Schutting

24-02-2026 17:46 314 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Eind vorig jaar ben ik verhuisd naar een tussenwoning met een tuin. Aan mijn kant stond bamboe tegen de schutting die helemaal vergaan was. De schutting zelf was ook behoorlijk gammel en op zijn retour. Ik ben toen naar de buren gegaan om te vragen of dit een gezamenlijke schutting was en om een vervanging te bespreken.

De schutting bleek er al te staan voor mijn buren er woonden (20 jaar) en staat op de erfgrens. Ze vonden deze nog helemaal prima, want ze gaven er niet zo om, en wilden dus geen nieuwe schutting. Ik heb daarom 2 weken geleden op eigen kosten een nieuwe schutting laten plaatsen op mijn grond, dus tegen de oude schutting aan.

Mijn verbazing was groot toen ik gisteren thuiskwam en zag dat bij mijn buren de oude schutting werd verwijderd. Ik vroeg de buurvrouw (die stond buiten) of ze tóch een nieuwe schutting wilden, en toen zei zij dat ze die van mij netjes vinden en dus alleen de oude laten weghalen.

Ik vind dit behoorlijk onbeschoft. Ze wilden dus blijkbaar wel een nieuwe schutting, maar hebben gedaan alsof dit niet zo was, zodat ik deze alleen zou betalen. Nu hebben ze geen kosten én er een paar centimeter tuin bij omdat de nieuwe schutting alleen op mijn grond staat.

Wat zouden jullie doen? Er iets van zeggen, de schutting aan hun kant knalblauw verven, de boel laten zoals het is? Ik ben benieuwd :)
Zeeschelp schreef:
25-02-2026 19:52
Als ik me achteraf zou bedenken dat ik de nieuwe schuttig toch wel een hele verbetering vind, zou ik naar TO toe zijn gegaan en gezegd hebben: 'Goh buuf, het is toch wel een fikse verbetering die we achteraf hadden onderschat, dus met terugwerkende kracht doen we graag nog mee aan de gezamenlijke schutting. Wat krijg je van ons?'

Wat er nu gebeurd is dat de buren misschien, wat zal het zijn, 1000 euro 'bespaard' hebben maar het heeft ze wel een fijne burenband gekost. Dat is aan hen, niet aan TO. TO kan in d'r eentje niet zorgen voor een fijne burenband als de buren zulke capriolen uithalen zonder overleg.
Grote kans dat ik, als ik de TO was, niet eens geld van ze gerekend zou hebben want het gaat mij persoonlijk in deze echt puur om het principe en niet om de kosten of die paar cm erfgrens. Ik vind dit zo mega knieperig en achterbaks, op het gênante af gewoon.
Ja, dit was heel fijn geweest. Iets van communicatie in elk geval.

Het gaat me inderdaad niet om het geld, maar om hoe het gegaan is. Ik moest een flinke geul van mijn tuin vrijmaken en dat was nogal een klus. Ik moest er ook tegels en planten voor beschadigen, zo zonde. Had me dan in ieder geval de erfgrens laten gebruiken, als je er tegenaan wil kijken.

Over de timing: ik heb voor het eerst in mijn leven een tuin, daar heb ik heel erg naar uitgekeken en allemaal leuke spullen voor gekocht. Lampjes voor tegen de schutting enzo. Als je een schutting besteld, komen ze hem niet de volgende dag plaatsen en ik wilde het liefst voor het voorjaar klaar zijn. Vandaar.

Ik ben niet van plan een burenruzie te starten, ik ben blij dat ik eindelijk rust heb in dit fijne huis. Maar ik ga er wel iets van zeggen, ik wil weten wat hun idee hierachter was.

Dank voor alle reacties, altijd goed om verschillende meningen te lezen. Ik kom misschien nog wel een update geven als ik hen heb gesproken :)
Zeeschelp schreef:
25-02-2026 20:11
Ik bedenk me trouwens net dat ik nu hier klink alsof ik er HELE. GROTE. RUZIE. om zou maken met de buren terwijl ik dit waarschijnlijk van binnen heeeeeel aso zou vinden maar er verder precies niks mee zou doen.
Maar puur het feit dat zoveel mensen hier dit gedrag doodnormaal vinden zorgt ervoor dat ik opgenaaid raak over een topic waar ik he-le-maal niks mee te maken heb. Tja wat kan ik zeggen, ik zit in mn 3e trimester en kan me maar ergens op afreageren :rofl:
Ik ben niet zwanger (gefeliciteerd trouwens!) maar ik zit helemaal in jouw team hoor.

Stelletje pauperige gieren die meeliften…. Lekker 100 piemels in glow-in-the-dark op de andere kant schilderen!!1!!!1
Dat is wat ik denk.

In het echt zou ik me vooral intern verbijten en helaas ook uiteindelijk voor de “goede” band gaan waarschijnlijk
blijfgewoonbianca schreef:
25-02-2026 19:39
Ik ken bijzonder weinig mensen die met het uiteinde van hun tuin vastzitten aan de tuin van de overburen.
Welgeteld….geen een.
Ik ken er zeker één, ik. Wel één soort schutting gelukkig aan alle kanten. Meer geluk dan wijsheid. Ik zou best chagrijnig zijn van de situatie die TO beschrijft trouwens, om het geld én om de centimeters tuin.
blijfgewoonbianca schreef:
25-02-2026 19:20
Yep, het zijn schaamteloze, opportunistische gieren.
Altijd handig om zo vroeg mogelijk te weten.
Vanaf nu kunnen ze alleen nog maar meevallen.
Oh en dit: heerlijk 😂
Coniglio schreef:
25-02-2026 20:23
…. Lekker 100 piemels in glow-in-the-dark op de andere kant schilderen!!1!!!1

Wat een goed idee !
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Hier ook zo hoor, Coniglio en Zeeschelp ;-D Ik ga het heel beleefd houden, maar ik kan me er wel écht over opnaaien. Nou ja, wordt vervolgd!
Zeeschelp schreef:
25-02-2026 20:11
Ik bedenk me trouwens net dat ik nu hier klink alsof ik er HELE. GROTE. RUZIE. om zou maken met de buren terwijl ik dit waarschijnlijk van binnen heeeeeel aso zou vinden maar er verder precies niks mee zou doen.
Maar puur het feit dat zoveel mensen hier dit gedrag doodnormaal vinden zorgt ervoor dat ik opgenaaid raak over een topic waar ik he-le-maal niks mee te maken heb. Tja wat kan ik zeggen, ik zit in mn 3e trimester en kan me maar ergens op afreageren :rofl:
Hahaha ik heb precies hetzelfde :lol: En ik heb zoiets onlangs meegemaakt en inderdaad niks gedaan. Goed aangevoeld, want inmiddels blijken die buren knettergek te zijn en ben ik blij dat ik ze zonder schuldgevoel kan negeren. En zelfs hun asociale actie blijkt uiteindelijk iets te zijn waar wij ons bij kunnen neerleggen. Omdat er niks anders opzit.
claire45 wijzigde dit bericht op 25-02-2026 22:27
Reden: Iets te herkenbaar
43.62% gewijzigd
Redhead70 schreef:
25-02-2026 17:38
Jij een goede verstandhouding met je buren. Jij denkt alleen aan geld. Er is meer in het leven wat leven aangenaam maakt.

Je kunt van de buren precies hetzelfde zeggen natuurlijk.
Such fun!1
Ik bedenk me nu dat ik andersom hier ook nooit over nagedacht heb. We hebben wel eens onze verrotte schutting vervangen voor een nieuwe zonder dat met de achterburen te overleggen. Is toen echt totaal niet in me opgekomen, maar best onlogisch eigenlijk. En zoals ik nu leer: ook hartstikke fout, want het was (denk ik) op de erfgrens dus ik had moeten overleggen.

En toen we in dit huis een offerte kregen voor de schutting (ook iets van 6000 euro inderdaad) hebben we ons even afgevraagd: zou je aan de buren kunnen vragen om daaraan mee te betalen?
Om vervolgens te beslissen: nee.....je kan toch niet je hand gaan ophouden bij de buren? Hen op kosten jagen omdat wij zo nodig een nieuwe schutting willen?

Maar dat blijkt dus juist de bedoeling te zijn, had ik echt oprecht nog nooit over nagedacht.

Ik vind het dus niet zo netjes wat de buren hebben gedaan, maar ook geen doodzonde, omdat ik altijd al dacht dat degene die de nieuwe schutting wil, de nieuwe schutting ook betaalt. Goed om te weten dat dat niet zo is.

En misschien moet ik dan toch ook eens met de buurman om de tafel. Want we willen best een nieuwe schutting, de oude is ook echt verwaarloosd, maar het kost me gewoon veel te veel geld.
Pringle schreef:
25-02-2026 20:38
Hier ook zo hoor, Coniglio en Zeeschelp ;-D Ik ga het heel beleefd houden, maar ik kan me er wel écht over opnaaien. Nou ja, wordt vervolgd!
Ja zo stom he. Want je hebt alleen jezelf ermee natuurlijk.

Maarja, ik ben nu eenmaal geen Dalai Lama die helemaal chill kumbaya nu gezellig met die buren besties gaat worden en ze de wereld gunt nee.
Gewoon een tikkie sturen.
Met de tekst dat het nu dus toch een gezamenlijke afscheiding is geworden.

Ik snap je frustratie. Hier ook schutting-issues. Buren die zonder overleg, compleet onverwachts iets lelijks plaatsen en het oude weghalen. En dan ook nog niet op het hele stuk. Het ziet er niet uit. En dan lachen dat we blij moeten zijn dat we niet hoeven te betalen. Nou, ik had liever meebetaald en dan samen iets gekozen.

Maar succes, TO. Dit soort dingen zijn jammer en niet leuk.
Succes, TO!!
Zeeschelp, jij ook succes. Ik ben het (ook) eens met al jouw reacties
Froezel2 schreef:
25-02-2026 13:49
6000 euro voor een schutting????.
Dat ligt eraan hoe groot je tuin is. Hier zou ik er net 1 zijkant mee kunnen doen. Je hebt immers ook nog palen, beton, schroeven enz. Nodig.
En ik zou ook een beetje fatsoendelijke schutting willen.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Marcella22 schreef:
25-02-2026 22:29
Gewoon een tikkie sturen.
Met de tekst dat het nu dus toch een gezamenlijke afscheiding is geworden.

Ik snap je frustratie. Hier ook schutting-issues. Buren die zonder overleg, compleet onverwachts iets lelijks plaatsen en het oude weghalen. En dan ook nog niet op het hele stuk. Het ziet er niet uit. En dan lachen dat we blij moeten zijn dat we niet hoeven te betalen. Nou, ik had liever meebetaald en dan samen iets gekozen.

Maar succes, TO. Dit soort dingen zijn jammer en niet leuk.
Vreselijk.
Ik zou dan aan mijn kant een schutting zetten, die net 5cm hoger is, dan zie ik het niet.
de wereld wacht om ontdekt te worden
het is in ieder geval duidelijk dat de rijdende rechter voorlopig nog niet uitgereden is. en dat voor een rottige schutting pffff
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
grenada schreef:
26-02-2026 09:32
het is in ieder geval duidelijk dat de rijdende rechter voorlopig nog niet uitgereden is. en dat voor een rottige schutting pffff
Het gaat natuurlijk niet om die schutting, maar om de huichelachtige buren.
Van mij zouden ze nog een goedendag kunnen krijgen en meer niet.
Look me in the eyes and tell me what you see.
Redhead70 schreef:
25-02-2026 17:38
Jij een goede verstandhouding met je buren. Jij denkt alleen aan geld. Er is meer in het leven wat leven aangenaam maakt.
:rofl: sorry, maar degenen die alleen aan het geld denken zijn haar buren.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Nyx• schreef:
26-02-2026 10:17
Het gaat natuurlijk niet om die schutting, maar om de huichelachtige buren.
Van mij zouden ze nog een goedendag kunnen krijgen en meer niet.
Dit ja.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
@redhead70: ook even goed lezen, de andere buren hebben eerlijk doorgegeven dat ze niet mee konden betalen. Het gaat niet om het geld, maar om de manier van handelen.
Maar als je merkt dat er enige weerstand is, om welke reden dan ook; vind het niet nodig, deze kan nog prima, ik heb het geld er (nu nog) niet voor over etc. en jij bent zelf degene die denkt: oké, maar ik wil dit echt deze maand nog in gang gaan zetten...

...dan kun je toch ook voorstellen: Oké, maar ik wil dit nu echt heel erg graag. En liever geen 2 jaar meer wachten. Dus als ik nou eens alle kosten op mij neem, maar ik kies dan ook de nieuwe schutting uit, gaan jullie er dan wel meer akkoord dat ik hem op de erfgrens laat plaatsen en die oude schutting eruit gaat?

Ik denk dat als je het zo had gebracht dat de buren daar best mee akkoord gegaan zouden zijn. En dan zit je zelf niet met gegrom achteraf dat je hem per se tégen de oude schutting moest aanzetten en dat je tuin nou een paar cm kleiner is aan alle zijden.

En het had je evenveel geld gekost.
cognac schreef:
26-02-2026 11:24
Maar als je merkt dat er enige weerstand is, om welke reden dan ook; vind het niet nodig, deze kan nog prima, ik heb het geld er (nu nog) niet voor over etc. en jij bent zelf degene die denkt: oké, maar ik wil dit echt deze maand nog in gang gaan zetten...

...dan kun je toch ook voorstellen: Oké, maar ik wil dit nu echt heel erg graag. En liever geen 2 jaar meer wachten. Dus als ik nou eens alle kosten op mij neem, maar ik kies dan ook de nieuwe schutting uit, gaan jullie er dan wel meer akkoord dat ik hem op de erfgrens laat plaatsen en die oude schutting eruit gaat?

Ik denk dat als je het zo had gebracht dat de buren daar best mee akkoord gegaan zouden zijn. En dan zit je zelf niet met gegrom achteraf dat je hem per se tégen de oude schutting moest aanzetten en dat je tuin nou een paar cm kleiner is aan alle zijden.

En het had je evenveel geld gekost.
Ja daag. Een “ik vind het nu nog niet nodig” onttrekt je niet van de wettelijke verplichting om je schutting te onderhouden en/of aan een nieuwe mee te betalen als de oude omvalt van ellende. Zou mooi zijn als het zo werkt en je lekker je buren alles kan laten betalen en er zelf van mee profiteert, omdat je er zelf niks aan uit wil geven. Zo werkt het niet in een fatsoenlijke burenrelatie natuurlijk. Je schaft een huis aan met een tuin die aan de buren grenst, daar horen verplichtingen bij en dat weet je als je een huis koopt.
Irregular_Choice schreef:
26-02-2026 12:53
Ja daag. Een “ik vind het nu nog niet nodig” onttrekt je niet van de wettelijke verplichting om je schutting te onderhouden en/of aan een nieuwe mee te betalen als de oude omvalt van ellende. Zou mooi zijn als het zo werkt en je lekker je buren alles kan laten betalen en er zelf van mee profiteert, omdat je er zelf niks aan uit wil geven. Zo werkt het niet in een fatsoenlijke burenrelatie natuurlijk. Je schaft een huis aan met een tuin die aan de buren grenst, daar horen verplichtingen bij en dat weet je als je een huis koopt.
Nou ja, zo zou ik het hebben aangepakt dus (als de kant die het initieert dan) maar als de buren er als eerst mee zouden komen dan zou ik denk ik altijd wel akkoord gaan. Tenzij het echt nog helemaal niet nodig is en ik dat meer een luxeprobleem vind. Dan zou ik er ongelooflijk van balen. Ik hoop denk ik vooral dat de buren nooit degenen zijn die eerste zijn die met zo'n plan komen.
cognac wijzigde dit bericht op 26-02-2026 13:08
0.25% gewijzigd
Ik ben van team 'gemoedsrust' en dat heeft een reden. Onze buurman wilde ook altijd de oude struiken (van buiten groen, van binnen verrot) weghebben en vervangen door een schutting, begon daar telkens opnieuw over maar lang verhaal kort: wij hebben uiteindelijk zelf een schutting met rasters voor groen op onze eigen grond gezet in een heel diepe tuin. We hadden in de periode ervoor al andere aanpassingen gedaan om hem tegemoet te komen. Toen hij weer ergens iets van vond, ben ik volledig uit mijn plaat gegaan (voor mijn doen dan) en dat maakte de situatie er niet beter op.
Je verandert mensen niet en ze komen zeker niet tot het inzicht: mmm, misschien ben ík hier de onredelijke.

Dus echt, zorg dat je het voor jezelf goed hebt en laat die buren voor wat ze zijn.
anna75 wijzigde dit bericht op 26-02-2026 17:37
1.09% gewijzigd
Ars longa, vita brevis
Irregular_Choice schreef:
26-02-2026 12:53
Dan had ze moeten wachten tot de oude omviel van ellende.
TinyTiny schreef:
26-02-2026 13:10
Dan had ze moeten wachten tot de oude omviel van ellende.
Als ik het zo lees deed hij dat dus zo ongeveer. Palen waren verrot en er lagen diverse planken uit. Vraag me dan af wat de standaard is van die buren qua schutting. Maar goed, ze hadden sowieso aan die palen en planken al wat moeten doen qua onderhoud en ook dat hadden ze niet gedaan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven