Schutting
dinsdag 24 februari 2026 om 17:46
Eind vorig jaar ben ik verhuisd naar een tussenwoning met een tuin. Aan mijn kant stond bamboe tegen de schutting die helemaal vergaan was. De schutting zelf was ook behoorlijk gammel en op zijn retour. Ik ben toen naar de buren gegaan om te vragen of dit een gezamenlijke schutting was en om een vervanging te bespreken.
De schutting bleek er al te staan voor mijn buren er woonden (20 jaar) en staat op de erfgrens. Ze vonden deze nog helemaal prima, want ze gaven er niet zo om, en wilden dus geen nieuwe schutting. Ik heb daarom 2 weken geleden op eigen kosten een nieuwe schutting laten plaatsen op mijn grond, dus tegen de oude schutting aan.
Mijn verbazing was groot toen ik gisteren thuiskwam en zag dat bij mijn buren de oude schutting werd verwijderd. Ik vroeg de buurvrouw (die stond buiten) of ze tóch een nieuwe schutting wilden, en toen zei zij dat ze die van mij netjes vinden en dus alleen de oude laten weghalen.
Ik vind dit behoorlijk onbeschoft. Ze wilden dus blijkbaar wel een nieuwe schutting, maar hebben gedaan alsof dit niet zo was, zodat ik deze alleen zou betalen. Nu hebben ze geen kosten én er een paar centimeter tuin bij omdat de nieuwe schutting alleen op mijn grond staat.
Wat zouden jullie doen? Er iets van zeggen, de schutting aan hun kant knalblauw verven, de boel laten zoals het is? Ik ben benieuwd
De schutting bleek er al te staan voor mijn buren er woonden (20 jaar) en staat op de erfgrens. Ze vonden deze nog helemaal prima, want ze gaven er niet zo om, en wilden dus geen nieuwe schutting. Ik heb daarom 2 weken geleden op eigen kosten een nieuwe schutting laten plaatsen op mijn grond, dus tegen de oude schutting aan.
Mijn verbazing was groot toen ik gisteren thuiskwam en zag dat bij mijn buren de oude schutting werd verwijderd. Ik vroeg de buurvrouw (die stond buiten) of ze tóch een nieuwe schutting wilden, en toen zei zij dat ze die van mij netjes vinden en dus alleen de oude laten weghalen.
Ik vind dit behoorlijk onbeschoft. Ze wilden dus blijkbaar wel een nieuwe schutting, maar hebben gedaan alsof dit niet zo was, zodat ik deze alleen zou betalen. Nu hebben ze geen kosten én er een paar centimeter tuin bij omdat de nieuwe schutting alleen op mijn grond staat.
Wat zouden jullie doen? Er iets van zeggen, de schutting aan hun kant knalblauw verven, de boel laten zoals het is? Ik ben benieuwd
woensdag 25 februari 2026 om 19:03
En (semi)goede burenband is wel goud waard inderdaad, dus ik zou er zeker niet te veel heisa om maken. Je staat zeker in je recht, maar onder aan de streep kost het je meer dan het oplevert. Ja, jij bent je grieven even kwijt, maar de aankomende jaren ook een ontspannen band met je buren.
Ik vind het overigens wel een lastige hoor. Als je mijn buur was geweest en na een paar maanden wonen al kwam met een verzoek voor best veel geld een schutting vervangen (waar ik me niet aan stoor), zou ik denk ik ook ‘nee’ hebben gezegd. En tja, moet je dan de oude rotte laten staan uit principe wanneer er een nieuwe is? Ik zou zelfs misschien kunnen denken: ach, dan voer ik die oude voor haar af, hoeft zij dat niet meer te doen.
Maar ik wist ook niet dat je als buur verplicht was om mee te betalen. Ik dacht dat dat gewoon het nette was om te doen, maar niet iedereen kan of wil dat.
Ik vind het overigens wel een lastige hoor. Als je mijn buur was geweest en na een paar maanden wonen al kwam met een verzoek voor best veel geld een schutting vervangen (waar ik me niet aan stoor), zou ik denk ik ook ‘nee’ hebben gezegd. En tja, moet je dan de oude rotte laten staan uit principe wanneer er een nieuwe is? Ik zou zelfs misschien kunnen denken: ach, dan voer ik die oude voor haar af, hoeft zij dat niet meer te doen.
Maar ik wist ook niet dat je als buur verplicht was om mee te betalen. Ik dacht dat dat gewoon het nette was om te doen, maar niet iedereen kan of wil dat.
woensdag 25 februari 2026 om 19:20
Yep, het zijn schaamteloze, opportunistische gieren.
Altijd handig om zo vroeg mogelijk te weten.
Vanaf nu kunnen ze alleen nog maar meevallen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 25 februari 2026 om 19:31
Ja, natuurlijk, je stoorde je er tenslotte toch niet aan?Tavistock schreef: ↑25-02-2026 19:03En (semi)goede burenband is wel goud waard inderdaad, dus ik zou er zeker niet te veel heisa om maken. Je staat zeker in je recht, maar onder aan de streep kost het je meer dan het oplevert. Ja, jij bent je grieven even kwijt, maar de aankomende jaren ook een ontspannen band met je buren.
Blijkbaar is die goede burenband je alleen goud waard als de buur er moeite voor doet, te lezen aan hoe jij ertegenaan kijkt.
woensdag 25 februari 2026 om 19:36
Nee, schutting wordt er niet beter van. Maar ook niet gelijk heel veel slechter. Maar een schutting blijft 10, 20 jaar staan? Om daarna afgevoerd te worden? Dat de buren er wat dingen aanhangen kan wat dat betreft weinig kwaad.Nyx• schreef: ↑25-02-2026 18:36Waarom is dat kinderachtig? Het is haar schutting, op haar grond en van haar centen. Dan zou ik er niet op zitten te wachten dat er van alles tegenaan geschroefd wordt, daar wordt hij tenslotte niet beter van.
Dat is gewoon de consequentie van de keuze die de buren gemaakt hebben.
Behalve dat TO nog iets heeft om zich over op te winden.
Ik snap best dat TO zich stoort aan de buren, maar ik zou niet gaan denken in termen van consequenties etc.
woensdag 25 februari 2026 om 19:37
Ik ken aardig wat mensen die 3 verschillende soorten schuttingen hebben omdat ze met 3 buren tot een overeenkomst moesten komen.
woensdag 25 februari 2026 om 19:37
Hoezo, had die schutting emotionele waarde ofzo? Hou op met me hoor. Hier kwamen de buren tijdens de kennismaking al beginnen over de schutting en dat vond ik niet meer dan normaal. Juist nieuwe bewoners gaan vaak investeren in verbouwing en tuin, logisch dat ze dan een balletje opgooien over een rotte ouwe krakerige schutting.
woensdag 25 februari 2026 om 19:39
Ik ken bijzonder weinig mensen die met het uiteinde van hun tuin vastzitten aan de tuin van de overburen.
Welgeteld….geen een.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 25 februari 2026 om 19:42
blijfgewoonbianca schreef: ↑25-02-2026 19:20Yep, het zijn schaamteloze, opportunistische gieren.
Altijd handig om zo vroeg mogelijk te weten.
Vanaf nu kunnen ze alleen nog maar meevallen.
Misschien vooral in nieuwbouwwijken. Maar ik ken er wel meerderen.blijfgewoonbianca schreef: ↑25-02-2026 19:39Ik ken bijzonder weinig mensen die met het uiteinde van hun tuin vastzitten aan de tuin van de overburen.
Welgeteld….geen een.
lolalieve wijzigde dit bericht op 25-02-2026 19:43
5.70% gewijzigd
En hoe lang dan? Een jaar? Drie jaar? Nog eens 20 jaar?
Kijk het is misschien best irritant dat die schutting nu een paar cm verplaatst is en hij eigenlijk alsnog precies op de erfgrens had kunnen staan maar dan zet je bij verkoop anders zo'n hekwerk neer.
Wij hebben blijkbaar ook zo'n hekwerk, die is nu alleen verborgen door de haag die er omheen is gegroeid. Ik hoop niet dat de buren die op een dag gaan weghalen. Er nestelen ook vogeltjes in.
woensdag 25 februari 2026 om 19:52
Als ik me achteraf zou bedenken dat ik de nieuwe schuttig toch wel een hele verbetering vind, zou ik naar TO toe zijn gegaan en gezegd hebben: 'Goh buuf, het is toch wel een fikse verbetering die we achteraf hadden onderschat, dus met terugwerkende kracht doen we graag nog mee aan de gezamenlijke schutting. Wat krijg je van ons?'cognac schreef: ↑25-02-2026 19:42En hoe lang dan? Een jaar? Drie jaar? Nog eens 20 jaar?
Kijk het is misschien best irritant dat die schutting nu een paar cm verplaatst is en hij eigenlijk alsnog precies op de erfgrens had kunnen staan maar dan zet je bij verkoop anders zo'n hekwerk neer.
Wij hebben blijkbaar ook zo'n hekwerk, die is nu alleen verborgen door de haag die er omheen is gegroeid. Ik hoop niet dat de buren die op een dag gaan weghalen. Er nestelen ook vogeltjes in.
Wat er nu gebeurd is dat de buren misschien, wat zal het zijn, 1000 euro 'bespaard' hebben maar het heeft ze wel een fijne burenband gekost. Dat is aan hen, niet aan TO. TO kan in d'r eentje niet zorgen voor een fijne burenband als de buren zulke capriolen uithalen zonder overleg.
Grote kans dat ik, als ik de TO was, niet eens geld van ze gerekend zou hebben want het gaat mij persoonlijk in deze echt puur om het principe en niet om de kosten of die paar cm erfgrens. Ik vind dit zo mega knieperig en achterbaks, op het gênante af gewoon.
woensdag 25 februari 2026 om 19:53
Ik vind het dus niet logisch dat je daar dan direct al over begint want de tuin komt juist niet eerst als je binnen ook moet verbouwen. Helemaal niet in de winter. Daarnaast moet je met 3 mensen overleggen en sneeuwde het veel dus zou ik op dat moment de noodzaak van de schutting ook niet zien.Zeeschelp schreef: ↑25-02-2026 19:37Hoezo, had die schutting emotionele waarde ofzo? Hou op met me hoor. Hier kwamen de buren tijdens de kennismaking al beginnen over de schutting en dat vond ik niet meer dan normaal. Juist nieuwe bewoners gaan vaak investeren in verbouwing en tuin, logisch dat ze dan een balletje opgooien over een rotte ouwe krakerige schutting.
De andere buren hadden er geen geld voor dus ik denk dat TO er meer tijd voor had moeten nemen als ze had gewild dat iedereen mee betaald had.
woensdag 25 februari 2026 om 19:57
Als je 2 x 2 blokjes van 6 huizen tegenover elkaar hebt, dan kan het zo maar zijn dat de 4 huizen die in het midden zitten met hun tuin aan 3 tuinen grenzen. De 2 achterpaden lopen dan achter 5 tuinen rechts en 5 tuinen links door.blijfgewoonbianca schreef: ↑25-02-2026 19:39Ik ken bijzonder weinig mensen die met het uiteinde van hun tuin vastzitten aan de tuin van de overburen.
Welgeteld….geen een.
woensdag 25 februari 2026 om 19:57
Juist wél in de winter, want in de lente gaat alles weer groeien en bloeien en worden je plantjes vertrapt bij het plaatsen van een schutting.Lolalieve schreef: ↑25-02-2026 19:53Ik vind het dus niet logisch dat je daar dan direct al over begint want de tuin komt juist niet eerst als je binnen ook moet verbouwen. Helemaal niet in de winter. Daarnaast moet je met 3 mensen overleggen en sneeuwde het veel dus zou ik op dat moment de noodzaak van de schutting ook niet zien.
De andere buren hadden er geen geld voor dus ik denk dat TO er meer tijd voor had moeten nemen als ze had gewild dat iedereen mee betaald had.
Ik begrijp de timing van TO dus wel. Verder eens met Zeeschelp.
cat |kat| n.
The furry little sociopath who rules your household and manages to look innocent while doing so.
The furry little sociopath who rules your household and manages to look innocent while doing so.
woensdag 25 februari 2026 om 19:59
Maar in de winter is de grond soms bevroren.Calamitycat schreef: ↑25-02-2026 19:57Juist wél in de winter, want in de lente gaat alles weer groeien en bloeien en worden je plantjes vertrapt bij het plaatsen van een schutting.
Ik begrijp de timing van TO dus wel. Verder eens met Zeeschelp.
woensdag 25 februari 2026 om 20:01
Ach welnee, zo hard vriest het in ons land niet meer. Alleen het bovenste laagje is misschien wat bevroren maar daar ben je zo doorheen en daaronder is de bodem gewoon nog zacht.
cat |kat| n.
woensdag 25 februari 2026 om 20:02
Mwah, hier wordt heel veel verkocht en verbouwd (veel ouderen die nu verouderde huizen verlaten) en de tuin wordt hier overal meteen meegepakt. Over zo'n 4-8 weken is overigens juist een heel goed moment om nieuwe beplanting te plaatsen, maar daar gaat dit topic verder niet over.Lolalieve schreef: ↑25-02-2026 19:53Ik vind het dus niet logisch dat je daar dan direct al over begint want de tuin komt juist niet eerst als je binnen ook moet verbouwen. Helemaal niet in de winter. Daarnaast moet je met 3 mensen overleggen en sneeuwde het veel dus zou ik op dat moment de noodzaak van de schutting ook niet zien.
Als ze niet wilden betalen dan hadden ze de oude schutting dus moeten laten staan. (Hadden ze overigens sowieso, want ze mochten niet zomaar een gezamenlijke erfafscheiding verwijderen, maar dat is een tweede). Kom op zeg, je kan toch niet serieus verkondigen dat je het doodnormaal vindt om niet mee te willen betalen maar vervolgens wel zonder overleg op de kosten van een ander mee gaan zitten liften? Dat is echt geen fatsoen.
Buren wilden 'geen nieuwe schutting want stoorde hen niet'. Als geld de reden was, hadden ze ook kunnen zeggen wellicht volgend jaar wel bijv. Niet simpelweg een 'nee'. Het hoort gewoon bij onderhoud aan je woning, al vind ik het ook logisch dat de meeste mensen ff ervoor willen/moeten sparen.
woensdag 25 februari 2026 om 20:03
Nee hoor, gewoon realistisch en duidelijk. Niets tegen of an mijn schutting.
nyx・ wijzigde dit bericht op 25-02-2026 20:10
1.42% gewijzigd
Look me in the eyes and tell me what you see.
woensdag 25 februari 2026 om 20:09
Ze heeft ze tijd gegeven (gezegd dat ze er rustig over na konden denken) maar die tijd hebben ze niet genomen. Ze wisten meteen dat ze hun oude schutting helemaal prima vonden. En dat was natuurlijk ook hun goed recht. Daar had TO geen moeite mee. Het probleem ontstond toen de buren daags na de plaatsing van de nieuwe schutting van TO opeens tóch wel wilden meegenieten van de mooie, gratis aanwinst.Lolalieve schreef: ↑25-02-2026 19:53Ik vind het dus niet logisch dat je daar dan direct al over begint want de tuin komt juist niet eerst als je binnen ook moet verbouwen. Helemaal niet in de winter. Daarnaast moet je met 3 mensen overleggen en sneeuwde het veel dus zou ik op dat moment de noodzaak van de schutting ook niet zien.
Kwestie van onfatsoen, wat mij betreft.
woensdag 25 februari 2026 om 20:11
Ik bedenk me trouwens net dat ik nu hier klink alsof ik er HELE. GROTE. RUZIE. om zou maken met de buren terwijl ik dit waarschijnlijk van binnen heeeeeel aso zou vinden maar er verder precies niks mee zou doen.
Maar puur het feit dat zoveel mensen hier dit gedrag doodnormaal vinden zorgt ervoor dat ik opgenaaid raak over een topic waar ik he-le-maal niks mee te maken heb. Tja wat kan ik zeggen, ik zit in mn 3e trimester en kan me maar ergens op afreageren
Maar puur het feit dat zoveel mensen hier dit gedrag doodnormaal vinden zorgt ervoor dat ik opgenaaid raak over een topic waar ik he-le-maal niks mee te maken heb. Tja wat kan ik zeggen, ik zit in mn 3e trimester en kan me maar ergens op afreageren
woensdag 25 februari 2026 om 20:14
Oke, kan ik inderdaad ook wel inkomen ja. Maar ik zou het denk ik niet achterbaks vinden. Wat ik vermoed is dat TO hier gewoon te snel mee aan de slag is gegaan. Op iets waar je vaak wat uitvoeriger overleg voert met meerdere partijen, nadat je elkaar ietsje langer kent. Misschien was het 1.5 jaar later al heel anders gegaan.Zeeschelp schreef: ↑25-02-2026 19:52Als ik me achteraf zou bedenken dat ik de nieuwe schuttig toch wel een hele verbetering vind, zou ik naar TO toe zijn gegaan en gezegd hebben: 'Goh buuf, het is toch wel een fikse verbetering die we achteraf hadden onderschat, dus met terugwerkende kracht doen we graag nog mee aan de gezamenlijke schutting. Wat krijg je van ons?'
Wat er nu gebeurd is dat de buren misschien, wat zal het zijn, 1000 euro 'bespaard' hebben maar het heeft ze wel een fijne burenband gekost. Dat is aan hen, niet aan TO. TO kan in d'r eentje niet zorgen voor een fijne burenband als de buren zulke capriolen uithalen zonder overleg.
Grote kans dat ik, als ik de TO was, niet eens geld van ze gerekend zou hebben want het gaat mij persoonlijk in deze echt puur om het principe en niet om de kosten of die paar cm erfgrens. Ik vind dit zo mega knieperig en achterbaks, op het gênante af gewoon.
woensdag 25 februari 2026 om 20:17
Hoezo te snel? De buren zeggen: nee dank je, we vinden de krottenschutting prima.cognac schreef: ↑25-02-2026 20:14Oke, kan ik inderdaad ook wel inkomen ja. Maar ik zou het denk ik niet achterbaks vinden. Wat ik vermoed is dat TO hier gewoon te snel mee aan de slag is gegaan. Op iets waar je vaak wat uitvoeriger overleg voert met meerdere partijen, nadat je elkaar ietsje langer kent. Misschien was het 1.5 jaar later al heel anders gegaan.
Wat had TO dan anders moeten doen? Jaren tegen een afbraakschutting aankijken omdat?
Heg gaat niet over hun dochter die ze aan de voddenboer mee wil geven he.
Look me in the eyes and tell me what you see.
woensdag 25 februari 2026 om 20:20
Dat van de oude schutting laten staan ben ik het mee eens. Dat vind ik geen bijzaak maar juist het ergste, want dat mocht gewoon echt niet zonder te overleggen. TO wilde een nieuwe schutting en heeft die gewoon op eigen grond geplaatst. De buren kijken ernaar maar hij is niet van hun. De andere buren hebben daarnaast ook niet meebetaald vanwege de kosten maar dat lijkt wel prima te zijn. De vraag is of zij nog wel een eigen schutting hebben.Zeeschelp schreef: ↑25-02-2026 20:02
Als ze niet wilden betalen dan hadden ze de oude schutting dus moeten laten staan. (Hadden ze overigens sowieso, want ze mochten niet zomaar een gezamenlijke erfafscheiding verwijderen, maar dat is een tweede). Kom op zeg, je kan toch niet serieus verkondigen dat je het doodnormaal vindt om niet mee te willen betalen maar vervolgens wel zonder overleg op de kosten van een ander mee gaan zitten liften? Dat is echt geen fatsoen.
Buren wilden 'geen nieuwe schutting want stoorde hen niet'. Als geld de reden was, hadden ze ook kunnen zeggen wellicht volgend jaar wel bijv. Niet simpelweg een 'nee'. Het hoort gewoon bij onderhoud aan je woning, al vind ik het ook logisch dat de meeste mensen ff ervoor willen/moeten sparen.
woensdag 25 februari 2026 om 20:22
Ik las het inderdaad alsof er een fikse burenruzie was gekomenZeeschelp schreef: ↑25-02-2026 20:11Ik bedenk me trouwens net dat ik nu hier klink alsof ik er HELE. GROTE. RUZIE. om zou maken met de buren terwijl ik dit waarschijnlijk van binnen heeeeeel aso zou vinden maar er verder precies niks mee zou doen.
Maar puur het feit dat zoveel mensen hier dit gedrag doodnormaal vinden zorgt ervoor dat ik opgenaaid raak over een topic waar ik he-le-maal niks mee te maken heb. Tja wat kan ik zeggen, ik zit in mn 3e trimester en kan me maar ergens op afreageren![]()
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in