Tuinfeest tot 2.00 uur?
woensdag 2 oktober 2019 om 11:06
Ik kreeg een kaartje in de bus dat de buren van enkele tuinen verderop dit weekend een tuinfeest houden en dat dat wellicht geluidsoverlast gaat veroorzaken. Heel netjes natuurlijk zo'n briefje maar ik vind een tuinfeest tot 2.00 uur (en wie weet nog veel langer) veel te laat. 0.00 uur en dan de muziek uit en vind ik redelijk en ik twijfel of ik dat nu al zal gaan zeggen of dat ik maar gewoon moet afwachten tot zaterdag. Misschien valt het mee en staat de muziek niet zo hard of is het te koud en gaan ze op tijd naar binnen. Voor de volledigheid, deze buren wonen er nog niet zo lang dus ik ken hen totaal niet. Wat zouden jullie doen?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
woensdag 2 oktober 2019 om 12:44
doornroosje9 schreef: ↑02-10-2019 12:41Lekker asociaal. De meeste Belgen letten zeker op de tijd en gaan niet feesten in de tuin tot diep in de nacht.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen die denken dat 'één keer moet kunnen en niemand moet klagen dan'. Zou leuk zijn als iedereen zo zou denken.
Asociaal en egoïstisch. En nogmaals, waarom moeten feestje tot in de vroege uurtjes duren om "leuk" of "geslaagd" te zijn?
Een feest tot 1 of 2 uur kan dan niet goed genoeg zijn?
woensdag 2 oktober 2019 om 12:45
bij ons blijven na feestjes altijd wat mensen hangen tot na 2 uur
Maar wel binnen, dus daar heeft niemand last van.
woensdag 2 oktober 2019 om 12:46
Na alle reacties gelezen te hebben vind ik het toch wel bijzonder dat het merendeel het briefje door de bus als iets netjes zien. Zo'n briefje komt op mij over als een soort indekking, dat op het moment dat er overlast is, dat er dan gezegd wordt: 'Ja, maar we hebben toch toch een briefje door de bus gedaan dat we een feestje hebben?' Het was netjes geweest als ze gewoon even persoonlijk hadden gevraagd of het een probleem is of niet. Vervolgens PROBEREN ze het rond 02:00 uur af te sluiten. Het kan dus maar zo zijn dat het nog langer gaat duren. Ik vind het echt behoorlijk asociaal om te doen midden in een woonwijk.
Doet me denken aan mijn nieuwe buren. Nooit een briefje gehad en ze hebben zich nooit voorgesteld. Wel waren ze hele dagen aan het klussen. Bijna elke dag wel boren en dat heeft zo'n 2-3 maanden geduurd. Ondanks dat ik het vervelend vond, had ik er wel begrip voor want klussen kun je nu eenmaal niet zachtjes doen. Het was alleen erg vervelend dat ze altijd begonnen rond de tijd dat beide kinderen hun middagslaap doen. En als dat nu het enige was, zou dat prima zijn. Maar ze stonden gerust nog 's avonds om 22:00 of 23:00 uur te boren, zagen, hameren of wat dan ook en ik ben er vrij zeker van dat ze heus wel weten dat we kinderen hebben. Overigens zou ik er zonder kinderen ook wel last van hebben. Ronduit asociaal.
Doet me denken aan mijn nieuwe buren. Nooit een briefje gehad en ze hebben zich nooit voorgesteld. Wel waren ze hele dagen aan het klussen. Bijna elke dag wel boren en dat heeft zo'n 2-3 maanden geduurd. Ondanks dat ik het vervelend vond, had ik er wel begrip voor want klussen kun je nu eenmaal niet zachtjes doen. Het was alleen erg vervelend dat ze altijd begonnen rond de tijd dat beide kinderen hun middagslaap doen. En als dat nu het enige was, zou dat prima zijn. Maar ze stonden gerust nog 's avonds om 22:00 of 23:00 uur te boren, zagen, hameren of wat dan ook en ik ben er vrij zeker van dat ze heus wel weten dat we kinderen hebben. Overigens zou ik er zonder kinderen ook wel last van hebben. Ronduit asociaal.
woensdag 2 oktober 2019 om 12:47
Weet je dat zeker? Hier kan ik het erg goed horen als de buren binnen een feestje hebben. Het maakt dan heel weinig uit of ze buiten of binnen staan.
woensdag 2 oktober 2019 om 12:48
en je hebt gevraagd of ze uiterlijk 22.00 wilden stoppen?Suzan_1991 schreef: ↑02-10-2019 12:46
Maar ze stonden gerust nog 's avonds om 22:00 of 23:00 uur te boren, zagen, hameren of wat dan ook en ik ben er vrij zeker van dat ze heus wel weten dat we kinderen hebben. Overigens zou ik er zonder kinderen ook wel last van hebben. Ronduit asociaal.
als niemand klaagt, denken mensen ook, dat er wellicht geen overlast ervaren wordt he?
woensdag 2 oktober 2019 om 12:50
ja, anders zei ik het toch niet?
onze huizen zijn heel goed geïsoleerd en we doen heel bewust de ramen dicht na 22.00 uur bij feestjes
Er bestaan ook buren die wel rekening met de buurt houden.
woensdag 2 oktober 2019 om 12:54
MMM, ben ik nou zo gewoon dat ik die mensen dan veel s6 wens met het feestje en ik zou dan vragen of ze wel willen kijken om de harde muziek na 12:00 beetje zachter willen zetten en dat je praten lachen hoor nou geen probleem mee
Onze buur kinderen hebben ongeveer 2 keer per zomer tuin feestje (hartstikke leuk en gezellig joh tot uurtje of 12 ook muziek goed aan daarna muziek zachter maar met allemaal 10ners begin 20gers is er altijd wel rumoer en gelach ach boeiend heb ik totaal geen probleem mee.
Elk weekend zou wat anders zijn maar 2-3 keer per jaar
Leef en laat leven niet zo moeilijk doen.
Onze buur kinderen hebben ongeveer 2 keer per zomer tuin feestje (hartstikke leuk en gezellig joh tot uurtje of 12 ook muziek goed aan daarna muziek zachter maar met allemaal 10ners begin 20gers is er altijd wel rumoer en gelach ach boeiend heb ik totaal geen probleem mee.
Elk weekend zou wat anders zijn maar 2-3 keer per jaar
Leef en laat leven niet zo moeilijk doen.
woensdag 2 oktober 2019 om 12:56
Ja, dat is ook prima. Als zonder muziek gewoon binnen nog wat blijft hangen zonder dat iemand er last van heeft.
Dat is anders dan een echt feestje.
woensdag 2 oktober 2019 om 13:00
Je kunt het dus ook zo zien; er is ook een aanzienlijk deel dat het dus fijn vindt als er elders feestjes zijn, zodat ze zich zelf ook eens een feestje kunnen geven.mevrouwiglesias schreef: ↑02-10-2019 11:28Kopie van een van mijn reacties:
Punt is ook een beetje dat enkele jaren geleden er hier in de zomer iedere weekend wel ergens een tuinfeest was tot diep in de nacht (5.00 uur was geen uitzondering). Iedereen dacht op den duur dat als de buren dat mochten zij dat ook wel mochten. Het liep echt de spuigaten uit. Doordat de politie zich er toen mee heeft bemoeid is het nu een stuk minder maar ik ben zo bang dat het opnieuw uit de hand gaat lopen. Dat is het ook wel een beetje dat ik denk: 'nee niet weer'.
Ik heb zelf geen last van andermans feestjes. Ik vind dat juist levendig. Soms loop ik bij mijn ouders de deur uit, en dan vind ik het zo treurig, zo’n woonwijk die om 23:00u al helemaal is ingeslapen. Zelfs met oud en nieuw is het er rustig. Gelukkig woon ik in de stad.
woensdag 2 oktober 2019 om 13:00
toch denk ik, dat leefbaarheid in een drukke woonwijk vooral goed werkt, als je zoveel mogelijk rekening houdt en zo min mogelijk overlast.
En overlast-geven niet opzoekt. Dus een feestje buiten, vind ik niet nodig.
Ik woon zelf in een volle wijk, en als we om de beurt een tuinfeestje geven, hebben we geen weekend meer rust.
En natuurlijk hebben we overlast, die nou eenmaal bij een oude stadswijk hoort: 1 van de buurvrouwen moet af&toe eventjes opgenomen worden, de weken er voor hoor je haar gillen. Andere buurvrouw oefent met pianospelen. Speeltuin in de buurt etc.
(en dan nog auto's brandstichting, zwerafval etc)
Allemaal vrij normaal, en we pikken veel van elkaar. Maar extra overlast toevoegen, dat is nou net de grens tussen leefbaar en onprettig.
en in TO's situatie zou ik het aanzien en echt niet meteen verbieden of klagen. Maar nodig vind ik het absoluut niet
woensdag 2 oktober 2019 om 13:07
Helemaal met jou eens, Lilalinda.
Ik heb ooit eens in een appartement gewoond wat een soort bunker was. Ik had aan beide kanten professionele muzikanten die gewoon thuis oefenden (piano en drums) maar ik hoorde ze nooit. Ook werden er regelmatig feestjes gegeven maar ook die hoorde ik echt helemaal nooit.
In dat geval, prima. Maar in de gemiddelde woonwijk is het een heel ander verhaal. Geven en nemen tot op zekere hoogte maar willens en wetens overlast veroorzaken vind ik van een heel ander caliber.
Ik heb ooit eens in een appartement gewoond wat een soort bunker was. Ik had aan beide kanten professionele muzikanten die gewoon thuis oefenden (piano en drums) maar ik hoorde ze nooit. Ook werden er regelmatig feestjes gegeven maar ook die hoorde ik echt helemaal nooit.
In dat geval, prima. Maar in de gemiddelde woonwijk is het een heel ander verhaal. Geven en nemen tot op zekere hoogte maar willens en wetens overlast veroorzaken vind ik van een heel ander caliber.
woensdag 2 oktober 2019 om 13:10
Nou, dan ben ik liever wat minder fatsoenlijk.
woensdag 2 oktober 2019 om 13:14
Mee eens.
Harde muziek hoort ook niet, ook niet met een feestje.
woensdag 2 oktober 2019 om 13:15
Eens. Je weet gewoon dat wanneer je in een woonwijk woont, je wel eens wat hoort van je buren (ook wel eens een feestje), maar je weet ook dat anderen last van je hebben wanneer je zelf tot diep in de nacht gaat feesten. Het ligt er ook aan wat voor overlast het is. Is het muziek? Zijn het dronken mensen die staan te schreeuwen? Wij hadden op een gegeven moment in ons oude huis elke keer last van de buurjongens die feestjes gaven als pa en ma op vakantie waren. Muziek aan en binnen praten, prima. Maar bij het weggaan (dat begon om middernacht en bleef doorgaan tot half 4) een uur buiten gaan staan met het nodige dronken geschreeuw en lawaai van scooters, niet zo prima. Uiteindelijk hebben de buren daar wel een stokje voor gestoken bij hun kinderen, maar het zullen je volwassen buren zelf maar zijn die het probleem niet zo zien.
woensdag 2 oktober 2019 om 13:17
Dan zijn ze wel knap achterlijk als ze denken dat anderen daar geen last van hebben. Als ze het fatsoen al niet hebben om op een normale tijd te stoppen met iets dat zo veel herrie maakt, zijn het gewoon asocialen. Als je dan gaat klagen, komt er alleen nog maar meer gezeik van. Na wat hier al eerder voor is gevallen in de wijk, denk ik wel 2x na om bij dat soort figuren langs te gaan. Een paar huizen verderop heeft iemand een windgong buiten gehangen. De buren ernaast hadden er ontiegelijke last van, dus zijn ze langsgegaan met de vraag of dat ding misschien weggehaald kon worden omdat slapen onmogelijk is als er wind staat. Vervolgens werden de buren bedreigd met een honkbalknuppel. Toen ik hier kwam wonen was het echt een nette wijk, maar er zijn zoveel mensen verhuisd de afgelopen jaren en er is helaas alleen maar overlastgevend tuig voor in de plaats gekomen.
woensdag 2 oktober 2019 om 13:18
Dat er überhaupt muziek gedraaid wordt, is TO's invulling.
Typisch hoe het gaat van: "(...)kaartje in de bus dat de buren van enkele tuinen verderop dit weekend een tuinfeest houden en dat dat wellicht geluidsoverlast gaat veroorzaken." naar 'asociale, armlastige overlastgevers die beter een zaaltje kunnen huren in plaats van de hele buurt wakker te houden met hun feestje'.
Typisch hoe het gaat van: "(...)kaartje in de bus dat de buren van enkele tuinen verderop dit weekend een tuinfeest houden en dat dat wellicht geluidsoverlast gaat veroorzaken." naar 'asociale, armlastige overlastgevers die beter een zaaltje kunnen huren in plaats van de hele buurt wakker te houden met hun feestje'.
woensdag 2 oktober 2019 om 13:19
Ik doe ook altijd een briefje in de bus bij de mensen uit de straat die wij niet uitgenodigd hebben. Ik heb ooit 1 keer een klacht gehad in die 30 jaar dat ik hier woon. Vanaf 12 uur gaat de muziek hier een heel stuk zachter, ook als we het binnen vieren.herfstappeltaart schreef: ↑02-10-2019 12:33@Blondie: maar wat vind jij er nu van dat buren LAST van je kunnen hebben?
woensdag 2 oktober 2019 om 13:19
Assumption is the mother of all fuck-upsSuzan_1991 schreef: ↑02-10-2019 13:17Dan zijn ze wel knap achterlijk als ze denken dat anderen daar geen last van hebben. Als ze het fatsoen al niet hebben om op een normale tijd te stoppen met iets dat zo veel herrie maakt, zijn het gewoon asocialen. Als je dan gaat klagen, komt er alleen nog maar meer gezeik van.
woensdag 2 oktober 2019 om 13:20
er zijn mensen die dit netjes vinden??? ik wil gewoon op tijd slapen en wil helemaal niet / nooit door een ander tot 2 uur van mijn slaap afgehouden worden. als je zoiets wilt, ga je toch vrijstaand wonen of iets dergelijks? in een woonwijk heb je gewoon rekening te houden met elkaar.
zoals een reageerder het zei: als iedereen denkt dat het wel voor een keertje kan, heb je elk weekend last.
zoals een reageerder het zei: als iedereen denkt dat het wel voor een keertje kan, heb je elk weekend last.
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
woensdag 2 oktober 2019 om 13:21
Willens en wetens overlast veroorzaken nog wel. Die mensen geven een feestje, for god sake. Laat ze lekker. Mensen kunnen ook niks meer verdragen.Lady_Day schreef: ↑02-10-2019 13:07Helemaal met jou eens, Lilalinda.