Verhuizen binnen sociale huur, tips gezocht.

02-05-2020 08:29 293 berichten
Hai allemaal,

Ik zit al 3 jaar in een sloopwoning en nu is de kogel dan eindelijk door de kerk: het gaat gesloopt worden over anderhalf jaar. Dus mag de hele straat nu met urgentie naar een nieuwe woning gaan zoeken ( vanaf gisteren mocht dat ). Ik heb dus aardig wat concurrentie van de rest van de straat, al zijn er ook zat mensen zonder voorrang omdat die hier anti-kraak wonen.
Maar goed, we wonen in een dorp waar niet veel huizen beschikbaar zijn dus ik zal best wat concurrentie hebben, zeker ook omdat mensen met een langere inschrijfduur op deze huizen voor gaan op mij. Ik zal dus verhuizen binnen mijn eigen dorp en had gisteren al een leuke woning gezien hier vlakbij, ik stond daar dus al eerste op ( kan nog verkeren ) en heb gereageerd. Dus zal snel gaan bezichtigen.

Maar waar moet je nou precies op letten bij een bezichtiging binnen de sociale huur? Ik probeer een lijstje te maken van dingen die ik belangrijk vind ( huis op het noorden of oosten omdat ik geen heet huis wil ), het liefst een benedenwoning ivm de buitenkat, etc.
Dat huis waar ik kan kijken is op de derde verdieping van een appartementencomplex in een hele mooie buurt. Met een heel groot dakterras ook nog eens. En de woning is precies het formaat wat ik zoek.
Maar ja, wel 200 euro duurder dan mijn huidige woning.
Nu weet ik dat ik altijd duurder ga zitten en ik zal dan ook wel meer huurtoeslag krijgen ( ik zit op bijstandsniveau ) maar toch ben ik soms wel eens bang dat de huurtoeslag ooit afgezegd word en ik dan in een te duur huis zit voor mijn inkomen.

Ik ga waarschijnlijk volgend jaar een korte opleiding doen tot autisme coach ( op aanraden van mijn eigen autisme coach want ik heb milde autisme ) en ik hoop dan genoeg inkomen te genereren zodat ik van de huurtoeslag af kan, maar goed dat is nog onzeker natuurlijk.
Ik merk dat ik een beetje onrustig word van al die nieuwe hoofdstukken in mijn leven en ik probeer duidelijkheid te scheppen en lijstjes te maken maar ik ben er toch veel mee bezig.
Ik heb ook best wat angst dat ik in een fijne buurt kom maar terror buren krijg of dat ik na 18 maanden nog niets gevonden heb en een of ander piepklein huisje moet accepteren tegen mijn zin in. Slaat nergens op maar goed, daarom heet het angst en ik ben een hele irritante piekeraar.

Ik neem sowieso zoveel mogelijk mijn moeder mee naar alle bezichtigingen maar soms zal ze misschien niet kunnen en ga ik alleen.
Daarom zou ik graag tips hebben voor op mijn lijstje. Dingen waar ik op moet letten bij een bezoek.
Bijvoorbeeld de ligging icm de zon, het energielabel, eventuele servicekosten, dat soort dingen.

Ik vind het ook lastig om te bepalen of ik nou een appartement kan nemen of niet vanwege mijn kat. Ik zou het zo sneu vinden om hem binnen op te moeten sluiten maar aan de andere kant moet ik hier wel echt nog 15 jaar wonen voor ik eventueel weer kan verhuizen dus het moet ook echt mijn droomhuis zijn.
Kat is ook al best oud dus wie weet hoe lang hij nog mee gaat.
Hoe gek ik ook op hem ben, ik vind het een beetje suf om mijn droomwoning af te wijzen omdat de kat dan weer binnen moet leven.
En daar voel ik me dan ook weer schuldig over haha. :facepalm:

Nou ja, ik ben gewoon een beetje onzeker over het feit dat ik mijn huis uit moet en ik zou graag wat tips hebben voor bezichtigingen.
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
02-05-2020 09:41
Nee maar je kan wel je volgorde van voorkeuren lijstje maken voor je reageert. Als jij uit een schaal met gebakjes mag kiezen kies je toch ook als eerste wat je het lekkerst vindt. Als dat dan al besproken blijkt, ga je naar je tweede keuze en zo verder. Jij start ook niet bij wat je het minst lekker vindt.
Klopt. Maar ik denk dat het aanbod klein is: er zijn gewoon niet veel sociale huurwoningen direct beschikbaar. En dan kan het zomaar zijn dat je niet kan kiezen uit een hele schaal vol, maar hooguit uit 2 of 3.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
02-05-2020 09:46
Klopt. Maar ik denk dat het aanbod klein is: er zijn gewoon niet veel sociale huurwoningen direct beschikbaar. En dan kan het zomaar zijn dat je niet kan kiezen uit een hele schaal vol, maar hooguit uit 2 of 3.
En dan bedenkt TO van tevoren welke van de 3 het best bij haar past. Helemaal prima toch?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
*2020* schreef:
02-05-2020 08:53
Portiek schoonmaken lift bij houden eventueel huismeester en reparaties dat soort dingen.
En hier ook bijvoorbeeld het ramen wassen et cetera.
In de buurt rondlopen ga ik sowieso doen en ook bij de buren aanbellen. Momenteel woon ik in een wat mindere buurt ( veel lawaai, best wat onrust soms en veel afval op straat ) maar er zijn hier zat fijne buurten. Gelukkig ken ik het dorp goed en weet ik wel waar je wel en niet moet zijn.
Deze woning is dus qua buurt wat minder en super slecht geisoleerd enzo maar verder heel fijn en enorm ruim.
Ik heb trouwens vrede met een kleine woning hoor ( al liever niet onder de 35 m2 ) want ik ben bewust kindloos en heb ook geen partner verder. Dus ik heb weinig plek nodig.

Bedankt voor de tips allemaal, nu ben ik echt weg.
pejeka schreef:
02-05-2020 09:46
Klopt. Maar ik denk dat het aanbod klein is: er zijn gewoon niet veel sociale huurwoningen direct beschikbaar. En dan kan het zomaar zijn dat je niet kan kiezen uit een hele schaal vol, maar hooguit uit 2 of 3.
Dat is zeker waar, waarom denk je dat ik het zo spannend vind en me zo goed mogelijk voor wil bereiden en wil kijken welke "eisen" ik nou echt belangrijk vind. Daarom ook dus dit topic. Een goed voorbereid mens telt voor twee zeg ik altijd maar. :P
Is mijn ASS toch ergens goed voor.
Alle reacties Link kopieren
Mostert..

Voor wat betreft de kat zou ik de genoemde flat nemen.

Succes met zoeken.
anoniem_388742 wijzigde dit bericht op 02-05-2020 10:00
Reden: verbetering
70.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
02-05-2020 09:50
Dat is zeker waar, waarom denk je dat ik het zo spannend vind en me zo goed mogelijk voor wil bereiden en wil kijken welke "eisen" ik nou echt belangrijk vind. Daarom ook dus dit topic. Een goed voorbereid mens telt voor twee zeg ik altijd maar. :P
Is mijn ASS toch ergens goed voor.
Ik denk dat eigenlijk elke sociale huurwoning tegenwoordig op een nette manier voorziet in de basisbehoeften. Er zit een nette keuken en badkamer in, een keurig toilet, en ook verder zal je een woning krijgen die in nette staat is. En ook nog voor een prijs die binnen je budget ligt. Wat wil je meer?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
02-05-2020 09:54
Ik denk dat eigenlijk elke sociale huurwoning tegenwoordig op een nette manier voorziet in de basisbehoeften. Er zit een nette keuken en badkamer in, een keurig toilet, en ook verder zal je een woning krijgen die in nette staat is. En ook nog voor een prijs die binnen je budget ligt. Wat wil je meer?
Wat zit je nou te zeiken? Het gaat hier niet eens om luxe-dingen, het gaat om zaken die voor iemand persoonlijk belangrijk zijn. Zoals bij TO een huis op het noorden en liever een grotere keuken. Iemand anders zal de voorkeur geven aan een grotere woonkamer, of huis op het zuiden. Dat het sociale huur is, betekent niet dat je verder geen wensen meer mag hebben. Je doet net alsof TO hebberig is, dat slaat nergens op. Bovendien heeft ze nog 18 maanden urgentie en nu al een appartement gevonden dat het bekijken waard is, dus het eerste de beste accepteren hoeft niet.
Alle reacties Link kopieren
spuit_111 schreef:
02-05-2020 10:22
Wat zit je nou te zeiken? Het gaat hier niet eens om luxe-dingen, het gaat om zaken die voor iemand persoonlijk belangrijk zijn. Zoals bij TO een huis op het noorden en liever een grotere keuken. Iemand anders zal de voorkeur geven aan een grotere woonkamer, of huis op het zuiden. Dat het sociale huur is, betekent niet dat je verder geen wensen meer mag hebben. Je doet net alsof TO hebberig is, dat slaat nergens op. Bovendien heeft ze nog 18 maanden urgentie en nu al een appartement gevonden dat het bekijken waard is, dus het eerste de beste accepteren hoeft niet.
Natuurlijk mag je voorkeuren hebben. Maar soms moet je gewoon nemen wat er is. Als je zelf een huis koopt, kan je al je voorkeuren zo veel je wilt mee laten spelen. Maar als je afhankelijk bent van sociale huur (en zeker als je op korte termijn iets anders moet hebben), kan het zomaar zijn dat het huis dat je aangeboden wordt een standaard keuken heeft en een ligging op het westen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Als eerste: kijk goed de voorwaarden na die gelden, mogelijk zijn die aangepast vanwege de urgentie, voor wat betreft het reageren op een woning/ het weigeren van een woning. Ik ga ervan uit dat je zelf moet reageren op woningen die passend zijn, over het algemeen worden woningen niet meer aan je aangeboden. Te dure woningen kun je dus al niet op reageren. Zorg dat je je recht op keuze niet verspeelt door te snel te reageren op een woning die je eigenlijk niet ziet zitten.

Je bent afhankelijk van wat er vrij komt. Je hebt wel even de tijd nog. Ik zou in eerste instantie letten op:

- bouwjaar woning/mogelijkheid tot geluidoverlast. Oudere woningen zijn vaak minder geïsoleerd. Als er woningen worden aangeboden met als bouwjaar na 1970 zou ik daar eerder op reageren. Je kunt ook al enigszins aflezen aan het energiekeurmerk hoe de isolatie van een woning is. Woningen met een D of E beoordeling zijn niet alleen waarschijnlijk gehorige maar ook duurder in bijkomende lasten als stookkosten.
Ook is in oudere woningen de kans op schimmelvorming groter.

- buurt/omgeving. Kijk hoe de naastliggende woningen bewoond worden. Staat de buurtuin vol met puinzooi bijvoorbeeld.

Denk niet te snel: dat wordt niks, soms kan in een wijk die je op het eerste gezicht minder aanspreekt het deel waar de woning staat misschien toch wel passen bij wat je zoekt.

Succes!
Ps laat het beeld van een droomhuis los. Een plek waar je jezelf wel ziet wonen is een veel realistischer uitgangspunt.
pejeka schreef:
02-05-2020 10:26
Natuurlijk mag je voorkeuren hebben. Maar soms moet je gewoon nemen wat er is. Als je zelf een huis koopt, kan je al je voorkeuren zo veel je wilt mee laten spelen. Maar als je afhankelijk bent van sociale huur (en zeker als je op korte termijn iets anders moet hebben), kan het zomaar zijn dat het huis dat je aangeboden wordt een standaard keuken heeft en een ligging op het westen.
Ik ben het ermee eens dat dit veel minder belangrijke zaken zijn.
gizzmo-returns schreef:
02-05-2020 08:46
google maar eens op passend wonen. De duurdere huurwoningen zijn denk ik uitgesloten met jouw inkomen.
En in dat geval, heb je ook niet zoveel te willen. Kat binnen of buiten, tuin of niet, iets op het noorden of op het zuiden. Als je zoveel noten op je zang hebt, dan moet je particulier gaan wonen, dan mag je eisen hebben zoveel je wilt. O wacht TO ..... dat inkomen heb je niet. Dan handiger misschien om je eisen naar beneden bij te stellen? Of anders onder een brug gaan slapen, of in een kartonnen doos?
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
02-05-2020 10:38
En in dat geval, heb je ook niet zoveel te willen. Kat binnen of buiten, tuin of niet, iets op het noorden of op het zuiden. Als je zoveel noten op je zang hebt, dan moet je particulier gaan wonen, dan mag je eisen hebben zoveel je wilt. O wacht TO ..... dat inkomen heb je niet. Dan handiger misschien om je eisen naar beneden bij te stellen? Of anders onder een brug gaan slapen, of in een kartonnen doos?


Zulke vreselijk gekke eisen heeft TO toch niet? Ze heeft een aantal voorkeuren, waar heel veel woningen gewoon aan voldoen.
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
02-05-2020 10:38
En in dat geval, heb je ook niet zoveel te willen. Kat binnen of buiten, tuin of niet, iets op het noorden of op het zuiden. Als je zoveel noten op je zang hebt, dan moet je particulier gaan wonen, dan mag je eisen hebben zoveel je wilt. O wacht TO ..... dat inkomen heb je niet. Dan handiger misschien om je eisen naar beneden bij te stellen? Of anders onder een brug gaan slapen, of in een kartonnen doos?
Ga je chagrijn elders botvieren. Binnen het voor haar geschikte aanbod kan TO kiezen. En als TO niet goed tegen warmte kan en er is 1 huis op het zuiden en 1 huis op het noorden dan kiest ze het laatste. Dat heeft nul te maken met eisen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Staat er op jouw woonsite ergens een pagina waar je de verhuurde huizen kan zien? Dat kon je toen op mijn woonsite wel, en dan kan je gaan surfen naar die huisjes zodat je een beetje een idee hebt van wat er zoal op de aanbodpagina zou kunnen komen. Anders even kijken hoe de woon corporaties heten die de huizen aan bieden (waar ik woon zijj het er een stuk of 3 in 1 regio, maar ze bieden alle 3 aan op dezelfde site) en op hun site kijken of je hun huizen kan vinden.

Als je weet wat er allemaal te huur zou kunnen zijn (welke straten, welke buurten, welke complexen) is het veel makkelijker kiezen denk ik. Dan weet je hoe het aanbod zich verhoud tot de rest van de huizenpopulatie.
ugli wijzigde dit bericht op 02-05-2020 10:46
0.07% gewijzigd
Oudblond schreef:
02-05-2020 10:41
Ga je chagrijn elders botvieren. Binnen het voor haar geschikte aanbod kan TO kiezen. En als TO niet goed tegen warmte kan en er is 1 huis op het zuiden en 1 huis op het noorden dan kiest ze het laatste. Dat heeft nul te maken met eisen.
Marana schreef:
02-05-2020 10:41
Zulke vreselijk gekke eisen heeft TO toch niet? Ze heeft een aantal voorkeuren, waar heel veel woningen gewoon aan voldoen.
Binnen de sociale woningbouw heb je niets te eisen. Er zijn wachtlijsten van jarenlang. Ja je mag je voorkeuren hebben, maar wees blij dat je überhaupt een dak boven je hoofd hebt. Dat je kat wel of niet buiten kan, lijkt mij daar wel ondergeschikt aan.
Alle reacties Link kopieren
Voor iedereen zijn de criteria weer anders die je aan een huis stelt. Voor mij zouden drie dingen belangrijk zijn:

- de omgeving: is de buurt rustig, wil je er ‘s avonds alleen over straat, is er een supermarkt in de buurt, (mocht je geen auto hebben) is het OV gemakkelijk bereikbaar.

- isolatie: ik vind het heel vervelend om steeds geluiden van buren te horen. En daarnaast scheelt het ook behoorlijk in de stookkosten als je huis goed geïsoleerd is.

- buitenruimte: of het nu een balkon is of een klein tuintje maakt me niet zoveel uit maar ik heb graag de mogelijkheid om even naar buiten te kunnen, als is het alleen even op zondagochtend een kopje koffie drinken.
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
02-05-2020 10:46
Binnen de sociale woningbouw heb je niets te eisen. Er zijn wachtlijsten van jarenlang. Ja je mag je voorkeuren hebben, maar wees blij dat je überhaupt een dak boven je hoofd hebt. Dat je kat wel of niet buiten kan, lijkt mij daar wel ondergeschikt aan.


Ook als je jaren op de wachtlijst hebt gestaan accepteer je niet zomaar de eerste woning die je aangeboden krijgt he. En TO heeft nu juist straks geen dak meer boven haar hoofd, omdat de wbv andere plannen heeft, buiten haar schuld om. Dat is de enige reden waarom ze nu een ander huis moet zoeken, niet omdat ze zo ontzettend graag zelf wil verkassen.
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
02-05-2020 10:46
Binnen de sociale woningbouw heb je niets te eisen. Er zijn wachtlijsten van jarenlang. Ja je mag je voorkeuren hebben, maar wees blij dat je überhaupt een dak boven je hoofd hebt. Dat je kat wel of niet buiten kan, lijkt mij daar wel ondergeschikt aan.
Urgentie... 18 maanden tijd om MET urgentie en dus voorrang te zoeken.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
02-05-2020 10:38
En in dat geval, heb je ook niet zoveel te willen. Kat binnen of buiten, tuin of niet, iets op het noorden of op het zuiden. Als je zoveel noten op je zang hebt, dan moet je particulier gaan wonen, dan mag je eisen hebben zoveel je wilt. O wacht TO ..... dat inkomen heb je niet. Dan handiger misschien om je eisen naar beneden bij te stellen? Of anders onder een brug gaan slapen, of in een kartonnen doos?
Praat jij altijd zo minderwaardig over minima?
*2020* schreef:
02-05-2020 10:56
Praat jij altijd zo minderwaardig over minima?
Als ze denken eisen te kunnen stellen wel ja. Hoezo moet je kat naar buiten kunnen, is dat echt belangrijker dan überhaupt een dak boven je hoofd? Wees verdomme blij dat je ergens terecht kan, ofzo. Ik betaal me scheel aan particuliere huur, en zelfs ik heb niets te eisen. Grow up.
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
02-05-2020 11:02
Als ze denken eisen te kunnen stellen wel ja. Hoezo moet je kat naar buiten kunnen, is dat echt belangrijker dan überhaupt een dak boven je hoofd? Wees verdomme blij dat je ergens terecht kan, ofzo. Ik betaal me scheel aan particuliere huur, en zelfs ik heb niets te eisen. Grow up.
Ik snap hem..
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
02-05-2020 10:46
Binnen de sociale woningbouw heb je niets te eisen. Er zijn wachtlijsten van jarenlang. Ja je mag je voorkeuren hebben, maar wees blij dat je überhaupt een dak boven je hoofd hebt. Dat je kat wel of niet buiten kan, lijkt mij daar wel ondergeschikt aan.
Wat jou lijkt is totaal irrelevant. Hoe lang de wachtlijsten zijn ook. TO heeft 18 maanden urgentie en kan dus nog wel even rustig zoeken voor ze haar voorkeuren moet laten varen. Voorkeuren inderdaad, je kan er wel "eisen" van maken, maar dat staat nergens. Ze hoeft niet 'blij te zijn' met een dak boven haar hoofd, dat jij kennelijk nogal lelijk denkt over lagere inkomens, doet gelukkig totaal niet terzake voor de wet en de regels. Jaloezie is trouwens een nogal sneue emotie.
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
02-05-2020 11:02
Als ze denken eisen te kunnen stellen wel ja. Hoezo moet je kat naar buiten kunnen, is dat echt belangrijker dan überhaupt een dak boven je hoofd? Wees verdomme blij dat je ergens terecht kan, ofzo. Ik betaal me scheel aan particuliere huur, en zelfs ik heb niets te eisen. Grow up.

TO wordt uit haar huis gezet, buiten haar schuld om, natuurlijk mag ze dan wat wensen hebben mbt een vervangende woning.
anoniem_385856 wijzigde dit bericht op 02-05-2020 11:06
3.24% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven