Ventileren en kou
zaterdag 23 november 2019 om 20:06
Hallo,
Ik woon in een appartement van het jaar 2000. Mechanishe afzuiging en goed geïsoleerd. Probleem is dat je eigenlijk wel altijd de ventilatieroosters open moet hebben juist omdat het goed geisoleerd is..maar rond deze periode van het jaar geeft dat zulke koude tocht. Ik vraag mij af hoe andere dit doen. Zo blijf ik stoken
Ik woon in een appartement van het jaar 2000. Mechanishe afzuiging en goed geïsoleerd. Probleem is dat je eigenlijk wel altijd de ventilatieroosters open moet hebben juist omdat het goed geisoleerd is..maar rond deze periode van het jaar geeft dat zulke koude tocht. Ik vraag mij af hoe andere dit doen. Zo blijf ik stoken
zaterdag 23 november 2019 om 20:14
Wij hebben sinds 2 jaar ook zo'n mooi mechanisch ventilatiesysteem.
Alle klapraampjes zijn vervangen door roosters die niet dicht kunnen.
Gevolg, in de zomer wordt alle warme lucht naar binnen gezogen en in de winter alle koude lucht.
Dit in alle kamers.
Ik ga de roosters in de huiskamer dichtplakken want het is echt geen doen.
zaterdag 23 november 2019 om 20:19
Zet ze 1 mm openDeniece1980 schreef: ↑23-11-2019 20:15Gelukkig kunnen ze bij mij dicht..maar ik wilde me netjes aan de regels houden hoe alles officieel hoort maar het is echt geen doen !
En je stookt uiteindelijk minder als je je huis goed blijft ventileren. En een gezonder leefklimaat.
zaterdag 23 november 2019 om 20:25
Ik heb ze altijd open. Maar vind frisse lucht in huis en ventileren dan ook fijn. Moet er niet aan denken om in de bedompt huis te zitten. Als het echt koud is heb ik 1 van de drie in de keuken dicht en in de avond die van de woonkamer soms ook. Maar die zet ik zo snel mogelijk weer open.
anoniem_388053 wijzigde dit bericht op 23-11-2019 20:26
35.36% gewijzigd
zaterdag 23 november 2019 om 20:29
Ik ook niet maar ik wil het wel zelf kunnen bepalen. Nu stook ik voor de buitenlucht als de verwarming aan zou staan omdat alle warmte gelijk naar buiten gezogen wordt en er tegelijk koude lucht van buiten naar binnen wordt gezogen.Maud*de*Braose schreef: ↑23-11-2019 20:25Ik heb ze altijd open. Maar vind frisse lucht in huis en ventileren dan ook fijn. Moet er niet aan denken om in de bedompt huis te zitten.
Nu heeft de woningbouw in al haar wijsheid besloten om niet te sluiten roosters te plaatsen omdat sommige bewoners niet of te weinig ventileren en deze bewoners zo niet anders kunnen dan ventileren.
En de rest kan verhippen.
zaterdag 23 november 2019 om 20:32
granny71 schreef: ↑23-11-2019 20:14Wij hebben sinds 2 jaar ook zo'n mooi mechanisch ventilatiesysteem.
Alle klapraampjes zijn vervangen door roosters die niet dicht kunnen.
Gevolg, in de zomer wordt alle warme lucht naar binnen gezogen en in de winter alle koude lucht.
Dit in alle kamers.![]()
Ik ga de roosters in de huiskamer dichtplakken want het is echt geen doen.
Dan heb jij balansventilatie. Het lijkt me niet verstandig om die roosters dicht te plakken want die heb je echt nodig om verse lucht binnen te krijgen in zo'n goed geïsoleerd huis.
zaterdag 23 november 2019 om 20:34
Herkenbaar probleem. Ik snap het hele ventileren maar die tocht.. hier zit het rooster hoog, in de hoek waar zowat iedereen zijn bank heeft staan. Niet handig om even gauw open of dicht te doen. Rooster stond altijd open maar ik was zojuist de tocht zo moe, ik heb het rooster dichtgedaan.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
zaterdag 23 november 2019 om 20:35
Mag je dan wel zelf bepalen wanneer je verse lucht wil in de winter?
Ipv continu te bevriezen in je eigen huis terwijl je je ook nog eens failliet stookt om het mogelijk toch een klein beetje warm te krijgen?
(Ik heb zonder roosters in een tochtgat gewoond dat niet warm te krijgen was.
Waar we in de winter standaard met 2 à 3 truien rond liepen.
Terwijl de verwarming volle bak stond.)
zaterdag 23 november 2019 om 20:46
Nee, dat "mag" dus niet. Dat is het hele punt van balansventilatie, die regelt het zelf. Daarom maken ze die roosters ook zo dat ze niet dicht kunnen of dat je er niet bij kunt.
Ik vind het ook een vreselijk systeem hoor. Ik ga nooit in een huis wonen met balansventilatie.
zaterdag 23 november 2019 om 20:48
Energielabel F dus zo goed geïsoleerd is mijn huis niet.
Maar goed, TO kan en mag haar rooster best dichtdoen of op een kier als ze thuis is.
Gewoon open als je weg of naar bed bent.
zaterdag 23 november 2019 om 20:50
Dus die ventilatie bepaald hoe ik mijn huis wil hebben?RikM schreef: ↑23-11-2019 20:46Nee, dat "mag" dus niet. Dat is het hele punt van balansventilatie, die regelt het zelf. Daarom maken ze die roosters ook zo dat ze niet dicht kunnen of dat je er niet bij kunt.
Ik vind het ook een vreselijk systeem hoor. Ik ga nooit in een huis wonen met balansventilatie.
Laat ik nu precies dezelfde comfortwensen hebben als de anders 130 gezinnen met hetzelfde systeem in deze flat
zaterdag 23 november 2019 om 21:43
Dit!
En reken op forse hoofdpijn als je niet voldoende ventileert.
zaterdag 23 november 2019 om 22:23
Ik heb dit ook. Als de roosters open staan voel je gewoon de tocht over je heen stromen als je op de bank zit, ijskoud! Dus in de woonkamer doe ik ze met deze kou op 1 piepklein tikkeltje open en in de slaapkamer heb ik ze half tot 1/3e open, ik vind een iets koelere slaapkamer altijd wel fijn. Mijn slaapkamer grenst aan mijn woonkamer en die deur heb ik bijna altijd open staan dus dan lucht het alsnog wel door denk ik zo.
Als het minder koud is (vanaf een graad of 15-17 staan ze 24/7 helemaal open.
Als het minder koud is (vanaf een graad of 15-17 staan ze 24/7 helemaal open.
zondag 24 november 2019 om 00:14
De lucht is relatief droger door de kou kan hij minder waterdamp bevatten dan de warme binnenlucht. Doordat hij binnen opwarmt kan hij meer waterdamp opnemen.PattyJupiter schreef: ↑23-11-2019 23:29Hoe krijg je nou droge lucht binnen als de luchtvochtigheid buiten hoog ligt als je gebruik maakt van ventilatieroosters als aanvoer? Dan gaat niet.
Het heeft in ons huis een groot nadeel, onze afzuiging kan niet uit en daardoor daalt de luchtvochtigheid dusdanig dat het te droog wordt. Onze warme vochtige lucht verdwijnt naar buiten terwijl er wel koude lucht binnenkomt.
We hadden van de week al een luchtvochtigheid onder de 40% in huis. Onaangenaam droog dus prikkende ook, barsten in de lippen en een droge jeukende huid. Dus hebben wij verdampers staan om de lucht rond de 50% luchtvochtigheid te houden.
zondag 24 november 2019 om 00:21
In de winter is de lucht buiten droger dan binnen, zeker als je de ventilatierooster dicht houdt. Uiteraard kan het een enkele keer vochtiger zijn als het erg slecht weer is, maar zodra het dan weer droog is, is de lucht weer droog. I.t.t. tot de zomer waar de buitenlucht vochtig blijft na regen.PattyJupiter schreef: ↑23-11-2019 23:29Hoe krijg je nou droge lucht binnen als de luchtvochtigheid buiten hoog ligt als je gebruik maakt van ventilatieroosters als aanvoer? Dan gaat niet.
dinsdag 26 november 2019 om 14:36
Het is sowieso niet handig om je raamroosters dicht te doen, bij een mechanisch ventilatiesysteem wordt er alleen lucht afgezogen, er komt dan op geen enkele wijze lucht naar binnen. Tenzij je natuurlijk je ramen of deur even open zet. Misschien is het een idee om over te stappen op een decentraal wtw systeem. zie hier meer info: https://alphaventilatie.nl/wtw-unit/decentrale-wtw/. Dan is het niet erg dat de roosters dichtstaan, want je hebt met dit systeem gewoon toevoer van lucht in je woning/ruimte.