Tips gevraagd, nieuwe kat wil niets eten!

08-07-2010 18:36 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Titel klopt niet helemaal van het onderwerp het was meer bedoeld als help wij zoeken tips!! en het moest zijn "Kat uit pleeggezin voor kittens maar wil niets eten HELP!"

Wij zouden graag verhalen willen over eerdere ervaringen die mensen hebben met asielkatten en misschien een paar goede tips voor beginners.
Laat Kees gewoon even wennen. Het beest weet niet wat hem overkomt, opeens in een vreemd huis. Je had hem daarom beter in zijn reismand kunnen laten zitten - hij was er vanzelf wel uitgekomen als hij eraan toe was. Maar goed, gedane zaken.

Gun Kees alsjeblieft wat tijd om zijn draai te vinden; anderhalve dag is níet hem de tijd en ruimte gunnen. Het zal echt wel langer duren voor hij zich een beetje op zijn gemak voelt. Geef hem een kleine kamer voor zichzelf en laat hem de komende dagen met rust. Dan komt hij vanzelf een keer kijken.
Een advies,laat hem lekker met rust!Hij komt vanzelf te voorschijn.Kees heeft tijd nodig om te wennen en dwing vooral niets op.
Zit hem niet op zijn nek, je hebt hem net, hij is vreemd en geen kitten meer dus het wennen zal moeilijker gaan. Ik zou niet te veel op hem letten en eten en drinken en bak binnen handbereik zetten. Hij ontdooit vast wel, het is nu nog te kort. Tegen hem praten kun je doen maar dan niet onder de bank duiken ofzo als hij daar zit. Niet opdringen aan hem. Geef hem de tijd.
Hij gaat echt wel eten als ie honger heeft

Komt vanzelf wel
Pfffff.... redelijk onleesbaar verhaal.

Geef het de tijd.

Ik heb begin dit jaar de 13-jarige kat van een vriendin overgenomen, het duurde een week voordat ze een beetje begon te wennen in haar nieuwe huis.
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Wat hebben kittens ermee te maken trouwens? Dat snap ik even niet.
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Gaat helemaal goed komen als je hem een beetje de tijd geeft.

Ik vang volwassen katten op voor een stichting en het komt altijd goed. Juist de angsthazen worden de grootste knuffels.

Ik heb er nu eentje die zelfs niet naar de kattenbak durfde toen ze hier net was. Heeft zichzelf toen natgeplast in een hoekje en wilde niet eten. Ze zat soms voor het raam (in mijn slaapkamer) en klom echt in de gordijnen als ik te dichtbij kwam. Was ontzettend goed in verstoppen...

Zag er zo uit toen ze kwam:

Nu is ze zo:

Het komt wel goed.

Je had hem inderdaad beter in zijn mandje kunnen laten zitten, in de buurt van de kattenbak. Lekker eigen gangetje laten gaan. Laat hem die eerste weken maar onder de bank/bed/willekeurige verstopplek zitten.
Rust en geduld.

Ik heb ook een kat opgevangen die in eerste instantie niet wilde eten en drinken, te lang.

Bij de dierenarts hebben ze een pasta met allerlei belangrijke vitaminen en mineralen, en die heb ik gehaald.

Daarvan smeerde ik om de paar uur héél rustig een dikke klodder op haar pootje, en toen ze zich ging wassen kreeg ze weer wat binnen, én ze kreeg weer zin in eten.

Ze heeft toen nog anderhalve dag nodig gehad, en nadat ze een paar keer (stiekem s'nachts) had gegeten en gedronken en naar de bak was geweest, kreeg ze meer moed.

Nu is het een gezellige tante.
quote:Soulcats schreef op 08 juli 2010 @ 19:02:

Wat hebben kittens ermee te maken trouwens? Dat snap ik even niet.ow haha sorry, bij het asiel stond Kees nog als kitten ingeschreven en we hebben voor hem ook betaald als kitten! dit vonden wij niet erg hoor Kees was het zeker waard! Ik bedoelde niet eruit gehaald maar meer het bovenste deel van het reiskooitje eraf gehaald (is best wel klein kooitje) en toen schoot hij later weg hihi, het is een droepie hoor die Kees hij heeft vanmiddag op de keuken stoel gelegen en wij zaten ernaast toen mijn vriend opstond schrok hij weer en ging weer onder de bank liggen, helemaal verschrikt het arme ding, wij laten hem zeker met rust :O het arme ding moet idd wennen, ik vraag nu meer om tips voor als Kees zich wenst te laten zien aan ons hoe moeten wij reageren op Kees? en misschien ligt het aan mij maar ik las over "katten die mensen kiezen" misschien kiest Kees ons helemaal niet :( wat zouden we dan moeten doen?
ah, nu snap ik het Yamatootjes.

Ik zou je nog niet druk maken hoor, in de meeste gevallen komt het volgens mij gewoon goed, als je het maar de tijd geeft.

Als Kees zich meer wil laten zien, praat gewoon rustig en lief tegen hem en blijf doen wat je aan het doen bent.

Storm niet ineens op hem af. Geef hem de tijd om zelf meer en meer naar jullie toe te komen.

Na verloop van tijd gaat hij eten, drinken en op de bak en wil hij zich vast door jullie voorzichtig laten aaien.

Heb er alle vertrouwen in dat het goed komt!
Wat jullie moeten doen is eigenlijk heel simpel: niets!

Laat Kees heel erg met rust en loop niet naar hem toe of iets dergelijks. Als hij toe is aan aandacht of aan een aai dan komt hij dat vanzelf bij je halen. Komt hij aanlopen, dan kun je best iets liefs zeggen, maar geef hem ook geen 100% aandacht totdat hij weer weg loopt, want dat is voor Kees juist bedreigend. Hij heeft echt liever dat jullie gewoon je ding doen en af en toe iets liefs zeggen maar hem verder even zijn gang laten gaan.
Nog heb ik wel 1 vraagje over de kattenbak!

Kees heeft pas in een kooitje gezeten en vond het dus niet fijn, maar onze kattenbak voor kees is wel overdekt met de optie om de bovenkant eraf te kunnen halen, is het verstandig om die er voor een tijdje af te halen? Meer om Kees het idee te geven dat hij niet opgesloten word als hij erin gaat zitten om zijn behoefte te moeten doen.
Inderdaad met rust laten en zelf laten wennen maar dan wel tot op zekere hoogte. Een kat *moet* eten, maar helaas pindakaas als je voer voor 'm hebt wat 'ie niet lust. Een kat eet dan gewoon niet, ook niet als 'ie honger heeft. Heb je hetzelfde voer dat zijn pleeggezin ook had voor 'm?
TO, je titel zegt het al: NIETS helpt. Maar dat is het nu juist, je moet helemaal niets doen, laat dat dier met rust, hij wordt gek van jullie!
heeft 'ie inmiddels al gegeten? En als dat niet het geval is, hoe lang heeft hij dan al niet gegeten en gedronken?
quote:Tiddles schreef op 08 juli 2010 @ 20:26:

heeft 'ie inmiddels al gegeten? En als dat niet het geval is, hoe lang heeft hij dan al niet gegeten en gedronken?

Nee, Kees heeft nog niets gegeten of gedronken, die mevrouw van het pleeggezin had wel voer voor hem klaar gezet maar had toen volgens mij ook nog niet gegeten, en ook niet gedronken want ze moest de waterbak nog bijvullen zag ik hij zit nu ruim in totaal 3/4 van de dag onder die bank verscholen.

Hij slaapt wel veel, in totaal heeft hij nu bijna denk ik 19 uur niets gegeten en gedronken. Wij hebben voor Kees droogvoer van Royal Cannin.

Toen Kees vanmiddag op de stoel lag heeft hij wel 1 brokje opgegeten en wilde er meer pakken denken wij, maar mijn vriend stond op en toen schoot Kees weer onder de bank.
Ik lees nergens hoe lang hij inmiddels bij jullie is, maar misschien lees ik erover heen.

Hoe dan ook, het beestje moet gewoon even wennen.

Ik heb ook wel eens een kat van ruim een jaar in huis gehaald. Nadat ie uit de reismand was gevlucht heeft ie dagen verscholen onder de bank gezeten, wilde niks. Totdat ie na een dag of 3 me midden in de nacht wakker kwam maken, een beetje bijterig. Heb hem toen naar zijn etensbak gebracht waar ie letterlijk op aanviel.
Oh 19 uur, hij komt vanzelf wel als ie honger krijgt. Zet hem voor je vanavond naar bed gaat nog even bij de waterbak neer. Of zet het waterbakje even bij hem onder de bank.
quote:ika35 schreef op 08 juli 2010 @ 20:36:

Oh 19 uur, hij komt vanzelf wel als ie honger krijgt. Zet hem voor je vanavond naar bed gaat nog even bij de waterbak neer. Of zet het waterbakje even bij hem onder de bank.

Goed idee, Wij zetten vanavond het bakje wel bij hem onder de bank.

We willen Kees liever laten zitten.

Bedankt voor de tip!
quote:Yamatootjes schreef op 08 juli 2010 @ 20:33:

[...]

Nee, Kees heeft nog niets gegeten of gedronken, die mevrouw van het pleeggezin had wel voer voor hem klaar gezet maar had toen volgens mij ook nog niet gegeten, en ook niet gedronken want ze moest de waterbak nog bijvullen zag ik hij zit nu ruim in totaal 3/4 van de dag onder die bank verscholen.

Hij slaapt wel veel, in totaal heeft hij nu bijna denk ik 19 uur niets gegeten en gedronken. Wij hebben voor Kees droogvoer van Royal Cannin.

Toen Kees vanmiddag op de stoel lag heeft hij wel 1 brokje opgegeten en wilde er meer pakken denken wij, maar mijn vriend stond op en toen schoot Kees weer onder de bank.

Okay, dan moet 'ie vanavond of vanacht wel iets eten. Misschien helpt het als je wat blikvoer voor 'm neerzet, dat ruikt vaak sterker dan droogvoer en wil nog weleens helpen om katten aan het eten te krijgen. Let er ook op dat z'n etensbakje en waterbakje niet te dicht bij de kattenbak staan, want dan zal 'ie ook niet eten. En waar staat je kattenbak? Is het een rustige plek waar hij op z'n gemak kan zitten?

En je hebt dus hetzelfde merk voer als z'n pleeggezin als ik het goed begrijp? Het is namelijk echt niet zo dat katten wel eten als ze honger hebben....dat is echt een misvatting die veel mensen hebben.

Maar goed, 19 uur is nog geen drama, fingers crossed dat 'ie straks iets eet :-)
[quote]ika35 schreef op 08 juli 2010 @ 20:34:

Ik lees nergens hoe lang hij inmiddels bij jullie is, maar misschien lees ik erover heen.

Hoe dan ook, het beestje moet gewoon even wennen.

Ik heb ook wel eens een kat van ruim een jaar in huis gehaald. Nadat ie uit de reismand was gevlucht heeft ie dagen verscholen onder de bank gezeten, wilde niks. Totdat ie na een dag of 3 me midden in de nacht wakker kwam maken, een beetje bijterig. Heb hem toen naar zijn etensbak gebracht waar ie letterlijk op aanviel.[/quote

Ik lees dat het zeer normaal is om een kat een paar dagen tot weken met rust te laten, en dat hij vanzelf naar je toe komt.
Wij weten helaas niet wat zijn pleegverzorger had, het is een goed idee om het te gaan vragen aan haar.

Die tip van blikvoer is wel een goede maar de winkels zijn gesloten dus kunnen we dat niet meer aanschaffen op het moment.

De kattenbak staat op een rustige plek onder het raam ver van ons vandaan en makkelijk te bereiken voor hem als hij onder de bank vandaan komt.

Zijn eten en drink bakjes heeft mijn vriend naast de bank gezet zodat hij vannacht stiekem kan eten :D zonder ons "geloer"
Als er een grote benzinepomp in de buurt zit, hebben die wellicht kattenvoer. Heb je anders pate/smeerworst/leverpastei in huis? Daar een heel klein beetje (theelepeltje) van bij het voer doen kan ook net genoeg geur afgeven.
Wat vind Kees hier van?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven