Tuin op noorden?

09-04-2020 16:16 58 berichten
Hai,

M'n partner en ik staan op het punt een nieuwbouwhuis te kopen. Helemaal blij want het is momenteel lastig wat te vinden. Nu twijfelen we toch een beetje omdat de tuin precies op het noorden staat.
Het is een tussenwoning. De tuin is 5.4 m breed en 17 m lang.
We zijn bang dat we te weinig zon hebben in de tuin, maar ook in huis. De woonkamer is tuingericht.
Iemand ervaring met zo'n soort tuin?

Groetjes
Hier een tuin op het zuiden. Ik vind het prettig, maar heb dan ook een boom voor het huis staan die voor voldoende schaduw zorgt, anders is het inderdaad heel warm.

Als je weet hoe de huizen eromheen komen te staan en dat niet te hoog is denk ik ook wel dat je nog wat zon hebt, maar het ligt er maar net aan waar je van houdt. Ik hou erg van tuinieren en een tuin die veel zon vangt vind ik dan wel een must, anders ben je behoorlijk beperkt (schaduw kun je creeëren, zon niet)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een tuin op het noorden en de zitkamer aan de tuinkant. Ik vind he tinnen altijd wel net wat donkerder dan ik zou willen, dus tips: Zo groot mogelijke ramen. Zowel aan de achterkant als aan de voorkant. Lichte vloeren en lichte kleuren weerkaatsen het licht in de woning. We hebben een spiegel boven de eettafel in de keuken en die zorgt voor veel weerkaatsing van licht en dat is prettig.

Qua tuin ben ik best blij dat hij op het noorden ligt, dat betekent dat we nu gewoon in de zon en in de schaduw kunnen zitten. We zijn nu allelen goed aan het kijken waar we nu nog zon hebben zodat we daar juist in het voorjaar nog zo lang mogelijk van de zon kunnen genieten. Wij hebben een plantenbak als voortuin, dus maar 80 cm diep ofzo, maar dat is wel fijn, kun je mooi nog even opzitten als de kinderen voor het huis aan het spelen zijn, met een glas wijn en een hapje van het een of ander. Nou is onze straat wel heel erg lekker rustig, dat is wel prettig.
Mijn tuin is op het noordwesten. Onze tuintafel staat nooit in de zon (tegen het huis aan) maar dat vinden we juist wel lekker. Achter in de tuin hebben we nog een zitje waar je wel de hele dag zon hebt. Wat mij betreft ideaal en zeker met een tuin van 17m diep moet je die ruimte echt wel hebben.
Het heeft beide zijn voor en nadelen. Wij hebben een tuin op het zuiden, planten, bloemen en bomen doen het geweldig. Vooral de rozenstruik op de gevel bloeit overweldigend. Wel moeten we alles veel water geven.

In de lente/zomer is het niet te doen zonder parasol of luifel. Dan is misschien op het noorden weer fijn. In bijna het hele jaar door vallen de zonnestralen in de woonkamer, waardoor we alleen savonds de kachel wel eens aanzetten. Op het noorden zal de woonkamer koeler blijven.
Voor iedereen een groene tuin
Wij hebben een achtertuin op het noorden. Je hebt inderdaad geen zon in het voor- en najaar (terwijl ik dan het liefst in de zon zit), in de zomer hebben we wel veel zon (maar ook gelukkig altijd wel schaduw). De afgelopen zomers zaten wij beter dan de buren met tuin op het zuiden, die klaagden dat het veel te warm werd. In het voor- en najaar vind ik het wel jammer, maar we hebben nu een bankje in de voortuin en zitten daar heerlijk (net als onze buren op hetzelfde rijtje, ook gezellig voor kletspraatjes). Voor ons is het nu een voordeel om voor te kunnen zitten, eigenlijk gezelliger dan allemaal in je eigen achtertuin :)
Eigenlijk zou je een tuin om je hele huis moeten hebben :mrgreen:
Voor iedereen een groene tuin
Bij onze vorige woning hadden we een kleine tuin van 6 meter breed en 9 meter lang op het zuidwesten en hoewel dat wel aangenaam was in het voor en najaar, in de zomer was het echt niet te doen. Veel te warm en benauwd. Binnen was het wel altijd fijn licht. Maar in de zomer scheen de zon ook vol op de schuifpui en dan deed ik het rolluik maar naar beneden om de warmte buiten te houden. Maar dan zaten we dus in het donker. Vanwege die vreselijke zomers hoef ik dus geen tuin meer op het zuiden.

Nu hebben we een wat grotere tuin volledig op het noorden, 9 meter breed en 18 meter lang. We kunnen op het terras altijd heerlijk in de schaduw zitten maar er zijn ook genoeg plekken met zon. In het voorjaar is het op het terras wel wat kil maar daarom hebben we een bankje achterin de tuin gezet. Daar kunnen we altijd in de zon zitten, ook in het voor en najaar. Hier is wel weinig hoogbouw en de huizen liggen wat verder uit elkaar dus dat zal misschien ook wat meer zon geven dan wanneer alles dicht op elkaar gebouwd is.

Wel is het in de woonkamer iets donkerder dan in ons oude huis hoewel dat alleen in een gedeelte is, aan de voorkant hebben we een groot raam op het zuiden dus daar is genoeg lichtinval. Een ander nadeel is dat het gras in de tuin wel meer onderhoud nodig heeft omdat het op het noorden ligt. Maar buiten dat ben ik vooral heel blij met deze tuin.
Ik heb een fantastische voortuin op het noorden vol schaduwplanten, boompjes en bloemen.

In de zomer is het noorden fijn. De zuidkant is ook leuk hoor, dat hebben we achter,, daar spelen de kinderen (onder 3 parasollen, dat wel) in een badje enzo. Maar daar moeten we wel steeds schaduw creëren. Ik zou zelf niet alleen zuiden willen of alléén noorden, als je een zitje aan de voorkant kan creëren zodat je kan uitwijken dan is dat ideaal.

Het is ook maar net of je een mens bent dat echt veel in de tuin zit of dat je meer van tuinieren houdt of dat je het vooral leuk vindt om vanachter je raam lekker naar de vogeltjes te kijken. In de praktijk doen wij vooral het laatste, gezien de lange herfst en winter. En dat kan prima op het noorden. En, bijkomend voordeel is dat je voor een huis met tuin op het noorden, minder betaald.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven