toch blijven huren??

29-01-2011 19:43 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Wij zitten met een "dilemma".

We wlden graag ons huurhuis kopen van de woningbouw, maar helaas is onze straat geen straat waarbij de huizen in de verkoop komen. ( 1 straat verder wel!)

Nu moeten wij hier nog diverse dingen aan het huis doen, zoals de zolder isoleren, een douchecabine, 4de slaapkamer op zolder maken.

Maar we hebben ook een kant en klaar huis gezien, waarbij de zolder geheel al gedaan is. zitten 2 badkamers in. In totaal 3 slaapkamers ( wat genoeg is) De tuin is netjes aangelegd, alles goed gestucd etc. We moeten er eerst iig gaan kijken.

Nu had ik het zo uitgerekend. Als we blijven huren gaat ieder jaar de huur 2.5% ( minimaal) omhoog en vergeleken nu zouden we 150 euro pm meer kwijt zijn met dan hypotheek.

Daarentegen staat wel dat ik mijn auto eigenlijk moet verkopen

( ik ga met OV naar mijn werk en de kinderen zitten in de fietskar naar de opvang dus lekker droog) Ik gebruik mijn auto een enkele keer echt heel weinig sheelt toch weer 35 euro pm. Mijn man heeft ook een auto en deze echt nodig. Deze word in september belastingvrij. Als het dan slechter weer word kan ik altijd nog een klein wagentje kopen.

Ik wil graag tips evt vegelijkbare situaties.

Tnx
Hoe zit het met de promotiekansen van jou en je man? Gaan jullie nog omhoog qua salaris?

En de auto van je man is een oldtimer, dus reparatiegevoeliger en misschien binnenkort wel helemaal kapot.

Als huiseigenaar heb je ook andere kosten dan huurders, heb je daar ook rekening mee gehouden?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Zijn de aanpassingen die je aan je huidige huis wilt doen niet de verantwoordelijkheid van de woningbouw? Je hoeft toch niet je eigen zolder te gaan isoleren?

Wat betreft kopen, reken het eens heel goed door en ga een paar maanden leven alsof je al de hypotheek hebt. Als dat makkelijk gaat dan kan je kopen, lukt het nauwelijks dan is het een groot risico wat je neemt.
quote:plops schreef op 29 januari 2011 @ 19:54:

Wat betreft kopen, reken het eens heel goed door en ga een paar maanden leven alsof je al de hypotheek hebt. Als dat makkelijk gaat dan kan je kopen, lukt het nauwelijks dan is het een groot risico wat je neemt.En dan niet alleen 'alsof je de hypotheek al hebt' maar ook met een flinke spaarbuffer voor het onderhoud aan je eigen woning.
Het is ook wel zonde om geld in te steken in een huis dat niet van jou is. en het is wel een hele goede tijd om een huis te kopen, want ze zullen nooit goedkoper worden.
Haha, ik bedoelde inderdaad alles wat met het hebben van een eigen huis te maken heeft

Iones, ik weet niet zo zeker of huizen nooit goedkoper worden dan nu. Ik vind het in ieder geval een erg slecht argument om zo'n verplichting aan te gaan.
Dit zijn al nuttige tips bedankt!!

Mijn man is automonteur en voert de reparatie zelf uit. Ook aan mijn bolide.

En helaas doet de woningbouw hier niet aan het isoleren van de zolder. Zou veel stookkosten schelen.

En allebei zitten wij onderin de schaal qua salaris en gaan dus wrs wel ieder jaar omhoog
Je schrijft dat het andere huis drie slaapkamers heeft en dat dit voldoende is. Ik zie de noodzaak om een 4e slaapkamer op zolder te maken dan niet in en dus geen reden om te verhuizen. Je kan prima douchen zonder douchecabine en je dak isoleren in een huurhuis?

Je schrijft dat je ¤ 35,00 per maand bespaart als je je auto verkoopt. Als je zo krap zit dat die ¤ 35,00 verschil mee weegt bij de beslissing om wel of geen huis te kopen heb je naar mijn idee geen geld genoeg om een huis te kopen.

Als je een huis wil kopen zou je mijn inziens op hele andere dingen moeten concentreren.
Mijn auto gaat er zowiezo toch uit. Al wil mijn wederhelft dat niet. Maar dat ding staat alleen maar stil.

Onze zolder willen we graag een 4de kamer van maken omdat wij voor onze zoon daar een kamer willen maken. Dan kan onze dochter (nu 7mnd) in de toekomst naar zijn kamer. Want haar kamer is zo klein.

En het zal zowiezo in het begin niet makkelijk zijn als je net een huis koopt maar waar een wil is is ook een weg. In de toekomst valen de kosten voor de kinderopvang ook weer weg duur nog wel een paar jaar maar toch. Dat is dan ook weer te besteden.

Ik weet het je leeft eigenlijk nu en moet naar nu kijken maar dan kan ik eigenlijk geen risico nemen
Heb je al eens nagegaan hoeveel hypotheek jullie kunnen krijgen?

Als je weet dat je niet genoeg kan lenen hoef je ook niet meer na te denken of je het huis wel of niet wil kopen.

Als je weet wat je kan lenen zou ik ook eens verder kijken dan dat ene huis een straat verderop. Er staat momenteel zoveel te koop misschien kom je dan nog wel leukere huizen tegen.
Ai, ik vind je gedachtengang echt heel verontrustend........ Heb je de berekening al eens heel zorgvuldig gemaakt? En wat komt daar uit?
De finaciering zou geen probleem zijn. Zitten lager met de koopprijs dan dat we max kunnen lenen.

En de straat verderop is helaas al verkocht.

Ik zal eerst een alles goed op een rijtje zetten en zoewiezo naar het huis toch gaan kijken. we hebben ons al een in de ingrs gesneden met dagdromen over een ander huis wat een complete bouwval van binnen bleek te zijn.
Ook volgens de nieuwe regels? Sinds 1 januari zijn die strenger en kun je vaak minder lenen.
Ben ik bekend mee. Ik mag aannemen dt de websites dit dan ook aan moeten geven.

Ik maakte me meer druk om de OVR voor mijn man. Maar op independer valt dat ook nog wel mee
quote:iones schreef op 29 januari 2011 @ 19:57:

Het is ook wel zonde om geld in te steken in een huis dat niet van jou is. en het is wel een hele goede tijd om een huis te kopen, want ze zullen nooit goedkoper worden.

Vrienden van mij hebben een stuk aan hun huurwoning gebouwd en wonen daar nu al vele jaren met heel veel plezier, ook/met name door die aanbouw. Ze zien geen noodzaak om te verhuizen, dus zullen er nog vele jaren met plezier in blijven wonen.

Is het dan echt zo jammer om geld te steken in een huis wat niet van jou is? Ik vind van niet.

Bovendien worden veel huizen met een restschuld verkocht, dus 'geld steken wat je er later dubbel en dwars uit haalt bij de verkoop' is ook lang niet altijd van toepassing.

Als 35 euro voor TO al een besparing oplevert, dan zou ik me nog maar eens achter mijn oren krabben of je dan wel een flinke buffer voor onderhoud en onvoorzien voor je eigen huis kunt bouwen.

En TO, de kinderopvangkosten vallen straks weg, maar wat denk je dat er voor schoolkosten voor terugkomen? Bovendien krijg je nu een flink deel vergoed voor kinderopvang, en straks geen tegemoetkoming in de kosten voor je schoolgaande kinderen.
Ik vind het ook geen weggegooid geld om dit huis/dak te isoleren. Het gaat mij om het woongenot.

Mijn mederhelft denkt daar dus anders over. Die vind het zonde. Hij knapt een huis op voor iemand anders. Ik ben het daar niet mee eens. Maar dat is een langlopende discussie :-)

Maar we gaan niks overhaasten zeker nu niet in deze tijd. Ik wilde gewoon meningen van medeforummers.
quote:himalaya schreef op 29 januari 2011 @ 20:23:

[...]

Bovendien worden veel huizen met een restschuld verkocht, dus 'geld steken wat je er later dubbel en dwars uit haalt bij de verkoop' is ook lang niet altijd van toepassing.

Daarom is het goed dat die regels zijn aangescherpt. Als ik een huis zie wil ik echt niet tot de max zitten. Krijg nu al buikpijn.

Het huis wat we hebben gezien is gwoon heel leuk en gunstog geprijsd
TO, hoe is jullie financiële buffer nu? Kunnen jullie alle bijkomende kosten voor het kopen van een huis betalen, de vloerbedekking, gordijnen en andere dingen die bij een verhuizing komen kijken? Hebben jullie geld als het dak opeens gaat lekken? De CV er mee ophoudt? Er eigenaars-deel aanslag op de mat ligt?
quote:kruisbekie25 schreef op 29 januari 2011 @ 20:33:

[...]

Het huis wat we hebben gezien is gwoon heel leuk en gunstog geprijsdEn moet je dat ook binnen X-tijd na aankoop weer verplicht terugverkopen aan de (nu nog) verhuurder? Ik weet niet precies hoe zoiets heet, een speculatiebeding ofzo?
Nee dit huis is niet anuit een verhuurder in de verkoop

Dat was ons huurhuis wat niet verkocht word.

Dan moet je idd eerst bij de vehuurder aankloppen als je je huis weer wilt verkopen. Hier heet dat volgens mij slimmer kopen. Met zoveel korting. Dat was heel leuk geweest. Maar goed wat niet is is niet.

En we kunnen het huis mooi inrichten mochten we erin gaan Anders gaat het zowiezo niet voor mijn gevoel. Moet je bijlenen om de kwast te kunnen kopen. Nee bedankt. Dat zou ik niet willen en er niet voor over hebben
Is het exact hetzelfde huis qua oppervlakte ed?

Besef wel dat je bij een eigen woning minimaal 5000 euro achter de hand moet hebben voor onderhoud (cv ketel, lekkage, schilderwerk enz). En dit potje ook regelmatig aan moet vullen of sparen voor echt groot onderhoud en verbouwingen. Bij de woningbouw hoef je dat allemaal niet te betalen, je belt gewoon en dezelfde of de volgende dag komen ze langs (bij mij dan).

Zet eens op papier wat je in huidige huis moet verbouwen en hoeveel dat gaat kosten. Dikke kans dat dat geen 150 per maand 30 jaar lang is (54.000 euro)..... Een zolder isoleren, een douchecabine.... het is allemaal niet zo duur als je veel zelf kunt.

Gemeentebelasting is als eigenaar ook een stuk hoger trouwens.
quote:kruisbekie25 schreef op 29 januari 2011 @ 20:43:

Nee dit huis is niet anuit een verhuurder in de verkoop

Dat was ons huurhuis wat niet verkocht word.

Dan moet je idd eerst bij de vehuurder aankloppen als je je huis weer wilt verkopen. Hier heet dat volgens mij slimmer kopen. Met zoveel korting. Dat was heel leuk geweest. Maar goed wat niet is is niet.

En we kunnen het huis mooi inrichten mochten we erin gaan Anders gaat het zowiezo niet voor mijn gevoel. Moet je bijlenen om de kwast te kunnen kopen. Nee bedankt. Dat zou ik niet willen en er niet voor over hebbenKruisbekkie: verkoopt je verhuurder ook woningen onder die regeling als ze vrij komen? Daar kan je mogelijk een soortgelijke woning kopen als je nu hebt met korting.
quote:kruisbekie25 schreef op 29 januari 2011 @ 20:02:

En allebei zitten wij onderin de schaal qua salaris en gaan dus wrs wel ieder jaar omhoog

Dan ga je dus uit van het gunstigste scenario. Je kunt ontslagen worden, ziek worden, minder gaan werken i.v.m. (meer) kinderen.

In de praktijk werkt dat gestage doorgroeien in je functie niet altijd. Ik spreek helaas uit ervaring (ben zelf al een tijd werkeloos en mijn man is al bijna een jaar ziek). Kun je je hypotheek ook nog opbrengen als je moet rondkomen van 2 x 70% van je inkomen?
JA er worden nog wel woningen met die regeling verkocht maar die zitten in een ander deel van de stad.

En aangezien school en het kdv 5 minuten is, wil ik niet naar een ander deel. En de omgeving hier is mooi en lekker rustig.

En idd ik ga uit van een gunstig scenario. Moet ik eigeblijk niet doen. Ik zal het wel eens goed berekenen.

Bedankt allemaal voor de tips!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven