(Sommige) Was stinkt

01-07-2016 10:13 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al zegt: als ik was, stinkt sommige was na het wassen nog. Het gaat dan vooral om de capuchontruien/ -vesten van mijn partner, maar ook om bepaalde oude shirts. Het lijkt net of er een geur van zweet icm oud water in zit, wat er niet uit gewassen wordt. Ik ruik de geur meteen al als ik de was uit de trommel haal, dus ik denk niet dat het aan het droogproces ligt. Het vervelende is dat ook de rest van de was ernaar gaat ruiken, terwijl die was wel prima uit de machine komt als er geen capuchontruien bij zitten.

Heeft iemand hier ervaring mee en/of tips voor?

Ik gebruik vaak azijn ipv wasverzachter, maar dat helpt niet. Ik heb wat gelezen over een poeder van HG speciaal voor zweetgeur dat bij de was zou kunnen, heeft iemand daar (goede) ervaringen mee?
Een paar vaatwastabletten in de trommel doen (zonder was) en dan een 90 graden programma draaien. Zo maak je de wasmachine schoon, zou best eens de oorzaak kunnen zijn.
Bij ons lag het aan de wasmachine, en de geur bleef voornamelijk hangen bij kleding die er langer over deed om te drogen. Kleding rook naar was wat te lang in de wasmachine had gezeten, wat niet het geval was.

Ik weet niet wat de oorzaak is bij jou, omdat je aangeeft dat het niet voor AL je kleding geldt.

Enige dat ik je kan aanraden is om het filter van de wasmachine even schoon te maken als je dat nog niet hebt gedaan. Soms is dat de oorzaak.
Stinkt het altijd?

Of enkele keren?
one way or another
quote:pecannootje schreef op 01 juli 2016 @ 10:20:

Bij ons lag het aan de wasmachine, en de geur bleef voornamelijk hangen bij kleding die er langer over deed om te drogen. Kleding rook naar was wat te lang in de wasmachine had gezeten, wat niet het geval was.

Ik weet niet wat de oorzaak is bij jou, omdat je aangeeft dat het niet voor AL je kleding geldt.

Enige dat ik je kan aanraden is om het filter van de wasmachine even schoon te maken als je dat nog niet hebt gedaan. Soms is dat de oorzaak.

Ik heb wel een heul oude machine, maar dan zou toch alle was zo moeten gaan ruiken? En de was stinkt al als het uit de machine komt, dus nog voor het drogen. Ook als ik de artikelen bij mijn ouders was en direct in de droger stop (heb ik zelf niet), blijft het stinken. Daardoor heb ik het idee dat het niet per se aan mijn machine ligt, aangezien het ook stinkt als het daar gewassen is.

Ik doe wel Calgon bij de was en eens in de zoveel tijd draai ik een lege trommel met soda op 90 graden, maar dat heeft ook niet geholpen.
Ik heb het soms ook en het lijkt wel of witte was altijd lekkerder en frisser ruikt. Het kledingstuk dan Apart wassen wil wel eens helpen maar niet altijd.
Het ligt echt aan de kleding.

Ik heb het ook met vesten en capuchontruien van zoon.

Ik was ze tegenwoordig maar apart anders gaat alles wat er bij zit er naar ruiken.

Ik lees mee voor de gouden tip
quote:Blonddie schreef op 01 juli 2016 @ 10:23:

Stinkt het altijd?

Of enkele keren?De capuchontruien en bepaalde shirts stinken altijd, en dan ruikt de rest van de was er ook naar. Alsof de geur wordt overgedragen op de andere was. Was ik zonder die capuchontruien en shirts, dan stinkt de overige was niet.
quote:Marjo41 schreef op 01 juli 2016 @ 10:27:

Het ligt echt aan de kleding.

Ik heb het ook met vesten en capuchontruien van zoon.

Ik was ze tegenwoordig maar apart anders gaat alles wat er bij zit er naar ruiken.

Ik lees mee voor de gouden tip Heb jij toevallig ervaring met dat HG spul tegen zweetkleren? Ik denk dat ik dat anders maar ga halen om te proberen, tenzij iemand daar slechte ervaringen mee heeft. Ik vind het alleen wel duur, iets van 6 euro voor zo'n pot, en als het werkt: prima, maar anders vind ik het zonde. Vandaar dat ik twijfel
Ik doe 1 keer per week de was en mijn eerste wasje komt er ook stinkend uit. Beetje zweetvoetengeur. Als ik het ophang om te drogen gaat de geur overigens wel weer weg en ruikt het heerlijk naar wasmiddel.

De wasjes daarna ruiken gewoon normaal. Eerst dacht ik dat het kwam door vieze sokken ofzo, maar dat bleek niet het geval (als mijn eerste was alleen maar handdoeken zijn, is het hetzelfde). Met vaatwastabletten en 90 graden geprobeerd, maar dat hielp niet helemaal. Nu weet ik wat het is. Na de laatste was doe ik de deur van de wasmachine dicht. Een week later gaat ie pas weer open. Nu laat ik m op een kier en een dag voor 'wasdag' gaat ie helemaal open. (Kan helaas niet elke dag ivm onhandige plek). Daarin merk ik echt verschil!
Sinds ik weer overgestapt ben op poeder ruikt mijn was sowieso weer stukken frisser!

Bij nare luchtjes kan ook een schepje biotex uitkomst bieden!

Op welke temperatuur draai je de was?

Misschien een idee om de stinkende was op 60 graden te draaien?
quote:afrodite05 schreef op 01 juli 2016 @ 10:29:

[...]

Heb jij toevallig ervaring met dat HG spul tegen zweetkleren? Ik denk dat ik dat anders maar ga halen om te proberen, tenzij iemand daar slechte ervaringen mee heeft

Nee nog niet geprobeerd.

Wel azijn, vaatwastabletten enz enz.

Dus als jij het nou even test dan weet ik of het helpt
quote:Theemeteenkoekje schreef op 01 juli 2016 @ 10:30:

Ik doe 1 keer per week de was en mijn eerste wasje komt er ook stinkend uit. Beetje zweetvoetengeur. Als ik het ophang om te drogen gaat de geur overigens wel weer weg en ruikt het heerlijk naar wasmiddel.

De wasjes daarna ruiken gewoon normaal. Eerst dacht ik dat het kwam door vieze sokken ofzo, maar dat bleek niet het geval (als mijn eerste was alleen maar handdoeken zijn, is het hetzelfde). Met vaatwastabletten en 90 graden geprobeerd, maar dat hielp niet helemaal. Nu weet ik wat het is. Na de laatste was doe ik de deur van de wasmachine dicht. Een week later gaat ie pas weer open. Nu laat ik m op een kier en een dag voor 'wasdag' gaat ie helemaal open. (Kan helaas niet elke dag ivm onhandige plek). Daarin merk ik echt verschil!Bij mij staat de deur altijd open (tenzij hij draait natuurlijk), dus daar ligt het niet aan
Ik kan die geur ook niet omschrijven.

Het is geen zweetlucht.

Dat heb je weleens in hele oude t-shirts.

Daar helpt niks tegen, die gooi ik gewoon weg.
Volgens mij heeft dat iets met de kleurstof van de trui te maken. Wij hebben ook eens een zwarte trui gehad die dat had en een oranje shirt. Beiden waren van katoen.

Ik heb die zwarte trui weleens op 90 graden gewassen en toen was het weg, maar het kwam daarna weer terug.

Ik heb een tijd geen wasdroger gehad en de dikke handdoeken gingen ook ruiken doordat ze te langzaam drogen en een centrifuge niet meer tot de standaard huishouding behoort.

Verwarmt je wasmachine nog goed? Wij hebben een kapot verwarmingsspiraal gehad en na een tijdje gingen steeds meer kledingstukken vreemd ruiken.
quote:verbena78 schreef op 01 juli 2016 @ 10:31:

Sinds ik weer overgestapt ben op poeder ruikt mijn was sowieso weer stukken frisser!

Bij nare luchtjes kan ook een schepje biotex uitkomst bieden!

Op welke temperatuur draai je de was?

Misschien een idee om de stinkende was op 60 graden te draaien?Normaal gesproken waste ik op 30 graden, maar inmiddels alweer 2 jaar op 40 (handdoeken etc op 75 of 90), maar dat maakt geen verschil. Ik durf die capuchontruien niet op 60 te draaien, bang dat het krimpt (en geïrriteerde vent als resultaat, hij houdt van die truien, ruikt de geur niet vanwege zijn chronische verkoudheid)
Kun je de kleding niet heter wassen?

Wat ik bij puberstank-kleding wel doe is de ´oksels´ insmeren met afwasmiddel voor ze de wasmachine in gaan
quote:afrodite05 schreef op 01 juli 2016 @ 10:36:

[...]

Normaal gesproken waste ik op 30 graden, maar inmiddels alweer 2 jaar op 40 (handdoeken etc op 75 of 90), maar dat maakt geen verschil. Ik durf die capuchontruien niet op 60 te draaien, bang dat het krimpt (en geïrriteerde vent als resultaat, hij houdt van die truien, ruikt de geur niet vanwege zijn chronische verkoudheid)

Wat je dan zou kunnen proberen is die kleding voor het wassen een tijdje in een emmertje in de week zetten met een schepje biotex groen!

Ik was overigens een hoop kleding wat eigenlijk niet mag stiekem toch op 60 graden nog nooit wat gekrompen maar goed ik was enkel voor mezelf :-)
Ik herken die geur die je omschrijft. Bij mij hielp het om voortaan weer waspoeder te gebruiken in plaats van vloeibaar wasmiddel.
quote:PattyJupiter schreef op 01 juli 2016 @ 10:35:

Volgens mij heeft dat iets met de kleurstof van de trui te maken. Wij hebben ook eens een zwarte trui gehad die dat had en een oranje shirt. Beiden waren van katoen.

Ik heb die zwarte trui weleens op 90 graden gewassen en toen was het weg, maar het kwam daarna weer terug.

Ik heb een tijd geen wasdroger gehad en de dikke handdoeken gingen ook ruiken doordat ze te langzaam drogen en een centrifuge niet meer tot de standaard huishouding behoort.

Verwarmt je wasmachine nog goed? Wij hebben een kapot verwarmingsspiraal gehad en na een tijdje gingen steeds meer kledingstukken vreemd ruiken.Geen idee, als de handdoekenwas eruit komt voelt het nog wel warm, dus ik denk dat dat wel goed zit. Maar zoals eerder gezegd: ook bij andere wasmachines (van ouders, van zus) speelt dit probleem als ik die vervloekte truien (diepe frustratie ja ) was.
Ik had dit ook. Sinds kort doe ik een scheut keuken azijn erbij en ik doe nog wat azijn bij de wasverzachter en mijn was ruikt weer heerlijk
Ik gebruik dat HG poeder tegen nare geurtjes voor sportkleding en ben er erg tevreden over. Ik gebruik het overigens wel alleen voor mijn sportkleding, omdat ik veel zweet en de geur er anders in blijft hangen - ook na het wassen. Je hoeft er niet zo veel van te gebruiken. Ik was 1 keer per week mijn sportkleding met ongeveer 1 el van het poeder en doe een half jaar met een pot.
quote:lilalinda schreef op 01 juli 2016 @ 10:38:

Kun je de kleding niet heter wassen?

Wat ik bij puberstank-kleding wel doe is de ´oksels´ insmeren met afwasmiddel voor ze de wasmachine in gaanDan zou ik die hele truien moeten gaan insmeren. Maar ik weet ook niet 100% zeker of het wel zweet is, in de capuchon zelf zou je niet zo vaak zweten toch? Of bij de boord van de mouwen. Ik denk dat die geur een combi is van verschillende geuren, o.a. dus zweet, maar ook oud water.
quote:lushcooking schreef op 01 juli 2016 @ 10:42:

Ik gebruik dat HG poeder tegen nare geurtjes voor sportkleding en ben er erg tevreden over. Ik gebruik het overigens wel alleen voor mijn sportkleding, omdat ik veel zweet en de geur er anders in blijft hangen - ook na het wassen. Je hoeft er niet zo veel van te gebruiken. Ik was 1 keer per week mijn sportkleding met ongeveer 1 el van het poeder en doe een half jaar met een pot.Nou, dan ga ik denk ik ipv een sportwas een capuchontruienwas draaien met dat spul. Was ik de rest gewoon zoals ik het altijd doe. Heb vloeibaar wasmiddel (vroeg iemand anders hierboven geloof ik) net een nieuwe voorraad gehaald dus overstappen op poeder vind ik nu niet handig. Haal je dat spul bij de appie ofzo? Kruidvat?
Hier ook last van met de t shirts van mijn vriend, muffe lucht maar als het droog is ruik je het niet meer. Toen ik ze in de droger deed bleef de geur juist langer hangen.

Ik was nu met poeder en ipv wasverzachter gebruik ik azijn. Wanneer het weer erger wordt laat ik de t shirts een nacht weken in de azijn (met water) en dan gaat de geur er weer uit.
..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven