Tuin op noorden?
donderdag 9 april 2020 om 16:16
Hai,
M'n partner en ik staan op het punt een nieuwbouwhuis te kopen. Helemaal blij want het is momenteel lastig wat te vinden. Nu twijfelen we toch een beetje omdat de tuin precies op het noorden staat.
Het is een tussenwoning. De tuin is 5.4 m breed en 17 m lang.
We zijn bang dat we te weinig zon hebben in de tuin, maar ook in huis. De woonkamer is tuingericht.
Iemand ervaring met zo'n soort tuin?
Groetjes
M'n partner en ik staan op het punt een nieuwbouwhuis te kopen. Helemaal blij want het is momenteel lastig wat te vinden. Nu twijfelen we toch een beetje omdat de tuin precies op het noorden staat.
Het is een tussenwoning. De tuin is 5.4 m breed en 17 m lang.
We zijn bang dat we te weinig zon hebben in de tuin, maar ook in huis. De woonkamer is tuingericht.
Iemand ervaring met zo'n soort tuin?
Groetjes
donderdag 9 april 2020 om 16:20
Wij hebben ons huis juist gekocht omdat de tuin op het noorden is. Ik zou er met de snikhete brandende zomers van de afgelopen jaren niet aan moeten denken om de ganse dag zon in de tuin te hebben. En die zomers gaan heter en heter worden dus we hebben de woonkamer aan de achterkant en ook de belangrijkste slaapkamers.
Zo hebben we ons makkelijk aangepast aan de klimaatveranderingen.
Zo hebben we ons makkelijk aangepast aan de klimaatveranderingen.
donderdag 9 april 2020 om 16:20
donderdag 9 april 2020 om 16:23
Onze voortuin lag op het noorden en onze keuken ook. Qua licht viel het mee, omdat onze benedenverdieping helemaal open was. Genoeg licht door de ramen op het zuiden. Maar ik zou de woonkamer aan die kant wel minder prettig hebben gevonden qua lichtinval. Het ligt ook aan wat er tegenover staat. Huizen dichtbij geeft nog minder licht. Wij keken vanuit de keuken op de zijkant van achtertuinen van huizen in de straat haaks op de onze. Geen hoge huizen dus tegenover en dat vond ik wel prettig ivm licht.
In de ochtend stond er even de zon op, maar die verdween al snel over het huis en dan lag de tuin in de schaduw van het huis. In ons huidige huis heb ik dat ook deels, zijtuin ligt op noord. Veel onkruid, groenaanslag op de tegels en er groeit weinig.
In de ochtend stond er even de zon op, maar die verdween al snel over het huis en dan lag de tuin in de schaduw van het huis. In ons huidige huis heb ik dat ook deels, zijtuin ligt op noord. Veel onkruid, groenaanslag op de tegels en er groeit weinig.
donderdag 9 april 2020 om 16:26
Wij hebben nu een tuin op het noordoosten. En ik vind het heerlijk. Achterin de tuin heb je vrij lang zon (en met de lengte van TO's tuin al helemaal). En het belangrijkste: als het heet is heb je geen zon achterop je pui. Dat scheelt enorm in de warmte in huis.
En ik weet niet wat anderen doen, maar in een volledig beschutte tuin vind ik het met 20 graden al niet meer te harden in de zon.
Alleen in het voor- en najaar zul je wat minder zon in je tuin hebben. Heb je een voortuintje waar je een bankje neer kunt zetten voor een sporadisch koffietje in de zon?
En ik weet niet wat anderen doen, maar in een volledig beschutte tuin vind ik het met 20 graden al niet meer te harden in de zon.
Alleen in het voor- en najaar zul je wat minder zon in je tuin hebben. Heb je een voortuintje waar je een bankje neer kunt zetten voor een sporadisch koffietje in de zon?
donderdag 9 april 2020 om 16:27
Wij hebben ook de tuin op het Noorden (wel een stuk breder dan die uit de OP) en wij hebben alleen hartje winter geen zon in de tuin.
De West kant van onze tuin is helemaal vrij qua bebouwing, dus we hebben zon in de tuin tot hij ondergaat.
Kijk goed naar andere factoren, want alleen de ligging zegt niet alles.
De West kant van onze tuin is helemaal vrij qua bebouwing, dus we hebben zon in de tuin tot hij ondergaat.
Kijk goed naar andere factoren, want alleen de ligging zegt niet alles.
donderdag 9 april 2020 om 16:30
Wij hebben een tuin op het noorden.
In de hete zomers is het heerlijk, want onze woonkamer en slaapkamer blijven heel lang koel en we kunnen heerlijk in de schaduw zitten dan.
Jammer is wel dat je in het voorjaar niet de hele dag in de tuin kan zitten, maar gelukkig hebben wij wel altijd een paar stukjes waar wel zon komt.
In de hete zomers is het heerlijk, want onze woonkamer en slaapkamer blijven heel lang koel en we kunnen heerlijk in de schaduw zitten dan.
Jammer is wel dat je in het voorjaar niet de hele dag in de tuin kan zitten, maar gelukkig hebben wij wel altijd een paar stukjes waar wel zon komt.
We're a close family, always within punching distance
donderdag 9 april 2020 om 16:32
donderdag 9 april 2020 om 16:35
niekjeelastiekje schreef: ↑09-04-2020 16:22Ik zou willen dat onze tuin op het noorden ligt.
Die van ons ligt op het zuidwesten dus de HELE dag zon in de tun. We hebben afgelopen zomer vaker binnen gezeten omda het in de tuin niet te harden was......
Pff, precies dit. Ik vind het nu al warm!
Mijn ouders hebben een lange tuin op het noorden, daar in zon en schaduw, voor ieder wat wils. Maar in elk geval geen achtergevel die wegbrandt in de zon ‘s zomers.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
donderdag 9 april 2020 om 16:44
Hai,
Bedankt voor de reacties! Had zelf ook een tool gevonden om uit te rekenen hoeveel zon er zou zijn, maar ik moest zoveel invullen en intekenen, begreep er niks van haha
Als iemand een makkelijkere heeft...
Het huis wordt overigens 9.8 m hoog. Het is een complete nieuwbouwwijk waar alles om ons heen dezelfde hoogte heeft. Voor huis een mini parkje.
Heb wel een kleine voortuin waar ik eventueel ook een bankje neer kan zetten, weet alleen niet of ik er wel gebruik van zal maken. Is toch wel een dingetje om in de voortuin te zitten.
Bedankt voor de reacties! Had zelf ook een tool gevonden om uit te rekenen hoeveel zon er zou zijn, maar ik moest zoveel invullen en intekenen, begreep er niks van haha
Het huis wordt overigens 9.8 m hoog. Het is een complete nieuwbouwwijk waar alles om ons heen dezelfde hoogte heeft. Voor huis een mini parkje.
Heb wel een kleine voortuin waar ik eventueel ook een bankje neer kan zetten, weet alleen niet of ik er wel gebruik van zal maken. Is toch wel een dingetje om in de voortuin te zitten.
donderdag 9 april 2020 om 16:50
donderdag 9 april 2020 om 17:00
Ik zit regelmatig op het bankje in onze voortuin. Maar is in de zomer me te warm. Ik vind de tuin op het noorden echt prima. Hier genoeg zon in de lente en zomer.-Sam- schreef: ↑09-04-2020 16:44Hai,
Bedankt voor de reacties! Had zelf ook een tool gevonden om uit te rekenen hoeveel zon er zou zijn, maar ik moest zoveel invullen en intekenen, begreep er niks van hahaAls iemand een makkelijkere heeft...
donderdag 9 april 2020 om 17:14
Hier achtertuin Zuid, ik vind het nu fijn, zodra de zon weer verschijnt na de winter kan ik lekker buiten zitten. Maar zomer’s is het L bloedheet, zo heet dat ik niet eens blootsvoets over de tegels kan lopen. Zonnescherm kan alleen uit als ik thuis ben en het niet te hard waait. Meubels en vloer verkleuren
door de zon.
Voortuin ligt Noord dus te koud om te zitten en niet gebruikelijk bij ons.
Met een dergelijk lange tuin op het Noorden zou ik blij zijn, hele dag wel ergens zon, koeler huis, als je uitbouwt heb je genoeg tuin is over.
Ik wilde perse Zuid, maar zou daar nu niet meer voor kiezen. Ik heb ook nog zonneallergie en verbrand snel (dat wist ik toen nog niet)
door de zon.
Voortuin ligt Noord dus te koud om te zitten en niet gebruikelijk bij ons.
Met een dergelijk lange tuin op het Noorden zou ik blij zijn, hele dag wel ergens zon, koeler huis, als je uitbouwt heb je genoeg tuin is over.
Ik wilde perse Zuid, maar zou daar nu niet meer voor kiezen. Ik heb ook nog zonneallergie en verbrand snel (dat wist ik toen nog niet)
Ik doe mijn best