Tuin op noorden?

09-04-2020 16:16 58 berichten
Hai,

M'n partner en ik staan op het punt een nieuwbouwhuis te kopen. Helemaal blij want het is momenteel lastig wat te vinden. Nu twijfelen we toch een beetje omdat de tuin precies op het noorden staat.
Het is een tussenwoning. De tuin is 5.4 m breed en 17 m lang.
We zijn bang dat we te weinig zon hebben in de tuin, maar ook in huis. De woonkamer is tuingericht.
Iemand ervaring met zo'n soort tuin?

Groetjes
Zoveel mensen zoveel smaken.
Kleine tuin pal op het zuiden. Heerlijk! Als het echt een paar dagen 30+ is dan heb ik een zonnescherm/ baldakijn van 4x4 (bijna de hele tuin :D ) Wel isolerende gordijnen genomen. Die houden warmte binnen en kou én warmt buiten. Want een heel groot raam is dan idd wat minder. De gordijnen hebben een witte buitenkant wat reflecteert, werkt prima.
Ik zou op het noorden niet graag hebben. Vaak is het aan de voorkant fris en in de tuin heerlijk.
Wij hebben een achtertuin op het Zuiden en een kleine voortuin op het Noorden. Inderdaad in de zomer wordt de achtertuin bloedheet, maar aan het einde van de dag schijnt de zon aan de voorkant van het huis en dat wordt dan net zo heet.

Ik geniet in de tuin winter van het zonnetje dat ‘s morgens op de bank naar binnen schijnt via de achtertuin.
Ik denk dat een tuin op het Noorden prima kan als je tenminste wel voldoende lichtinval hebt. Anders is het zo donker is de winter binnen.
Alle reacties Link kopieren
BeaTea schreef:
09-04-2020 16:20
Wij hebben ons huis juist gekocht omdat de tuin op het noorden is. Ik zou er met de snikhete brandende zomers van de afgelopen jaren niet aan moeten denken om de ganse dag zon in de tuin te hebben. En die zomers gaan heter en heter worden dus we hebben de woonkamer aan de achterkant en ook de belangrijkste slaapkamers.

Zo hebben we ons makkelijk aangepast aan de klimaatveranderingen.
Zo heb ik het ook gedaan!
Tuin op het zuid-westen. Met een wintertuin aan het huis. Kunnen we in februari al buiten zitten als de zon schijnt. En in november ook nog. Heerlijk. In de zomer is het achterin de tuin lekker koel in de schaduw.
Verder ligt het dak inmiddels vol zonnepanelen, perfecte plek zonder dat het aan de voorkant het aanzicht van het huis verpest.
Die redenatie dat het koeler is in huis snap ik niet. Als de achterkant op het noorden is, is de voorkant op het zuiden. Dan wordt het toch net zo goed warm?
Ik woon in een hoekhuis met de tuin op het noorden maar ik heb volop zon hoor. Nu ik dit tik heb ik de eerste 3 meter de tuin in schaduw en de rest van de tuin is zonnig. Mijn tuin is wel breder en dieper dan die van jullie, maar om je een idee te geven: nu in het voorjaar ligt 60 a 70% van de tuin de hele dag in de zon, en van de zomer is dat 80 tot 90%.
Am Yisrael Chai!
Ik heb een balkon op het zuiden, en ik vind het heerlijk! Mijn slaapkamer is op het noorden, dat vind ik wel heel fijn, mn slaapkamer is in de zomer redelijk koel. Ik zou het ook echt niet andersom willen hebben.
Wij hebben tuin pal op het noorden maar deze is wel bijna 30 meter diep dus altijd wel ergens zonnig plekje.

Zou nooit tuin op zuiden willen, wordt zoals velen al aangeven in de zomer bloedheet. Darbij hebben wij serre aan achterkant dat zou vrijwel niet mogelijk zijn op zuidkant, dan heb je een sauna.

Jouw tuin is best diep om toch voldoende zon te kunnen krijgen zeker als er geen hogen panden of bomen naast staan.
kindrebel schreef:
09-04-2020 17:38

Die redenatie dat het koeler is in huis snap ik niet. Als de achterkant op het noorden is, is de voorkant op het zuiden. Dan wordt het toch net zo goed warm?

Het verschilt natuurlijk per huis, maar bij mijn ouderlijk huis is het bijvoorbeeld zo dat de achtertuin lang maar de straat juist smal. Dus de zon zakt ‘s avonds achter de huizen van de overburen. Dat scheelt alweer een aantal uren zon op het huis (wat z’n voor- en nadelen heeft natuurlijk).
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Met zo’n diepe tuin zou je toch nog best lang de zon achterin je tuin moeten hebben. Vraag iemand die handig is met de app het voor je uit te zoeken.

Heb je achterburen en hebben die ook zo’n diepe tuin? Dan zou je ook geen last van hun huis moeten hebben.
Met zo'n diepe tuin heb je op het noorden wel genoeg zon, daar zou ik me niet druk om maken. En qua hitte heeft het zeker voordelen ten opzichte van een tuin op het zuiden of westen.

Ik zou het eerder jammer vinden dat het licht in de woonkamer altijd wat kil is in een kamer op het noorden. Hiervoor heb ik 2x in een huis met de kamer op het noorden gewoond en dat merkte ik wel.

Toch zou ik de koop er ook weer niet om over laten gaan, als het verder wel een huis is waar je naar op zoek bent. Wel zou ik de muren in de woonkamer van een warme kleur voorzien, om dat kille licht te compenseren.
Wij hebben een achtertuin op het noorden, zithoek in huis zit aan de zuidkant. Eerlijk is eerlijk, dit was een twijfelpunt aan het huis. We kwamen van een (nieuwbouw)woning met tuin op pal zuid. Maar eerlijk, bij opnieuw de keuze tussen noord of zuid zou ik nu opnieuw noord kiezen. We hebben de hele dag zon en schaduw (ipv enkel zon), het huis wordt veel minder heet en de tuin is ook minder warm. Dat betekent in het voorjaar wat minder vroeg al buiten zitten, maar aan de andere kant ook dat we in de zomer nog steeds buiten kunnen zitten (ipv wegfikken).
We hebben de zithoek achterin de tuin gedaan, de hoek waar het langst de zon komt. Dat maakt dat we vanuit huis eerst het groen van de tuin inkijken, ipv vol tegen je tuinset.
Hier ook tuin op het noorden. De voortuin is een terras ommuurd tot navelhoogte. Dit alles aan een park. Heerlijk juist in het voorjaar en najaar. Zeker in deze coronatijd zitten 35 huishoudens in de voortuin in de zon te genieten en te keuvelen met de buren. Ik zou niets anders wensen!
Wij hebben een kleine achtertuin op het noordoosten. ‘S ochtends hebben we zon en rond 13 u is de zon weg. Op de hete dagen vinden wij dat juist fijn. ‘S avonds zitten wij in de voortuin.
If you can't make it good, at least make it look good. (Bill Gates)
Onze tuin ligt op het noorden en is behoorlijk diep. In de winter komt daar geen zon. Bij de gevel is het altijd schaduw, koud, vochtig en groen van de mos en aanslag.
Ik mis de zon in mijn huis. In de keuken schijnt hij maar even en dan vnl op de muur.
Dit is een huurhuis, dus voor nu wel oke. Maar als ik dit huis zou kopen, zou dat vw de tuin een afknapper zijn. Ik ben geen zonaanbidder, het gaat mij echt om het licht in huis. En als het 30-35 graden is zit je ook niet buiten in je tuin op het noorden.
Ik heb een tuin op het noorden gehad van 17 meter diep en dat was echt prima. In de zomer kon je tenminste kiezen of je zon of schaduw wilde en dan was het schaduwdeel ook echt heerlijk koel.
In huis ook koel in de keuken en eetkamer, alleen de zithoek was wat warmer maar met screens was dat goed te doen. Nu een tuin op het zuidwesten en dat is met een hittegolf zoals vorige zomer niet vol te houden buiten.

Misschien heb je nog iets aan deze site: http://suncalc.net/
wij hebben een tuin op het noorden en een groot deel van de dag toch zon in de tuin.
Op deze (niet gratis) site zonnegrens.nl kun je ook bekijken hoe de zon in je tuin valt (al weet ik niet of nieuwbouw er al in staat). Deze website houdt geen rekening met eventuele hoge begroeiing in de tuin van de buren.
Wij hebben achter in de tuin een klein terras gemaakt waar we nu kunnen zitten of in de zomer als het niet zo warm is.
Tegen het huis aan hebben we ook wat terras waar we prima kunnen zitten als het te warm is om in de zon te zitten.
girasole3 schreef:
09-04-2020 16:27
Wij hebben ook de tuin op het Noorden (wel een stuk breder dan die uit de OP) en wij hebben alleen hartje winter geen zon in de tuin.
De West kant van onze tuin is helemaal vrij qua bebouwing, dus we hebben zon in de tuin tot hij ondergaat.

Kijk goed naar andere factoren, want alleen de ligging zegt niet alles.
Dit idd. Ooit eens in een tijdelijke woning met tuin op t noorden beland, en dat is ons zo goed bevallen dat we daar juist een voorkeur voor kregen. Die tuin was 12m diep en had achterin vrijwel altijd wat zon, misschien 2 weken niet in december ofzo- maar daar miste ik niets aan. Achterin grote glazen pui zodat er genoeg licht in huis kwam.

Nu ook (bewust) een tuin op het noorden, wel groter en geen hoge bebouwing rondom daardoor hele jaar door wel ergens zon, Alleen tegen het huis aan niet. Erg blij mee.
pleun17 schreef:
09-04-2020 18:43
Hier ook tuin op het noorden. De voortuin is een terras ommuurd tot navelhoogte. Dit alles aan een park. Heerlijk juist in het voorjaar en najaar. Zeker in deze coronatijd zitten 35 huishoudens in de voortuin in de zon te genieten en te keuvelen met de buren. Ik zou niets anders wensen!
Oh dit lijkt me echt verschrikkelijk juist :@@:

Zoveel mensen, zover wensen, blijkt maar weer.

Verder zou ik ook geen tuin op het noorden willen, geloof ik. Heb er geen ervaring mee. Hier een tuin(tje) pal op het westen, dat bevalt me wel.
Ook ik twijfelde over een tuin op het noorden. Maar wil niet anders meer. Mits de tuin diep genoeg is en dat is bij jullie zeker zo. We hebben in het voorjaar, nu dus, tot 18 uur zon, in de zomer tot 20 uur.
En ook altijd wel een schaduw plekje als het te warm is.
En idd wat ook al eerder genoemd is. We hebben een zithoek achterin de tuin waardoor je echt tussen het groen zit. Veel leuker dan tegen de gevel. Daar staat dan wel weer een eettafel want lekker dicht bij de keuken.
niekjeelastiekje schreef:
09-04-2020 16:22
Ik zou willen dat onze tuin op het noorden ligt.
Die van ons ligt op het zuidwesten dus de HELE dag zon in de tun. We hebben afgelopen zomer vaker binnen gezeten omda het in de tuin niet te harden was......
Heel herkenbaar. Het is nu al bijna te warm in onze zonnige erg beschutte tuin.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Hai,

Nogmaals bedankt voor jullie reacties! We hebben besloten het huis toch te kopen :cheer2:

Groetjes!
-Sam- schreef:
10-04-2020 08:35
Hai,

Nogmaals bedankt voor jullie reacties! We hebben besloten het huis toch te kopen :cheer2:

Groetjes!
Leuk! Ik wens jullie veel woonpleziwr toe.
Hier ook een zon op het Noorden en zou echt niet anders meer willen. Ook wij hebben een diepe tuin en geen hoogbouw om ons heen. We hebben de hele dag zon in de tuin. Als het te warm is kunnen we tegen het huis aan lekker in de schaduw zitten.
Je tuin moet niet te klein zijn maar anders is een tuin op het noorden echt geen probleem.

Wij hebben een diepe tuin op het noorden en zou niet anders willen! We hebben altijd schaduwplekjes die we volop gebruiken wanneer het warm is en altijd zon.
Onze vorige tuin lag op het zuiden en zat dan meer binnen met de ramen en deuren dicht omdat het anders binnen ook te warm werd.
Wij hebben een tuin op het zuiden. Nu in het voorjaar kan je er lekker zitten maar in de zomer is het meestal te warm. Vooral omdat de vorige bewonderd de tuin compleet hebben laten betegelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven