Studentenkamer tips gevraagd

31-01-2017 09:44 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Mijn dochters zoeken een studentenkamer voor tijdelijk. Nu zijn ze ook online aan het zoeken en komen van de ene site naar de andere site. Kamertje.nl, kamernet.nl al die zoek sites vragen een bijdrage per maand zodat je kan doorklikken naar de reactie pagina. Maar daar staat dan heel vaak een makelaar en die wil ook weer een inschrijfbedrag ontvangen voor dat ze informatie geven. Je bent al 50 euro kwijt voor je een reactie kan geven. Het voelt niet goed dat er al 2 partijen profiteren van het feit je woonruimte zoekt voor je ook maar contact hebt over een eventuele woonruimte...

Pakken we dit verkeerd aan of is het daadwerkelijk zo dat in studentenkamerland voor niets de zon op gaat, de rest moet je betalen?
sleutelbos wijzigde dit bericht op 31-01-2017 09:45
Reden: teveel letters in een woord
% gewijzigd
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!
Op facebook een bericht plaatsen
Het is zoals je het schetst. Maar uiteindelijk gaan veel kamers volgens mij viavia dus is het ook handig Facebook pagina's van hogescholen/universiteiten in de gaten te houden. Vooral bij tijdelijke kamers die eigenlijk niet onderverhuurd mogen worden etc.
Zolang je dochter geen netwerk heeft in de stad waar ze gaat studeren en dus niet viavia een kamer kan regelen, zit je denk ik wel vast aan het online zoeken. Op Facebook bestaan ook groepen waarin kamers worden aangeboden, hebben jullie dat al geprobeerd? Dat kost in ieder geval geen geld.

Kamernet is de beste website geloof ik en dat kost inderdaad geld. Bemiddelingskosten voor studentenkamers mag sinds 1 juli 2016 niet meer, tenzij je de makelaar opdracht geeft op zoek te gaan naar een kamer.
Kamertje.nl en kamernet zijn oplichting. Ze laten je kamers zien die oud zijn of op openbare sites staan.

En inderdaad. Die kosten mogen niet meer
To in welke stad studeert ze? Misschien kunnen wij je helpen met zoeken.
Niet helemaal waar filee. Kamernet biedt zelf geen kamers aan, mensen kunnen daar zelf een advertentie plaatsen. Je moet betalen om te kunnen reageren, dat is helaas waar en helaas is het ook veel geld. Ik ben afgelopen jaar naar een grote stad verhuisd waar ik niemand kende en waar kamernood heerst, ik heb toen wel gebruik gemaakt van kamernet. Ideaal is anders, maar ik hoef nu iig niet in een hostel te wonen, zoals sommige studiegenootjes de eerste paar maanden van de studie (dat loopt overigens ook aardig in de kosten dan)
Ik heb goede ervaringen met kametnet hoor.
Inschrijven bij DUWO. Inschrijving kost €38 en is 8 jaar geldig.

Je kan alleen reageren op woningen in je studiestad, dus kijk eerst even op hun site
Als kamernet en dergelijke werkt dan wil ik daar best voor betalen. Maar ik ben er gewoon voorzichtig mee.

Facebook is ook ingezet.

De situatie is een beetje bijzonder. Dochter 1 loopt stage in Utrecht en is daar alle dagen van de week. Dochter 2 loopt ook stage in Utrecht maar is daar 3 dagen aanwezig, 2 dagen is bij het ouders huis in de buurt. Nu wordt er door de stagebedrijven van beide nog rekening gehouden met de reistijd. Maar het reizen is wel zwaar. Ze zoeken dus een tijdelijke kamer tot ongeveer eind juni.

Het meest ideale zou zijn een kamer vaar je ook 2 nachten met zijn tweetjes zou kunnen slapen. Ze zijn even oud, roken en drinken niet en gaan in het weekend weer naar huis.

Ze zoeken in en om Utrecht met een straal van maximaal 40 minuten met het openbaar vervoer.
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!
Anti kraak zou mss kunnen?
Antikraak hebben ze ook al naar gekeken. Ook die bedrijven willen een soort inschrijfgeld ontvangen.

Heeft iemand ervaring met Adhoc, Intervest of Villex? Inschrijven zou geen probleem zijn maar bij veel aanbiedingen staat dat er een wachtlijst voor is.
De info zoals je het hier neerzet, zetten jullie dat ook zo in een berichtje naar potentiële verhuurders/huisgenoten? Zo ja, dan is er misschien ruimte voor verbetering

Als ik terugdenk aan mijn eigen tijd als kamerbewoner, zochten wij in een huisgenootje het liefst iemand die het gezellig vond om erbij te wonen en die het leuk vond om af en toe samen te eten of een wijntje te drinken. Ook als het maar ging om een tijdelijke huisgenoot. En ik woonde dan niet per se in een erg hecht huis, er bestaan ook huizen met 1x in de week huisavond, gezamenlijke weekendjes weg, etc. Ik zou daarom zeker niet in een advertentie vermelden dat dochter elk weekend naar huis gaat en dat de kamer tevens dient als logeerplek van dochter 2. Voor de huisgenoten komt dat namelijk niet over alsof ze er een gezellige huisgenoot bij krijgen ;)

Het is een beetje als solliciteren. Je solliciteert op een baan omdat je geld wil verdienen, maar de werkgever wil meer horen, waarom je een meerwaarde bent voor dat bedrijf. Dat is met reageren op kamers net zo: de verhuurder/huisgenoten snappen dat iemand woonruimte zoekt, maar willen graag weten wat iemand voor toevoeging is aan het huis.
Dank je Downton dat is een goede tip. Ik had het op die manier nog niet bekeken en het is ook logisch.

Ik ga dit in ieder geval in de groep gooien.
Utrecht? Dan ook inschrijven bij Woningnet! Daar zijn ook kamers.

En kijk eens bij SSU, die hebben zowel kamers als kleine flatjes. Misschien is dat nog een optie voor je dochters?
Ik heb goede ervaringen met Kamernet hoor. Ik heb leuke kamer gevonden (tijdelijk) in Amsterdam (ik kon zelfs kiezen tussen 2) en mijn eigen kamer destijds tijdelijk 2x onderverhuurd voor stages. Kost inderdaad wat maar werkte destijds top (heb ik het wel over 10 jaar geleden)

Utrecht is lastig beste zou zijn onderhuur van iemand die ook op stage is, facebook groepen of lokale hoeken zou nog optie kunnen zijn?
SSh en Woningnet hebben maar een paar kamers in het aanbod en vragen om inschrijfgeld. Die houden ze nog even op een laag pitje.

Utrecht is echt lastig daarom zoeken ze ook in Amersfoort, Zeist, Arnhem, Wageningen en dergelijke. Ze hebben OV dus in een straal ongeveer 40 minuten met het OV vanaf Utrecht centraal.
Woningnet bouw je wel al meteen woonjaren/wachttijd op, dat scheelt weer als ze daar straks willen blijven.

Nog een paar plaatsen voor op je lijstje: Nieuwegein, Houten, IJsselstein, Vianen.
Gewoon via fb zoeken naar kamer te huur Utrecht. Kom je zat tegen.

Ik heb net even gekeken en ik vond er gelijk al een op uithof voor 500 incl!
Stichting Tijdelijk Wonen biedt anti kraak aan volgens mij. Ik heb hier een tijd geleden gehospiteerd en ik krijg nog steeds heel veel mails met uitnodigingen voor hospiteeravonden. Succes!
Er zijn veel facebookpagina's a la 'kamers in stad x'. In mijn stad wordt kamernet nauwelijks nog gebruikt. die facebookpagina was een beetje een 'tegenbeweging' omdat iedereen het spuugzat was zo veel geld neer te tellen om uberhaupt maar te mogen reageren op een kamer. Kamernet is niet meer nodig. Het handige van zo'n facebookpagina is dat de aanbieders van de kamer, die dus een huisgenoot zoeken, door de facebookpagina van de reageerders te bekijken, alvast een beetje kunnen zien wat voor vlees ze in de kuip hebben. In mijn laatste kamerwoonperiode was dit net in opkomst, en zo heb ik toch nog een heel leuk huis gevonden. Ik ben daar uiteindelijk weggegaan omdat ik ging samenwonen.
Er zijn veel facebookpagina's a la 'kamers in stad x'. In mijn stad wordt kamernet nauwelijks nog gebruikt. die facebookpagina was een beetje een 'tegenbeweging' omdat iedereen het spuugzat was zo veel geld neer te tellen om uberhaupt maar te mogen reageren op een kamer. Kamernet is niet meer nodig. Het handige van zo'n facebookpagina is dat de aanbieders van de kamer, die dus een huisgenoot zoeken, door de facebookpagina van de reageerders te bekijken, alvast een beetje kunnen zien wat voor vlees ze in de kuip hebben. In mijn laatste kamerwoonperiode was dit net in opkomst, en zo heb ik toch nog een heel leuk huis gevonden. Ik ben daar uiteindelijk weggegaan omdat ik ging samenwonen.
quote:Sleutelbos schreef op 31 januari 2017 @ 11:32:

SSh en Woningnet hebben maar een paar kamers in het aanbod en vragen om inschrijfgeld. Die houden ze nog even op een laag pitje.

Utrecht is echt lastig daarom zoeken ze ook in Amersfoort, Zeist, Arnhem, Wageningen en dergelijke. Ze hebben OV dus in een straal ongeveer 40 minuten met het OV vanaf Utrecht centraal.Ik zou ze sowieso aanmoedigen om zichzelf aan te melden voor woningnet. Ook als ze niet op kamers willen. Een koophuis is in de meeste gevallen niet erg realistisch als eerste woning. Particuliere huur kan erg duur zijn, helemaal als je niet direct een (passende en goedbetaalde) baan krijgt na het afstuderen. Wachttijden op woningnet zijn vaak erg lang, als ze zich dan pas inschrijven mogen ze blij zijn als ze binnen 5 jaar een (goede) woning hebben.
Utrecht stad is de wachttijd minimaal 10 jaar, omgeving Utrecht (Nieuwegein, Houten, IJsselstein e.d.) is 8 jaar het minimum. Dus zeker weten inschrijven!
Is de inschrijving voor Woningnet dan voor de hele Randstad? Zoals het er nu uit ziet is planning voor de eerste paar jaar een half jaar Utrecht, een half jaar buitenland, een halfjaar thuis. Daarna willen ze misschien verder studeren maar dan in Amsterdam. Dan heeft het wel nut en is de 8 euro per jaar voor verlenging niet duur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven