Trap afsluiten voor kittens?

19-06-2019 12:02 37 berichten
Hi!

Wij krijgen over een week een kitten. De eerste dagen ben ik thuis, maar als ik even weg ben wil ik hem in de hal houden zodat hij niet per ongeluk op de bank plast of zichzelf in de nesten werkt.

Nu grenst de trap ook aan de hal, hij mag van mij wel naar boven maar twijfel of het handiger is om de trap even af te sluiten. Of is dat overdreven? Ben een beetje bang dat hij tijdens het spelen van de trap afkukelt.
Alle reacties Link kopieren
Waar ik me dan weer zorgen over maak TO, je schrijft: de eerste dagen ben ik thuis.
En daarna? Ga je weer werken?
Een paar dagen is wel heel weinig om een kitten al aan zijn of haar lot over te laten. Beter had je een paar weken vrij genomen om de kitten een goede start te geven. Hoe zie je dit voor je?
Niet om het één of ander, maar wat een grafzooi.
Zoals al eerder gesteld, hoe eerder je de kitten aan bepaalde situaties laat wennen, hoe eerder hij het onder de knie heeft en eraan gewend is.
Is het een dichte trap? Dan sowieso geen zorgen over maken. Kitten is wel ouder dan 12 weken hoop ik...?
Och die kleintjes gaan overal op en in, die hoef je echt niet af te schermen hoor. Wij kregen een keer buren aan de deur of we hun kitten hadden gezien. Ze kon niet weg zijn gelopen maar binnen was ze niet meer.

Ze had onder de bank een gat in de stoffering gevonden en was zo in de binnenkant van de bank gekropen en had zich genesteld in de bankvulling van de leuning. Kwam gewoon weer tevoorschijn dus.

Lekker laten lopen. Als je het gaat afsluiten vinden ze vast wel een weg om er alsnog langs te kunnen. Collega vond een keer de kitten aan het plafond hangen met de nagels. Blijkbaar kon hij de nageltjes in het behang vasthaken.

Veel plezier ermee, ze zijn zo leuk
Trouwens, als het goed is, is je kitten gewoon zinnelijk hoor. Onze jongste kater kregen wij toen hij 13-14 weken was, en hij stapte gewoon keurig gelijk op de kattenbak toen we hem thuis uit het mandje haalde.
Ik lees dat je hem gaat corrigeren als iets niet mag.

Dat gaat je niet lukken.. ook al weten ze dat iets niet mag, ze doen het toch voor je neus of wachten tot je even niet kijkt om het alsnog te doen.

Echt een kat laat zich niks vertellen.
Nou ja, daar zal ik proefondervindelijk wel achter komen, wij hebben vroeger altijd katten gehad en die gooide wel eens per ongeluk iets om, maar zo dramatisch als het door sommigen gesteld wordt, heb ik nooit meegemaakt. Maar we gaan het zien.

Bedankt voor de tips tot zover
stokske schreef:
19-06-2019 13:27

Dat gaat je niet lukken.. ook al weten ze dat iets niet mag, ze doen het toch voor je neus of wachten tot je even niet kijkt om het alsnog te doen.

Geen last van. Balin laat zich alles vertellen, als ik maar volhoud. Mijn wil is wet! Iki ben een echte dierenliefhebber, maar laat mijn huis niet vernielen, ik vertik het.

Wat betreft een aantal weken thuisblijven in het begin? Ik zat nog steeds in het staartje van mijn depressie toen ik Balin kreeg en ging de deur niet uit, hij wende daar aan, met als gevolg dat als ik nu de deur uitga, hij het behang naast de buitendeur er krijsend afkrabt, want hij is het niet gewend om alleen te zijn en mist me al voordat ik eenmaal het gebouw heb verlaten. Dat is de enige misser waar ik mee te maken heb.
stokske schreef:
19-06-2019 13:27

Dat is wel echt per kat verschillend hoor. Ik heb er 2. Een duivel en een engel.

De ene luistert perfect naar zijn naam, hoort aan mijn intonatie dat ie moet stoppen en kapt dan ook.

De andere doet wat hij zelf wil, inclusief rolgordijnenen en behang slopen. Weet zijn naam wel maar komt alleen als hij wil kroelen.
valisa schreef:
19-06-2019 12:23
Wij hebben boven in traphekje.
Eerst bedoeld voor de kinderen, maar nu voor de kat.
Wil haar niet boven op de slaapkamers hebben.
Kittens kunnen daar vaak door en zeker over. Eigenlijk bijna alle katten. Alleen de hele oude die niet meer kunnen springen en echte bangepoeperts. Maar de meeste katten laten zich niet tegen houden door een traphekje.
Geniet vooral van je kitten!
Ze worden zo snel groot (maar dan zijn ze ook heel leuk).
Dolfine schreef:
19-06-2019 16:57
Geniet vooral van je kitten!
Ze worden zo snel groot (maar dan zijn ze ook heel leuk).
Ja dat gaat vast lukken, ik wil al heel lang weet een kat maar ik vond mijn kinderen nog wat te jong en te wild. Ze zijn nu wat ouder, snappen wat beter hoe je met dieren omgaat en we hebben de ruimte en de tijd.

Alle spulletjes zijn al in huis dus we zitten met smart te wachten 😊

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven