Termijnbedrag energie te hoog

27-02-2017 17:23 258 berichten
Hoihoi,

Er klopt iets niet aan wat wij voor energie betalen, maar ik snap niet wat en waar het dan mis gaat..

Wij hebben een 2-persoonshuishouding. In ons vorige huis, vrij klein appartement op 3 hoog, betaalden we €50,- per maand. We hoefden aan het eind van het jaar maar een klein bedrag bij te betalen. Maar sinds we in onze nieuwe woning zitten, een rijtjeshuis met 3 kamers en zolder, betalen we ruim €400,- per maand en hier hebben we ook niets van terug gekregen! Ik snap heus wel dat deze woning duurder uitvalt met de energiekosten dan onze vorige woning, maar €350,- hoger? We huren particulier en onze huisbaas geeft aan zelf €180,- betaald te hebben.

Wat doen wij fout? Of is er iets mis? Ik heb geen idee door wie ik dit na kan laten kijken, onze energieleverancier zegt hier niet voor te komen en verwees ons door naar de netbeheerder, maar ook die geeft aan dat zij hier niets mee kunnen. Wie kan ik het dan wel na laten kijken? Wat zijn de dingen waar het zo erg mis kan gaan met de kosten? De whirlpool (bad)? Vloerverwarming? (deze zetten we overigens uit, maar springt eens in de zoveel tijd vanzelf weer op aan en soms duurt het even voor we dit door hebben)

Ik weet het even niet meer en er zijn tijden waarbij ik dit bedrag niet op kan hoesten. Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
quote:srs schreef op 27 februari 2017 @ 17:46:

[...]

Ga ik vanaf nu doen, bedankt!Ik coe het elke 1e van de maand, op mijn mobiel staat het in de agenda en via de energiemaatschappij kan ik zo precies verbruik bij houden.
Begin dan ook gelijk met ledampen en een zuinige vriezer.

Toen we onze ketel hadden vervangen in hr ketel, scheelde dat op jaarbasis 600 euro.
Wat is je meterstand nu en wat was het een jaar geleden (of wat is het verschil)?

Is dit inclusief gas en water of exclusief?
quote:retrostar schreef op 27 februari 2017 @ 17:38:

[...]

Dat kan nooit inclusief verwarming en heet water geweest zijn.

Jawel, het was inclusief. Maar het was dan ook een goed-geïsoleerde, kleine ruimte.

Mijn moeder betaalt zelfs maar €60,- per maand, terwijl ze toch een vrij groot appartement heeft met 3 kamers, en dat is al jarenlang zo.
Er kan ook ergens een 'lek' zitten in de leidingen, waardoor er gas ontsnapt en de rekening dus onnodig hoog wordt!
Nothing takes the past away like the future
quote:Pluisi schreef op 27 februari 2017 @ 17:49:

Begin dan ook gelijk met ledampen en een zuinige vriezer.

Toen we onze ketel hadden vervangen in hr ketel, scheelde dat op jaarbasis 600 euro.Dom advies... je weet niet eens of haar elektriciteitsverbruik exorbitant is of het gasverbruik.
Vraag anders eens of ze je meters willen komen ijken.
quote:iss schreef op 27 februari 2017 @ 17:42:

Weet je zeker dat je de meterstanden correct hebt doorgegeven? 400 euro per maand kan niet kloppen, er van uitgaande dat je geen wietplantage hebt

Neem is nu en over 24 uur de meterstanden (elektra en gas) op en publiceer hier, dan kijken we even mee.

Ik moet daar ook nog 'ns aan gaan beginnen haha, maar dan zullen de baten wel opwegen tegen de lasten

Doe ik. Ik ben nu ook de meterstanden van een jaar geleden aan het opzoeken
quote:srs schreef op 27 februari 2017 @ 17:50:

[...]

Jawel, het was inclusief. Maar het was dan ook een goed-geïsoleerde, kleine ruimte.

Mijn moeder betaalt zelfs maar €60,- per maand, terwijl ze toch een vrij groot appartement heeft met 3 kamers, en dat is al jarenlang zo.Maar dan heb je ook mee stokende onder en boven buren.
Je hebt meerdere apps waarop je je verbruik heel makkelijk kan bijhouden. Ik heb zelf die van Oxxio (hoef je geen klant voor te zijn). Een handige zaklampfunctie voor bij het lezen van de meters, en een geheugensteuntje op de termijn die je wil (week/maand).
quote:ghostly41 schreef op 27 februari 2017 @ 17:51:

[...]

Dom advies... je weet niet eens of haar elektriciteitsverbruik exorbitant is of het gasverbruik.Zuinige apparaten zijn nooit dom.
quote:Pluisi schreef op 27 februari 2017 @ 17:53:

[...]

Zuinige apparaten zijn nooit dom.Nee dat klopt.. maar ledlampen gaan het grote verschil echt niet maken. En een nieuwe vriezer over het algemeen ook niet.
Alle kleine beetjes helpen he?
Heb je een dubbel tarief meter? Dag en nacht stand?

https://www.overstappen.n ... -enkele-of-dubbele-meter/
quote:ClassyLadeee schreef op 27 februari 2017 @ 17:47:

Wat ik heb begrepen is dat je na een verhuizing in eerste instantie een termijnbedrag betaald dat is gebaseerd op het verbruik van de vorige bewoners. Als je zelf minder gaat verbruiken wordt dat bedrag en je jaarlijkse verbruik steeds minder (kan wel een paar jaar duren). Dus je eigen verbruik lijkt vooralsnog te hoog te zijn. Kijk eens op milieucentraal.nl voor besparingstips. Weet je ook de hoogte van je netbeheerkosten? Normaliter liggen deze rond de 13/16 euro incl. BTW voor gas/elektra. Als deze hoger zijn, dan heb je een grotere aansluiting en dat loopt ook wel in de kosten.

Als dit het geval zou zijn dan zou TO bij de jaarafrekening heel veel geld terug moeten hebben gekregen en dat heeft ze niet, dus dat klopt niet.

En het lijkt me sowieso onwaarschijnlijk dat het termijnbedrag wordt gebaseerd op het verbruik van de vorige bewoner. Mijn woning heeft een half jaar leeggestaan en was daarvoor bewoond door één persoon (wij zijn met vier personen) en wij zijn ook met een ongeveer kloppend termijnbedrag gestart, volgens mij wordt het eerste termijnbedrag bepaald op basis van het type huis icm de gezinsgrootte en na een jaar wordt dat aangepast op basis van je werkelijke verbruik.

Daarnaast reken je eind van het jaar gewoon of wat je daadwerkelijk verbruikt heb en daar wordt je al betaalde maandtermijnen mee verrekend, daar gaan echt niet meerdere jaren overheen.
Je kan ook een lekkende gasleiding hebben. Dat hebben mijn ouders gehad in de tuin en daardoor hebben ze jaren lang ongemerkt teveel betaald. Toen dat link gedicht was, kregen ze ineens duizend euro terug in een jaar.
Laat eens onderzoeken of je stroom niet per ongeluk wordt afgetapt. Normaal ben ik niet zo argwanend, maar 400 euro per maand is echt bezopen veel, dat komt echt niet door een ouwe vriezer of een paar antieke peertjes.
In oktober 2016 heb ik nog contact gehad met de leverancier. De meterstanden stonden toen op:

1. 53966

2. 59610

Gas: 04070

Meterstanden nu:

1. 54766

2. 60278

Gas: 06062
Je hebt toch een jaar afrekening gehad en daar staat je verbruik in. Anders een inlog aanmaken bij je energieleverancier en daar je rekening inzien.

Zonder cijfertjes kan niemand wat zinnigs zeggen behalve dat het een hoog bedrag is.
Je verbruik is best hoog vind ik.
quote:srs schreef op 27 februari 2017 @ 18:01:

In oktober 2016 heb ik nog contact gehad met de leverancier. De meterstanden stonden toen op:

1. 53966

2. 59610

Meterstanden nu:

1. 54766

2. 60278

Gas: 06062

dus gas is totaal 2000m3 en stroom is ongeveer 2500kw.

Dat is over 5 maanden, dus doe alles keer 2... das 4000m3 gas en 5000kw stroom...

Das beide best veel. Wat voor cv ketel heb je?

En 5000 stroom is ook veel, veel computers aan?

1. 53966

2. 59610

Meterstanden nu:

1. 54766

2. 60278

Gas: 06062Dat is 2000 kuub gas
quote:Filee schreef op 27 februari 2017 @ 17:58:

Je kan ook een lekkende gasleiding hebben. Dat hebben mijn ouders gehad in de tuin en daardoor hebben ze jaren lang ongemerkt teveel betaald. Toen dat link gedicht was, kregen ze ineens duizend euro terug in een jaar.Door wie kan ik dit na laten kijken?

1. 53966

2. 59610

Meterstanden nu:

1. 54766

2. 60278

Gas: 06062Ik zou laten checken op een lek!
Nothing takes the past away like the future
Wij gebruiken 1500 m3 per jaar met zijn tweeën in een hoekhuis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven