Twijfel tussen verfkleur RAL 9001/ RAL9010

24-07-2011 07:50 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn keukenkastjes komen het meest overeen met de kleur RAL9001/RAL9010, nu was ik gisteren bij de GAMMA maar ik zie niet echt het verschil.

ik wil mijn kozijnen en muren niet spierwit hebben maar ik wil ook geen creme cq te gele kleur, wil wel dat het een beetje mooi aansluit bij mijn keukenkleur aangezien het een open keuken is, nu ben ik een beetje aan het twijfelen wat mooier is en of er veel verschil is tussen RAL9001 & RAL9010.

Bedankt alvast.
Marele, wil je even laten weten hoe het geworden is, ben wel benieuwd.

Ja Elsie, erg verwarrend maar ik blijf maar bij mijn keuze wordt gek van mijzelf ondertussen, de keuze wisselt per uur zo'n beetje;-)
quote:cappi schreef op 24 juli 2011 @ 08:18:

Dat maakt de keuze niet makkelijker;-) ik wil zoals gezegd dat het aansluit bij kleur keuken maar keukenzaak zegt dat het tussen RAL 9001/9010 inzit, spierwit vind ik niet mooi en te steriel maar geelachtig wit vind ik ook niet mooi.

iemand ervaring met een of beide kleuren in huis?Waarom laat je die 2 kleuren niet 50/50 mengen? Heb je geen creme, en het spierwitte is er dan "af".
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:cappi schreef op 24 juli 2011 @ 08:33:

Amygdaia, de kleur van keuken is magnolia, en wordt ook omschreven als offwhite etc, maar er staat ook bij dat het volgens klanten het meest overeenkomt met RAL9001/9010, de kastjes zijn hoogglans. Denk dat ik toch maar ga voor RAL9001,

In mijn vorige appartement had ik witte muren en witte IKEA keuken maar vond ik te steriel.

Magnolia is iets geler dan oud-wit.

Wat je kunt doen is een demo-plankje van de keukenboer lenen en meenemen naar een goede verfzaak. Die hebben vaak wel samples van lak en matte muurverf in RAL 9001 en 9010. Hou het bij elkaar en je weet gelijk welke je hebben moet.

Je ziet dan gelijk of de keuken wat meer optrekt naar geel of naar wit als je die kleur erbij doet. En jij weet wel wat jij mooi vindt!
Tickel, 9010 is al geen spierwit, dus het witte is er al 'af' . Nee, ik zou het niet mengen en ik zou een volgende keer ook gewoon weer voor 9010 gaan.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Even een update, de schilder is zo aardig geweest om een klein potje RAL 9001 te halen en een stuk hout te verven en oh wat is het lelijk, niet gedacht, wist wel dat het iets creme kleur zou zijn maar het was meer bruin als wit, was bijna dezelfde kleur als het behang wat er blijkbaar al jaren hangt;-) nou hoop ik dus niet dat mijn keuken ook zo'n kleur is, heb hem wel gezien uiteraard maar zit nu te twijfelen, ga morgen even keukenzaak bellen
Dekte het wel goed op het hout? Als de houtkleur wat doorschijnt, dan wordt het inderdaad heel grauw en donker, kan ik me zo voorstellen!
dat zou goed kunnen nummerzoveel maar het was gewoon echt niet mooi, beige achtig, ik ben nu beetje bang dat keuken er ook zo uitziet, dus bel ze morgen maar even en ga er maar even langs om weer even te kijken, is lastig te beoordelen want keukens staan niet in het volle daglicht maar met allemaal spots
9001 is inderdaad wat creme/ beige achtig. Gelukkig is dat bij 9010 echt niet het geval .
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
gamayun, de kozijnen etc worden nu in ieder geval 9010, en hopelijk valt keuken mee anders denk ik er toch echt serieus over na om hem te laten spuiten, witte kastjes zijn niet mogelijk ivm type & model en de keuken zelf vind ik wel mooi maar niet als het soortgelijk is aan RAL 9001.
Heb je de verf wel eerst laten opdrogen? Opgedroogde verf kan er heel anders uitzien, dan alstie nog nat is.

(hoewel 9001 voor mij ook echt te geel is, de magnolia keuken die ik op internet vond trouwens ook)

Misschien hebben ze bij de keukenzaak de verschillende kleuren van de kastje als 'proefmonster' (weet het juiste woord er niet voor, ik bedoel gewoon een stuk keukenkastje van 3 bij 6 cm ofzo. Dan kun je die misschien even mee naar huis nemen, of als dat niet mag even naar buiten nemen om hem daar te bekijken.
missprincesa, ik heb de keuken helaas al besteld, erg stom, maar in keukenzaak (ben er 2 keer geweest) leek de kleur niet zo als van de verf en vond ik het wel mooi, maar nu ik de verf heb gezien (komt overeen met magnolia kleur) vind ik het niet mooi meer en ben ik dus erg benieuwd hoe de kleur van de keuken in mijn appartement is.
quote:cappi schreef op 26 juli 2011 @ 17:41:

missprincesa, ik heb de keuken helaas al besteld, erg stom, maar in keukenzaak (ben er 2 keer geweest) leek de kleur niet zo als van de verf en vond ik het wel mooi, maar nu ik de verf heb gezien (komt overeen met magnolia kleur) vind ik het niet mooi meer en ben ik dus erg benieuwd hoe de kleur van de keuken in mijn appartement is.

Ja dat snap ik, maar je geeft aan dat je er toch weer even langs gaat om te kijken en dat het lastig is om te beoordelen met het licht daar.

Dus mijn advies is, om zo'n proefding even mee naar buiten te nemen of liever nog naar huis. Dan kun je zien hoe de kleur eruit ziet met het soort licht dat jij hebt.

(en zoals iemand anders ook al zei; al heeft een kleur dezelfde naam en/of code, per merk verschilt het nog enorm)
De laatste update;-) ben langs keukenzaak gegaan, in de zaak zelf leek de kleur weer leuk, plankje meegekregen en in daglicht toch een lelijke kleur, dus voor witte hooglans gekozen, het heeft even geduurd maar het is opgelost;-)

Bedankt allemaal voor het meedenken.
Ben wel mosterd maar een goede tip is ook om een blokje hout te verven en deze zowel bij de kozijnen in het daglicht te houden als ergens midden in de (woon)kamer of gang of waar dan ook maar waar minder daglicht is. Je zult zien dat de kleur heel anders uitpakt. Heb RAL op raamkozijnen, heel mooi maar op de deuren is het toch een wat "gore" kleur, zeker naast mijn muren. Jammer maar helaas.
ral 9001 en ral 9010 kun je laten mengen bij de welbekende bouwmarkten.

9001 vergelijk ik altijd een beetje met Wedgwood edme plain kleur.

Ik heb mijn hele huis 9001 gehad, maar....het houtwerk en plafond 9010. 9010 is roomwit maar toont frisser en past perfect bij 9001. De tip kreeg ik van de schilder: als ik ook het houtwerk en plafonds met 9001 zou hebben gedaan krijg je een geler effect, het kan zelfs smoezelig aandoen, net alsof er jaren gerookt is. De combi 9001 op de wanden en houtwerk/plafonds 9010 is geweldig.
quote:Amygdala schreef op 24 juli 2011 @ 15:45:

[...]

Magnolia is iets geler dan oud-wit.

Wat je kunt doen is een demo-plankje van de keukenboer lenen en meenemen naar een goede verfzaak. Die hebben vaak wel samples van lak en matte muurverf in RAL 9001 en 9010. Hou het bij elkaar en je weet gelijk welke je hebben moet.

Je ziet dan gelijk of de keuken wat meer optrekt naar geel of naar wit als je die kleur erbij doet. En jij weet wel wat jij mooi vindt!houtwerk en plafond 9010 dat verfrist de 9001. Muren kunnen ook wel 9010 maar ik zou 9001 doen, dan 'valt de keuken er in weg'
quote:Tickel schreef op 24 juli 2011 @ 14:37:

[...]

Waarom laat je die 2 kleuren niet 50/50 mengen? Heb je geen creme, en het spierwitte is er dan "af".ik heb beide kleuren gecombineerd: 9010 houtwerk/plafonds; 9001 op de muren; prachtig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven