vergeeld hout schoonmaken?

13-01-2014 21:59 18 berichten
Heeft iemand een idee of je vergeeld hout kan schoonmaken? Ik wil liever niet opnieuw hoeven schilderen.
wit gelakt bedoel je? opschuren en verven

gelakt grenen? opschuren, en dan ook flink opschuren
Alle reacties Link kopieren
Het is volgens mij de lak die vergeelt. Dus dan toch afschuren en opnieuw lakken.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Met chloor, als het witte vergeelde lak betreft.
Is het geel van de zon/licht of van nicotine?

Bij het laatste kun je het nog schoonmaken, bij het eerste niet.

Lak op waterbasis vergeelt minder dan lak op terpentine basis.
Dat is een reactie van de natuurlijke harsen in hout op zonlicht is me altijd verteld. Het zit overigens niet erg diep: goed schuren totdat de kleur je beter bevalt. Houd er rekening mee dat de finish het daarna weer wat donkerder maakt.
Ja als het de lak is komt het doordat er te weinig UV licht bij komt. Je moet dan verf op waterbasis gebruiken, dan heb je dat niet meer.
Het is in een huis wat we net gekocht hebben. je ziet het waar een klok gehangen heeft dus ik denk dat je gelijk hebt prulletje.

Chloor ga ik proberen dan.
Is het blank eiken? Want dat vergeeld nu eenmaal.

Dan zou je het kunnen behandelen met spul zodat het blanker wordt. Of gewoon een laagje whitewash aanbrengen.
Het is een wit gelakte wand, van welk hout weet ik helaas niet.
Kun je de nerven nog zien of de noest, of zit er echt verflak op?
Ik kan niks zien van het hout zelf.
Met bier
Ik zou het toch verven. Als je er eenmaal woont, doe je zoiets minder makkelijk.

Dan maar in 1 keer goed.
@ Wendy, we wonen er al. Gelukkig hoeft er bijna niks gedaan te worden verder. Het is een wandje naast een deur waar het trapgat begint.
Schrootjes dus: maar 1 oplossing mogelijk, weg er mee!
haha, nee geen schrootjes. Het is 1 stuk hout van 50cm bij 230cm ongeveer. Ik zal even kijken of ik foto's heb.
Dan is zo'n wandje ook snel geschilderd. Ik zal het opnieuw schilderen. Even schuren met waterproof schuurpapier en dan 2 lak lagen. Zo gebeurd. Of er een schilderij voor hangen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven