.

De schrijfstijl van TO ziet er wel goed uit vind ik.
MissP, je vroeg toch waar de fouten zaten? Dan zeggen we het en dan geef je als reactie: waar slaat het op.

Nou, op jouw fouten!

U vraagt, wij draaien.
quote:geheimtaal schreef op 15 september 2012 @ 17:37:

Om te beginnen schrijf je geen hoofdletters. Een zin begin je nooit met 9, maar met negen, het is niet goede topic, maar goed topic en 'es' , maar 'eens'.iemand beoordelen op basis van een forum, wat een trieste bedoeling...
quote:yasmijn schreef op 15 september 2012 @ 17:46:

MissP, je vroeg toch waar de fouten zaten? Dan zeggen we het en dan geef je als reactie: waar slaat het op.

Nou, op jouw fouten!

U vraagt, wij draaien.ik dank u zeer. mijn reactie: overdrijven is ook een vak.
In je post van 17.44 zitten ook veel fouten. Als je zou kunnen schrijven, dan zou je overal correct schrijven.

Een schrijver maakt geen 'opzettelijke' foutjes. Dat doet pijn aan zijn/haar ogen.
quote:geheimtaal schreef op 15 september 2012 @ 17:44:

[...]

Er zijn niet veel mensen die echt goed kunnen schrijven. En nee natuurlijk wordt je script niet afgewezen door af en toe een ontbrekende hoofdletter Maar de kern moet wel goed zijn.

De schrijfstijl van TO ziet er wel goed uit vind ik.Ik weet ook wel dat er niet veel mensen zijn die echt goed kunnen schrijven, en ik heb geen flauw idee of Phoebe dat wel kan, maar dat was mijn punt ook helemaal niet. Ik werk zelf bij een kleine uitgeverij, en ik heb een aantal keer meegemaakt dat een manuscript werd uitgegeven dat in eerste instantie qua taalniveau vrij slecht was, maar qua stijl en opbouw van het verhaal dermate goed dat we toch hebben besloten om het uit te geven. Het is gewoon een inschatting die je als uitgeverij maakt: gaan we alle tijd en moeite die we steken in het corrigeren van dit manuscript als het ware terugbetaald krijgen in de verkoopcijfers, of niet. Ik geef wel weer toe dat dat zelden voorkomt: meestal gaan een goede stijl en een goede beheersing van de taal hand in hand, maar niet altijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven