Spaarlampen

07-11-2013 09:10 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar jaar geleden heb ik eens een paar spaarlampen gekocht, maar die hadden van dat lelijke, spierwitte licht. Omdat ik nog genoeg gloeilampen had liggen, ben ik gewoon weer gloeilampen gaan gebruiken en hangen de lelijke spaarlampen nu o.a. in de garage.

Nu moet ik toch echt aan de spaarlampen, maar er is me eens verteld dat deze toch nooit zulk mooi zacht licht geven als een gloeilamp. Klopt dat? Of zijn er inmiddels spaarlampen die zacht, een beetje gelig licht geven (en welke merken hebben mooi licht)?

Daarbij heb ik ook een kroonluchter met van die vlammetjeslampen. Zijn die er ook in spaarlampuitvoering? En, ook belangrijk, kunnen die ook op een dimmer?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Ik vind de spaarlampen van Ikea prettig, die geven mooi zacht licht.

Je zou voor je vlammetjeslamp halogeenlampen kunnen gebruiken, die zijn te dimmen, spaarlampen niet. Ik heb een lamp gehad met halogeenlampjes en gedimd was het mooi licht.
Je kan gele lampjes van Phillips kopen, die geven heel warm licht. Bij de blokker, zijn wel duur.
Ik heb nu de ledlampen (gewoon in zo'n gloeibol met normale fitting) bij Ikea gekocht. Bevallen prima. Zijn wel duur (tussen de 8-10 per stuk) maar dat schijnt zich wel terug te verdienen.
Ik heb ook spaarlampen van Ikea en daar komt zeker geen spierwit licht uit.

Daarbij heb ik een aantal LED lampen van het huismerk van de Gamma (kan ook Praxis of iets anders geweest zijn) en daar komt ook mooi licht uit.
Waarom zou je overgaan op de spaarlamp?

Nadat ik de rekenkamer had gezien wist ik het antwoord: http://derekenkamer.kro.n ... 3/afleveringen/25-07-2013

Je bespaard niks. En die spaarlampen zijn nog slecht voor het milieu ook.

LED is dan een veel beter alternatief.
Wat mamalinus zegt!
Pak van mijn hart dat ik er gewoon nog gezellig bij kan zitten 's avonds Bedankt voor de tips.

Mamalinus, ik wist dat niet, dat ze slecht voor het milieu zijn. Maar als ik LED wil hebben, waar kan ik die kopen en wat voor merken en zo? (sorry, ik ben echt een totale leek op dit gebied)
LED lampen kun je gewoon bij de Blokker en de bouwmarkt kopen. Ze zien eruit als peertjes.
Ik heb onlangs nog gewoon gloeilampen gekocht. Op internet worden ze nog veel aangeboden.

Spaarlampen geloof ik niet zo in. De LED technologie ontwikkelt zo snel, over een paar jaar heb je daar vaste mooie lampen van. En tot die tijd dus gewoon de gloeilamp.
Een spaarlamp mag je ook niet gewoon in de prullenbak gooien. Er zit kwik in. Ze moeten hem helemaal uit elkaar halen en verwerken.

Je kan overal LED kopen. IKEA heeft het ook.
Lekker sfeervol, led. Geeft zo'n fijn ziekenhuisgevoel.

Ik heb een spaarlamp, van Ikea. Die gaat inmiddels al een of acht mee. Voor de rest heb ik halogeen, doet het prima.
Mijn ledjes zijn heel okee, eigenlijk. Gewoon zacht geel licht.
Ik zou gaan voor LED. Deze zijn inmiddels voor alle fittingen beschikbaar. Ook de dimbare variant. Duur in aanschaf, maar zéér zuinig en erg lange levensduur. Verdient zichzelf echt wel terug en je hoeft geen lampen meer te verwisselen...
De goedkoopste LED is te vinden bij de Action. Kosten lachwekkend weinig.
quote:Cateautje schreef op 07 november 2013 @ 10:33:

De goedkoopste LED is te vinden bij de Action. Kosten lachwekkend weinig.Vind ik leuk!
Op de plekken waar ik spaarlampen heb gebruik ik de gewone fluorescentielamp; LED vind ik alleen maar in effectfeestverlichting mooi genoeg.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik heb wel LED binnenkastverlichting die ik alleen maar aandoe als het echt moet zó lelijk wordt alles.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:bootje_op_de_golven schreef op 07 november 2013 @ 10:12:

Lekker sfeervol, led. Geeft zo'n fijn ziekenhuisgevoel.

Ik heb een spaarlamp, van Ikea. Die gaat inmiddels al een of acht mee. Voor de rest heb ik halogeen, doet het prima.Nee hoor, ik heb gewoon een led-peertje in mijn schemerlampen. Laag aantal lumen (vergelijkbaar met 30 Watt ofzo) gekozen.
quote:Cateautje schreef op 07 november 2013 @ 10:33:

De goedkoopste LED is te vinden bij de Action. Kosten lachwekkend weinig.

De goedkoopste hebben ze niet meer. Dat waren die van 1,2 en 3 watt voor ongeveer 3 en 4 euro.

De laatste die ik heb gekocht zijn 4 en 6 watt. Die geven 44% meer licht en dat doen ze ook. Zelfs met een kapje erop (en dat bepaalt toch voor het grootste deel het schijnsel) geven ze meer licht en minder warmte dan een spaarlamp van 15 watt. Die spaarlamp was gloeiend heet toen ik die er uit draaide. (Ik had gewoon meer licht nodig in de keuken en badkamer.) Ze kosten ook meer en wel 5 en 6 euro. Heb uitgerekend dat ik dat in de keuken in 1 jaar voor bijna het hele bedrag aan energiebesparing heb terug verdiend.
Hier ook spaarlampen van Ikea. Het licht is wat witter dan met flame-gloeilampen maar geeft zeker geen ziekenhuis gevoel.

Voor mijn lampjes met witte kapjes heb ik de spaarlampen gewoon "geverfd" met nagellak.
Ik vind geen enkele spaarlamp of ledlamp mooi, er zit altijd zo'n grauwsluier over het licht, zelfs als dat voldoende geel is. Ik vrees dat ik over een tijdje alleen nog maar halogeen als optie heb en dan lelijk (spaarlamp)licht boven de eettafel en in de wc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven