strijktips AUB

20-08-2012 10:44 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Wij zijn een restaurant begonnen en ik heb de eervolle taak de was te doen :(

We dragen in de bediening lange witte schorten van 100% katoen.

Ik was ze op 90 graden en daar komen ze flink gekreukt uit. Zonder te drogen (want dat bleek helemaal niet te werken) strijk ik ze met stoom, en NOG blijft het een gekreukt geheel, grrrrr.

Alle tips zijn welkom!

Groetjes!
Al geprobeerd om minder hard te centrifugeren? Dat doe ik meestal als ik overhemden/pantalons in de was heb zitten, krijg je én minder kreukels én doordat je was nog wat nattig is strijkt het makkelijker.
Je kunt ze het beste strijken als ze nog vochtig zijn. Ik weet niet hoeveel je er elke dag moet wassen maar ik zou die klus erg snel uitbesteden
Misschien stijfsel gebruiken?

http://www.fbt-online.be/fbt/fbt.nsf/d6 ... k%20stijfs
Plantenspuit erbij zetten, nat spuiten,oprollen,en na een half uurtje strijken op de hoogste stand.
Bestaan er geen kreukvrije schorten?

En kun je zo'n grote bedrijfswas niet gewoon uitbesteden?
Ik doe ook strijken op nog vochtig wasgoed, minder centrifugeren en goed strak ophangen.

Voordat het droog is strijken met stoom.
minder centrifugeren ga is zeker proberen, tja en uitbesteden zou helemaal fijn zijn, maar ja, alles om een beetje de kosten te drukken he!

Thanx!
Als je een op 90 graden gewassen schort niet recht kan strijken lijkt het me eerder dat er was mis is met je strijk apparaat.
i'm on a seafood diet, i see food and i eat it
quote:galadriel schreef op 20 augustus 2012 @ 10:51:

Ik doe ook strijken op nog vochtig wasgoed, minder centrifugeren en goed strak ophangen.

Voordat het droog is strijken met stoom.

Dit inderdaad. En voortaan spullen kopen/maken van kreukvrije stof, is wat duurder maar scheelt echt heel veel werk.

Oh ja, en je hebt toch wel een professioneel stroomstrijkijzer/generator? Dat lijkt me nu de eerste stap.
Stijfsel idd! Ik had vroeger opschool ook witte sloof en koksbuis. Mijn moeder waste deze altijd met stijfsel en ik zag er altijd piekfijn uit!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Je strijkijzer is waarschijnlijk niet heet genoeg. Je hebt er één nodig met een hoog wattage.
Niet harder dan op 800 toeren centrifugeren, daarna even in de droger en stand "mangeldroog" kiezen. Hierna direct droogstrijken! Oh, en als er touwtjes aan de sloven zitten, bij elkaar pakken en in een lus vastmaken! (alle touwtjes die maar aan één kant vast zitten aan de sloof)
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Wat voor strijkijzer heb je? Zo'n grote stoommachine?
quote:-Bladora- schreef op 20 augustus 2012 @ 11:04:

Stijfsel idd! Ik had vroeger opschool ook witte sloof en koksbuis. Mijn moeder waste deze altijd met stijfsel en ik zag er altijd piekfijn uit!

Ik ga dat ook zeker proberen, bedankt!

PS aan mijn strijkijzer heb ik nooit wat gemerkt, net een nieuwe, met zo'n onderstel zeg maar...
@ Tickel, haha ja die knoop heb ik al gehad ja!!!!
Trouwens, als je een ander apparaat wil proberen: ik zag dat Tefal momenteel een 90-dagen niet-goed-geld-terug actie heeft op stoomgeneratoren.
quote:lekkerpuh schreef op 20 augustus 2012 @ 11:11:

@ Tickel, haha ja die knoop heb ik al gehad ja!!!!Probeer de trommel eens te vullen met de helft sloven, de andere helft thee/keukendoeken. Dus niet een hele trommel vol sloven.
Ik zou toch kijken of je dit niet kan uitbesteden. wasserijen
Het zijn nog nieuwe sloven neem ik aan, die worden op termijn soepeler. Verder inderdaad de linten knopen, niet te veel tegelijk in de machine, en vochtig strijken.

En misschien kan je op MP ofzo een strijkmachine op de kop tikken. (Zo'n ronde rol) Ik had er eentje voor 15 euro en jarenlang plezier.

Theedoeken streek ik trouwens niet, gewon strak ophangen of in de droger en dan gelijk vouwen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Hoe vaak zijn alle schorten al gewassen. Ik merk namelijk zelf ( katoenen broeken/overhemden) vaak dat de eerste twee à drie keer wassen/strijken moeilijker zijn dan alle volgende keren.

Verder alle tips van korter centrifugeren en vochtig strijken zou ik ook doen. Wasserij lijkt mij ook handig, maar aan de andere kant is zelf doen ook het eerste verdiend. En het lijkt mij nou niet echt een vervelende klus. Om hoeveel schorten per dag gaat het?
quote:-Bladora- schreef op 20 augustus 2012 @ 11:04:

Stijfsel idd! Ik had vroeger opschool ook witte sloof en koksbuis. Mijn moeder waste deze altijd met stijfsel en ik zag er altijd piekfijn uit!Hier is je oplossing TO. Breng je schorten bij de moeder van Bladora .
Naar een wasserij brengen is best kostbaar hoor. Ik zou voor de volgende keer voor de kok gewoon katoen nemen, is even stug in het begin, maar wel redelijk "brand veilig". Voor de bediening de volgende keer een sloof kopen met wat polyester erin.
Ik kan veel met de tips, bedankt! We hebben 25 sloven, waarvan er ongeveer 5 a6 vies worden, dus geen trommels vol gelukkig! Maar ik ben een pietje precies, wil het graag STRAK hebben...

Ik ga aan de slag!
Zodra het wasprogramma afgelopen is, meteen de was eruit halen en niet nog een tijd laten zitten. Als het eruit komt meteen strijken terwijl het nog vochtig is, je strijkt het dan droog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven