Topmatras en warmte
maandag 2 maart 2020 om 09:30
Vanwege pijnlijke schouders slaap ik sinds een paar maanden op een zachte topmatras. Voor mijn schouders de oplossing, maar jee, wat is zo’n ding warm.
Ik had bewust al niet een genomen van traagschuim en ook niet van latex. Maar van talalay-latex omdat dat koeler zou zijn. Nou, ik heb de hele winter onder mijn herfstdekbed gelegen (in plaats van het winterdekbed waar ik als koukleum normaal altijd onder lig) en nog had ik het vaak warm.
En nu knijp ik hem een beetje voor de zomer die er weer aankomt. Ik hou van zon en warmte voor overdag, maar als we net als afgelopen zomers ook weer van die warme nachten krijgen dan gaat dat met zo’n warme topmatras geen lolletje worden.
Ik heb bij aankoop ook nog een gelschuimmatras overwogen, omdat dat ook koeler zou zijn. Zijn hier toevallig mensen die ervaring hebben met gelschuim? Andere tips om zacht maar toch koel te slapen zijn ook welkom!
Ik had bewust al niet een genomen van traagschuim en ook niet van latex. Maar van talalay-latex omdat dat koeler zou zijn. Nou, ik heb de hele winter onder mijn herfstdekbed gelegen (in plaats van het winterdekbed waar ik als koukleum normaal altijd onder lig) en nog had ik het vaak warm.
En nu knijp ik hem een beetje voor de zomer die er weer aankomt. Ik hou van zon en warmte voor overdag, maar als we net als afgelopen zomers ook weer van die warme nachten krijgen dan gaat dat met zo’n warme topmatras geen lolletje worden.
Ik heb bij aankoop ook nog een gelschuimmatras overwogen, omdat dat ook koeler zou zijn. Zijn hier toevallig mensen die ervaring hebben met gelschuim? Andere tips om zacht maar toch koel te slapen zijn ook welkom!
maandag 2 maart 2020 om 10:23
Koudschuim blijft koel. Hier wordt uitgelegd waarom: https://www.matras.info/matrassen-verge ... matrassen/
maandag 2 maart 2020 om 10:52
Dankjewel, Nummer*Zoveel. Maar koudschuim is vrij hard. In ieder geval te hard voor mijn schouders. Ik ben echt op zoek naar iets wat èn zacht is èn koel.
Ik heb nog even verder geneusd op die site. Is wel een fijne objectieve site. Het verkoelend effect van gelschuimmatrassen zou maar tijdelijk (paar minuten) zijn. Dons of wol zou wel zacht en koel zijn. Daar ga ik eens meer over opzoeken.
Ik heb nog even verder geneusd op die site. Is wel een fijne objectieve site. Het verkoelend effect van gelschuimmatrassen zou maar tijdelijk (paar minuten) zijn. Dons of wol zou wel zacht en koel zijn. Daar ga ik eens meer over opzoeken.
maandag 2 maart 2020 om 11:20
AnnaMarianna schreef: ↑02-03-2020 10:52Dankjewel, Nummer*Zoveel. Maar koudschuim is vrij hard. In ieder geval te hard voor mijn schouders. Ik ben echt op zoek naar iets wat èn zacht is èn koel.
Ik lig op een koudschuimmatras en dat is echt het zachtste matras waar ik ooit op geslapen heb, terwijl het toch voldoende ondersteunt (ik ben rugpatient, dus ik lig ook snel verkeerd).. Ze hebben koudschuim wel in verschillende stevigheid, dus ik vermoed dat jij dan een “firm” gevoeld hebt ipv van een “soft”. Mijn man heeft een firm matras van dezelfde serie, en daar kan ik nog geen 2 minuten op liggen.
maandag 2 maart 2020 om 11:30
maandag 2 maart 2020 om 11:30
Nummer*Zoveel schreef: ↑02-03-2020 11:20Ik lig op een koudschuimmatras en dat is echt het zachtste matras waar ik ooit op geslapen heb, terwijl het toch voldoende ondersteunt (ik ben rugpatient, dus ik lig ook snel verkeerd).. Ze hebben koudschuim wel in verschillende stevigheid, dus ik vermoed dat jij dan een “firm” gevoeld hebt ipv van een “soft”. Mijn man heeft een firm matras van dezelfde serie, en daar kan ik nog geen 2 minuten op liggen.
Ah oké, ik wist dat er veel verschillen bestaan in koudschuim, maar had begrepen dat alle varianten toch wel vrij hard waren. Jouw matras klinkt goed. Mag ik vragen welke je hebt?
maandag 2 maart 2020 om 11:36
De warme winter zou misschien ook een rol kunnen spelen. Maar vorige winters waren toch ook al vrij warm en toen lag ik echt te kleumen onder mijn winterdekbed. Ik heb zelf het gevoel dat de matras nu een grote rol speelt.
Kun je zeggen welke koele jullie hebben?
maandag 2 maart 2020 om 11:41
Van Landschoot, type Carat, en dan dus de zachtste uitvoering.AnnaMarianna schreef: ↑02-03-2020 11:30Ah oké, ik wist dat er veel verschillen bestaan in koudschuim, maar had begrepen dat alle varianten toch wel vrij hard waren. Jouw matras klinkt goed. Mag ik vragen welke je hebt?
maandag 2 maart 2020 om 11:43
Ik heb echt geen idee welk merk het is. Het is volgens mij een traagschuim variant. Dacht ik iig. Gekocht bij een woonwinkel.AnnaMarianna schreef: ↑02-03-2020 11:36De warme winter zou misschien ook een rol kunnen spelen. Maar vorige winters waren toch ook al vrij warm en toen lag ik echt te kleumen onder mijn winterdekbed. Ik heb zelf het gevoel dat de matras nu een grote rol speelt.
Kun je zeggen welke koele jullie hebben?
Ik keek even op de website van die winkel en daar staat alleen een pearl gel topper op. Dus kan ook zijn dat we die hebben.
dinsdag 3 maart 2020 om 10:23
grasklokje schreef: ↑02-03-2020 22:32Wij hebben onze boxspring bij totaalbed gekocht. De topper ligt heerlijk en bevat wol. Dit was wel de duurdere uitvoering.
Ja, wol is zeker een optie. Warm in de winter en koel in de zomer. Ik lees alleen wel dat er dan een schapenluchtje aan je matras kan zitten. Heb jij daar geen last van?
dinsdag 3 maart 2020 om 10:28
Ja, zo'n aerosleep hoes was ik in een oud topic ook al tegengekomen. Zou ook een oplossing kunnen zijn. Maar bij googlen kwam ik uit op maten voor babymatrasjes. Nu even iets beter gezocht en als je goed zoekt vind je toch ook wel wat grotere maten. Dank voor de tip!
dinsdag 3 maart 2020 om 12:28
Nee absoluut niet. Gewoon eens in winkel kijken. Je kan de rits van de topper zo los maken. Heeft wel 1 nadeel dat hoes van topper niet in wasmachine kan dan zoals bij traagschuim. Daar zit vaak zo'n net omheen en kan je de buitenkant in wasmachine doen. Kan hierbij niet.AnnaMarianna schreef: ↑03-03-2020 10:23Ja, wol is zeker een optie. Warm in de winter en koel in de zomer. Ik lees alleen wel dat er dan een schapenluchtje aan je matras kan zitten. Heb jij daar geen last van?
dinsdag 3 maart 2020 om 12:41
grasklokje schreef: ↑03-03-2020 12:28Nee absoluut niet. Gewoon eens in winkel kijken. Je kan de rits van de topper zo los maken. Heeft wel 1 nadeel dat hoes van topper niet in wasmachine kan dan zoals bij traagschuim. Daar zit vaak zo'n net omheen en kan je de buitenkant in wasmachine doen. Kan hierbij niet.
Oké, dankjewel! Komend wekend ga ik een rondje beddenzaken doen en dan neem ik dit ook mee.
dinsdag 3 maart 2020 om 14:37
Ik zou eerst eens de zomer afwachten. Deze winter is echt veel warmer dan voorgaande winters. Er is nog bijna geen nachtvorst geweest. Dus voordat je nu weer iets anders gaat aanschaffen, zou ik gewoon de zomer even afwachten. Dan kan je altijd nog iets anders kopen als het nog steeds te warm is.
Ik merk zelf overigens geen enkel verschil qua warmte met diverse matrassen.
Ik merk zelf overigens geen enkel verschil qua warmte met diverse matrassen.
dinsdag 3 maart 2020 om 16:20
Nee, het moet echt wel door de matras komen. Mijn man en ik zijn al heel wat jaren samen en altijd was ik degene die het 's nachts koud had en hij degene die het warm had. En nu is het voor het eerst in al die jaren ineens andersom.
Wel een tip misschien voor mensen die het in bed altijd koud hebben. Wie weet is een (top)matras van traagschuim of latex de oplossing.
Wel een tip misschien voor mensen die het in bed altijd koud hebben. Wie weet is een (top)matras van traagschuim of latex de oplossing.