Tips gevraagd hondenmand

13-01-2017 13:20 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Binnenkort hoop ik een hond te mogen krijgen. Het is een mix, die qua postuur heet meeste lijkt op een windhond. Nu ben ik me aan het verdiepen in hondenmanden en kom van alles tegen. Van simpele kussens tot complete sofabeds. Heeft iemand ervaring met manden voor grote, slanke honden? Het liefst met een zachte opstaande rand en een dikke matras. Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Het maakt niet zoveel uit, als hij er maar met gestrekte rug in kan liggen en het geheel goed schoon te maken en te ontvlooien is. Een kunststof mand met een stuk vetbed is heel geschikt maar een doggybed ook.

Ik zou zelf van die pluchen gevallen afraden, niet schoon te maken.
...
Kijk goed naar formaat. Windhond is vrij groot, welliswaar slank, maar wel hoog. Lekker opkrullen in de mand met veel ruimte (genoeg ruimte, maar ook weer niet te veel waardoor de mand niet het lekkere fijne beschermende gevoel geeft) is wel cosy voor de hond.

Ik kocht ze altijd bij Pets Place......lekkere mand met opstaande rand toen deze nog op vloerbedekking en dus zachte ondergrond stond. Later een kunststof mand (Action) waarin ik zelf een groot kussen drapeerde en hond vond het altijd erg aangenaam. Mand stond toen op tegelvloer.



Kijk ook waar je de mand plaatst. Niet tegen de verwarming aan. In een beschutte hoek. Niet bij een tochtige deur of een tochtig raam. Beetje afzijdig van het gezin voor de rust of juist middenin het gezin voor interactie.



Je zult ook veel merken aan de hond zelf wat deze wel of niet prettig vind.

Veel plezier gewenst!
Mijn podenco kruising ligt het allerliefst op een kussen want daarop kan ze helemaal languit liggen.

In een mand moet ze teveel op een krulletje en dat doet ze liever niet.

Ik heb een memoryfoam hondenmatras voor haar en daar ligt ze heerlijk op. Ligt naast de verwarming, dus ook warm genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de snelle reacties! Ja, met opstaande rand, vanwege tocht had ik al begrepen. En inderdaad, zoal Roos zegt, een ruime kunststof mand, met een dik kussen erin zou dat voldoen? Wil uiteraard het beste van het beste voor mijn baby hond, dus zat al aan orthopedische matrassen te denken, maar gezien het formaat, zijn die nogal aan de prijs.
Alle reacties Link kopieren
Ah Yasha, is dat een orthopedisch matras?
Wij hebben ook een kruising van een windhond (podenco). Hij doet thuis bijna niks anders dan slapen dus we hebben geïnvesteerd in een heerlijke mand voor hem, van het merk snobbs. Dit is de beste aankoop die we hebben kunnen doen! Hondje is er zielsgelukkig mee en wij dus ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:Emceetje schreef op 13 januari 2017 @ 13:31:

Wij hebben ook een kruising van een windhond (podenco). Hij doet thuis bijna niks anders dan slapen dus we hebben geïnvesteerd in een heerlijke mand voor hem, van het merk snobbs. Dit is de beste aankoop die we hebben kunnen doen! Hondje is er zielsgelukkig mee en wij dus ook.Heb je zoiets? https://www.bol.com/nl/p/ ... 57/?suggestionType=browse
Ja klopt. Maar als je op google zoekt zie je ook varianten in andere prijsklasses. Die van ons was geloof ik 75 euro. Vond ik al behoorlijk duur maar 139 gaat me echt wat ver. Wij hebben de wodan en gewoon gegoogled waar die het goedkoopst was.
Alle reacties Link kopieren
Ok, dank. Ik kwam matrassen tegen die rond de 500,- euro waren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor mijn hond een kussen waar ze uitgestrekt op kan liggen en een cozy cave waar ze in kan kruipen. Ze maakt van allebei graag gebruik.
Alle reacties Link kopieren
Ja, zo'n cozy cave denk ik ook wel dat die op prijs gesteld zal worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen mand doen die aan alle kanten dicht is, met alleen zo'n uitsparing aan de voorzijde. Alle honden die ik ken vinden het fijn om languit, en liefst half uit hun mand te liggen. En soms ook opgekruld, maar de optie om languit te liggen is wel fijn.

Ik heb geen windhond (lijkt er ook totaal niet op ), maar mijn ervaring is dat het eigenlijk niet uit maakt wat je koopt, maar dat je hond vanzelf een voorkeur zal laten zien. Ik zou dus beginnen met iets goedkoops, en als je hond een beetje gewend is (of volgroeid als het een pup is) een keer naar een goede dierenspeciaalzaak gaan met veel keuze en kijken wat voor voorkeur je hond heeft. Gaat hij uit zichzelf in zo'n sofabed liggen, of op een dun kussen?



Ik heb 3 verschillende manden/ kussens gehad (oa hele dure / goede) maar mijn hond bleef het dekbed van ons bed trekken (als hij daar bij kon), dus nu slaapt hij standaard daarop en hebben wij een nieuw dekbed . Hond vind dat dekbed juist zo fijn omdat hij dat zelf kan leggen zoals hij dat wil. Soms legt hij het in een soort kom vorm waarin hij lekker opkruld, soms legt hij het languit in de zon neer om lekker uitgestrekt in de zon te gaan liggen.



Kies in elk geval voor iets wat makkelijk schoon te maken is en/ of in de was kan. Steigerhouten of rieten ombouw is misschien mooi, maar vreselijk als je ooit een keer last van vlooien krijgt, of als je hond misselijk is en in de mand overgeeft.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een kussen voor onze witte herder, ze ligt graag languit. Als ze heel comfortabel wil liggen dan kruipt ze erbij op de bank maar ze ligt ook vaak gewoon op de tegels of het laminaat. Ze heeft een dikke vacht en vindt het dus vrij snel warm, misschien dat voor een kortharige hond een mand wel lekker warm is om in weg te kruipen. Misschien eerst even afwachten hoe de hond het liefst slaapt en dan pas investeren in iets duurders?
quote:mimarr schreef op 13 januari 2017 @ 14:00:

Gaat hij uit zichzelf in zo'n sofabed liggen, of op een dun kussen?



Met een windhond is het wel goed rekening te houden met het feit dat ze weinig vet hebben en een dun kussen dus niet voldoende kan zijn. We hebben die van ons een keer tijdens vakantie naar een kennel gebracht waar hij veel op de tegels / dunne kleedjes lag. Hij kwam terug met allemaal schaafplekken.



Hij ligt ook graag languit, maar dat lukt prima in zijn mand. Hij gooit gewoon zijn poten aan alle kanten over de zijkanten heen (mand is echt groot genoeg, maar dat vindt hij gewoon lekker)
Alle reacties Link kopieren
Mimarr, dat is een hele goede, die steigerhouten en rieten manden zien er wel mooi uit, maar ze lijken me qua rand niet comfortabel, en wat je zegt, bij een ongelukje is het lastig schoonmaken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Emceetje schreef op 13 januari 2017 @ 14:07:

[...]





Met een windhond is het wel goed rekening te houden met het feit dat ze weinig vet hebben en een dun kussen dus niet voldoende kan zijn. We hebben die van ons een keer tijdens vakantie naar een kennel gebracht waar hij veel op de tegels / dunne kleedjes lag. Hij kwam terug met allemaal schaafplekken.



Ja, dit dus. Daarom wil ik dat er een goede matras/bed/mand is waar ze comfortabel kan liggen. Ze mag straks overigens gewoon op de bank en bed, maar ik geef haar ook graag de ruimte voor een eigen plaats.



Zielig voor je hond trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Windhonden zijn in het algemeen dol op donutkussens, zie bijvoorbeeld hier:

Donutkussen



Sommigen zijn dol op een cave, anderen vinden het niks of zelfs eng. Dat is even afwachten dus.

Maar als je een fijne bank hebt dan hoeven ze geen mand hoor
Alle reacties Link kopieren
quote:ieniemienie82 schreef op 13 januari 2017 @ 14:07:

Wij hebben een kussen voor onze witte herder, ze ligt graag languit. Als ze heel comfortabel wil liggen dan kruipt ze erbij op de bank maar ze ligt ook vaak gewoon op de tegels of het laminaat. Ze heeft een dikke vacht en vindt het dus vrij snel warm, misschien dat voor een kortharige hond een mand wel lekker warm is om in weg te kruipen. Misschien eerst even afwachten hoe de hond het liefst slaapt en dan pas investeren in iets duurders?Ja, die van jou zal het inderdaad niet zo snel te koud hebben. De laatste keer dat ik op een windhond paste kon die geen genoeg krijgen van dekentjes en schapenvachtjes.
Alle reacties Link kopieren
Hier een steigerhouten hondenmand en heb een ledikant matrasje van Ikea er in en hoeslakentjes voor een ledikant bij de action gehaald.

Ik vind dit ideaal om te wassen.

Ene hoeslakentjes in de was.. Hup de volgende er meteen om.



Heb veel verschillende manden en kussens gehad in allerlei prijs klassen.



Wij hebben een labrador.
Alle reacties Link kopieren
quote:Wardijntje schreef op 13 januari 2017 @ 14:11:

Windhonden zijn in het algemeen dol op donutkussens, zie bijvoorbeeld hier:

Donutkussen



Sommigen zijn dol op een cave, anderen vinden het niks of zelfs eng. Dat is even afwachten dus.

Maar als je een fijne bank hebt dan hoeven ze geen mand hoor





Ja, die donuts lijken me ook helemaal geweldig!



Zie je wel, keuzestress, ik denk dat ik de woonkamer ontruim en volzet met alle comfortabele ligkussens en bedden.



Mijn bank is nogal stevig en glad, die is misschien niet comfy genoeg.
Ons gevaarte (lees: 2,5 kg) ligt gewoon het liefst op een kussen op de bank. Kan er tegenwoordig wat moeilijker op komen, dus hebben we een speciaal trapje gekocht
Alle reacties Link kopieren
Mag ik je toch aanraden om je hond niet mee naar bed te nemen? Als je hond constant in jouw buurt is (en snachts is al gauw 8 uur achter elkaar) bestaat er een kans dat jij allergisch wordt voor honden en je hond voor mensen. (huidschilfers)
...
Alle reacties Link kopieren
quote:Xervy schreef op 13 januari 2017 @ 14:46:

Ons gevaarte (lees: 2,5 kg) ligt gewoon het liefst op een kussen op de bank. Kan er tegenwoordig wat moeilijker op komen, dus hebben we een speciaal trapje gekocht
Alle reacties Link kopieren
quote:Rooss4.0 schreef op 13 januari 2017 @ 14:52:

Mag ik je toch aanraden om je hond niet mee naar bed te nemen? Als je hond constant in jouw buurt is (en snachts is al gauw 8 uur achter elkaar) bestaat er een kans dat jij allergisch wordt voor honden en je hond voor mensen. (huidschilfers)





Is dat zo? Wat erg!



Is dat ook zo als je niet met elkaar onder het dekbed ligt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven