Toilet schoonmaken

27-09-2019 21:03 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben pas geleden verhuisd naar een andere sociale huurwoning en ik schrok erg van het toilet van de vorige bewoners. De toiletpot was vies en de stortbak was vies. Inmiddels is gelukkig de toiletruimte helemaal gerenoveerd door de woningbouw, want het was niet meer schoon te krijgen.

Hoe kan ik het toilet het beste schoon houden? Om te voorkomen dat het er bij mij ooit zo uitziet. Ik zag dat je blokjes hebt voor in de stortbak, helpt dat?

Ik woon alleen. Ik heb één keer per week een huishoudelijke hulp via de WMO.
De beste tip die ik ooit op dit forum heb gelezen: kokend water. Gewoon, zo uit de waterkoker in de pot gieten. Werkt geweldig tegen kalkaanslag. Scheelt heel wat chemicaliën. Voor het frisse gooi ik er nog wel eens iets met een geurtje in, maar lang niet meer zoveel als voorheen.

O ja, na een grote boodschap meteen even naborstelen met de wc-borstel. Maar jij start met een gloednieuwe pot (fijn!), dus je hoeft het alleen maar bij te houden.
Toiletblokjes voor de lucht .
Met de hand en zachte kant schuursponsje en chloor pot, bril en waar het water zit goed boenen, als je alleen woont eens per week en indien nodig over extra met de borstel.
Schuursponsje goed verwisselen.
Vloer ook eens in de zoveel tijd met verdunde chloor.
Ik heb aparte doekjes die ik voor de muren (ook verdund chloor), deurklinken en vloer gebruik. Voor het kraantje gewoon een sopje.
Een nieuwe pot is niet poreus.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Voor de tegels op de vloer en muur gebruik ik een stoomreiniger. Vind ik ideaal.
Azijn werkt het best en milieuvriendelijkst tegen kalk. Dus regelmatig de pot schoonmaken met schoonmaakazijn werk perfect.
Valentijn101 schreef:
27-09-2019 21:30
Azijn werkt het best en milieuvriendelijkst tegen kalk. Dus regelmatig de pot schoonmaken met schoonmaakazijn werk perfect.

Je was me net voor👍
Ik gooi gewoon wekelijks wc eend onder de rand en in de pot, de rest maak ik schoon met allesreiniger.

Zolang je regelmatig schoonmaakt ziet je pot er na lange tijd nog gewoon fris uit.
Het is gewoon een kwestie van bijhouden dus minimaal 1x per week de wc een keer helemaal schoonmaken met schoonmaakazijn/wc reiniger en de wc borstel en tussendoor wellicht ook nog een keer wc reiniger onder de rand spuiten.

Chloor zou ik niet gebruiken, dat is echt nergens voor nodig aangezien het alleen maar ontsmet en bleekt maar niet echt schoon maakt. En daarnaast veroorzaakt het vlekken op je kleding als je met de wc borstel per ongeluk wat spettert.
Vooral niet te lang urine in de pot laten zitten. Toen wij nog in de baby tijdperk zaten spoelden we in de nacht niet door in de toilet boven uit angst dat de kinderen wakker werden. Toen kwam de aanslag onderin het toilet. Amper te verwijderen tot mijn grote frustratie. Sindsdien spoelen we altijd door en boen ik extra. Overigens ging de aanslag nog redelijk weg dmv spons.
Bij de action hebben ze azijngel in een zwanenhalsfles. Dat elke week onder de rand spuiten en uurtje laten inwerken.
Ik heb voor de bril en pot een plantenspuit met verdunde dettol staan. Zeker met meerdere kinderen is de wc vaak vies. Dus ik maak zo 2 tot 3 keer per dag de bril en de pot schoon. Verder 4/5 keer per week wc gel onder de rand spuiten en in laten trekken en daarna schoon schrobben.
Wat is het? Kalk dan azijn
Ander vuil, dan chloor

Wat in de stortbak goed werkt, is tabletten voor gebitsreiniging.
Miranda_86 schreef:
27-09-2019 22:08
Ik heb voor de bril en pot een plantenspuit met verdunde dettol staan. Zeker met meerdere kinderen is de wc vaak vies. Dus ik maak zo 2 tot 3 keer per dag de bril en de pot schoon. Verder 4/5 keer per week wc gel onder de rand spuiten en in laten trekken en daarna schoon schrobben.
Dit heeft werkelijk geen enkele zin.
Voor die irritante bruine aanslag waar de borstel niet bij kan gebruik ik de goedkoopste kunstgebitreinigingstabletten.

5 in de pot, een tijdje laten intrekken en doorspoelen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
kerst schreef:
27-09-2019 21:44
Bij de action hebben ze azijngel in een zwanenhalsfles. Dat elke week onder de rand spuiten en uurtje laten inwerken.
Goede tip, thanks! Heet het nog iets speciaals?
In ieder geval niet de toiletreiniger bij de Lidl kopen. Die ruikt vreemd genoeg bij gebruik naar pis.
Miranda_86 schreef:
27-09-2019 22:08
Dit lijkt me smetvrees.
Oriander schreef:
27-09-2019 22:49
Dit lijkt me is smetvrees.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Het-groepje schreef:
27-09-2019 22:30
In ieder geval niet de toiletreiniger bij de Lidl kopen. Die ruikt vreemd genoeg bij gebruik naar pis.
Gatver.
En gebruik geen chloor en ander schoonmaakmiddel bij elkaar dan komen er giftige dampen vrij. Niet dat je denkt ik gebruik alles dan blijft het zeker schoon.
Blijf in jezelf geloven !
05-2019 schreef:
27-09-2019 23:56
En gebruik geen chloor en ander schoonmaakmiddel bij elkaar dan komen er giftige dampen vrij. Niet dat je denkt ik gebruik alles dan blijft het zeker schoon.
Ja ik ben een keer bijna van mijn graatje gegaan toen iemand niet had gezegd dat er chloor in de pot zat. Kon nog net op tijd doortrekken, raam open en vervolgens uren laten luchten. Heb er niks aan over gehouden maar het had erger af kunnen lopen. En dan nog hoor ik best regelmatig dat mensen dingen gaan mengen met elkaar. Had een keer iemand die wilde chloor met amoniak of spiritus gaan mengen. Ik heb gezegd dat het gevaarlijk was en dat ik niet wilde dat ze dat gingen doen terwijl ik erbij was. Ze zagen het probleem echt niet. Chloor is troep, niet goed voor het milieu en naast ontsmetten en bleken doet het niks. Professionele schoonmaak bedrijven werken er ook niet meer mee, nee ook niet voor de wc.
cassata schreef:
27-09-2019 21:13
De beste tip die ik ooit op dit forum heb gelezen: kokend water. Gewoon, zo uit de waterkoker in de pot gieten. Werkt geweldig tegen kalkaanslag. Scheelt heel wat chemicaliën. Voor het frisse gooi ik er nog wel eens iets met een geurtje in, maar lang niet meer zoveel als voorheen.

O ja, na een grote boodschap meteen even naborstelen met de wc-borstel. Maar jij start met een gloednieuwe pot (fijn!), dus je hoeft het alleen maar bij te houden.
Heb dit ooit gedaan met water uit de waterkoker, maar dat werd toch een enorme barst in de pot. Denk dat het ligt aan het materiaal wellicht, maar ik zou er zeker mee uitkijken.
Snoesje666 schreef:
27-09-2019 22:26
Voor die irritante bruine aanslag waar de borstel niet bij kan gebruik ik de goedkoopste kunstgebitreinigingstabletten.

5 in de pot, een tijdje laten intrekken en doorspoelen.

Dit doe ik ook, maar 5 stuks?? Ik gebruik er maar eentje.
Gizmauw schreef:
28-09-2019 15:33
Heb dit ooit gedaan met water uit de waterkoker, maar dat werd toch een enorme barst in de pot. Denk dat het ligt aan het materiaal wellicht, maar ik zou er zeker mee uitkijken.
Echt? Jeetje, dan schrik je je ook het apezuur. Ik ging ervan uit dat een keramieken pot daar wel tegen kan, die dingen worden toch afgebakken bij zeer hoge temperatuur? Hier is het in ieder geval tot nu toe altijd goed gegaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven