Scooteroverlast
woensdag 23 april 2025 om 11:07
Het begon een paar weken terug met een stuk of drie mannetjes die door mijn straat racen en wheelies maken en daarmee veel overlast veroorzaken. zeker omdat het bij mijn slaapkamerraam is en tot na middernacht. Meerdere melding gemaakt bij de politie maar die verwijzen me door naar de handhaving. Even leek het rustiger. Maar inmiddels is het geen klein groepje meer maar gaat het om ongeveer 10 tot 15 jongeren die in mijn straat bij een bankje hangen al dan niet met draaiende motor en of fatbike. Steeds rondjes rijden door de wijk en wheelies maken. Inmiddels ook 1 erbij met een soort knaluitlaat. Handhaving staat er meerdere keren per week bij. Is me onduidelijk wat zij nou precies doen. Het lijkt vaak even te werken maar de dag erop gewoon weer hetzelfde verhaal. Gisteren reed de handhaving weg en meteen weer even een paar wheelies.
Ik word er moedeloos van. En vele buurtgenoten met mij.
Het is nu schoolvakantie en ze staan er iedere avond. Ik hou alvast m'n hart vast voor de zomervakantie. Want dan kan ik dit denk ik iedere dag 6 weken lang verwachten.
Merk dat ik er wel moedeloos van wordt. Ik ga niet meer met een fijn gevoel naar bed. Wetende dat er toch weer onverwachts herrie kan komen en ik wakker schrik. Gisterenavond kwam ik rond 23.00 thuis na een drukke dienst dus wilde lekker m'n bed in. Dan stijgt mijn stressniveau meteen weer als ik thuiskom en hetzelfde clubje inclusief handhaving weer zie staan.
Gisteren nog even met de handhaving gebeld omdat ik toch wel benieuwd ben wat nu de plan van aanpak is voor deze situatie. Ik volg de handhaving van mijn gemeente op insta en ik zag dit weekend een bericht staan met foto van die scooters die door mijn wijk razen bij de McDonalds. En dan eronder: goed gesprek gehad met groepje jongeren die overlast veroorzaken in de wijk (.... naam wijk waar ik woon). Ze genoten van hun ijsje bij de McDonald's.
Echt WTF hier zakt mijn broek van af. Wat een lachertje. De dag erop gewoon weer hetzelfde gezeik.
Handhaving zegt dat ze feitelijk hiermee niks kunnen. Politie verwijst me weer naar de handhaving.
Iemand ervaring met een situatie als deze? Valt er nog iets aan te doen ? Of moet ik dit maar accepteren?
Ik word er moedeloos van. En vele buurtgenoten met mij.
Het is nu schoolvakantie en ze staan er iedere avond. Ik hou alvast m'n hart vast voor de zomervakantie. Want dan kan ik dit denk ik iedere dag 6 weken lang verwachten.
Merk dat ik er wel moedeloos van wordt. Ik ga niet meer met een fijn gevoel naar bed. Wetende dat er toch weer onverwachts herrie kan komen en ik wakker schrik. Gisterenavond kwam ik rond 23.00 thuis na een drukke dienst dus wilde lekker m'n bed in. Dan stijgt mijn stressniveau meteen weer als ik thuiskom en hetzelfde clubje inclusief handhaving weer zie staan.
Gisteren nog even met de handhaving gebeld omdat ik toch wel benieuwd ben wat nu de plan van aanpak is voor deze situatie. Ik volg de handhaving van mijn gemeente op insta en ik zag dit weekend een bericht staan met foto van die scooters die door mijn wijk razen bij de McDonalds. En dan eronder: goed gesprek gehad met groepje jongeren die overlast veroorzaken in de wijk (.... naam wijk waar ik woon). Ze genoten van hun ijsje bij de McDonald's.
Echt WTF hier zakt mijn broek van af. Wat een lachertje. De dag erop gewoon weer hetzelfde gezeik.
Handhaving zegt dat ze feitelijk hiermee niks kunnen. Politie verwijst me weer naar de handhaving.
Iemand ervaring met een situatie als deze? Valt er nog iets aan te doen ? Of moet ik dit maar accepteren?
woensdag 23 april 2025 om 13:17
Ik vind inderdaad dat pubers moeten kunnen chillen, maar het verbaast mij altijd dat dat bij niemand "mag". Dat er niemand is met een tuinhuis/afdak/grote schuur oid waar die jongens gewoon kunnen samenkomen. Ik ben er zelf op een gegeven moment ook mee opgehouden het steeds toe te staan, want elke avond zo'n groep jongelui in je tuin was mij ook te heftig. Maar als ik dat met meerdere ouders had kunnen delen, dan was het echt geen probleem geweest, want over het algemeen gedroegen ze zich beleefd (maakten alleen wel veel extra afval en soms luidruchtig). Maar de meeste ouders sturen hun kinderen gewoon de straat op, nee hier thuis mag je niet afspreken (ik woon op het platteland; het probleem is niet dat mensen hier geen ruimte hebben).
Ik heb het dan overigens over "gewone" hangjongeren die graag samenkomen en misschien lawaaierig zijn, maar niet crimineel.
woensdag 23 april 2025 om 13:20
Of ga zelf lekker chillen voor de woning van de burgemeester. Denk dat handhaving dan binnen een paar minuten de straat in komt rijden.Vlaginvaas schreef: ↑23-04-2025 13:07Druk zetten bij de gemeente…schrijf de lokale partijen aan via de griffie of ga naar een raadsvergadering. Gemeenteraad kan als enige druk zetten bij de burgemeester die eindverantwoordelijk is voor handhaving.
woensdag 23 april 2025 om 13:32
Ik denk ook, gezien de stappen die al gezet zijn, dat alleen zelf gaan ‘hangen’ gaat helpen. Alle hondeneigenaren die daar gaan chillen met de honden. Helemaal toevallig meteen iedere avond weer totdat ze weg zijn.
Wij hebben ook wel luidruchtige pubers die hangen maar die zijn wel aanspreekbaar (deels omdat ze zelf in de wijk wonen en de ouders dus bekend zijn): zetten scooters uit, gooien afval van McD en KFC netjes weg. Daar zit ook een grietje bij met een ernstig gebrek aan aandacht dat bij het minste of geringste alles bijeen moet gillen maar de meeste jongeren zijn ook net zo klaar met haar en haar geschreeuw als de rest van de bewoners
Wij hebben ook wel luidruchtige pubers die hangen maar die zijn wel aanspreekbaar (deels omdat ze zelf in de wijk wonen en de ouders dus bekend zijn): zetten scooters uit, gooien afval van McD en KFC netjes weg. Daar zit ook een grietje bij met een ernstig gebrek aan aandacht dat bij het minste of geringste alles bijeen moet gillen maar de meeste jongeren zijn ook net zo klaar met haar en haar geschreeuw als de rest van de bewoners

woensdag 23 april 2025 om 13:33
Zal wel aan mij liggen of ik word oud, maar ik vind Nederland in een heel rap tempo aan het verloederen. Inderdaad de scooter en fatbike-terreur. Overal vuilnis op straat, niet alleen in de grote steden. Gedoetjes en gedoe met drughandel en bijbehorende oorlogen onder jongeren die nog gewoon op school moeten zitten, gewoon in de straten met explosies en zo. Handhaven op overlast en puin storten zou al mooi zijn maar er gebeurt eigenlijk niks.
woensdag 23 april 2025 om 13:37
dat krijg je met jarenlange bezuinigingen op de zorg, jeugdzorg, politie, onderwijs, geestelijke gezondheidszorg etcmienbillekesjeuken schreef: ↑23-04-2025 13:33Zal wel aan mij liggen of ik word oud, maar ik vind Nederland in een heel rap tempo aan het verloederen. Inderdaad de scooter en fatbike-terreur. Overal vuilnis op straat, niet alleen in de grote steden. Gedoetjes en gedoe met drughandel en bijbehorende oorlogen onder jongeren die nog gewoon op school moeten zitten, gewoon in de straten met explosies en zo. Handhaven op overlast en puin storten zou al mooi zijn maar er gebeurt eigenlijk niks.
Ik weet niet wat jij gestemd hebt, maar kan zijn, dat je er zelf aan bijgedragen hebt.
woensdag 23 april 2025 om 13:38
hangjongeren is echt niet perse van deze tijd, dat gebeurde ook al toen ik nog puber was en in de tijd van mn ouders had je de nozems.mienbillekesjeuken schreef: ↑23-04-2025 13:33Zal wel aan mij liggen of ik word oud, maar ik vind Nederland in een heel rap tempo aan het verloederen. Inderdaad de scooter en fatbike-terreur. Overal vuilnis op straat, niet alleen in de grote steden. Gedoetjes en gedoe met drughandel en bijbehorende oorlogen onder jongeren die nog gewoon op school moeten zitten, gewoon in de straten met explosies en zo. Handhaven op overlast en puin storten zou al mooi zijn maar er gebeurt eigenlijk niks.
' de jeugd van tegenwoordig' is iets waar men het al 100 jaar over heeft.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
woensdag 23 april 2025 om 13:40
Tuurlijk moeten pubers kunnen chillen. En ik snap heus dat ze dat racen leuk vinden. Maar wat ik niet snap, hoezo in de vakantie iedere avond en in het weekend hele dagen. Misschien ben ik een oude zeur. Maar ik deed dat niet hoor. Ik had gewoon een bijbaantje al vanaf 14 jaar en moest op zaterdag er gewoon vroeg uit. En in de achoplvakanties werd er gewoon gewerkt en geld verdiend. Vind het wel raar dat er ouders zijn die het normaal en acceptabel vinden dat kind in vakanties iedere avond tot minstens middernacht de hort op is. Dat tolereerde mijn ouders echt niet. Gewoon vroeg je nest uit en aan het werk.Nietveelmaargenoeg schreef: ↑23-04-2025 13:17Ik vind inderdaad dat pubers moeten kunnen chillen, maar het verbaast mij altijd dat dat bij niemand "mag". Dat er niemand is met een tuinhuis/afdak/grote schuur oid waar die jongens gewoon kunnen samenkomen. Ik ben er zelf op een gegeven moment ook mee opgehouden het steeds toe te staan, want elke avond zo'n groep jongelui in je tuin was mij ook te heftig. Maar als ik dat met meerdere ouders had kunnen delen, dan was het echt geen probleem geweest, want over het algemeen gedroegen ze zich beleefd (maakten alleen wel veel extra afval en soms luidruchtig). Maar de meeste ouders sturen hun kinderen gewoon de straat op, nee hier thuis mag je niet afspreken (ik woon op het platteland; het probleem is niet dat mensen hier geen ruimte hebben).
Ik heb het dan overigens over "gewone" hangjongeren die graag samenkomen en misschien lawaaierig zijn, maar niet crimineel.
En hoe betaalt deze jeugd dan ook die scooters en fatbikes.
woensdag 23 april 2025 om 14:15
Op die partijen heb ik zéker niet gestemd.Lila-Linda schreef: ↑23-04-2025 13:37dat krijg je met jarenlange bezuinigingen op de zorg, jeugdzorg, politie, onderwijs, geestelijke gezondheidszorg etc
Ik weet niet wat jij gestemd hebt, maar kan zijn, dat je er zelf aan bijgedragen hebt.
Ouders hebben ook nog een verantwoordelijkheid in dezen.
woensdag 23 april 2025 om 14:41
Ja, dat doen ze nooit. Altijd bij iemand anders voor de deur. Die tip van zelf op het bankje gaan zitten zou ik nooit bedacht hebben, maar ik vind het wel een goede, als je dat samen met wat buurtbewoners kunt doen.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
woensdag 23 april 2025 om 14:49
Ik zou echt nooit om 22.00 nog op een bankje buiten met buurtbewoners willen gaan zitten om overlastgevende jongeren ofwel aan te spreken ofwel zorgen dat ze ergens anders gaan zitten.
Hier veel vuurwerk overlast en na vele malen aangesproken te hebben met als gevolg een ontzettend grote mond tot aan vuurwerk in mijn tuin, maak ik gewoon iedere keer een melding bij de gemeente of ik bel de politie.
Ik ben zelf ook jong geweest, en heb ook rondgehangen, maar wanneer volwassenen dan kwamen melden dat we rustiger moesten doen, dan deden we dat ook, of we verplaatsten ons weer. Echt no way dat we een grote mond hadden tegen hen of de politie. (Ook niet toen we 16/17 jaar oud waren)
Dat er meer gedaan moet worden aan buurthuizen vind ik een beetje onzin, die waren er toen wel of niet? Geen idee maar wij zaten er nooit. Plus, wij mochten vanaf ons 16e gewoon op stap, dus in de weekenden waren we in de kroeg of discotheek. Tegenwoordig moet je al snel 18+ zijn om ergens binnen te komen. En een 16/17 jarige gaat niet de hele avond bij zijn ouders binnen zitten. Het leven voor jongeren is gewoon een stuk beperkter nu dan 30 jaar geleden, terwijl de behoefte om bij elkaar te zijn nog hetzelfde is.
Maar ergens rondhangen zonder overlast is natuurlijk wel gewoon mogelijk, kennelijk is dat voor veel jongeren wel heel lastig. Dus TO ik zou gewoon meldingen blijven maken en eventueel investeren in goede oordopjes of noisecancelling koptelefoon.
Hier veel vuurwerk overlast en na vele malen aangesproken te hebben met als gevolg een ontzettend grote mond tot aan vuurwerk in mijn tuin, maak ik gewoon iedere keer een melding bij de gemeente of ik bel de politie.
Ik ben zelf ook jong geweest, en heb ook rondgehangen, maar wanneer volwassenen dan kwamen melden dat we rustiger moesten doen, dan deden we dat ook, of we verplaatsten ons weer. Echt no way dat we een grote mond hadden tegen hen of de politie. (Ook niet toen we 16/17 jaar oud waren)
Dat er meer gedaan moet worden aan buurthuizen vind ik een beetje onzin, die waren er toen wel of niet? Geen idee maar wij zaten er nooit. Plus, wij mochten vanaf ons 16e gewoon op stap, dus in de weekenden waren we in de kroeg of discotheek. Tegenwoordig moet je al snel 18+ zijn om ergens binnen te komen. En een 16/17 jarige gaat niet de hele avond bij zijn ouders binnen zitten. Het leven voor jongeren is gewoon een stuk beperkter nu dan 30 jaar geleden, terwijl de behoefte om bij elkaar te zijn nog hetzelfde is.
Maar ergens rondhangen zonder overlast is natuurlijk wel gewoon mogelijk, kennelijk is dat voor veel jongeren wel heel lastig. Dus TO ik zou gewoon meldingen blijven maken en eventueel investeren in goede oordopjes of noisecancelling koptelefoon.
woensdag 23 april 2025 om 15:01
Hele dagen, nee dat niet, maar ik ging vroeger (vanaf mijn 15e) in vakanties wel degelijk elke avond naar de soos of naar de kroeg (behalve maandag dan was alles dicht en bleven we thuis), en dan de volgende dag om 8 uur weer beginnen op mijn bijbaan zodat ik 's avonds het geld weer kon opmaken. En ik was echt braaf (geen drugs en op tijd thuis enzo) en mijn ouders echt streng, maar dat mocht gewoon en toen hingen alle 15-16-17 jarigen in de soos of kroeg. En dan de volgende dag inderdaad vroeg je nest uit en aan het werk ('s avonds een vent, …)muts87 schreef: ↑23-04-2025 13:40Tuurlijk moeten pubers kunnen chillen. En ik snap heus dat ze dat racen leuk vinden. Maar wat ik niet snap, hoezo in de vakantie iedere avond en in het weekend hele dagen. Misschien ben ik een oude zeur. Maar ik deed dat niet hoor. Ik had gewoon een bijbaantje al vanaf 14 jaar en moest op zaterdag er gewoon vroeg uit. En in de achoplvakanties werd er gewoon gewerkt en geld verdiend. Vind het wel raar dat er ouders zijn die het normaal en acceptabel vinden dat kind in vakanties iedere avond tot minstens middernacht de hort op is. Dat tolereerde mijn ouders echt niet. Gewoon vroeg je nest uit en aan het werk.
En hoe betaalt deze jeugd dan ook die scooters en fatbikes.
Mijn kinderen mochten niet elke avond de hort op omdat ik wist dat ze dan ergens rondhangen en dat vind ik niks, maar ik had ze wel gegund dat er een plek was waar ze leeftijdsgenoten konden treffen, ja elke dag in vakanties, want dat is zo belangrijk voor deze groep.
Nu kunnen ze pas vanaf 18 echt uitgaan, en dat is voor mijn gevoel "te laat", veel MBO-ers zijn dan al klaar met hun opleiding en beginnen aan het werkende leven, dat is niet meer het moment om nog uitgebreid te gaan chillen met leeftijdsgenoten.
woensdag 23 april 2025 om 15:26
Noise cancelling koptelefoon heb ik en helpt. Maar vind eigenlijk al van de zotte dat dat in eigen huis moet. Oordoppen dempen veel. Heb twee paar slaapoordoppen 1 normaal en 1 met witte ruis geluiden. Die dempen veel maar dus niet het geratel van die scooters.
woensdag 23 april 2025 om 15:54
woensdag 23 april 2025 om 16:09
Dit of het veldje nat maken/grond omploegen als het grond is......kan je vertellen ze gaan niet staan in de modder. En is goed voor de grond , verticuteren meer zuurstof. Wij hadden een veldje met overlast maar na het verplaatsen van bankjes en weghalen van struiken (dus veel losse aarde) was ineens iedereen verdwenen.Karrota schreef: ↑23-04-2025 15:54Mijn eerste gedachte was om poep op het bankje te smeren. Denk niet dat ze er dan nog willen chillen...
Stinkt wel. Maar ik zou liever stank hebben alleen als je er langsloopt dan zo vaak 's avonds/ 's nachts overlast.
Maargoed, misschien is dit meer een bewijs van mijn zieke geest![]()
Maar hoor alweer volop vuurwerk nu het vakantie is, er zijn al bushokjes gesneuveld.
Maar het is van de zotte dat je wegjaag methodes moet verzinnen......
Ik vind het knap dat sommige mensen het aan durven om ze aan te spreken en er geen ruiten erna sneuvelen (of erger). Of het ligt eraan of je de kids kent en de ouders .....
Zwijgen is geen zwakte maar een sterkte.
woensdag 23 april 2025 om 16:43
Ik ben ook wel hangjeugd geweest maar niet bij mensen voor de deur, dat vond ik niks aan. Er moest stiekem gerookt worden dus dat deden we in een speeltuin, park, ergens waar het groen en rustig was. We waren overigens prima aanspreekbaar, in die zin niet gevaarlijk of bedreigend.
Zou nog een keer een gesprek met handhaving zin hebben? En dan de focus leggen op verplaatsing naar een plek waar geen of weinig woonhuizen zijn?
Is er overigens een hangplek bij jullie in de buurt? Ik ben zeer van mening dat jeugd mag hangen, ik juich het ergens wel een beetje toe maar alsjeblieft niet in de buurt van woonhuizen.
Ik -als puber- was best wel gevoelig voor argumenten als "er liggen hier babytjes te slapen".
Maar goed, ik ben uit het jaar kruik.
Zou nog een keer een gesprek met handhaving zin hebben? En dan de focus leggen op verplaatsing naar een plek waar geen of weinig woonhuizen zijn?
Is er overigens een hangplek bij jullie in de buurt? Ik ben zeer van mening dat jeugd mag hangen, ik juich het ergens wel een beetje toe maar alsjeblieft niet in de buurt van woonhuizen.
Ik -als puber- was best wel gevoelig voor argumenten als "er liggen hier babytjes te slapen".
Maar goed, ik ben uit het jaar kruik.
.
woensdag 23 april 2025 om 16:56
Ik kom ook uit het jaar kruik, er was zeker hangjeugd, maar ik zat toch weer in een heel andere omgeving, blijkbaar. Niemand van mijn vrienden “hing”. Er werd een beetje over gepraat zoals ze nu over fatbikers praten. Dat waren dan mensen met Gilera’s en Visions.
Maar ja, enig snobisme was op mijn kakschool niet vreemd, dus daar kijk ik nou ook niet echt met trots op terug.
Maar ja, enig snobisme was op mijn kakschool niet vreemd, dus daar kijk ik nou ook niet echt met trots op terug.
woensdag 23 april 2025 om 17:08
Lila-Linda schreef: ↑23-04-2025 13:37dat krijg je met jarenlange bezuinigingen op de zorg, jeugdzorg, politie, onderwijs, geestelijke gezondheidszorg etc

woensdag 23 april 2025 om 17:13
Ik had een paar jaar geleden ook flink overlast van mensen die diep in de nacht herrie bleven maken met scooters, harde muziek etc. En mijn ervaring is dat de gemeente naar de politie verwijst. Maar ik bleef gewoon melden bij de gemeente en ook af en toe de politie als het echt te erg werd. Meer mensen in de straat deden hetzelfde en na een tijdje was het probleem eindelijk opgelost en heb ik de grootste overlast gevers niet meer gezien.
Kortom blijven melden bij de gemeente en politie tot er een oplossing komt, en vraag je buren, en iedereen die er last van heeft hetzelfde te doen.
Kortom blijven melden bij de gemeente en politie tot er een oplossing komt, en vraag je buren, en iedereen die er last van heeft hetzelfde te doen.
woensdag 23 april 2025 om 17:14
We hadden echt veel overlast van ze, niet alleen geluid, ook troep, vuurwerkbommen, veel ruzie, vechten, kinderen lastig vallen, drugs ect.MrsM schreef: ↑23-04-2025 14:49Ik zou echt nooit om 22.00 nog op een bankje buiten met buurtbewoners willen gaan zitten om overlastgevende jongeren ofwel aan te spreken ofwel zorgen dat ze ergens anders gaan zitten.
Dan wil je na 10 jaar elke zomer horror een paar avonden op een bankje hangen met je buren.
Ze zaten bij ons al veel eerder op de dag op ons mini kinderspeelplein/bankje en duurde dan tot diep in de nacht.
Dus als je zorgt dat je er al eerder zit dan gaan ze uiteindelijk weg en proberen dat nog paar keer totdat ze doorhebben dat ze er niet meer ongestoord kunnen etteren.
Als dan ook steeds politie en handhaving er komt kijken, al dan niet om te voorkomen dan een buurman ze gaat slaan ( arme man was superlief zou nooit iemand meppen maar was ook zat) is die plek niet meer fijn voor ze.
woensdag 23 april 2025 om 17:40
En een paar kapotte eieren erbijKarrota schreef: ↑23-04-2025 15:54Mijn eerste gedachte was om poep op het bankje te smeren. Denk niet dat ze er dan nog willen chillen...
Stinkt wel. Maar ik zou liever stank hebben alleen als je er langsloopt dan zo vaak 's avonds/ 's nachts overlast.
Maargoed, misschien is dit meer een bewijs van mijn zieke geest![]()

Voor iedereen een groene tuin
woensdag 23 april 2025 om 17:42
Stinkbommen....
woensdag 23 april 2025 om 17:43
Ik vind het niet zo'n raar plan. Een paar dames met breiwerkjes afgewisseld door een stel potige levensgenieters met donkere stemmen.
Is zoiets niet regelbaar, TO?
.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in