Van huis naar appartement
woensdag 18 december 2019 om 22:17
Wie heeft hier ervaring mee?
Heb altijd in een huis met tuin gewoond. Ook altijd gezegd nóóit een appartement voor mij.
Nu een appartement gezien en alhoewel het mij aanspreekt blijf ik me afvragen of ik het niet ga missen om de deur open te doen naar de tuin en de ruimte om het huis.
Het appartement heeft 2 balkons.
Heb altijd in een huis met tuin gewoond. Ook altijd gezegd nóóit een appartement voor mij.
Nu een appartement gezien en alhoewel het mij aanspreekt blijf ik me afvragen of ik het niet ga missen om de deur open te doen naar de tuin en de ruimte om het huis.
Het appartement heeft 2 balkons.
zaterdag 11 januari 2020 om 09:11
zaterdag 11 januari 2020 om 09:28
Ik heb geboden zonder voorbehoud van financiering dus linksom of rechtsom moet ik het rond zien te breien. Mijn vorige huis kocht ik tegen het eind van de crisis en dat ging een stuk gemoedelijker. Dan ging je in onderhandeling en kon de verkoper niet met iemand anders in zee. Ik bracht een bod uit onder de vraagprijs met voorbehoud van financiering en bouwkundig onderzoek.
zaterdag 11 januari 2020 om 09:50
Ja klopt, dat was een heel andere markt destijds.
Dat is helemaal spannend dan dat je hebt gekocht zonder voorbehoud.
Maar denk dat je ook al op voorhand hebt berekend wat je aan hypotheek kan krijgen?
Ik wel gekocht ovb. Had echter al wel gesprekken gehad en alles ingeleverd, alleen wilden ze nu nog even een ruwe schatting inkomen 2019. Die is nu afgerond en ook ingeleverd. Nu afwachten.
Ik zit niet aan mijn maximale leencapaciteit.
Wel nu taxatie ook laten doen na verbouwing, zodat ik dat nog een klein gedeelte kan meefinancieren.
Ik ben uiteindelijk blij dit appartement gekocht te hebben.
Als ik kijk wat er aan aanbod bijgekomen is in de afg periode is er niets wat me aantrekt.
Dat is helemaal spannend dan dat je hebt gekocht zonder voorbehoud.
Maar denk dat je ook al op voorhand hebt berekend wat je aan hypotheek kan krijgen?
Ik wel gekocht ovb. Had echter al wel gesprekken gehad en alles ingeleverd, alleen wilden ze nu nog even een ruwe schatting inkomen 2019. Die is nu afgerond en ook ingeleverd. Nu afwachten.
Ik zit niet aan mijn maximale leencapaciteit.
Wel nu taxatie ook laten doen na verbouwing, zodat ik dat nog een klein gedeelte kan meefinancieren.
Ik ben uiteindelijk blij dit appartement gekocht te hebben.
Als ik kijk wat er aan aanbod bijgekomen is in de afg periode is er niets wat me aantrekt.
zaterdag 11 januari 2020 om 10:03
Ik wil ongeveer de helft van mijn max. leencapaciteit daadwerkelijk lenen dus dat zou goed moeten zitten. Als ik tegen de max aan zou schuren dan had ik het niet gedaan hoor maar in deze markt is een bod zonder voorbehoud erg aantrekkelijk natuurlijk. Vandaar, en niet omdat ik zo'n risiconemer ben (verre van).
Elke dag kijk ik op funda wat er bij is gekomen. Op de dag dat ik het contract ging tekenen kwam er nog een appartement op de markt waar ik op slag verliefd op werd. Maar die was wel ongeveer 50K duurder, in een monument en de VvE kosten waren boven de 200 euro per maand. Die was verder wel helemaal 'af' maar ja, toch een stuk duurder.
En verder is er in de afgelopen maanden helemaal niets interessants voor mij te koop gekomen. Nog wel een aantal leuke huizen maar die waren ook allemaal jaren 30 en al dat onderhoud en tuin heb ik gewoon geen zin in. Dat waren nl. een paar van de redenen waarom ik mijn oude huis verkocht heb.
Elke dag kijk ik op funda wat er bij is gekomen. Op de dag dat ik het contract ging tekenen kwam er nog een appartement op de markt waar ik op slag verliefd op werd. Maar die was wel ongeveer 50K duurder, in een monument en de VvE kosten waren boven de 200 euro per maand. Die was verder wel helemaal 'af' maar ja, toch een stuk duurder.
En verder is er in de afgelopen maanden helemaal niets interessants voor mij te koop gekomen. Nog wel een aantal leuke huizen maar die waren ook allemaal jaren 30 en al dat onderhoud en tuin heb ik gewoon geen zin in. Dat waren nl. een paar van de redenen waarom ik mijn oude huis verkocht heb.
zaterdag 11 januari 2020 om 11:40
Hier net zo. (Zit natuurlijk een geschiedenis aan vast. Stalkende ex. Maar sinds mijn verhuizing hoor ik hem niet meer.) Ik ben erg blij met mijn flatje. Zit idd weinig op het balkon maar maak het in de zomer wel gezellig. Lampionnetjes, geraniums maar ga er nog niet achter zitten.himalaya schreef: ↑19-12-2019 06:16Ik voel me veilig in mijn flat, de voordeur is afgesloten en daardoor veel minder inbraakgevoelig. Ik zit niet vaak op het balkon (vind het al snel te warm) maar vind het wel lekker om op zomerse dagen mijn balkondeur open te hebben de hele dag. En die laat ik ook met een gerust hart open als ik boodschappen ga doen.
Heb ook een huis met een tuin gehad. Het onderhouden van de tuin was regelmatig een moetje in plaats van dat ik het echt leuk vond.
zondag 12 januari 2020 om 10:43
Jeetje, lijkt mijn verhaal wel. Toen mijn bod was geaccepteerd kwam vlakbij een appartement instapklaar.Lady_Day schreef: ↑11-01-2020 10:03Ik wil ongeveer de helft van mijn max. leencapaciteit daadwerkelijk lenen dus dat zou goed moeten zitten. Als ik tegen de max aan zou schuren dan had ik het niet gedaan hoor maar in deze markt is een bod zonder voorbehoud erg aantrekkelijk natuurlijk. Vandaar, en niet omdat ik zo'n risiconemer ben (verre van).
Ook duurder maar toch even twijfel.
En nu is er ook niets meer in de verkoop gekomen wat mij aanspreekt, dus al met al blij met deze beslissing
Wilde vandaag even voor vloeren kijken eigenlijk, maar geen zin om naar buiten te gaan met dit weer.
zondag 12 januari 2020 om 10:50
Ach ja, er is altijd wel ergens een nóg mooier appartement of huis te koop, of dat komt te koop maar ja, ik zit straks op een heel mooie plek met een lage hypotheekbetaling waar ik me nooit druk om hoef te maken of ik het wel kan betalen. En geen bovenburen (andere appartement had dat wel), dat is me ook heel wat waard.
Wat voor vloer zit je aan te denken, Peertjes?
Wat voor vloer zit je aan te denken, Peertjes?
zondag 12 januari 2020 om 12:37
Nou, exact mijn gedachten Lady en heerlijke gedachte hè die financiële vrijheid!
Nou, jij tipte volgens mij vinyl.
Heb voor pvc gekeken, vind het wel mooi. Sommigen lijken echt hout.
Maar het lijkt me zo koud. Ik ben zo gewend aan hout. Loop eigen vrijwel altijd op blote voeten thuis of slippers.
Dus ik twijfel nog, maar denk toch pvc in houtkleur.
Een kleed is geen optie ivm huisdieren.
Nou, jij tipte volgens mij vinyl.
Heb voor pvc gekeken, vind het wel mooi. Sommigen lijken echt hout.
Maar het lijkt me zo koud. Ik ben zo gewend aan hout. Loop eigen vrijwel altijd op blote voeten thuis of slippers.
Dus ik twijfel nog, maar denk toch pvc in houtkleur.
Een kleed is geen optie ivm huisdieren.
zondag 12 januari 2020 om 17:04
Ik tipte linoleum, is wel wat anders dan pvc maar het idee is hetzelfde. Linoleum is iets van 95% natuurproduct - gemaakt van lijnzaadolie en jute. Ik heb dat eerder in huis gehad en vond het heel prettig. Ik vind het ook geen 'koud' materiaal want het neemt heel snel de warmte van de kamer op. PVC heb ik geen ervaring mee.
Je hebt trouwens ook kurkvloeren, al dan niet met houtmotief. Is ook 'warm'.
Ik ben al even inspiratie aan het opdoen voor kleur op de muur en kijken wat ik met de badkamer en keuken kan doen om het wat interessanter te maken (ik ga beiden niet vervangen maar het heeft wel wat liefde en creativiteit nodig).
Je hebt trouwens ook kurkvloeren, al dan niet met houtmotief. Is ook 'warm'.
Ik ben al even inspiratie aan het opdoen voor kleur op de muur en kijken wat ik met de badkamer en keuken kan doen om het wat interessanter te maken (ik ga beiden niet vervangen maar het heeft wel wat liefde en creativiteit nodig).
maandag 24 februari 2020 om 16:54
maandag 24 februari 2020 om 17:19
Hey Peertjes, het gaat snel nu he? Ik krijg over 3 weken de sleutel.
Op de dag van de overdracht komen de linoleummannen om op te meten en te kijken hoe er geegaliseerd moet worden. Er ligt nu vloerbedekking, heel vreselijk, maar ja, hopelijk duurt het niet al te lang voordat er gelegd kan worden. Aan de andere kant, geeft mij tijd om te schilderen zonder me druk te maken over de vloer. Ik heb al wel een aantal kleuren verf besteld. Eigenlijk in een opwelling. Waaronder deze voor in de keuken die zo saai is. Lichtbruin fineer (uuugh) op de kastjes, donker grijs/blauwe linoleumvloer. Ik weet het niet.. ik vind het wel erg heftig maar saai zal het niet worden:

Badkamer is ook heel saai. Alles witte vierkante tegeltjes maar dat laat ik zo. Ik hang en zet er wel wat planten neer en ik heb een mooi houten kastje. Leuke badmat, dan ziet het er meteen al wel wat leuker uit.
Op de dag van de overdracht komen de linoleummannen om op te meten en te kijken hoe er geegaliseerd moet worden. Er ligt nu vloerbedekking, heel vreselijk, maar ja, hopelijk duurt het niet al te lang voordat er gelegd kan worden. Aan de andere kant, geeft mij tijd om te schilderen zonder me druk te maken over de vloer. Ik heb al wel een aantal kleuren verf besteld. Eigenlijk in een opwelling. Waaronder deze voor in de keuken die zo saai is. Lichtbruin fineer (uuugh) op de kastjes, donker grijs/blauwe linoleumvloer. Ik weet het niet.. ik vind het wel erg heftig maar saai zal het niet worden:

Badkamer is ook heel saai. Alles witte vierkante tegeltjes maar dat laat ik zo. Ik hang en zet er wel wat planten neer en ik heb een mooi houten kastje. Leuke badmat, dan ziet het er meteen al wel wat leuker uit.
maandag 24 februari 2020 om 17:29
Aaah wat een toffe kleur, gewaagd ook. Ben ik saai piet bij.
En de keuken zelf schilderen? Mijn vader heeft destijds mijn keuken geschilderd ( is wel een professioneel schilder ), andere greepjes en zag er veel mooier uit.
Die kleur doe je als gehele achterwand zogezegd?
Spannend he al die voorbereidingen.
De stucadoor komt er hier eerst in. Dan worden de muren en plafonds gespoten, kozijnen schilderen.
Pas als ik over ben wil ik gaan kijken voor evt kleur of behang oid.
Eerst de basis maar, ook beperkt tijd.
Ben alleen bang dat keuken misschien niet op de afgesproken tijd is. En dan loopt dat de vloerenman in de weg zeg maar.
Dus dat wordt nog even spannend.
Tegels badkamer hier ook saaie, witte tegels.
Toilet zijn de tegels ouderwets lichtbruin
En de keuken zelf schilderen? Mijn vader heeft destijds mijn keuken geschilderd ( is wel een professioneel schilder ), andere greepjes en zag er veel mooier uit.
Die kleur doe je als gehele achterwand zogezegd?
Spannend he al die voorbereidingen.
De stucadoor komt er hier eerst in. Dan worden de muren en plafonds gespoten, kozijnen schilderen.
Pas als ik over ben wil ik gaan kijken voor evt kleur of behang oid.
Eerst de basis maar, ook beperkt tijd.
Ben alleen bang dat keuken misschien niet op de afgesproken tijd is. En dan loopt dat de vloerenman in de weg zeg maar.
Dus dat wordt nog even spannend.
Tegels badkamer hier ook saaie, witte tegels.
Toilet zijn de tegels ouderwets lichtbruin
maandag 24 februari 2020 om 17:43
Zat inderdaad ook te denken om de kastjes te schilderen maar ga eerst maar eens beginnen met de roze wand en wat moderne greepjes. Als het dan nog niets is kan ik altijd nog nieuwe deurtjes aanschaffen of inderdaad verven. Ik heb geen open keuken dus ik hoef er niet heel veel tegen aan te kijken.
Ouderwetse toilettegels zou ik niet zo wakker van liggen hoor. Verhuizen is al duur genoeg en vervangen kan altijd nog. Zelf vind ik het belangrijk dat de vloeren mooi zijn. De rest komt wel. Ik ga het langzaam aan doen en wil er zo min mogelijk stress van hebben. Ik hoop dat zo tegen de zomer de boel er zo'n beetje bij staat als ik in gedachten heb. Hoewel die gedachten nog wel eens veranderen. Ik vind het lastig. Ik ben gewend aan oude huizen die van zichzelf al heel veel sfeer hebben. Dit is een redelijk nieuwe woning. Geen schouwen, geen glas in lood, geen hoge plafonds, gewoon een blokkendoos met heel veel ramen en die ramen... ik weet ook nog niet wat ik daarmee moet. Heb gelukkig heel weinig inkijk ondanks dat ik in de binnenstad zit.
En jouw aanpak van eerst er in en dan kijken qua kleur/behang etc. is een goeie hoor. Ik zag die kleur roze en moest em hebben maar voor de rest ga ik ook kijken hoe de lichtinval is. Ik ben niet heel erg fan van witte muren dus kleur zal er wel op komen maar zachte kleuren, neutrale kleuren, donkere kleuren, felle kleuren... ik weet het nog niet.
Met meubels ga ik ook wachten. Ik heb maar heel weinig en het kriebelt echt wel maar ik wil toch wachten tot ik er zit. Dan kan ik echt de juiste dingen aanschaffen. Ik heb wel alvast een bank gekocht. Ik had alleen 1 stoel (woonde erg klein hiervoor) en ik wil wel een beetje normaal kunnen zitten.
Ouderwetse toilettegels zou ik niet zo wakker van liggen hoor. Verhuizen is al duur genoeg en vervangen kan altijd nog. Zelf vind ik het belangrijk dat de vloeren mooi zijn. De rest komt wel. Ik ga het langzaam aan doen en wil er zo min mogelijk stress van hebben. Ik hoop dat zo tegen de zomer de boel er zo'n beetje bij staat als ik in gedachten heb. Hoewel die gedachten nog wel eens veranderen. Ik vind het lastig. Ik ben gewend aan oude huizen die van zichzelf al heel veel sfeer hebben. Dit is een redelijk nieuwe woning. Geen schouwen, geen glas in lood, geen hoge plafonds, gewoon een blokkendoos met heel veel ramen en die ramen... ik weet ook nog niet wat ik daarmee moet. Heb gelukkig heel weinig inkijk ondanks dat ik in de binnenstad zit.
En jouw aanpak van eerst er in en dan kijken qua kleur/behang etc. is een goeie hoor. Ik zag die kleur roze en moest em hebben maar voor de rest ga ik ook kijken hoe de lichtinval is. Ik ben niet heel erg fan van witte muren dus kleur zal er wel op komen maar zachte kleuren, neutrale kleuren, donkere kleuren, felle kleuren... ik weet het nog niet.
Met meubels ga ik ook wachten. Ik heb maar heel weinig en het kriebelt echt wel maar ik wil toch wachten tot ik er zit. Dan kan ik echt de juiste dingen aanschaffen. Ik heb wel alvast een bank gekocht. Ik had alleen 1 stoel (woonde erg klein hiervoor) en ik wil wel een beetje normaal kunnen zitten.
maandag 24 februari 2020 om 18:01
Oja, alles zo herkenbaar ! Wilde eerst ook te veel, maar wil die stress ook niet.
Ook de meubels gaan hier gewoon mee . Heb enkel ander bed gekocht, maar dat wilde ik sowieso al. Een kleiner bed nu omdat mijn slaapkamer straks veel kleiner is.
Ik wilde ook erg graag in de binnenstad wonen, helaas wilde de thuiswonende kinderen echt niet.
Had zo'n leuk huisje gezien. En dan met een mooie vloer is een oud huis gevoelsmatig inderdaad al 'af' hè
Tenminste, wat betreft de sfeer..
Raambekleding ook voor gekeken. Heb wel een globaal idee, maar wil het eerst zien als ik er zit. Ook bij mij geen inkijk, dus dat scheelt.
Fijn dat je een nieuwe bank hebt! 1 stoel is inderdaad erg minimaal. Dus je gaat er wb leefruimte op vooruit?
Ik ga kleiner wonen, maar dat is een bewuste keuze. Iig nog ruimte genoeg. Ben erg benieuwd nog steeds of ik de tuin ga missen..
Ook de meubels gaan hier gewoon mee . Heb enkel ander bed gekocht, maar dat wilde ik sowieso al. Een kleiner bed nu omdat mijn slaapkamer straks veel kleiner is.
Ik wilde ook erg graag in de binnenstad wonen, helaas wilde de thuiswonende kinderen echt niet.
Had zo'n leuk huisje gezien. En dan met een mooie vloer is een oud huis gevoelsmatig inderdaad al 'af' hè
Raambekleding ook voor gekeken. Heb wel een globaal idee, maar wil het eerst zien als ik er zit. Ook bij mij geen inkijk, dus dat scheelt.
Fijn dat je een nieuwe bank hebt! 1 stoel is inderdaad erg minimaal. Dus je gaat er wb leefruimte op vooruit?
Ik ga kleiner wonen, maar dat is een bewuste keuze. Iig nog ruimte genoeg. Ben erg benieuwd nog steeds of ik de tuin ga missen..
maandag 24 februari 2020 om 19:16
maandag 24 februari 2020 om 19:30
Je hebt ook zulk mooi behang, inderdaad. Er is ook nog een kans dat ik wat behang ga plakken hoor. Wat dat betreft is het wel fijn dat mijn huis totaal geen karakter heeft maar er wel mogelijkheden zijn. Ook wel weer een leuke uitdaging om dat huis helemaal eigen te maken.
Mijn leefruimte is straks 90m2. Ik woonde op 50m2 en dat vond ik helemaal prima hoor. Ik hoefde niet groter maar kleinere appartementen zijn er gewoon bijna niet. Ja, of van die oude, gehorige portiekflats. Daar had ik geen trek in. Maar goed, ik heb straks wel een logeerkamer en dat is ook wel prettig voor als ik gasten heb. Wat een luxe!
Mijn leefruimte is straks 90m2. Ik woonde op 50m2 en dat vond ik helemaal prima hoor. Ik hoefde niet groter maar kleinere appartementen zijn er gewoon bijna niet. Ja, of van die oude, gehorige portiekflats. Daar had ik geen trek in. Maar goed, ik heb straks wel een logeerkamer en dat is ook wel prettig voor als ik gasten heb. Wat een luxe!
dinsdag 25 februari 2020 om 07:07
Wat leuk.. Hier ook van een groot hoekhuis naar een maisonnette.Yabanci schreef: ↑24-02-2020 19:16Beetje mosterd, maar ook ik ga binnenkort van een hoekhuis (met giga tuin) naar een maisonnette.
Eindelijk geen last meer van drie enorme bomen, tientallen vierkante meters tuin met onkruid, groene tegels etc. Straks een klein balkonnetje en een ruim dakterras.
Ik kan echt niet wachten!
Bewuste keuze omdat je de tuin zat was?
dinsdag 25 februari 2020 om 18:44
Leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die van een huis op de grond naar een appartement zijn verhuisd.
Wij zijn het najaar verhuisd van een grote jaren 50 tussenwoning met voor en achtertuin naar een 95m2 maisonette met uitzicht over zee. Totaal geen spijt van, alhoewel het uiteraard wel wennen was. Maar mijn man trok het niet meer om na zijn zware werk continue aan het huis te moeten klussen, en het laten doen zat er gewoon niet in. De drukte van het verkeer wat om het huis raasde dag en nacht. De buurt waren vooral ouderen mensen en wij miste heel erg een praatje van jonge gezinnen om ons heen wat wij gewend waren van ons huis daarvoor (ook maisonette) onze kinderen spelen nu weer buiten en we lopen zo het strand op en duin in. Gezellige buren nu en elke dag wel met medebewoners een praatje.
Wij zijn het najaar verhuisd van een grote jaren 50 tussenwoning met voor en achtertuin naar een 95m2 maisonette met uitzicht over zee. Totaal geen spijt van, alhoewel het uiteraard wel wennen was. Maar mijn man trok het niet meer om na zijn zware werk continue aan het huis te moeten klussen, en het laten doen zat er gewoon niet in. De drukte van het verkeer wat om het huis raasde dag en nacht. De buurt waren vooral ouderen mensen en wij miste heel erg een praatje van jonge gezinnen om ons heen wat wij gewend waren van ons huis daarvoor (ook maisonette) onze kinderen spelen nu weer buiten en we lopen zo het strand op en duin in. Gezellige buren nu en elke dag wel met medebewoners een praatje.
woensdag 26 februari 2020 om 01:29
Ja, is bewuste keuze omdat ik niks met tuin heb,
Daarbij worden mijn lasten een stuk lager want ga van particuliere huur naar koop appartement.
Scheelt in totaal ruim driehonderd euro per maand.
Helaas geen uitzicht op zee hier