tomatensausvlekken verwijderen uit snijplank

31-05-2010 20:19 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
wij koken graag mediterraans met veel tomaat, paprika's, kruiden, ajuin en zo... en als die saus terecht komt op mijn plastieken snijplank of op mijn vaatdoek dan kleuren die op slag rood. De vlekken zijn dan moeilijk te verwijderen. Zelfs met "monsieur propre gel met javel" of "vim schuurpoeder" enz... Wie geeft me gouden raad ?
Een glazen plank kopen, dat is waarschijnlijk veel eenvoudiger dan het schoonmaken van de jouwe. Als dat laatste al kan lukken. Het enige nadeel is dat messen snel bot worden.
[quote]YetiMan schreef op 31 mei 2010 @ 20:25:

Een glazen plank kopen, dat is waarschijnlijk veel eenvoudiger dan het schoonmaken van de jouwe. Als dat laatste al kan lukken. Het enige nadeel is dat messen snel bot worden.[/quote]

Dan kocht ik liever af en toe een nieuwe plank.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
in de wasmachine. niet op 60 graden dan he! met biotex
In een badje kokend water met twee eetlepels soda? (ik opper maar wat hoor, ik gooi ze zelf altijd weg. Hoewel ik laatst wel mijn babybadje zo schoon heb gekregen, dus ik ben tegenwoordig erg enthousiast over soda )
Ik was het gewoon goed af, en als er dan nog een vlek op zit, zal het wel gewoon een verkleuring zijn. De bacteriën zullen wel al in het afwaswater zitten.
Liever elitair dan een pauper!
Even afwassen met wat chloor werkt hier vrij goed. Is je afwasborstel ook weer meteen spierwit!
quote:AlettaJacobs schreef op 31 mei 2010 @ 20:34:

In een badje kokend water met twee eetlepels soda? (ik opper maar wat hoor, ik gooi ze zelf altijd weg. Hoewel ik laatst wel mijn babybadje zo schoon heb gekregen, dus ik ben tegenwoordig erg enthousiast over soda )Had je daar ook tomatensaus in gehad?
soda is inderdaad goed om vet op te lossen

maar werkt niet voor tomatenvlekken

niettemin hier zit ook een soda aanhangertje
Gewoon in een badje met veel bleek.
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
quote:Toby_or_not_Toby schreef op 31 mei 2010 @ 21:09:

[...]

Had je daar ook tomatensaus in gehad?

Ja, ik kook mijn baby graag met een Napolitaanse saus

Er zaten gele vlekken in het badje van de badolie, die zijn er met soda helemaal uitgegaan
Ik stoor me gewoon niet aan die vlekken. Als de plank uit de vaatwasser komt is hij heus wel schoon. Wat kunnen die vlekken nou schelen.
Stof gewoon wassen (60 graden) en dan in de zon hangen en regelmatig nat spuiten met wat water. Dan bleken de vlekken er weer uit.

JE zou het ook met de houten plank kunnen proberen, weet niet of dat lukt.
in de tijd dat ik nog in horeca zat in de keuken

altijd met een flinke scheut cloor erop even inweken

en daarna goed afspoelen en klaar is het
Wat ik heb begrepen: eerst afspoelen met koud! water voordat je gaat afwassen. Met warm water trekken de kleurstoffen in het materiaal wat je er dus nooit meer uitkrijgt.

Of t klopt... geen idee. Heb geen plastic snijplanken.
goedkope houtenplanken kunnen gewoon de vaatwasser in volgens mij.

Dure zou je kunnen behandelen met een mengsel van zout en citroensap. Daar schijnt alles van dood te gaan (zorg dat je geen wondjes aan je handen hebt, brand als de neten)
quote:delphicat schreef op 31 mei 2010 @ 21:20:

Ik stoor me gewoon niet aan die vlekken. Als de plank uit de vaatwasser komt is hij heus wel schoon. Wat kunnen die vlekken nou schelen.Gelukkig, ik dacht al dat ik gek was geworden omdat ik mijn fucking snijplank niet stond te schrobben met chloor en soda eroverheen.
Liever elitair dan een pauper!
Ik lees mee. Mijn kolfflesjes zijn roze nadat ze samen met een tomatensauspan in de vaatwasser hebben gezeten. En om die nou in het chloor te zetten....
quote:Kalliope schreef op 31 mei 2010 @ 21:36:

[...]

Gelukkig, ik dacht al dat ik gek was geworden omdat ik mijn fucking snijplank niet stond te schrobben met chloor en soda eroverheen. Ik vind het leven te kort om blinkende snijplanken te hebben
quote:Eierdoppie schreef op 31 mei 2010 @ 21:55:

Ik lees mee. Mijn kolfflesjes zijn roze nadat ze samen met een tomatensauspan in de vaatwasser hebben gezeten. En om die nou in het chloor te zetten....

en waarom die nou niet en de plank waar je al je eten op snijdt wel?

(even voor de duidelijkheid, ik heb een nogal grote aversie tegen chloor, vooral op spullen die met mijn eten in aanraking komen. Heb dan meteen het idee dat ik mezelf (en het hele milieu enzo) vergiftig.)
Plastic bakjes/snijplank met rode vlekken neem ik af met stukje keukenpapier met olijfolie. Ook de bakjes van de chinees worden hiermee makkelijk schoon.

Daarna gewoon afwassen.

Weet trouwens niet meer van wie ik die tip ooit kreeg/las/hoorde.
quote:Mevrouw75 schreef op 31 mei 2010 @ 22:00:

[...]

en waarom die nou niet en de plank waar je al je eten op snijdt wel?

(even voor de duidelijkheid, ik heb een nogal grote aversie tegen chloor, vooral op spullen die met mijn eten in aanraking komen. Heb dan meteen het idee dat ik mezelf (en het hele milieu enzo) vergiftig.)De aversie had ik ook maar man is groot fan van chloor en ik zie wel dat het werkt. Ik vond het ook altijd erg vies en eng en stinken. Vooral idd in combinatie met etensdingen maar ik maakte er wel altijd al de wc mee schoon... Maar man zegt, je zwemt erin, het zit in drinkwater (in sommige landen zelfs behoorlijk veel) je spoelt het er echt wel weer af hoe erg kan het dan nog zijn dus nu gebruik ik het er ook wel voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven