Solar bewegingsmelder/buitenlamp

27-10-2018 19:00 11 berichten
Hoi,
Weet iemand welke solar buitenlamp met bewegingsmelder goed is?
Eentje die voldoende oplaadt, ook als de zon niet schijnt en die dus niet aangesloten hoeft te worden aan elektriciteit.
Een solar lamp laad niet op als de zon niet schijnt
Ik heb er meerdere, van verschillende merken. Goedkoop en duur. Ik merk geen verschil in levensduur of functioneren. Heb de oudste nu een jaar of 8.

Opladen doen ze zodra het licht is, hoeft echt niet in de volle zon te zijn. Op een bewolkte dag laden ze ook op.

Mijn ervaring is dat vooral de plek waar je hem ophangt erg relevant is. Want: hoe vaak springt hij aan? Hangt hij vlakbij een boom waar de hele herfst blaadjes uit dwarrelen? Dan gaat hij elke paar minuten aan en is hij leeg voordat de nacht voorbij is. Hangt hij vlakbij de 'uitlaatbuis' van je cv-ketel? Dan springt hij steeds aan als je verwarming aan is en er een wolkje uitkomt, en is hij leeg ver voordat de nacht voorbij is. Hangt hij bij het konijnenhok? Dan springt hij aan elke keer als het konijn zich beweegt en is hij leeg voordat de nacht voorbij is. Ongeacht of het een goedkope of een dure lamp is.

Het scheelt wel welke batterijen je er in doet. Koop oplaadbare batterijen met extra grote capaciteit. Maar: op een druilerige korte winterdag laadt die misschien niet helemaal op.

Het beste is om m op een plek te hangen waar hij écht alleen maar aanspringt op de momenten dat je daadwerkelijk licht wil.
Nielus schreef:
27-10-2018 19:28
Een solar lamp laad niet op als de zon niet schijnt
In het pikkedonker niet nee. Maar overdag in de schaduw op een bewolkte dag wel hoor; het zonnepaneel hoeft niet direct in de zon te hangen.
Van de blokker. Laadt prima op en sensor heeft een groot bereik.
Ik heb nu een vrij goedkope van Led-lovers, hij was rond de 20eur.

Er op staat:
input 5.5 Vdc- 60mAh
Battery: 3.2 Vdc-600 mAh,Li-ion (1.92Wh)
Led: (0.2+0.5W) 0.7 W total

Hij sluimert als er geen beweging is, als er beweging is springt hij voor een sec of 5 aan op feller licht. Waar ik hem heb hangen is er zelden beweging.

Ik ben er niet tevreden mee, op minder zonnige dagen laadt hij niet voldoende op.

Ik vroeg mij af of een duurdere beter zou zijn, en welke dan, en waar ik op moet letten bij de aanschaf van een duurdere.
groef schreef:
28-10-2018 06:06
Van de blokker. Laadt prima op en sensor heeft een groot bereik.
Welke is dat?
appeltjesgroen schreef:
27-10-2018 20:10
In het pikkedonker niet nee. Maar overdag in de schaduw op een bewolkte dag wel hoor; het zonnepaneel hoeft niet direct in de zon te hangen.
Zo een zoek ik. Die dus ook voldoende oplaadt als het bewolkt is.
Er zit een batterij in een solarlamp, die het redelijk doet op warme zomerdagen. Worden de dagen korter, bewolkter dan merk je direct dat de lamp minder fel brandt. Korter. Soms springt hij amper nog aan.

De batterij die erin zit wordt zwakker door kou, net als een telefoon batterij of een e bike.

We hebben hier ooit eens voor veel geld "echt goede" solar lampen gekocht en opgehangen in de tuin, maar na een half jaar was het niks meer.
Nu alles verlicht met bedrade led tuinverlichting met een lichtsensor. Werkt perfect.

Die vergelijking met zonnepanelen gaat niet op, dat zijn dingen van veel hogere kwaliteit en meerdere vierkante meters groot...
Nielus schreef:
28-10-2018 12:27
Er zit een batterij in een solarlamp, die het redelijk doet op warme zomerdagen. Worden de dagen korter, bewolkter dan merk je direct dat de lamp minder fel brandt. Korter. Soms springt hij amper nog aan.

De batterij die erin zit wordt zwakker door kou, net als een telefoon batterij of een e bike.

We hebben hier ooit eens voor veel geld "echt goede" solar lampen gekocht en opgehangen in de tuin, maar na een half jaar was het niks meer.
Nu alles verlicht met bedrade led tuinverlichting met een lichtsensor. Werkt perfect.

Die vergelijking met zonnepanelen gaat niet op, dat zijn dingen van veel hogere kwaliteit en meerdere vierkante meters groot...
Ik snap dat een bedrade beter is dan een solar, maar ik wil het liefst juist de bedrading vermijden. Daarom dus op zoek naar een goede solar.

Ik merk dat als ik mijn lamp vol in de zon leg, dat hij het dan wel beter doet.

De muur waaraan hij hangt heeft enkel 'smorgens zon. Geen handige plek dus.
Hem er elke dag afhalen om in de middagzon te laten laden kon wel eens een oplossing zijn voor mij.
Sorry, zie net jouw vraag. Weet het type niet maar hij heeft een losse zonnencel, meter of drie snoer denk ik. Mijn vrouw heeft hem gekocht dus hij is beslist niet duur :-D .
Veder wat Nielus zegt maar er komt altijd nog wel wat licht uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven